4770k - AVX alt for meget overvolt...

Bundkort / CPU d.  16. februar. 2020, skrevet af Jones2011
Vist: 577 gange.

Jones2011
 
Overclocker
Tilføjet:
16-02-2020 12:56:21
Svar/Indlæg:
487/43

Så jeg sad og gamede Metro Exodus i går, da jeg var færdig så jeg på HWinfo64 at min cpu volt var gået fra 1.28 til 1.39 😮 det går jeg stærkt ud fra at det er på grund af AVX? som jeg kan se at flere og flere spil bruger nu til dags, da det er de eneste gange jeg har set den tager så meget mere volt ind.. 

Men hvad kan jeg gøre ved det udover at lave static volt? Kan se at de nyere intel gen har mulighed for at lave en AVX offset, men jeg kan ikke finde noget på at min 4770k også kan det? jeg kan squ ikke li at den skal tage så meget volt ind plus den bliver squ en del varmere af det 🙄 men jeg vil jo også gerne benytte adaptive mode, så jeg har mulighed for at den ikke bruger så meget volt når den ikke laver så meget.

Så mit spørgsmål er om jeg bare skal leve med static volt eller om der er en måde at begrænse hvor meget ekstra volt den kan tage ind? 



Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Jones2011 d. 16-02-2020 12:57:05.
Jones2011
 
Overclocker
Tilføjet:
16-02-2020 14:02:47
Svar/Indlæg:
487/43

Nå.. af hvad jeg læser så er det bare sådan med Haswell åbenbart.. men er 1.4 volt for meget når den bruger AVX ?

 

EDIT: nå jeg faldt over det her fra Raja fra Asus 
https://rog.asus.com/forum/sho...

Adaptive Mode: Adaptive voltage affects voltage for Turbo multiplier ratios only. Unlike Offset, using Adaptive does not affect idle/light load Vcore. Therefore, Adaptive mode is the preferred method for overclocking Haswell processors if one wishes to retain dynamic voltage changes according to processor load without running into issues with idle Vcore becoming too low..

There is one issue with Offset and Adaptive Mode that needs to be taken into account. The processor contains a power control unit which requests voltage based upon software load. When the PCU detects AVX instructions, it will ramp Vcore automatically beyond normal load voltage. There is no way to lock Vcore to prevent this if using Offset or Adapative Mode. This is pre-programmed by Intel into the PCU.

As an example, a CPU is perfectly stable at 1.25V using a manual voltage (static), if Adaptive or Offset Mode is used instead, it is impossible to lock the core voltage when running software that contains AVX instruction sets – stress tests such as AIDA and Prime contain AVX instruction sets. When the AVX instructions are detected by the PCU, the core voltage will be ramped an additional ~0.1V over your target voltage – so 1.25V will become ~1.35V under AVX load. 

If you intend to run heavy load AVX software, 

we recommend using Manual Vcore, NOT Adaptive or Offset Mode.

Most of us do not run AVX related software, so this is a non-issue. Either way, dialing in an overclock using Manual Vcore to determine how much voltage the processor needs under full load is best - Adaptive or Offset mode can be used to match the stable voltage later on. Simply type the target load voltage into the entry box "Additional Turbo Mode CPU core voltage" to set adaptive voltage.

 

Så jeg beholder bare static volt så 🙄
 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Jones2011 d. 16-02-2020 14:49:51.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
17-02-2020 23:17:26
Svar/Indlæg:
3661/82

Er volten et problem ?



Jones2011
 
Overclocker
Tilføjet:
18-02-2020 02:36:50
Svar/Indlæg:
487/43

#2 Jeg plejede og have den sat til Adaptive Mode ved 1.28 volt, så gik den lidt op på 1.312 volt efter behov i de spil jeg nu spillede, men efter jeg er begyndt og spille meget Battlefield 5 og i sær Metro Exodus, så vil min cpu  pludselig gerne have omkring 1.39 - 1.42 volt når jeg er in-game 😲 og det synes jeg virker som ekstrem  meget.  Tænker det nok er på grund af at de er begyndt og  benytter noget a la AVX i de spil 🙂

Ja og så bliver min Cpu også omkring de 80 grader når jeg har spillet Metro Exodus med Adaptive Mode hvorimod den ligger på 65 ved static 1.28 - 1.296

Så jeg tænker om hvor hurtig min cpu ned degradere hvis jeg spiller med en volt på 1.42 i en del timer om dagen, men nu får den jo 1.28 volt hele tiden, så jeg ved ikke hvad der er værst her 🙄

 



Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
18-02-2020 18:04:42
Svar/Indlæg:
3661/82

#3

Du fangede hvor jeg ville hen :D

hvis din maskine er stabilt med 1.28volt og AVX instruction maaske du kan saette din volt ned og gaa tilbage til adaptive.

 

ved ikke om det er forseoget vaerd