USB modem (4G -> Wifi)

Netværks  d.  19. juni. 2020, skrevet af martinta
Vist: 463 gange.

martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
19-06-2020 21:00:22
Svar/Indlæg:
2826/100

Hej

Har en mindre udfordring som jeg mangler lidt erfaringer på. 

Har en bil hvor bilen kan benytte wifi til at hente ruter mm. som er tastet på pcen, dette virker ganske ok dog er det en smule irriterende at lave wifi hotspot hver gang jeg skal køre en længere tur (hvilket er ca. 3-4 dage om ugen når der ikke er corona).

På samme tidspunkt har jeg et par børn der gerne vil have mulighed for at bruge wifi på de lang ture, samt en campingvogn hvor wifi også ville være en fordel.

Så jeg leder efter en usb dimmer, der kan modtage 4G og give et wifi signal som bil, tablets osv. kan koble på når den får strøm. 

tanken er så at den kan sidde i en usb adapter i en af cigaret tænderne, og herfra starte op hver gang bilen starter. Og er vi så i campingvognen, så kan den flyttes over i en 12 volts USB lader så der er trådløs i campingvognen.

Jeg kan sagtens finde enheder der lever op til de krav, men er der nogen der har nogen praktisk erfaring med disse, godt/skidt og lessons learned :)

cybercb
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
19-06-2020 23:23:59
Svar/Indlæg:
1450/40

Jeg har haft lidt forskellige 4G routere smidt i bagagerummet, startede med at bruge en Huawei cube, som via en 12V regulator (eller hvad den nu hedder) som sørgede for at bilens 13-14V blev lavet om til 12V, ingen problemer, regulatoren var smidt på en tændings plads og derved tændte og slukkede den med bilen. 

Nu bruger jeg en aflagt ZTE portable 4G hotspot, hvor batteriet er fjernet (det virkede ikke mere), den kan sættes til at tænde automatisk når den får strøm via USB, så den er smidt i en USB lader i et 12V udtag, så den tænder og slukker med bilen, virker også fint.

 

Det største problem er nok placeringen af routeren, da der jo er pænt meget metal i en bil alle vejende og det dræber signalet til masterne pænt meget, så en løsning er enten af placere den et sted med udsyn gennem ruderne eller evt med nogle eksterne antenner som måske bedre kan placeret optimal og stadig skjulet lidt væk. 



martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
19-06-2020 23:39:46
Svar/Indlæg:
2826/100

Meget brugbar information, jeg havde kigget på dem, men på andre fora blev der nævnt at de ikke selv kunne starte, man var derfor afhængig af batteriet, og  ved længere stops skulle de manuelt startes (hvilket jo er ret meget en deal breaker)

Så lige pludseligt blev det jo en mulighed igen 🙂

Nu bruger jeg en aflagt ZTE portable 4G hotspot, hvor batteriet er fjernet (det virkede ikke mere), den kan sættes til at tænde automatisk når den får strøm via USB, så den er smidt i en USB lader i et 12V udtag, så den tænder og slukker med bilen, virker også fint.

Omkring placering, så sidder den ene 12 Volt i bagagerummet i en stationcar, så mit håb er at den 



cybercb
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
20-06-2020 08:55:05
Svar/Indlæg:
1450/40

Jeg har en Huawei E5788u-96a som er en ret dyr mobile router, den har ikke en indstilling for, at den selv tænder når den får strøm, så det er vidst ret hit eller mis om routeren understøtter auto tænd ved strøm.

 

Hvis udtaget i bagagerummet tænder og slukker for strømmen med bilen, vil det være et oplagt valg, i min Audi er der dog fast strøm på alle 12V udtag, så jeg har trukket et kabel fra under instrumentbrættet og om bag i bilen, som tænder og slukker sammen med mit Dashcam. 
Da mit Dashcam understøtter parkeringsmode, så er routeren tilsluttet strømboksen til mit dashcam, så de tænder og slukker sammnen, så jeg har mulighed for at få besked og live visning fra mit dashcam når jeg holder parkeret på udsatte steder.