Det er disse ti typer, du skal sortere dit affald i fra den 1. juli 2021.

Diverse d.  16. juni. 2020, skrevet af gasolin
Vist: 595 gange.

gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2020 14:45:18
Svar/Indlæg:
5504/640

https://www.dagens.dk/politik/...

Fra den 1. juli 2021 skal du til at vænne dig til et nyt system i hverdagen. Folketingets partier med undtagelse af Dansk Folkeparti er blevet enige i, at der skal ske nyt vedrørende affaldssortering i Danmark.

Det er disse ti typer, du skal sortere dit affald i fra den 1. juli 2021.

Mad, papir, pap, metal, glas, plast, tekstil samt drikke- og fødevarekartonner, restaffald og farligt affald.

Magter ikke at skulle sortere i 10 forskellige spande og samtidig huske at stille dem ud så skraldemændene kan hente dem, hvor herre bevares, sku da nok med 2 og at jeg rent faktisk glemmer nogen gange at sætte den spand der skal tømmes ud, så den kan blive tømt.

 

Med 10 kan det ikke andet end at gå galt, er der plads til 40 der hvor jeg bor, det tror jeg ikke, hvilken er din og min spand og du må ikke komme det der i min spand og hvorfor skulle du også komme nogen af dit affald i min spand. 

 

NEJ TAK

 

Hvad synes i om at man fra juni 2021 skal sortere affald i 10 forskellige kategorier

 

Hvad med alle dem som bor i bolig komplekser som f.eks gellerupparken og vollsmose, 10 spand for hver hustande? 

 

100 meter boliger 10 i længden og 4 etager det 10x4= 40 x 10 spande = 400 spande, jeg spøger bare, hvor skal de stå, på de parkeringspladser der er eller nede i en kælder hvor nogen også vasker tøj ?

nCa
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2020 15:18:24
Svar/Indlæg:
714/10

De skal jo have noget og lave på christiansborg, ellers bliver de jo arbejdsløse.

 

Så hvorfor ikke lave en løsning som koster alt for meget, er alt for omstændig, overhøre alle argumenter for hvordan det gøres mere effektivt og som kræver at den laves om igen og igen, så en masse mennesker har job og er glade inde på christiansborg.

 

Jow, så længe de smider penge ud af vinduet, så er der noget at rette op på og arbejde til en masse gode mennesker.

 

Men jeg støtter ideen med at der skal sorteres affald, men slet ikke den her wupti-løsning lige inden folketinget går på skoleferie.



gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2020 15:27:34
Svar/Indlæg:
5504/640

Og hvad koster det ikke når nogen skal have op til 8 spande (har personligt kun 2) og så den plads 10 spande fylder for hver husstand

 

 



Spriz
 
Superbruger
Tilføjet:
16-06-2020 16:21:44
Svar/Indlæg:
337/33

Mon ikke man godt kan lave forskellige beholdere i samme container så du stadig kun skal have 2 eller måske 3 containere 🙂 

 

Vi har i forvejen 3 (Aalborg) - jeg synes det er velkomment hvis det reelt batter noget for miljøet! Hvis det er symbol-politik, så øv...



neemos
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
16-06-2020 18:22:28
Svar/Indlæg:
1129/307

Jeg er nu mest nervøs for hvad der sker med affaldet efter det er hentet.

Pt bliver op til 70% af de sorteret affald eksporteret ud til hovedsageligt Tyskland til forbrænding. Og så er det jeg tænker, jamen hvad fuck skal jeg så tiden for og samfundet deres ressourcer.



afrom1
 
Overclocker
Tilføjet:
16-06-2020 18:36:12
Svar/Indlæg:
120/1

#0 det blivver næppe så galt. der er jo ingen grund, til at alle skal have deres egne skraldespande i etageejendomme der giver fældes skrald meget bedre mening og er også hvad man ofte har.

Men giver dig ret i at det er tåbeligt med flere af skralde typerne specielt i Parcelhus og ligende. hvor mængden af visse typer affald er lille og periodisk som farligt affald, og tekstil. så når man endelig skal bruge det er der ikke plads.



crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2020 18:54:53
Svar/Indlæg:
7765/230

Bor på 6sal og har heldigvis affaldsskakt til mit afffald.... Bliver den lukket af, så ryger ALT mit affald i nærmeste affaldskontainer ligegyldig hvad der står på den.....

Har også en lille grøn spand som aldrig er taget ibrug og heller aldrig bliver det.....



gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2020 19:05:17
Svar/Indlæg:
5504/640

Skal man så f.eks  hver anden uge hente langt fra halv fyldte spande da resten ligger i en af de mange andre spande?

 

Det da ikke særlig miljøvenligt med alle de ekstra ture der skal køres, tænker ikke vi for miljøvenlige skraldebiler om 1år

 

 



ekud
 
Overclocker
Tilføjet:
16-06-2020 21:33:21
Svar/Indlæg:
15/0

Jeg er også med på Neemos' vogn, vil gerne gøre noget godt for miljø'et, men jeg kan ikke se hvordan dette kommer til at gøre en forskel eftersom ja, 70% (uden at kende de reelle tal, ved jeg det er højt) alligevel bliver forbrændt..

