XT sparer strøm, men bliver varmere ... øhhh hvorfor??

Apple d.  08. juli. 2020, skrevet af Burgurne
Vist: 1388 gange.

Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-07-2020 21:22:29
Svar/Indlæg:
5874/1287

Hej.

I.flg mange artikler på nettet bliver de nye AMD 3xxx XT varmere (derfor er der ingen default køler med til 3800XT og 3900XT), men samtidigt skrives der om, at de er strømbesparende! Øhh, i forhold til hvad? SVJV er strøm det eneste der får en CPU til at blive varm, så hvis en 3800XT bliver varmere end en 3800X, så må den da bruger MERE strøm .... eller har jeg misforstået noget?? 😕

 

EDIT: eksempel på 3800XT 

https://www.guru3d.com/article...

Even with a liquid cooling kit, you'll reasonably quickly hit 70, even 75 Degrees C on these SKUs, so please use proper cooling. AMD is betting high here, recommending the use of an AIO solution with a minimum 280mm radiator or equivalent air cooling to experience these products at their best. 



Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 08-07-2020 21:23:39.
puma99dk|
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-07-2020 22:21:10
Svar/Indlæg:
501/10

Nu er det jo set før at ikke alle bundkorts pumper den samme mægtige volt i din CPU nogle mere end andre desværre.

Jo mere volt jo varmere og ikke ens betydning at din cpu booster højere.



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
08-07-2020 22:44:24
Svar/Indlæg:
6368/477

Volt er din største synder når det kommer til varme, men ikke den eneste. Ting som PLL volt, og endda frekvens har noget at sige med hensyn til varme udvikling. Det kan endda være at SoC'en får mere volt og udvikler mere varme, men hvis ikke rigtig den laver en masse behøver den ikke bruge en masse strøm.

Selvom strømforbrug = varme er det ikke altid en linær matematisk udvikling, og en CPU der bruger mindre strøm kan fint blive varmere. Selvfølgelig spiller sådan noget som loddetin brugt også ind, det er muligt at AMD har sparret i denne omgang måske? De fleste køber en anden køler alligevel så hvis man kan spare der så hvorfor ikke? Jeg ved det ikke og det er blot spekulationer.

Er IHS af samme kvalitet måske? Er der fyldt ekstra "top" på, på selve die? Jeg ved det ikke, men det er alle faktorer der kan spille ind, og er ofte ikke noget som producenterne skriver om, medmindre de forbedre det selvfølgelig.



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-07-2020 22:59:36
Svar/Indlæg:
5874/1287

#2 jo, men hvorfor skulle AMD forringe f.eks. IHS fra 3800X til 3800XT.

Fra virkelighedens verden, så er volt IKKE årsag til varme, på en Van de Graaf generator (https://en.wikipedia.org/wiki/... er der over 1 mill. volt på den de har i folkeskolen, og hverken gnister eller stød eller generatoren selv bliver varme. Til gengæld er ampere årsag til varme. En gammel punktsvejser hvor jeg stod i lære i sin tid, den kørte på ca 2 volt med afgav 10.000 ampere. DET gav varme, punktsvejsning. Men mange volt uden ampere (forbrug) giver altså ingen varme i sig selv, så skal der noget andet/mere til. 

Giver du en CPU flere volt, så stiger watt-forbruget også, også i idle (og DET giver varme), men hvordan kan den så samtidig være strømbesparende? 



qpad
 
Superbruger
Tilføjet:
08-07-2020 23:11:02
Svar/Indlæg:
238/42

XT chips skulle have den bedste silicone , det er bare underligt at de er rated til 95W når de andre 3600 modeller er rated meget lavere i watt, jeg tror at XT modeller er særligt udvalgt fra pladen og faktisk kan yde ret godt og holde meget længe. Har selv lige købt en 3600 da jeg ikke ville vente til XT kom, og så er planen for mig at skifte til en zen 3 når de snart udkommer. 

