Hardwarekrav vs. opløsning?

Hyggehjørnet d.  13. maj. 2020, skrevet af lp_larsen
Vist: 572 gange.

lp_larsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2020 10:14:40
Svar/Indlæg:
403/71

Hej med jer. 

jeg sad og rodede med noget opløsnings-hejs, og kom til at tænke på hardwarekrav, og kom i tvivl, så derfor spørger jeg jer. 

Har jeg forstået det nogenlunde korrekt, hvis jeg "påstår" at forskellen på hvor meget der kræves for at trække en given opløsning primært hænger sammen med pixelmængde?

(Forudsat der tales om samme minimum fps fra opløsning til opløsning)

kan det således (meget groft) sættes op således? med en %vis forøgelse pr "step op" og et overall index, eller er der noget væsentligt jeg overser?


Jeg er ved at rode med et build og vil gerne have en pointer. 

 

hvad siger i?

 

Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2020 11:43:38
Svar/Indlæg:
2897/83

Ja og nej.

Hvis du fx går fra 1080p til 1440p så stiger mængden af pixels med ca. 78%, men hvis du fx kigger i denne artikel https://www.techspot.com/revie...

og så kigger på hvor meget ydelsen falder for et 5700XT, når man går fra 1080 til 1440p, så falder fps kun et sted mellem 23 og 37%, når man kigger på de 6 første spil. Dvs der er ikke en lineær sammenhæng mellem fps og pixels.



lp_larsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2020 15:17:15
Svar/Indlæg:
403/71

Okay...  Så må jeg vist igang med at læse noget mere .. 

 

Hvorfor skulle det også være simpelt 🙂 🙂



Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2020 17:09:12
Svar/Indlæg:
1906/25

Her taler vi gaming, og vi taler mainstream-spil og det er grafikkortet, der står for hovedparten af arbejdet.

Selvom antal pixel bliver fordoblet, er det jo egentlig kun matematisk, der kommer flere pixels. Derfor er der stadig kun   10 fjender, 50 eksplosioner og så videre, selvom du går fra 1080p -> 1440p -> 4k etc. Så afhængig af spillet / driveren / eye-candy!! og så videre, giver det ca 30% pr step fald når du forøger opløsningen.

Du skal også være opmærksom på, om du tæller op eller ned.  50 fps er 50% hvis du går OP fra 100 op til 150, men samme 50 fps er 33% hvis du går NED fra 150 til 100.

- - -

Der er så også spil, som er mere CPU afhængige. Her vil du set et langt mere brat fald, såfremt CPUen bottle-necker allerede ved lav opløsning.



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
13-05-2020 21:28:16
Svar/Indlæg:
6368/477

Jeg er ganske enig med #3, det kan regnes matematisk ud, men der er så mange variabler at det nok er bedst at kigge efter tests af det hardware du ønsker at købe.

 

Derudover tror jeg at #3 har vendt om på noget. Hvis CPU'en ikke kan følge med ved lav opløsning kan man netop hæve opløsningen og få samme FPS, da data der skal fra CPU til GPU er præcis den samme, GPU får blot at vide at det hele skal laves i en højere opløsning.

Det ses ved at man evt. får præcis samme FPS ved 1080p som ved 1440p, så er det fordi din CPU ikke kan følge med GPU'en.

Flaskehals er dog virkelig et term jeg absolut hader. Hvis der ingen "flaskehals" er i et system vil du se et væltet 8 tal hvor dine FPS vil stå, og det ved vi jo godt ikke kan lade sig gøre.