Spørgsmål ang. ny gaming PC

Gaming d.  13. marts. 2020, skrevet af MCH
Vist: 571 gange.

MCH
 
Overclocker
Tilføjet:
13-03-2020 12:13:37
Svar/Indlæg:
6/2

Hej,

 

Det er 7 år siden jeg sidst har ejet en stationær PC og endnu længere tid siden jeg har bygget en. Nu er situationen dog den, at jeg gerne vil have noget at køre simracing på. 

Har lavet lidt research, men finder det lettere overskueligt (og muligvis også unødvendigt) at opnå samme indsigt som jeg havde for over 10 år siden, da jeg sad og nørdede for vildt med det bl.a. her på dette forum 🙂
 

Lige nu er jeg endt på følgende setup


MSI MPG X570 GAMING EDGE WIFI Bundkort

AMD Ryzen 5 3600 Wraith Stealth CPU

GIGABYTE Radeon RX 5600 XT GAMING OC

Corsair Vengeance LPX DDR4-3200 C16 BK DC

A-Data XPG SX8200 Pro M.2 SSD

NZXT H510 Matte White

Seasonic Focus Plus 550 Gold Strømforsyning

NZXT H510 Matte White - Kabinet - Miditower - Hvid



Pris: 9.781 kr hos shg, undskyld proshop.

Egentligt er jeg gået lidt over budget, så jeg søger forslag til hvor jeg evt. kunne spare lidt knaster, og selvfølgelig hvordan jeg kunne gøre det bedre til samme pris. 

Overvejer et B450 chipsæt i stedet, men tænker at det er dejligt med et chipsæt af nyere dato ift. fremtidige opgraderinger. Kommentarer til det?

Er i tvivl om jeg skal spare lidt penge og gå med en 2,5" SSD i stedet. Hvad ville I gøre?

Synes kabinet-udvalgt er helt uoverskueligt, og det interesserer mig virkeligt ikke særligt meget. Jeg vil bare have noget der fungerer og som ikke ender med at fremkalde bandeord og panderynker, når det skal installeres. Hører gerne hvis man sidder inde med et godt forslag. 

Andet jeg burde bekymre mig om? 🙂

Mvh 

Martin

EDIT: Noget med formattering

 



Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af MCH d. 13-03-2020 12:18:56.
lp_larsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2020 12:48:36
Svar/Indlæg:
403/71

Du kan sandsynligvis spare lidt ved at vælge et billigere kabinet fx et Corsair Carbide 100r 

Du kan helt sikkert også spare lidt ved at finde et fornuftigt B450 i stedet (det ville jeg gøre) Asrock's pro4 skulle vist være fornuftigt. 

Jeg kan ikke se om du køber en samlet maskine, eller enkeltdele, og selv samler. Hvis det er det sidste, så prøv at slå delene op på Pricerunner, og se om du kan finde en anden forhandler der har det hele, og hvor der samlet er noget at spare ...  Jeg lavede denne øvelse og for ikke så længe siden, og der kan være nogle hundrede-krone at spare her ... 

Vedr. Valget mellem m.2 og 2,5" SSD, så er der lidt penge at spare, men det er ikke vilde beløb (afhængigt af mærke). Find evt et par videoer på nettet der viser hvilken forskel det giver i praksis, og vurder om det er det værd 



MCH
 
Overclocker
Tilføjet:
13-03-2020 13:58:29
Svar/Indlæg:
6/2

#1 Tak for svar (y) 

Jeg køber delene enkeltvis og samler det selv 🙂 

Rigtigt at der er en del af spare ved at vælge B450 chipset. Hvorfor ville du vælge det fremfor X570? 



lp_larsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2020 14:33:25
Svar/Indlæg:
403/71

Du får flere features og måske flere PCIe Lanes med x570 men med de dele du har valgt, får du ikke brug for mere båndbredde end b450 kan klare. 

Samtidigt er en 3600(uden x) ikke en OC CPU, så der får du heller ikke brug for det ekstra. 

 

Prøv om du kan finde en side der sammenligner de 2 chipset, og se om noget af det du får med ekstra, er noget du får brug for.. 

Til det build Jeg er igang med, vurderede jeg at jeg SAGTENS kan "nøjes" med B450



neemos
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
13-03-2020 15:30:56
Svar/Indlæg:
1129/307

køb gammelt lorte kabinet, det kan du altid skifte når du får lidt ekstra kroner ( mit eget setup står pt uden kabinet 😀 )

køb en billiger strøm forsyning ala - https://www.computersalg.dk/i/...

køb et brugt b450 med enten den ønskede 3600 eller noget 2600/2700

Så får du trods alt hevet ngoet ned i pris.

