PC / lyd lagger i perioder

Bundkort / CPU d.  02. maj. 2020, skrevet af mrn
Vist: 560 gange.

mrn
 
Superbruger
Tilføjet:
02-05-2020 15:48:24
Svar/Indlæg:
197/28

Hey.

Jeg har i den senere tid døjet med at min PC i perioder får nogle flip, hvor den begynder at lagge voldsomt.
Det kan opstå under spil, men også bare ude på skrivebordet med musik på.

Når det sker under spil (CS:GO), så kommer der et kæmpe FPS drop.
Det kan bare være åbning af browser eller lignende, men lyden begynder også at lagge.

Det står typisk på i en kort periode (sekunder/minutter) og så forsvinder det igen.

Jeg har forsøgt at køre Furmark i ~1 time og samme med AIDA64 uden crash.
Den kan pludselig godt begynde at lagge under testen, men det kan umiddelbart ikke ses på grafen over CPU usage.

Der er kørt en memtest86 uden fejl.
Forsøgt at formatere, men det gav heller ikke noget besynderligt.

 

Det har dog hjulpet gevaldigt efter jeg slog EIST fra i BIOS (næsten forsvundet vil jeg tro, uden at sige for meget).

 

Nogen der har været ude for noget lignende?

Kan det være CPU eller bundkort der er begyndt at blive træt?

Det kører uden OC, men ram er med X.M.P og sat til 1.650V.


EDIT:

Det skal lige siges, at temps for CPU under gaming er nogle og 60*C. Idle er omkring 40*C.
GPU er også omkring nogle og 60*C ved load.

Setup:
I7 4790K
MSI Z97 Gaming 5
Corsair Vengeance 2400mhz 2*8GB
EVGA 750W G2
ASUS STRIX 2060
Noctua NH-D15
Fractal Design R5

 



Tråden blev redigeret 5 gange, sidst af mrn d. 02-05-2020 16:11:43.
Kadett87
 
Superbruger
Tilføjet:
02-05-2020 17:41:57
Svar/Indlæg:
772/65

Har du prøvet at tjekke dit ramforbrug når det sker? 

Jeg har haft et lignende problem, der viste sig at være et memory leak i geforce exrerience softwaren, der dengang var en kendt fejl.



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Kadett87 d. 02-05-2020 17:45:47.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
02-05-2020 17:45:26
Svar/Indlæg:
3661/82

Det kan lyde som dpc latancy issues

opdatere/neddatere driver til chips og lydkort or grafikkort go se om det hjaelper

Hvad gik der galt med formateringen ?

 

SpeedSteep burde ikke have en saa negativ effekt, men det kan forvaere det.

Hvis du ikke har diusable core parking saa vil jeg anbefale at installer mit project mercury og lade det koere i baggrunden. det disable core parking saemge det koere uden at lave en permanent aendring I dit system

 

 



mrn
 
Superbruger
Tilføjet:
02-05-2020 17:58:32
Svar/Indlæg:
197/28

 

Kadett87 skrev d. 02-05-2020 17:41:57

Har du prøvet at tjekke dit ramforbrug når det sker? 

Jeg har haft et lignende problem, der viste sig at være et memory leak i geforce exrerience softwaren, der dengang var en kendt fejl.

 

Ja, der er umiddelbart intet unormalt eller noget der giver udsving når det sker.. Hverken i CPU, temps, ram eller andet jeg lige kunne se.. Det er det der undrer mig lidt.. 

 

 

Sven Bent skrev d. 02-05-2020 17:45:26

Det kan lyde som dpc latancy issues

opdatere/neddatere driver til chips og lydkort or grafikkort go se om det hjaelper

Hvad gik der galt med formateringen ?

 

SpeedSteep burde ikke have en saa negativ effekt, men det kan forvaere det.

Hvis du ikke har diusable core parking saa vil jeg anbefale at installer mit project mercury og lade det koere i baggrunden. det disable core parking saemge det koere uden at lave en permanent aendring I dit system

 

 

Formateringen gik fint nok, men det afhjalp bare ikke problemet..

Core parking er allerede slået fra.

Driverne er hentet fra MSI's hjemmeside, men jeg kan godt prøve at lede efter nyere på de enkelte producenters hjemmeside. :)



Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
02-05-2020 18:19:24
Svar/Indlæg:
3661/82

#3

yep jeg vil altid anbefale at hente direkte fra producentens hjemmeside.

 

Ved godt jeg ikke har meget vaegt bag dette men: Det heder saa at du forsoegte "med"

Forsoegte "at" skaber fokus paa forsoeget omkring formateringen dvs formatering var ikke  succesfuld. "Med" linker til resultatet dvs en bedre indikation om at formatering lykkedes men afhjalp ikke problemet.

