Mistet adgang til "netværk"

Netværks  d.  23. maj. 2020, skrevet af speed six
Vist: 1116 gange.

speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2020 20:45:32
Svar/Indlæg:
786/83

Hej alle

Jeg har brug for lidt hjælp.

Jeg kan pludselig ikke længere se mine klienter på netværket. Jeg har fx en Synology NAS og en administrerbar switch på netværket, jeg gerne vil tilgå for at ændre i konfigureringen.

Mit mapped netværkdrev på NAS kan jeg ikke længere tilgå via Windows og jeg kan ikke finde NAS'en på netværket - ej heller ved brug af "Find Synology"

Jeg kan sagtens tilgå mit mediebibliotek på NAS'en fra mit AppleTV, så der er hul igennem.

Hvad pokker er der sket. Det er sket fra den ene dag til den anden. Kan det være en Windows update?

Jeg har prøvet at slå min firewall fra uden held.

 

/Henrik

ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2020 23:01:22
Svar/Indlæg:
3799/43

Prøv at se i denne tråd, det kan være at det er samme problem som du oplever. 

Se svar 7.

https://hwt.dk/forum/350903/lo...



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-05-2020 20:04:33
Svar/Indlæg:
786/83

#1

Tak for tippet. Men det hjalp desværre ikke på problemet :(

Jeg har også før fint kunne se og tilgå NAS'en via Windows uden at den funktion har været aktiveret.



TPultra
 
Overclocker
Tilføjet:
24-05-2020 23:53:27
Svar/Indlæg:
188/2

Måske tjekke Nas'en om den er sat til at kunne køre ældre versioner af SMB. 



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2020 20:31:50
Svar/Indlæg:
786/83

Min udfordring er, at jeg ikke kan tilgå NAS'ens brugerinterface via min PC. Det er som om, den slet ikke findes. på netværket. Jeg har installeret Synology Assistant, og det program kan ej heller se min NAS.

Min NAS har fast IP, men når jeg prøver at tilgå den på netværket via IP-adressen, kan jeg stadig ikke se den. Jeg ved, den er på netværket, for jeg kan via appleTV streame billeder, film og musik, som er gemt på NAS'en. Jeg har også en app på min telefon, som giver adgang til diverse mapper på NAS'en. Den virker også fint.

Det samme gælder i øvrigt på min administrerbare switch. Den kan jeg ej heller se på netværket via min PC. Den ses dog fint i min router. Min switch har også fast IP, og her sker ej heller noget, når jeg taster IP-adressen ind i min webbrowser.

Jeg tænker derfor, at der må være gået et eller andet galt i Windows, siden jeg ikke kan se hverken NAS eller switch, når jeg kender begge deres IP-adresser.

Er der nogen forslag til, hva' hulen, der er gået galt.

/Henrik



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2020 22:06:29
Svar/Indlæg:
786/83

Lige en lille update.

Hvis jeg prøver at tilgå NAS eller switch via fx min iPad ved at indtaste deres IP i et browserwindue, så får jeg adgang til enhedernes webinterface.

Der må derfor være et eller andet i Windows, der blokerer for denne adgang. har I nogen forslag til, hvad pokker det kan være. Jeg har prøvet at disable Windows Firewall. Det hjalp ikke.

/Henrik



martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
26-05-2020 22:34:11
Svar/Indlæg:
2826/100

#5

Som udgangspunkt er der åbent for al trafik fra din pc og ud, så at Windows skulle blokere tvivler jeg på.

Men lad os starte fra en ende af.
1- Har du prøvet en anden browser end den du benytter nu? Hvis nej, så prøv evt. edge eller IE - Virker dette, så ville jeg se om der kunne være nogle plugins eller noget i din browser som forhindrer adgang til dit lokale netværk.
2- Accepterer din NAS Ping? Hvis ja så ind i cmd eller powershell og ping. svarer den på det? Hvis ja, så prøv med en telnet, der er indbygget en telnet klient i windows, du skal bare ind og aktivere den, dette kan du gøre ved at gå ind i "programmer og funktioner" via kontrol panelet. Når du er derinde vælg "Tilføj windows funktioner" eller hvad den nu hedder på dansk. Du kan se et billede herunder, på listen finder du den der hedder "telnet klient". Der ligger 2, men klienten er kun til udgående trafik. Når den er installeret åbner du en ny CMD eller powershell og skriv "telnet så eks. "telnet 192.168.1.1 443"

Hvis vinduet bliver sort fik du forbindelse, hvis den timer ud efter ca. 30 sekunder, så er der ikke liv, så skal vi til at kigge et andet sted hen
 


 

 



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2020 20:34:08
Svar/Indlæg:
786/83

#6

Tak for dine forslag.

