Jeg bliver nød til at spørge om råd da jeg har 3 ting jeg gerne vil opgradere
Har plads til en 360mm aio, kørte pt med en 240mm aio (den billigste) med 2x arctic p12 pwm blæsere (i5 9600k på 5ghz som jeg kan holde på ca 75 c i prime 96 small fft, vil gerne ned under 70c)
Har 2x8gb corsair vengeance 3000mhz cl 15 som køre 3400mhz cl 17 men vil gerne have nogen 3600mhz cl 16, vil vælge nogen af de billigste, også selv om de ikke er på qvl for mit msi mpg z390 carbon pro
Sidst men ikke mindst en 500gb nvme ssd til spil, har nogen film og masser af youtube videoer som fylder men vil helst kun slette filmene fra min pc (har backup) hvis jeg mangler plads, filmene fylder ca 68gb og har kun ca 15gb fri plads på min intel 660p 1tb nvme
Spørgsmål
De fleste 360mm aio har en ca 45-46 cm lang slange fra radiaotoren til kølehovedet, kan det lade sig gør med en 360mm aio i toppen med slangen bagerst tæt på i/o panelet, at få plads til slangen uden den rammer grafikkortet, ser nogenlunde fornuftigt ud ?
Ingen bagerst blæser til udsugning måske en ekstra i bunden af mit full tower kabinet, ca 850kr incl fragt og med en ekstra 120mm pwm blæser så jeg har 3x arctic p12 pwm måske kan jeg får 300kr for den cpukøler jeg har nu
Med ryzen kunne mine ram køre 3600mhz cl 18 ikke sikkert jeg kan det med intel og cl 16 burde gør en forskel, f.eks Crucial Ballistix Red DDR4 3600MHz 2x8GB (BL2K8G36C16U4R) ca 830kr incl fragt, men vil det gi noget, har ikke lige kunne finde noget omkring 3400mhz cl 17 kontra 3600mhz cl 16, måske for jeg 300kr for dem jeg har
Jeg kan på ingen måder forsvare at sælge min 1tb nvme ssd og købe en på 2tb det alt for dyrt og købe 1 tb til kun spil er lidt for meget, har ca 271gb spil fra steam og hvis jeg sletter Call Of Duty Modern Warfare har jeg lige under 90gb (89.9gb) ekstra fri plads + evt film så der over ca 200gb fri plads
Pris for ny nvme 500kr, tænker en Western Digital Blue 3D Nand WDS500G2B0B 500GB vil være ok, en brugt 1tb intel 660p eller crucial p1/MX500 nvme til 500kr kunne også være muligt, der er bare ikke nogen til salg pt
Dit spørgsmål er hvilken af de 3 du skal opgradere, fordi der kun er råd til een?
Skift af køler og ram vil nok være minimalt hvor stor forskel du vil se der. Det er nok kun noget du kan måle dig frem til, men i dagligdagen vil det have begrænset effekt for dig. Jeg tænker derimod at mere plads vil betyder mere for din hverdag, hvis du er ved at løbe tør?
Præcis, kunne godt vælge 2 men nøjes med en
Kan slette mine film og Call of duty modern warfare men jeg ved hvor lang tid det kan tage når jeg skal hente nye spil med 50/10, har for få dage siden hentet Monster hunter world og resident evil 3 og det tog lang tid når man begrænser det til Max 3 MB/s
Hvad vil en brugt 1tb nvme gå for ?
billigste nvme x2 og x4 ?
Tillægsspørgsmål Køling
jeg kan godt købe en ekstra kabinet blæser (arctic p) til f.eks bunden som køre med leve omd og blæser op i mit mit grafikkort.
Jeg har 2x120mm til aioen og en 120mm 3pin som exhaust aller bagerst ved siden af i/o panelet der køre ca 600 omd.
Kan 3 pin blæser tåle at køre lavere hastighed end de er opgivet til på længere sigt ?
Er en udsugning blæser bagerest nødvendigt, gir noget med en 240mm aio i toppen ?
120mm eller 140mm bagerst når jeg har en aio tæt på (blæseren på aioen suger luft ud lodret imens den bagerst suger luft ud vandret, gir det ikke lidt ubalance når de suger luft ud forskellige veje ?)
#3 Det lyder ikke som om det giver ubalance. Varm luft stiger opad, så princippet skal være at nederste/foreste suger luft ind, mens øverste/bagerste puster luft ud. Argumentet for at have den bagerste til at puste luft ud er at den tager den varme luft fra grafikkortet, så din top-AIO kan få den friske luft fra front-indtaget. 🙂
Når min top monteret aio at få gavn af de 3 front blæsere på 140mm ? (mest den øverste)
Min bagerste blæser er montere langt nede for ikke at påvirke blæseren på min aio
Vil jeg få noget ud af at skifte den til en p14 med same omd foruden en 140mm (istedet for den 120mm jeg har) i bunden der blæser luft op imod grafikkortet
(alle med så lave omd at de er stille, men forbedre airflowet samlignet med 2 larmende blæser der skal køre med høje omd for at gi et ok airflow i et stort kabinet)
Takke for hjælpen, fik købe en 512 gb intel 660p og en EK Water Blocks EK-M.2 NVMe Heatsink
https://www.maketecheasier.com...
Fik også monteret den alm sorte bagerst blæser fra mit core x71 i bunden ved siden af min strømforsyning den siger ikke meget med 400 omd