Forkert PSU kabel til bundkort

Bundkort / CPU d.  20. maj. 2020, skrevet af Reza3113
Vist: 442 gange.

Reza3113
 
Overclocker
Tilføjet:
20-05-2020 23:53:20
Svar/Indlæg:
5/1

Hej drenge

Jeg har brug for jeres hjælp! 
Jeg har et bundkort som ved en fejl har sat forkert PSU kabel som hører til den rigtig PSU og muligvis har PSU overført en forkert voltage til CPU'en.
Jeg har tjekket min CPU. Den fejler ikke noget, men bundkortet er helt dødt.
Derfor vil jeg høre om I kan hjælpe med, at finde ud af hvilken defekt komponent kan være årsag til min maskine kan ikke tændes? 
Jeg vil tilføje, at jeg hørte en lille lyd før bundkortet døde helt, men der kan ikke ses nogle synlige 
skader hverkend på bundkortet eller komponenter.
Jeg sætter pris på jeres hjælp.

Mvh
 

BPM
 
Senior Skribent
Tilføjet:
21-05-2020 00:28:03
Svar/Indlæg:
223/2

for at være helt med i den gang vrøvl du desværre har fået formuleret dig ud i så er vi enige om at du har sat (mast) et forkert stik ned i en port i dit bundkort hvor ved du har futtet det af også vil du have at vi skal kunne svare på hvad det har brændt af på dit bundkort ?

som det første må jeg sige at hvis man ikke har mere forstand til at læse en manual til hvordan man tilslutter en psu til sit setup så skal man ikke gøre det så lad en anden der har forstand på det montere den.

det andet er at du kan have futtet hvad som helst af på dit bundkort og det kræver højst sandsynlig at du køber et nyt bundkort. Du skriver ikke hvad du har monteret forkert men det eneste jeg kan lure du kan have monteret forkert er PCI i stedet for CPU stikkene hvordan du så end har gjort det...



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af BPM d. 21-05-2020 00:32:14.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
21-05-2020 02:56:47
Svar/Indlæg:
15982/637

 

BPM skrev d. 21-05-2020 00:28:03

for at være helt med i den gang vrøvl du desværre har fået formuleret dig ud i så er vi enige om at du har sat (mast) et forkert stik ned i en port i dit bundkort hvor ved du har futtet det af også vil du have at vi skal kunne svare på hvad det har brændt af på dit bundkort ? 

som det første må jeg sige at hvis man ikke har mere forstand til at læse en manual til hvordan man tilslutter en psu til sit setup så skal man ikke gøre det så lad en anden der har forstand på det montere den. 

det andet er at du kan have futtet hvad som helst af på dit bundkort og det kræver højst sandsynlig at du køber et nyt bundkort. Du skriver ikke hvad du har monteret forkert men det eneste jeg kan lure du kan have monteret forkert er PCI i stedet for CPU stikkene hvordan du så end har gjort det...

Jeg læser det som om at han har brugt X kabel som passer til en Y PSU og dermed er pinlayoutet ikke det samme, og det kan godt brænde bundkort mv af hvis man er uheldig. 

Problemet er, at ved 100% modulære PSU'er da kan man ikke bare mikse og matche kabler. Dvs modulære kabler fra en Corsair PSU vil ikke virke i en modulær Silverstone PSU, selv om kablerne umiddelbart passer, da pin/kabel layoutet kan være vidt forskellige i kablerne. F.eks 8pin pcie kablet på Corsair kan hedde 
1-2-3-4
5-6-7-Ground

På Silverstone kan samme 8pin pcie kabel være
1-2-3-Ground
5-6-7-8

Mere detaljeret her ved Gamers Nexus https://www.gamersnexus.net/gu...



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Gripen90 d. 21-05-2020 03:08:11.


Reza3113
 
Overclocker
Tilføjet:
21-05-2020 03:55:13
Svar/Indlæg:
5/1

Hej @Gripen90


Det er helt korrekt forstået. 
Ja, Det var uheldigt at jeg brugte en forkert kabel til min PSU.
Beklager for jeg har formuleret som er ikke helt nemt, at forstå.

Men ved du om jeg kan gøre noget ved problemet?
Kan jeg reparere bundkortet?

 



CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
21-05-2020 07:18:41
Svar/Indlæg:
1919/73

#3 Hvis det er futtet af så skal du desværre ud og købe nyt 



MVJ
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
22-05-2020 08:02:02
Svar/Indlæg:
96/4

Google bundkort reparation, og se hvad der dukker op.

Hvis bundkortet har kostet mindre end 1000 kr. så tvivler jeg på at det kan betale sig.

Regn med at du skal betale 300-500 kr for en diagnose, og så kommer udgifterne til selve reparationen oven i.

 

MVH

Morten



Reza3113
 
Overclocker
Tilføjet:
22-05-2020 09:54:04
Svar/Indlæg:
5/1

Tak for dit godt råd, Morten.
Det vil jeg prøve.

Ha' en dejlig dag. :)



Slizerdk
 
Newbie
Tilføjet:
22-05-2020 10:42:38
Svar/Indlæg:
197/3

Hejsa

Prøv at sætte rigtigt kabel til og resette bios (og dermed bundkort og tabeller) og se om ikke det er en termo sikring på bundkortet der bare er slået for at kortslutte beskytte bundkortet.

Prøvede noget lignende på et msi 170 chipset bundkort, her var det bare kablerne der blev beskadiget og dannede en kortslutning men et nyt kabel og reset af bios fik faktisk bundkortet til at tænde og det har kørt siden.

mvh.



Reza3113
 
Overclocker
Tilføjet:
22-05-2020 10:52:32
Svar/Indlæg:
5/1

Det vil være fantastisk, hvis din løsning virker, Slizerdk.
Så har du en god flask rødvin hos mig. 😉
Hvordan kan jeg resette BIOS'en. Med hjælp af en switch eller jumper på bundkort? :)
 



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
22-05-2020 11:01:06
Svar/Indlæg:
6368/477

#8

Tag batteriet ud så glemmer bundkortet alle BIOS indstillinger i løbet af nogle sekunder.



Reza3113
 
Overclocker
Tilføjet:
22-05-2020 11:10:13
Svar/Indlæg:
5/1

Det har jeg prøvet. Det har ikke hjulpet.