Det er utroligt hvordan de politikere er så dygtige til at få det til at se ud som om de gør en forskel i deres arbejde, men hvad hjælper det at dele skraldet op i flere skralde spande når alt alligevel ender samme sted? Spild af tid og det er blot at holde befolkningen for nar. 

Jeg er overbevist om at det er et tiltag som er kommet for at det skal se godt ud på statistikkerne, symbol politik som Spriz nævnte. Nu er jeg ikke så aktiv på renovations området som jeg tidligere har været, men af hvad jeg ved, er den største udfording ikke at dele skraldet op, men at omkostningerne for at genanvende skraldet er så høj at det økonomisk set, bedst kan betale sig at brænde det af.

Prisen for at lave maskinerne & drifte dem (strømmen) er de 2 største udfordringer og en stor del af strømmen bliver genereret på ikke genanvendelige/grønne eller miljø rigtige kilder, igen har vi et problem. Samtidig udledes der også en del ekstra Co2 igennem det ekstra brændstof der skal bruges til at fragte skraldet frem og tilbage.

En bedre løsning i min optik er at gøre strømmen tæt på gratis ved at have større fokus på at hente energi der er gratis og som der er massere af i naturen. Vind, vand og sol er nogle gode kilder, samt erstatte de nuværende skralde biler med el biler og udvikle bedre løsninger til at genanvende skrald for det er også et kæmpe problem. Der er dog rimlig langt vej til at vi får noget i denne retning og indtil da vil de blive ved med at tage dumme valg som ikke er videnskabelig baseret og bygger på penge og politik. It's just a show..



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af ekud d. 16-06-2020 21:35:53.


gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2020 23:33:00
Svar/Indlæg:
5504/640

 

ekud skrev d. 16-06-2020 21:33:21

Jeg er også med på Neemos' vogn, vil gerne gøre noget godt for miljø'et, men jeg kan ikke se hvordan dette kommer til at gøre en forskel eftersom ja, 70% (uden at kende de reelle tal, ved jeg det er højt) alligevel bliver forbrændt..

Det er utroligt hvordan de politikere er så dygtige til at få det til at se ud som om de gør en forskel i deres arbejde, men hvad hjælper det at dele skraldet op i flere skralde spande når alt alligevel ender samme sted? Spild af tid og det er blot at holde befolkningen for nar. 

Jeg er overbevist om at det er et tiltag som er kommet for at det skal se godt ud på statistikkerne, symbol politik som Spriz nævnte. Nu er jeg ikke så aktiv på renovations området som jeg tidligere har været, men af hvad jeg ved, er den største udfording ikke at dele skraldet op, men at omkostningerne for at genanvende skraldet er så høj at det økonomisk set, bedst kan betale sig at brænde det af.

Prisen for at lave maskinerne & drifte dem (strømmen) er de 2 største udfordringer og en stor del af strømmen bliver genereret på ikke genanvendelige/grønne eller miljø rigtige kilder, igen har vi et problem. Samtidig udledes der også en del ekstra Co2 igennem det ekstra brændstof der skal bruges til at fragte skraldet frem og tilbage.

En bedre løsning i min optik er at gøre strømmen tæt på gratis ved at have større fokus på at hente energi der er gratis og som der er massere af i naturen. Vind, vand og sol er nogle gode kilder, samt erstatte de nuværende skralde biler med el biler og udvikle bedre løsninger til at genanvende skrald for det er også et kæmpe problem. Der er dog rimlig langt vej til at vi får noget i denne retning og indtil da vil de blive ved med at tage dumme valg som ikke er videnskabelig baseret og bygger på penge og politik. It's just a show..

Rosengårdcentret Odense (om de stadig har dem ved jeg ikke) 


 



M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
17-06-2020 07:08:49
Svar/Indlæg:
2084/124

Vi har 5 store spande ved privat parcel i Hillerød. 

  • Rest affald
  • Mad
  • Papir
  • Pap(valgfri) 
  • Metal/plast 

Det er så firkantet at man end ikke må bruge mad skraldespanden til ukrudt/have, selvom det er helt samme nedbrydningsprocess...  Det forventes at man skiller alt mad emballage ad, vasker det, og sortere i hhv plast og rest... Politikerne tror også på julemanden.. 

 

Jeg vil gerne sortere, men plast bliver alligevel ikke nedbrudt korrekt, da det er for dyr en proces.. Dette er mere 'se mig, jeg er mest miljøbevidst', og super godt, det gør at man kan undskylde den total meningsløse familie SUV



#11
ekud
 
Overclocker
Tilføjet:
17-06-2020 14:50:59
Svar/Indlæg:
15/0

#9 Haha, det er sku komisk 😀 Perfekt billede på hvordan deres nye tiltag ser ud!