Hej,
Jeg har i mange år haft iMac's men har nu bestemt, at jeg gerne vil tilbage til Windows, så jeg har været igang med at lede efter de rigtige hardware, hvor performance er vigtig, men det er value for money også. Jeg håber, at der er en venlig sjæl (eller flere), der vil have lyst til at give lidt kommentarer eller anbefalinger til mit setup.
Jeg har umiddelbart valgt at anvende Ogaming som leverandør til systemet, da de er de eneste jeg kan finde, hvor man kan vælge Be Quiet! produkter, som jeg har fået anbefalet og efter at have set diverse tests på nettet, er jeg ret overbevist om, at det ville være det rigtige produkt for mig, da jeg er villigt til at gå langt for at få så lydløst et setup som muligt. Desuden kan jeg ikke finde nogle leverandører, der kan levere MSI X570 Tomahawk, hvis jeg skulle bygge selv.
Kabinet: Be Quiet! Silent Base 801 (monteret med 6 Be Quiet! Silent Wings 3 blæsere)
Bundkort: MSI X570 Tomahawk
CPU: Ryzen 9 3900X
GPU: PowerColor Red Devil 5700 XT 8GB
RAM: 32GB G.Skill Ripjaws V 3600 Mhz CL16
SSD: 1TB Samsung EVO Plus NVME M.2
PSU: Riotoro G2 Enigma 850W
Jeg har valgt at gå AMD vejen med GPU af 2 hovedårsager - 1 jeg har allerede en 4K IPS skærm med AMD freesync + jeg havde overvejet et 2080S kort i stedet, men jeg synes at det value for money er for dyrt i forhold til 5700 XT kort.
set fint ud .. personlig er jeg mest til airflow Kabinetter så der ville jeg se på et andet kabinet med mesh front Be Quiet har et kabinet med mesh front , det næste er PSU .. har aldrig hørt om det mærke og det får mig til at være mistænktsom :)
kunne f.eks være sådan en PSU https://www.computersalg.dk/i/...
https://www.computersalg.dk/i/...
kunne være sådan et kabinet så du holder det i familien :)
Tak for input - jeg ville også klart selv foretrække PSU'en fra Be Quiet!, og men det er Ogaming eneste alternativ i 800W+ kategorien i deres byg selv computere - jeg har skrevet til dem og forhørt om muligheden for at få en Be Quiet! PSU. Jeg så dog nogle youtube anmeldelser på PSU'en, så jeg er umiddelbart ikke så bekymret for den - mærket er startet af nogle udbrydere fra Seasonic.
Jeg er lidt i tvivl om jeg burde gå med en i5-10600K i stedet, jeg er umiddelbart igen lidt bekymret for de bundkort, som OGaming tilbyder til denne CPU, så her skulle jeg ud i at samle det hele selv, hvilket jeg måske ikke er helt tryg ved.
sdjensen75 skrev d. 05-07-2020 21:25:24
Tak for input - jeg ville også klart selv foretrække PSU'en fra Be Quiet!, og men det er Ogaming eneste alternativ i 800W+ kategorien i deres byg selv computere - jeg har skrevet til dem og forhørt om muligheden for at få en Be Quiet! PSU. Jeg så dog nogle youtube anmeldelser på PSU'en, så jeg er umiddelbart ikke så bekymret for den - mærket er startet af nogle udbrydere fra Seasonic.
Jeg er lidt i tvivl om jeg burde gå med en i5-10600K i stedet, jeg er umiddelbart igen lidt bekymret for de bundkort, som OGaming tilbyder til denne CPU, så her skulle jeg ud i at samle det hele selv, hvilket jeg måske ikke er helt tryg ved.
at den er gold Rated at også en vis kvalitets niveu i sig selv .. og med det bundkort kan du altid smide en Ryzen 4000 i senere vis du vil opgradere :)
men kabinet vil jeg altid foretrække noget med noget Airflow f.eks mesh front
du kunne f.eks snuppe en R5 3600 og så når 4000 serien kommer senere i år så opgradere :)
kabinet kunne f.eks være en Fractal Meshifi S2 .. vis du self kan lig det design :) hehe
Hvad skal den bruges til?
