Gåde: hvad tror i problemet var så ?

Diverse d.  24. januar. 2020, skrevet af fuerzzz
Vist: 830 gange.

fuerzzz

Bruger
Tilføjet:
24-01-2020 05:22:39
Svar/Indlæg:
219/60

Som overskriften sider, hvad tror i problemet faktisk var ?

Først info om maskinen:

Asus Prine x370-pro bundkort

16 Gb Corsair Ram, 3200 mhx, dog af mig selv at ned til 2666 der. 

Ryzen 1700. 

Og så et par SSD´er men de er ikke relevante. 

EVGA 1060 3 GB GFX. 

-----

Symptom: Maskinen frøs pludseligt i en helt alm opgave - læse noget på nettet eller lign, ikke spil eller noget der pressede den. 

Jeg tænker når hmmm, jeg genstarter den, så virker det hele nok ok igen ?

Men så kom der bare intet skærmoutput, altså slet ikke noget på skærmen overhovedet ?

Jeg gik nærmest i panik, dog fik jeg flækket en reserve-maskine sammen af nogle gamle stumper jeg havde liggende gg. 

Men så et par uger senere, med CPU til jul, og bundkort kort efter nytår... så skulle jeg jo til at se nærmere på det. 

Så tænkte jeg, kan det virkeligt passe at det her ikke virker ? Så satte jeg strøm på, og så virkede ALT ! Også med det gamle GFX og alle SSDer  på. 

Mente ellers jeg havde prøvet alt, skifte GFX, uden RAM, og ingen disk, den ville slet ikke andet end starte blæserne . Og cleared CMOS på den "hårde måde" - altså fjerne batteriet fysisk. 

Kan en PC sådan "glemme" at den er "Død" og så virke helt fint igen? Eller har jeg overset noget? Jeg troede også PSUen måske er træt, men den kører helt fint igen ? Og det er ikke en nærig Cosrsair VS450 eller lign som jeg har i den anden men en god en fra NeXT

Ferns

Korrekturlæser
Tilføjet:
24-01-2020 06:29:25
Svar/Indlæg:
1442/81

Jeg har prøvet lignende, hvor computeren virkede i perioder, for derefter at spasse fuldstændigt uprovokoret ud med lignende symptomer. Det viste det sig, efter at jeg hev CPU'en ud at der at en, meget lidt, bøjet pin var skyld i balladen. 

Calimero

Elitebruger
Tilføjet:
24-01-2020 08:15:48
Svar/Indlæg:
623/31

Når man har prøvet at arbejde som IT tekniker/supporter/whatever, hvor man fik udstyret tilbage i hovedet hvis det ikke virkede efter reparation, bliver man meget hurtig "glad" for periodiske fejl. Især når Apple var indblandet ,med deres til tider mærkværdige måde at skulle skifte reservedele i bestemt rækkefølge.

Det kan være hvad som helst der laver fejlen. Jeg har prøvet dem alle: Bundkort (oftest vil jeg sige), PSU, RAM, CPU, GFX, kabler, bundkort som rører kabinet osv.

Jeg arbejdede et sted hvor kunden som regel altid har ret, og de fik erstatning hvis reparation var dyrere end værdien af udstyr et. Vi reparerede for forsikringsselskaber

/content/gfx/smilies/smile1.gif

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Calimero d. 24-01-2020 08:16:30.

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
24-01-2020 16:32:42
Svar/Indlæg:
3100/53

Det er vel ikke en gåde hvis du ikke selv har svaret? Tænker vi har gang i et mysterie her.

Kazzer

Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2020 10:26:01
Svar/Indlæg:
9/2

Havde på et tidspunkt en ældre pc.

I den sidste levetid oplevede jeg noget lidt ligende det du beskriver.

Jeg fandt ud af, efter meget surfen på google, forums mm. fandt jeg ud af at det  ar min PSU som trængte til udskiftning.

Men som #1 og #2 skriver så er mulighederne mange....

Bliver spændende at høre hvad du finder ud af.