Eller helt anden måde at gøre det på...

Find en maskine med f.eks i7 6700k og noget grafikkort som du ønsker eller uden grafikkort, det kan gøres noget billigere end der hvor du er nu rent prismæssigt.

Har f.eks en 6700k maskine som jeg skal have smækket sammen med et 1070 kort, og fuld vandkøling der forventer jeg at ende på 5-6k for hele maskinen - Bare så du kan se der er altså noget at spare ved at købe brugt :)



MCH
 
Overclocker
Tilføjet:
13-03-2020 18:17:11
Svar/Indlæg:
6/2

#3 Modtaget, det giver mening🙂


#4 Havde slet ikke tænkt på det med købe brugt, men det kigger jeg da lige på! 
Hvis det skal blive noget Intel, skal jeg vist lige arbejde med mig selv. Sværgede til AMD dengang for 10 år siden, og det virker jo fuldstændigt latterligt at den indstilling stadig hænger ved🤣 Tak for input, jeg kigger lidt på brugtmarkedet 🙂



neemos
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
13-03-2020 18:43:13
Svar/Indlæg:
1129/307

#5
Brugt markedet er temmelig presset lige for tiden, så det er bestemt muligt at gøre en god handel. Har set flere maskiner herinde og på dba/fjæsen med nogenlunde de specs du viser her, til en biligere penge :)



MCH
 
Overclocker
Tilføjet:
14-03-2020 09:30:56
Svar/Indlæg:
6/2

#5
Interessant. Hvad skyldes det mon?



neemos
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
14-03-2020 10:30:30
Svar/Indlæg:
1129/307

Tror det pressede markedet er på grund at den netop overstået jul og kommende konfirmationer, så er folk villig til at gå længere ned i pris fordi de skal bruge penge, og det sætter sig i markedet er min erfaring.

 

Det normalisere sig henover foråret her :)



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af neemos d. 14-03-2020 10:31:05.


Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-03-2020 13:00:05
Svar/Indlæg:
1906/25

Hvis det skal være NYT, skal du primært fokusere på grafikkortet, hvis du gamer mainstream spil.

 

Ang   A-Data XPG SX8200 Pro M.2 SSD   - hvilken pris/størrelse kigger du på?



NicktheGreek
 
Superbruger
Tilføjet:
14-03-2020 13:50:42
Svar/Indlæg:
131/0

X570 MSI bundkort til Ryzen 3000 er mærkeligt nok nogle skod-kort forsynet med vrm. der løber særdeles varmt - med mindre man er helt oppe i toppen rent prismæssigt - eller man holder sig til B450, hvor de har lavet fremragende kort. Rent pris/ydelsesmæssigt er det Ryzen 3600 der anbefales - og glem alt om gamle Intel-processorer og tilsvarende gamle bundkort - det er outdated. Lad være med at spare på strømforsyningen - det svarer sig ikke hvis man kigger lidt fremad, og hvis du køber en SSD i god kvalitet, vil du næppe kunne mærke nogen særlig forskel på en M2 og en alm. SSD. Men sørg for at få et kabinet der har god ventilation, og som passer til din smag.



#11
MCH
 
Overclocker
Tilføjet:
15-03-2020 13:24:56
Svar/Indlæg:
6/2

#9 Det må vist betegnes som helt mainstream gaming jeg har tankerne 🙂 Gør det nogen forskel om det er nyt eller gammelt, ift. hvor meget jeg bør fokusere på grafikkort?

 

Det var 1 TB jeg overvejede. Har sat ambitionerne lidt ned og sat en Samsung 860 EVO 1TB på listen i stedet.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af MCH d. 15-03-2020 13:32:59.


#12
MCH
 
Overclocker
Tilføjet:
15-03-2020 13:32:15
Svar/Indlæg:
6/2

#10 Tak for svar! 
God info ift. X570. Har sat mig mere ind i B450, og kan godt se at det fuldt skulle dække mine behov. MSI B450 Tomahawk MAX er sat på ønskelisten nu🙂

Enig ift det med Intel. Synes også klart det er at foretrække en platform, hvor der er en højere grad kompatibilitet når der udgives nye processorer. 

Havde en god Seasonic engang, og den var jeg sgu glad for, så tænker også jeg holder fast i sådan en.



Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2020 16:49:54
Svar/Indlæg:
1906/25

Siden bitcoin-boblen brast, og grafikkort stod i vanvittige priser, er priserne raslet ned, samt der er kommet nye kort. Skal det være brugt, ville jeg nok gå efter et 1070. Uanset hvad, er det blevet købers marked. Du skal bare ikke købe et kort med under 4gB ram.