DIY nas .. men hvilken strømforsyning ?

Media Center d.  18. maj. 2020, skrevet af dashhi
Vist: 800 gange.

dashhi
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2020 17:45:42
Svar/Indlæg:
378/106

Hej 

 

Da min ene nas har fået et mindre flip og qnap anbefaler den bliver skiftet, så slog det mig at min gl. maskine (I7-2600) måske kunne bruges :) har så fundet et grandia GD09 kabinet som jeg kan lide.. men hvilken strømforsyning skal man vælge til sådan noget ? regner med at der kommer 4 diske i, kan ikke huske mærke. grafikkort tænker jeg ikke er nødvendigt ? da den "bare" skal stå som fil server og så skal der nok køre en eller 2 VM'er på den eller ? 

 

Et sidste spørgsmål.. hvilket OS skal man bruge? ser rundt omkring, at nogle snakker om freeNAS?

Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2020 18:12:55
Svar/Indlæg:
1906/25

Bare en helt normal ATX, du kommer ikke over 235 watt - men sådan en I7-2600 æder en del strøm, og det kan godt blive dyrt, hvis den kører 24/7.



dashhi
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2020 18:41:11
Svar/Indlæg:
378/106

Hmm hvad skal man så gå efter ? 



dashhi
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2020 19:10:37
Svar/Indlæg:
378/106

Ville dette være et godt bud? 

https://kit.co/ponchato/home-s...

 

 



Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2020 19:18:58
Svar/Indlæg:
1906/25

Altså, der er jo ingen grund til at bruge flere tusinde kroner, for at spare 500 kr i strøm.



Audiopython
 
Ny Skribent
Tilføjet:
22-05-2020 05:54:42
Svar/Indlæg:
10/0

man vil normalt bruge en low powered cpu, og det er en i7'er jo ikke ligefrem, men strøm er pris over tid, og spare du flere tusind på hardwareindkøb er det jo fair og bruge lidt mere i strøm da prisen for og bygge og køre maskinen nok ender lavere i sidste ende :)

hvis du har i7'eren og kun mangler en psu, ville jeg bare få fat i en standard psu fra et ordentligt mærke som til enhver anden pc :)

hvad OS angår så har du en HEL masse muligheder når der snakkes servere, du kan bruge nas systemer som freenas ol, du kan gå rent linux med ubuntu/ubuntu server og lignende, eller du kan gå efter et hypervisor som xcp-ng eller vmware ESXI, der er forskelle fordele og ulemper ved alle løsningerne så det kommer jo lidt an på brugsscenariet.

personligt har jeg en dell poweredge r710 der køre xcp-ng som OS, den køre så en håndfuld vm'er der hver især køre deres opgaver, jeg har 1 vm med pfsense, som er freeBSD baseret, en pihole dns cache der køre på ubuntu server, en nextcloud vm der også køre ubuntu, og så har jeg en windows 10 VM til gameservers klar :)

 



dashhi
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2020 08:24:50
Svar/Indlæg:
378/106

Jeg hopper på den og så må jeg se hvad den bruger og om det bliver for voldsomt til min smag.. så har nevøen fødselsdag en gang om året.. :D så kan han da få glæde af systemet så det er ikke spild :) 

 



Audiopython
 
Ny Skribent
Tilføjet:
22-05-2020 09:14:34
Svar/Indlæg:
10/0

der er ihvertfald cpu kræfter nok til de fleste opgaver, men om det er pengene værd er jo en personlig opvejning ^^
 

alternativt ville man købe noget i stil med en ryzen 3 eller ryzen 5, da begge chips ligger på et rimeligt lavt strømforbrug er de ideele til en lille hjemmeserver der ikke skal det vilde :)

hvorimod et dual socket system som min dell trækker omkring de 200w ved idle, vil et system med en ryzen 3 processor kunne køre fuld ydelse og kun bruge 2-300w alt efter ekstra tilbehør og idle vil være væsentligt lavere.

nu ved jeg ikke hvad du skal bruge de vm's du vil køre til, men ellers kunne du evt. overveje en raspberry pi til filserver, de fungere super fint til små hjemmeservere til ting som filserver ol, de har ikke den vilde kraft, men de sluger meget lidt strøm og fylder meget lidt :)



dashhi
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2020 11:38:07
Svar/Indlæg:
378/106

Jeg køre med 2 stk rpi 3b en til homeassistant og en med kodi, Så har jeg en DL nas og så en backup nas .. Det ville jeg så have på hver sin vm... 

 



Audiopython
 
Ny Skribent
Tilføjet:
22-05-2020 12:07:53
Svar/Indlæg:
10/0

så burde du ihvertfald uden problemer kunne køre homeassistant, kodi og køre hoved nas'en fra den i7'er ^^ og mindre kan bestemt også gøre det :) jeg vil foreslå dig og holde backup nas'en seperat stadig, da det ikke giver meget mening og have en backup lokalt på systemet hvis man har mulighed for og offloade det til en anden enhed, for ryger motherboardet eller dine ram eller hva ved jeg på serveren, vil både din nas og din backup være væk hvis det blot er hver sin vm :)

 

hvilket chipsæt er der på motherboardet til den i7'er? hvis det understøtter overglocking kan du sikkert også underglocke din cpu, og derved nedbringe dens strømforbrug for at den ikke bliver for dyr i elregning og for eksempel slå turbo boost fra etc :)