Ekstern Server Storage

Netværks  d.  15. marts. 2020, skrevet af polmann
Vist: 673 gange.

polmann
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2020 11:27:24
Svar/Indlæg:
37/11

Hej alle,

Håber jeg har fået oprettet tråden i den rigtige kategori.

Jeg har i dag en server som er noget overkill i forhold til hvad mit behov er, og jeg kigger derfor på muligheder for at erstatte den. Det kommer i forbindelse med at jeg alligevel skal gøre noget ved storage på den, da jeg skal bruge mere plads.

Mine tanker er enten at købe en NAS eller et eksternt disk array med raid muligheder (f.eks. en Raidsonic 8 bay). Det vil skulle tilsluttes en Dell XPS 9550 som jeg påtænker at bruge som hypervisor med ESXI som virtualiseringslag. Jeg har behov for muligheden for at kunne kører et virtuelt miljø oven på, så en NAS er ikke en mulighed i sig selv.

Jeg søger lidt erfaringer både med at bruge en NAS som ekstern storage (via iSCSI) samt at bruge et eksternt disk array. Umiddelbart tænker jeg at der bør være et højere throughput på et disk array da de typisk tilsluttes via eSATA eller USB 3.0/3.1. Jeg er godt klar over at performance nok aldrig bliver i nærheden af at kører internt.

Monberg75
 
Moderator
Tilføjet:
16-03-2020 08:39:17
Svar/Indlæg:
1194/156
Hvis jeg googler den dell model, så får jeg kun laptops frem?

Mon ikke du ville have et bedre resultat ved at lave en lille stationær server, og så smide diskene i et kabinet samlet?


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
16-03-2020 15:39:40
Svar/Indlæg:
2826/100

#0

Har selv en HP Z620 til samme formål. Har både kørt med diske internt i den (i dag er der 4 SSD'er) og på et tidspunkt kørte jeg med ISCSI til min NAS (synology DS216play). NAS'en kører SHR som raid, men da den kun har 2 diske er det jo reelt RAID1.

Nu ved jeg ikke hvor mange diske du vil smide efter den NAS, eller hvor mange VM'er du vil køre. Men det jeg prøvede via ISCSI blev begrænset af diskenes hastighed, så jeg kunne køre 3-4 VM'er inden den begyndte seriøst at kunne mærke det på ydelse.. Så vil til enhver tid anbefale diske forbundet med Sata eller PCI-E. pt. kører jeg 17 VM'er på én enkelt 1 TB SSD og de kører uden problemer, så har du kigget på om du kan skifte disk i din pc?


evt. hvis du mangler meget plads til storage, så kig på en 2 bay NAS, smid store diske i, forbind den via ISCSI og lad kun data der ikke ændres konstant ligge på den. 

#1

Du kan sagtens bruge en bærbar som hypervisor. Det er sjældent at man som hjemmebruger har en server stående, dels grundet prisen, og dels grundet strømforbrug og larm.

 



polmann
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2020 16:41:36
Svar/Indlæg:
37/11

 

Monberg75 skrev d. 16-03-2020 08:39:17

Hvis jeg googler den dell model, så får jeg kun laptops frem?

Mon ikke du ville have et bedre resultat ved at lave en lille stationær server, og så smide diskene i et kabinet samlet?

Det er helt korrekt. Det er en laptop. Jeg har i dag en rigtig server stående til formålet, men den er bare voldsomt overkill i forhold til hvad det reele forbrug er.



polmann
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2020 17:04:26
Svar/Indlæg:
37/11

 

martinta skrev d. 16-03-2020 15:39:40

#0

Har selv en HP Z620 til samme formål. Har både kørt med diske internt i den (i dag er der 4 SSD'er) og på et tidspunkt kørte jeg med ISCSI til min NAS (synology DS216play). NAS'en kører SHR som raid, men da den kun har 2 diske er det jo reelt RAID1.

Nu ved jeg ikke hvor mange diske du vil smide efter den NAS, eller hvor mange VM'er du vil køre. Men det jeg prøvede via ISCSI blev begrænset af diskenes hastighed, så jeg kunne køre 3-4 VM'er inden den begyndte seriøst at kunne mærke det på ydelse.. Så vil til enhver tid anbefale diske forbundet med Sata eller PCI-E. pt. kører jeg 17 VM'er på én enkelt 1 TB SSD og de kører uden problemer, så har du kigget på om du kan skifte disk i din pc?


evt. hvis du mangler meget plads til storage, så kig på en 2 bay NAS, smid store diske i, forbind den via ISCSI og lad kun data der ikke ændres konstant ligge på den. 

