SMR vs PMR i backup raid 1

HDD/SSD/RAM d.  24. april. 2020, skrevet af Toft123
Vist: 501 gange.

Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2020 11:26:44
Svar/Indlæg:
1600/230

Jeg skal bygge et mindre backup-system til husets computere og telefoner med en Raspberry som 'hjernen'.

De fleste ting er på plads, men typen af diske giver kvaler. Umiddelbart er jeg på nippet til at bestille to styk Toshiba N300, men kan ikke helt lure, om de kontinuerlige overskrivninger af backups vil have nogen reel effekt på en WD Red shingled disk. Wd Red vil nemlig passe perfekt til formålet med det lave strømforbrug og rimeligt gode skriveegenskaber.

Er der nogen med god viden på området, der kan hjælpe mig i mål med beslutningen?

ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2020 22:14:03
Svar/Indlæg:
3799/43

Så vidt jeg kan forstå, så kan det gå hen og give problemer hvis at den ene disk går i stykker, og du skal til at rebuilde dit raid. Harddisken kan miste forbindelsen pga. stress hvilket resulterer i at dit system får den opfattelse at disken ikke er tilgængelig, så dit raid ikke bliver genoprettet. 

Problemet med smr diske er at den skriver data imellem to lag for at få mere plads, men det gør så at den skal omskrive noget af det data der allerede ligger på disken, hvilket resultere i at den skal bruge ekstra ressourcer på at gemme data. 



Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2020 22:33:58
Svar/Indlæg:
1600/230

#1 det giver mening, men hvis jeg skal genopbygge et raid, skrives al data vel fra bunden, og der skal så ikke skrive-caches undervejs?



ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2020 23:03:02
Svar/Indlæg:
3799/43

Prøv at læs denne artikel, den beskriver problemstillingen ved smr. 

https://blocksandfiles.com/202...



Heylel
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2020 01:27:21
Svar/Indlæg:
257/24

Nu ved jeg ikke hvad du har planer om at bruge af backup software og hvor meget data der skal gemmes. 

Men en måde at komme ud over det var at tage en disk mere og så sætte det op med fx. SnapRaid i 1 parity + 2 data. Så er du ok dækket. Ja, det er begrænset af transfer rate på 1 disk (150MB/s) men du støder på en begrænsning på dit netværksinterface først anyway, så det er akademisk anyway.

En anden tilgang - alt efter hvor meget data du skal have plads til - er at spejle diskene (RAID1). Ideen med RAID1 er som regel at udnytte at man kan læse fra to diske samtidigt - det er ikke så  interessant for dig. For dig er det interessante ved RAID1 at dine data ligger ens på to diske. Så hvis een går på røven er dine data intakte og brugbare. Det bringer dig ikke udover SMR vs PMR problematikken, men du er trods alt mindre udsat.

For begge scenarier - hvis du laver inkrementel backup (altså bare tilskriver ændringer og bibeholder det der alligevel er skrevet) tror jeg ikke at voldsom overskrivning bliver et problem ift. at stresse diskene.

Og husk - RAID er ikke backup. Jeg vil foreslå dig, hvis data er vigtige - fx. billeder og lign. - at du uploader det til noget cloud storage fra din backup server eller over på en ekstern disk en gang om ugen eller lign. 

Det er som altid en afvejning af budget kontra behov 🙂

N300 er iøvrigt en glimrende disk der er billig - prøv at regne lidt på hvor længe det tager dig at indhente merprisen på Red diske i strømforbrug ved 24/7.



Toft123
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2020 12:45:54
Svar/Indlæg:
1600/230

#3 Det var en god artikel, der ikke er baseret på stumper samlet op rundt omkring. Jeg vidste ikke, at skrivning på shingled diske er totalt random og skal nu helt afgjort ikke have en SMR disk til at huse backups.

#4 Tak for input. Jeg vil huske en ekstra disk som backup til backup'en 😀 Der er dog ikke rigtig noget at spare på N300 i forhold til Red. Måske er det verdens nuværende tilstand, men de koster cirka det samme.