Du kan få pcie4 nvme drev der er hurtigere samsungs drev.
AMD skulle også snart have deres 4xxx serie cpu klar, så det vil nok betyde prisfald på 3xxx.
Skal du game i 4k? Så kan du ikke regne "value for money", for der er du ude af "value" segmentet. De sidst 10 fps koster omtrent det samme som halvdelen af grafikkortets pris.
Og hvis det er en gaming maskine, er det på grafikkortet du skal bruge pengene og ikke en dyr CPU - med mindre du spiller WOT ell. lign cpu-afhængige spil.
Såfremt du gamer i 4k i stedet for 1080p/1440p, betyder cpu faktisk mindre, da der er færre frames. Så muligvis kunne du spare på CPU og bruge mere på GPU.
@Gandalf18 - God idé med en billigere AMD 3600 indtil 4xxx serien kommer på markedet - det vil jeg lige overveje, om jeg ikke skulle gøre.
Jeg spiller hovedsageligt Football Manager og Cities:Skyline, men jeg vil ikke afvise, at jeg skulle få lyst til at kaste andet efter maskinen.
Jeg har ikke tænkt mig at køre med 4K opløsning - ting bliver for småt - men tænker 1440p vil være opløsningen, jeg vil gå med.
Jeg kan umiddelbart ikke bruge mere på GPU, hvis det skal være AMD. PowerColor Red Devil bliver anbefalet mange steder, som det bedste AMD kort lige nu.
Til de 2 nævnte spil, behøver du overhovedet ikke nogen form for kraftigt grafikkort.
Og hvis maskinen kun skal bruges til de 2 nævnte spil, behøver du intet over 6000 kr samlet. De kræver altså ikke noget, i forhold til det bæst, du er ved at sammensætte.
Det virker pænt overkill med en 12-kernet cpu til football manager og city: skylines, så jeg prøver lige igen: Hvad skal computeren bruges til?
Har du noget software som kan bruge 12 kerner?
Det er nemmere at give råd på en oplyst baggrund :)
Jeg har også bestemt mig for, at starte med R5 3600, også vurdere om jeg skal opgradere til en ny processor, når AMD smider deres nye serie på markedet.
Jeg skal også bruge den til at køre en SQL server og bygge Power BI modeller, men det var nu ikke så meget om det var overkill i forhold til mit brug - pengene er ikke rigtig et issue, men tænkte mere, om jeg kunne få bedre hardware til samme pris eller, som er de ekstra penge værd. Eller om noget at de modeller, jeg havde valgt var noget "hø" (for at sige det pænt)
Jeg har kigget lidt på 500DX kabinettet, men er ikke helt sikker på, at det vil være det rigtige - umiddelbart er det ikke lige så smart at tage front og side panelet af som 801 - jeg har dog valgt at droppe 801 fordi, at jeg vil have mindst en usb-c og gerne 2 usb-a porte på fronten, så Meshify S2 Dark Tempered Glass er et godt bud, men skal lige have set nogle youtube før jeg lægger mig fast på dette kabinet.
@Biostud - du nævnte hurtigere M.2 drev end EVO Plus - kan du evt. komme med et par bud - Max 1TB (overvejer faktisk om jeg kun skal have 250GB-500GB kun til system, også ligge programmer på en 2.5' SSD på en TB.
Så lige nu er mit build sådan (dropper Ogaming og samler selv)
Kabinet: Fractal Design Meshify S2 Dark Tempered Glass (monteret med X Be Quiet! Silent Wings 3 blæsere)
Bundkort: MSI X570 Tomahawk
CPU: Ryzen 5 3600 (Noctua NT-H1 kølepasta)
GPU: PowerColor Red Devil 5700 XT 8GB
RAM: 32GB G.Skill Ripjaws V 3600 Mhz CL16
SSD: 1TB Samsung EVO Plus NVME M.2
PSU: Be Quiet! Dark Power Pro 11, 850W
Jeg har lige nu fundet priser samlet til omkring 13.100,- afhængig af antal kølere, jeg vil have i, men tænker omkring 7.
Du får ikke noget "bedre" til samme pris. Det bliver en rigtig fin maskine.