#1

Du kan sagtens bruge en bærbar som hypervisor. Det er sjældent at man som hjemmebruger har en server stående, dels grundet prisen, og dels grundet strømforbrug og larm.

 

Jeg har tidligere haft omkring en 6-8 VM'er kørende, hvor af noget af det blev brugt i forbindelse med virksomhed, men en stor del af tingene bliver flyttet nu her, og det efterlader mig med et behov som pt. ser ud til at være:

  • Active Directory (incl. fil storage) + offsite backup mulighed
  • Plex Media Center
  • Download center
  • Virtuel Workstation

Min nuværende server virker umiddelbart lidt voldsomt i forhold til det behov:

1 x Intel Xeon E5-2670v2 (10C/20T @ 2,5Ghz - 3,3Ghz Turbo 115W)
8 x 16GB DDR3-12800 ECC Registrered memory (128GB RAM)
1 x Supermicro X9SRL-F med onboard IPMI
1 x Supermicro Active CPU Heat Sink SNK-P0050AP4 CPU cooler 
1 x Fractal Designs Define XL Black Pearl kabinet 
7 x WD red diske (1-3tb) til storage  + 1 tb SSD til VM'er


Da jeg tidligere kørte SQL var det ganske fint, men mener at mindre kan gøre det. Det var egentligt derfor jeg tænkte på at bruge den laptop, jeg alligevel har liggende. Den har fint med storage (1TB m2), 32GB ram samt en fin i7 CPU, så den burde uden problemer kunne trække de ting jeg har behov for.

Jeg har også overvejet at off loade dele af ovenstående workload til en NAS. De fleste af dem vil jo fint kunne agere filserver og Plex Media Center.

Generelt har jeg behov for op til 8 diske og gerne med mulighed for noget SSD caching.



Monberg75
 
Moderator
Tilføjet:
16-03-2020 17:22:13
Svar/Indlæg:
1194/156
Jeg har en Ryzen 1700x med 8gb ram og 250TB drev til (miner crypto med HDD plads).. Den kan det jeg skal bruge den til, bruger den kun til at styre min 3D printer, Plex mediacenter og Cryptomining. :) Så alt kommer vel an på det behov man nu har. :) Jeg ville dog aldrig bruge en laptop som server. Den risikerer hurtigt at løbe varm og blive blokkeret af støv i køleren osv. med lang nedetid til følge i forhold til en standard desktop computer.


polmann
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2020 17:29:05
Svar/Indlæg:
37/11

Bevhovet er som beskrevet oven for. Hvis jeg alligevel skulle ud og investere i en desktop, så kan jeg lige så godt beholde den server jeg allerede har. Tror ikke umiddelbart at strømforbruger er væsentligt anderledes, og pladsen som den optager vil også være det samme.



Monberg75
 
Moderator
Tilføjet:
16-03-2020 17:50:08
Svar/Indlæg:
1194/156
Så ville jeg helt sikkert gå med den i stedet for laptoppen. Det er bare mit besyv :)


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
16-03-2020 20:39:33
Svar/Indlæg:
2826/100

#4

Nu ved jeg ikke hvad Download Center er/kører på, er det noget der kører på noget linux eller?

Men med det du har der, så kan man jo ret hurtigt stille det op rent resource mæssigt:

  • DC og fil storage = Stort set CPU eller ram påkrævet
  • Plex = samme billede, min bruger stort set hverken CPU eller ram (eller, den bruger 1.8 GB ram, men det var fordi jeg var doven og installerede den på en windows server).
  • Virtual workstation er der hvor den kan tage lidt, men det kommer jo an på hvad den skal kunne.

Jeg ville ikke have nogen betænkeligheder ved at smide det til at køre på den xps. Lad os nu sige du havde din SQL og den lavede noget så CPU'en rent faktisk var belastet, så ville jeg være bekymret, men der er ingen af de services som vil få en pc til at svede. Så længe du har kerner nok så du ikke får ventetid på CPU beregninger så kan den bærbar uden problemer klare de småting.

