Hjælp til valg af router

Netværks  d.  01. februar. 2020, skrevet af DJ Alban
Vist: 776 gange.

DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2020 19:12:15
Svar/Indlæg:
1431/233

Jeg skal ha fat i en ny router da den gamle er kaput.

Men hvilken skal man vælge? Den gamle var en Edge router 3 lite. og er ikke sikker på det er den helt rigtige at vælge igen, men måske den er. Men tallene siger mig bare intet i forhold til hvad jeg skal gå efter.

 

Min forbindelse er 1000/500 - fiber.

Jeg vil ha vi kan være op til15 på nettet samtidig uden problemer når vi senior gamer.

Jeg har ikke behov for trådløs, da jeg har AP rundt i huset. Jeg har bare behov for det kører stabilt og hurtig når jeg streamer. jeg henter indimellem store spil, men det er ikke ret ofte.
Men ellers er det bare til en almindelig husstand med mange elektroniske gadgets.
Muligvis det kunne være rart med POE port, men ikke et krav.

 

Nogen der kan give mig et bud på en god router der opfylder mit behov.?

https://www.ui.com/edgemax/com...



Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af DJ Alban d. 01-02-2020 19:18:17.
puma99dk|
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2020 21:20:22
Svar/Indlæg:
501/10

Hvorfor tænker du på Ubiquiti? Du kan få EdgeRouterX til at køre gigabit thoughput med hardware offload men så kan du ikke bruge QoS og andre ting de har ikke kræfterne.

Jeg har selv brugt en del timer på at se guides og reviews fra Tom Lawrence fra Lawrence Systems han har testet en del Edge, UniFi, Netgate m.fl. systemer: https://www.youtube.com/watch?...



TPultra
 
Overclocker
Tilføjet:
01-02-2020 23:00:21
Svar/Indlæg:
188/2

Jeg var i sin tid i samme dilemma som dig DJ Alban.

Jeg manglede en klippestabil router, og mit valg faldt på XR500 fra Netgear som får gode anmeldelser. (Den ligner dog lidt fra en Sciencefiction film)

https://www.pricerunner.dk/pl/...

For ca. 14 dage siden så jeg at bl.a Power og vidst nok også Elmutanten havde den på tilbud til ca 1600kr.

 

Jeg har taget antennerne af den, da jeg ikke bruger Wifi fra den.  Mit Wifi kører via 4 stk Airties4920 fra Waoo.

Mit netværk er fodret med 

1 stk Synology NAS

3 stationære hvor der bliver gamet via Wifi med lav ping.

5 mobiltelefoner, 

3 iPads, 

3 Chrome Casts

1 Smart-TV

Og det kører rigtig rigtig godt. I det snart halvandet år jeg har haft den, har den ikke lagt netværket ned.



DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2020 09:33:26
Svar/Indlæg:
1431/233

1# Det gjorde jeg bare fordi det var den jeg havde tidligere. og for nemhedens skyld til at koge det ned til en model, så det var til at overskue sammenligningen.

Jeg mangler lige at se videoen du har linket til. men det gør jeg lige idag.

 

Men kan du ikke sætte nogle ord på QoS - for jeg har ingen ide om hvad det betyder.

 

2# tak for dit indpyt, men syntes det ville være fjollet at købe en der har trådløs når jeg ikke har brug for det. :)



puma99dk|
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2020 12:26:36
Svar/Indlæg:
501/10

#3 

De services der primært bliver nævnt er QoS som er Quality of Service og IDS som er Intrusion Detection System men tror ikke du har brugt dem lyder det til.

 

Så hvis ikke du skal bruge nogle af de ting kan selv Ubiquiti's EdgeRouterX og aktiver hardware-off 😉

 

Jeg har selv haft øjene på EdgeRouter og UniFi serien fra Ubiquiti da jeg arbejder med begge dele på arbejde meeeeen jeg kan ikke bestemme mig til mit hjemmeforbrug af den årsag at jeg syntes at det bliver en dyr omgang og hvis jeg har planer om mere end 200/200mbit så skal ha noget andet til at beskyttet mit network.

 

Lige pt. har jeg rodet med PFSense som jeg har på en APU2 fra PCEngine købt herinde som var planen der skulle bruges men den var ikke kraftig nok til jeg vil bruge den til og nu er der installeret OPNSense på den pga. test af plugins som PFSense ikke har.

Overvejer at prøve Untangled på min lille boks men den er som udgangspunkt alligevel ikke kraft nok og trækker max 70/50Mbit på en god dag så den dækker ikke behovet 😕



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af puma99dk| d. 02-02-2020 12:27:40.


DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2020 13:29:29
Svar/Indlæg:
1431/233

4# Tak for svar.

 

Jeg svæver lidt mellem disse modeller: 

  • ER-X
  • ER Lite 3
  • ER 4
  • Ubiquiti UniFi - Samme spec som Er Lite 3, men med mulighed for at snakke sammen med mine AP som er uni også.

Jeg har lige 2 spørgsmål.

Giver det mening at få en der har 1Gbps SFP? 
Jeg formoder jeg så kan springe dette led over der er installeret, men giver det nogen forskel? (se billed)
 

 




Jeg tager sikkert fejl, men er lidt ræd for at ER-X bliver for svag, for har også kammeraer der kører over mit netværk. og vi er til tider 10-15 mand på samtidig.


Men ellers hælder jeg nok til den sidste - altså Ubiquiti UniFi pga jeg kan styre opsætningen på en app.  Kan læse mig til at ER Lite 3 er rimelig identisk med Ubiquiti UniFi, dog er ER lite 3 bedre i opsætnings mulighederne - men jeg er i tvivl om det nogensinde er noget jeg ville få behov for.

ER 4 er med i mine tanker da den har 1Gbps SFP. Men er i tvivl om det overhoved er noget man kan bruge til noget? og om den ikke eller bliver overkill til mig forbrug.



puma99dk|
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2020 13:43:39
Svar/Indlæg:
501/10

Er slet ikke så teknisk med SPF om du kan springe boksen til højre over der tror jeg TDC kan gi dig svaret men ikke deres support da den alligevel ikke kan en skid 🤣

Men hvis du kender en TDC Fiber tekniker er jeg da sikker på han kan gi dig svaret fordi de gør selv nogle syret ting personligt 😉

ER-4 ser ud til at være en lækker router og kan sikkert klare din opgave og kan du få lov til at køre SPF vil det da være fedt.