Ad 1)

Jeg har prøvet med en anden browser, men det hjalp ikke. Jeg tvivler også på, at det kan være det. Når jeg går ind i Stifinder og klikker på "Netværk" kan jeg ikke se mine enheder på netværket. Den eneste enhed, jeg kan se under "Netværk" er min router - mystisk.

Ad 2)

Jeg kan ikke pinge min NAS. Jeg kan sagtens pinge min router, som er den eneste enhed på netværket, jeg kan set.

 

Jeg har taget min bærbare arbejdscomputer med hjem i dag. Den kan godt se alle mine enheder på netværket - både NAS, musikstreamer og switch. Jeg har også prøvet at pinge dem fra arbejdscomputeren, og der er hul igennem.

Kan der være en eller anden sikkerhedsfunktion, der er blevet aktiveret i Windows. Jeg mindes ikke, jeg har rodet med noget, så kan det være sket i en opdatering?

 

/Henrik



martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
27-05-2020 21:04:19
Svar/Indlæg:
2826/100

#7

Som udgangspunkt blokerer windows ikke selv udgående trafik, så hvis der er noget der blokerer er det ikke noget som er default.

Hvis du kan pinge dem fra din arbejdscomputer men ikke fra din stationære, så begynder det først for alvor at blive mystisk.

Har du tilføjet noget på netværket der måske kan have noget IP adressekonflikt el.? Hvad hvis du giver din pc en eller anden random IP (helst en højt i segmentet eks. 192.168.1.220/255.255.255.0) Den bør normalt melde det, men det er set før at det kan give noget støj.

Og indrømmet, jeg famler lidt i blinde her, når vi snakker om hvad der bør være en helt basal hjemmeinstallation er alt L2 trafik, så det skal bare virke. 

Hvad siger ARP tabellen? Kan du stadig kun se din router i den? (Gå ind i cmd og skriv arp -a)



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2020 21:19:09
Svar/Indlæg:
786/83

Ja, det er meget mystisk. Jeg har ikke tilføjet noget på netværket for nyligt. Det eneste, der er sket i lang tid, er sædvanlige Windowsopdateringer og så, at batteriet i min bærbar er dødt, så nu kører den kun via strøm fra stikkontakten. Jeg tænker ikke, at det forhold, at jeg har taget batteriet ud af min bærbare kan være årsagen.

Jeg er ikke noget nætværkshaj, så jeg skal lige have lidt hjælp til ARP tabellen. Når jeg skriver, som du foreslår får jeg en fin oversigt med en masse information.



martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
27-05-2020 22:25:07
Svar/Indlæg:
2826/100

Ovenstående er et screenshot fra min pc af arp tabellen.

Værdien til venstre er IP adressen, hvilket er det eneste du egentlig har brug for.

Uden vi skal gå i detaljer, så er alt trafik på dit interne netværk L2 trafik, det benytter ikke IP adressen til andet end at finde ud af om den skal igennem din default gateway eller ej. Når du eks. pinger en IP på dit netværk spørger den ud på netværket og beder om MAC adressen på den enhed der har den givne IP, hvorefter alt trafik køres på L2.

Det du ser overfor er de enheder som min pc har snakket med i skrivende stund (lidt forsimplet beskrevet).

Det jeg gerne vil vide med ovenstående er om den rent faktisk kun ser din router eller om den er klar over de andre enheder er der.

optimalt set laver du en ping til eks. switch, nas osv. først så bør den have info på dem hvis du derefter kører "arp -a" i cmd skal de fremgå. 



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2020 08:00:19
Svar/Indlæg:
786/83

Tak for den gode forklaring.

Den eneste enhed, jeg kunne se i ARP tabellen var min router. På min arbejdscomputer kunne jeg til gengæld godt se enhederne.

Der er på mirakuløs vis sket det her til morgen, at nu kan min computer pludselig igen se alle enheder, og jeg kan tilgå mine "mapped" mapper på NAS'en via Stifinder.

Jeg er glad for, at alt tilsyneladende virker og sætter virkelig pris på jeres hjælp.

Jeg er dog stadig lidt øv, fordi jeg ikke har nogen anelse om, hvad der har været galt, og hvad der tilsyneladende har løst problemet.

/Henrik



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af speed six d. 28-05-2020 08:00:58.


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
28-05-2020 08:22:01
Svar/Indlæg:
2826/100

#11

Godt det virker igen, hvis den ikke kan se det i ARP tabellen, så er det ved at være svært at løse. det er første lag du rammer overhovedet :s