Angående serveren, så er vores specs ikke langt fra hinanden :D

  • Xeon E5-2680 V2 @ 2.80 GHz
  • 96 GB ECC ram

Men hvordan har du fået den til at æde 128 GB ram? På min kan den max tage de 96 GB ram per CPU, så skal jeg have mere skal jeg smide en CPU mere i 😕 Hvilket er jævnt træls, da det primært er ram og disk hastighed jeg løber tør for når jeg laver større ting (det jeg har kørerne fast tager en god del af det jeg har til rådighed)

men hvis du alligevel skal have en NAS basered på de 7 diske du har i dag, så ville jeg helt klart gå efter at lade den håndtere fildeling, du har et domæne, så hvis du køber en Synology (og sikkert mange andre) kan du melde den ind i domænet og derved give dine brugere og grupper i domænet direkte adgang til dine shares. Og så ville jeg (hvis nødvendigt) opgradere disken i den XPS hvis det kan lade sig gøre, og så gå en stor bue udenom ISCSI. 



polmann
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2020 20:58:47
Svar/Indlæg:
37/11

 

martinta skrev d. 16-03-2020 20:39:33

#4

Nu ved jeg ikke hvad Download Center er/kører på, er det noget der kører på noget linux eller?

Men med det du har der, så kan man jo ret hurtigt stille det op rent resource mæssigt:

DC og fil storage = Stort set CPU eller ram påkrævet
Plex = samme billede, min bruger stort set hverken CPU eller ram (eller, den bruger 1.8 GB ram, men det var fordi jeg var doven og installerede den på en windows server).
Virtual workstation er der hvor den kan tage lidt, men det kommer jo an på hvad den skal kunne.

Jeg ville ikke have nogen betænkeligheder ved at smide det til at køre på den xps. Lad os nu sige du havde din SQL og den lavede noget så CPU'en rent faktisk var belastet, så ville jeg være bekymret, men der er ingen af de services som vil få en pc til at svede. Så længe du har kerner nok så du ikke får ventetid på CPU beregninger så kan den bærbar uden problemer klare de småting.

Angående serveren, så er vores specs ikke langt fra hinanden :D

Xeon E5-2680 V2 @ 2.80 GHz
96 GB ECC ram

Men hvordan har du fået den til at æde 128 GB ram? På min kan den max tage de 96 GB ram per CPU, så skal jeg have mere skal jeg smide en CPU mere i 😕 Hvilket er jævnt træls, da det primært er ram og disk hastighed jeg løber tør for når jeg laver større ting (det jeg har kørerne fast tager en god del af det jeg har til rådighed)

men hvis du alligevel skal have en NAS basered på de 7 diske du har i dag, så ville jeg helt klart gå efter at lade den håndtere fildeling, du har et domæne, så hvis du køber en Synology (og sikkert mange andre) kan du melde den ind i domænet og derved give dine brugere og grupper i domænet direkte adgang til dine shares. Og så ville jeg (hvis nødvendigt) opgradere disken i den XPS hvis det kan lade sig gøre, og så gå en stor bue udenom ISCSI. 

Download Center er egentligt ikke noget specielt, og kan sagtens kører på hvilket som helst andet. I virkeligheden er det bare noget der kan forbinde til FTP. Det kunne sagtens foregå fra min DC, men tænker bare jeg vil splitte det lidt op.

Serveren laver i dag stort set ikke noget andet end at spise strøm. Det er meget sjældent at den bliver sat igang med større workloads, så pt. er det primære formål DC og fildeling, samt backup.

Der kommer nok også en roon server som skal køre på den på et tidspunkt, men det burde heller ikke være specielt krævende

I forhold til RAM, så har jeg ikke gjort noget specielt 🙂.

Kigger lidt på en Synology DS-1819+ eller en QNAP TS-873 eller en TS832x (hvor jeg ville smide 8 eller 16GB ram i hvad end der er understøttet). Så vidt jeg kan se kan de offloade både storage og plex media serveren, så det ikke vil belaste XPS'en. Påtænker at smide 4 x 8TB diske i, og så genbruge 4 af diskene fra den eksisterende server, hvilket i raid 5 gerne skulle give mig omkring 30-31 TB i alt.