Jeg forsoegte at loebe over vejen men blev kort ned (jeg kom ikke over vejen)

Jeg forsoegte med at loebe over vejen men kunne stadigvaek ikke slippe vaek fra min X ( jeg kom over vejen)

Jeg er blot anal fordi jeg til dagligt skal foelge op paa paa teknikkernes dokumentation og nogle af dem er total blanke

 

Anyway tilbage til topic.

Du kan bruge DPC latancy check programmer some dette

https://www.thesycon.de/eng/la...

https://resplendence.com/laten...

 

De kan give et hint til hvilken driver der faar maskine til at lag.. lage   lag'e  lagge ... ( jeg er sikker paa det er en af de stavninger)



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 02-05-2020 18:23:55.


mrn
 
Superbruger
Tilføjet:
03-05-2020 12:22:42
Svar/Indlæg:
197/28

 

Sven Bent skrev d. 02-05-2020 18:19:24

#3 

yep jeg vil altid anbefale at hente direkte fra producentens hjemmeside. 

  

Ved godt jeg ikke har meget vaegt bag dette men: Det heder saa at du forsoegte "med" 

Forsoegte "at" skaber fokus paa forsoeget omkring formateringen dvs formatering var ikke  succesfuld. "Med" linker til resultatet dvs en bedre indikation om at formatering lykkedes men afhjalp ikke problemet. 

Jeg forsoegte at loebe over vejen men blev kort ned (jeg kom ikke over vejen) 

Jeg forsoegte med at loebe over vejen men kunne stadigvaek ikke slippe vaek fra min X ( jeg kom over vejen) 

Jeg er blot anal fordi jeg til dagligt skal foelge op paa paa teknikkernes dokumentation og nogle af dem er total blanke 

  

Anyway tilbage til topic. 

Du kan bruge DPC latancy check programmer some dette 

https://www.thesycon.de/eng/la... ;

https://resplendence.com/laten... ;

  

De kan give et hint til hvilken driver der faar maskine til at lag.. lage   lag'e  lagge ... ( jeg er sikker paa det er en af de stavninger)

Tak for tip.

Jeg har prøvet begge programmer og LatencyMon siger "Highest measured interrup to process latency" er dxgkrnl.sys (5487,20 µs), så det kunne godt tyde på driveren til grafikkortet.

Jeg lavede en clean install af driveren i går og det ser ud til at have hjulpet lidt, men ellers prøver jeg at gå tilbage til en driver fra marts måned, da jeg mindes det begyndte i april.

 

Den skriver dog også det her:

Your system appears to be having trouble handling real-time audio and other tasks. YOu are likely to experience buffer underruns appearing as drop outs, clicks or pops. One or more DPC routines that belong to a driver running in your system appear to be executing for too long.

At least one detected problem appears to be network related. In case you are using WLAN adapter, try disabling it to get better results. One problem may be related to power management, disable CPU throttling settings in Control Panel and BIOS setup. Check for BIOS updates.



Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af mrn d. 03-05-2020 12:35:18.


mrn
 
Superbruger
Tilføjet:
03-05-2020 16:38:20
Svar/Indlæg:
197/28

Ved ikke om jeg er kommet det nærmere, men det lader til at ske når PC'en har kørt i en rum tid.
Derfor var det lidt oplagt hvis temperaturen var høj.

Denne gang havde jeg spillet i ca 1 time, så gik den helt amok med FPS drops / lags.

Temp på GPU var ca. 60*C og samme med CPU.. 

Det letteste var at kunne afprøve med nyt bundkort / cpu og gpu, men det er bare ikke lige til, desværre.

Jeg frygter lidt at købe noget nyt hardware og det så ikke afhjælper alligevel :)



barkbomes9
 
Overclocker
Tilføjet:
05-05-2020 12:34:32
Svar/Indlæg:
6/0

Je sais qu'il y a quelques options sur ce jeu pour le réglage audio et quelques curseurs réglables. J'aimerais entendre des gens qui pensent que l'audio des pas n'est vraiment pas si mal et ce que vous utilisez comme configuration.

J'ai essayé plusieurs configurations différentes, mais il y a encore tellement de gens qui viennent vers moi sans aucune idée.



barkbomes9
 
Overclocker
Tilføjet:
06-05-2020 02:45:00
Svar/Indlæg:
6/0

 

barkbomes9 skrev d. 05-05-2020 12:34:32

Je sais qu'il y a quelques options sur ce jeu pour le réglage audio et quelques curseurs réglables. J'aimerais entendre des gens qui pensent que l'audio des pas n'est vraiment pas si mal et ce que vous uhttps://1921681254.mx/ tilisez comme configuration.https://100001.onl/ a encore tellement de gens qui viennent vers moi sans aucune idée.

agreed!!!!!!