 



slaske6
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2020 00:01:26
Svar/Indlæg:
1571/39


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
09-07-2020 09:28:16
Svar/Indlæg:
6368/477

#3

jo jo, forbrug giver varmen, men når jeg siger at volt giver varme mener jeg jo i forbindelse med en CPU, ikke en svejser eller andet, men isoleret set den CPU du spørger efter, og uanset om det er forbrug, magi eller andet, så vil en højere volt give mere varme på en CPU.

Jeg ved ikke hvorfor AMD skulle forværre deres IHS, loddetin eller andet med den nye serie, jeg skriver blot at alt dette er en faktor der kan spille ind på temperaturer, og i denne verden kan man ikke "bare regne med det", producenter gør så mange mærkelige ting som de ikke fortæller forbrugeren, dette KUNNE være et af dem.

Jeg har ærligt ikke rigtig kigget på de XT CPU'er, og jeg skal have en i hånden for at måle volt på dem, og jeg må indrømme at min interesse i disse XT CPU'er ikke spænder så vidt. For mig bliver disse chips en smule varmere og sådan er det bare, jeg forsøgte blot at komme med nogle kvalificerede bud på hvorfor det kan være som det er, men jeg har intet at have det i.

 

#4

TDP er ikke det samme som strømforbrug. Thermal Design Power dikterer hvad der skal til for at køle chippen, og jeg forstår ikke helt sammenligningen mellem TDP og strømforbrug.

Derudover har AMD selv udtalt af 7nm processen er forbedret, det er ikke blot højt binned non-XT CPU'er, men derimod en lille optimering af måden transistoren bliver bygget på, hvilket givet en smule mere.



gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2020 16:17:08
Svar/Indlæg:
5504/640

Jeg var utilfreds med min ryzen 2700x den gav mig høj varme. samlet næsten det dobbelt i watt samlignet med  en ryzen 3600 og kunne ikke køre med en 3.9ghz måske 4.0 hvis temperatueren skulle være fornuftig.

Så jeg skiftede til en 3600 og køre 4.2 på alle kerner med 1.275 volt (alt andet på rammene er stock.

Er super tilfreds med det

Til samligning min gamle cpu som jeg fik problemer med for snart 2 måneder siden  (i påsken)

https://valid.x86.fr/2bw95d

 

Den nye 3600

https://valid.x86.fr/js7ws3

 

 

Når det køre hurtigere så vil der i langt de fleste tilfælde blive varmere med mindre man kan sænke vcore i forhold til en 3600 og 3600x



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gasolin d. 09-07-2020 16:23:36.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2020 17:21:21
Svar/Indlæg:
5874/1287

men isoleret set den CPU du spørger efter, og uanset om det er forbrug, magi eller andet, så vil en højere volt give mere varme på en CPU.

Enig, men den højere volt giver så også større strømforbrug, og det er DET der giver varmen. Uanset om det er en AMD eller en Intel, så vil varmen stige, når vCoren hæves, men det vil PC'ens samlede watt-forbrug også. Så igen er mit spørgsmål, hvorfor de nye XT påstås at være mere strømbesparende end X?

 

Men når jeg læser sådan noget som det på Guru3D's testsider, så bliver jeg mere og mere glad for min Intel CPU, selvom den ikke hører til nyeste generation. 🙂



gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2020 17:27:19
Svar/Indlæg:
5504/640

Og samlingenet med samme vcore vil en højere ghz gi mere varme

Altså f.eks 4.4ghz og 4.5 ghz ved samme vcore gir ikke samme temperatur



Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
10-07-2020 17:14:09
Svar/Indlæg:
3661/82

1: jeg ser ingen sammenligning af varme i din linked artikel umiddelbart

2: En storre del af en mindre kager, kan godt vaere stoere end en mindre del af en stor kage.
. Det er ikke alt stroem der gaa til varme energi



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 10-07-2020 17:17:46.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
10-07-2020 17:23:15
Svar/Indlæg:
3661/82

#4

Det er din effekt der giver varme

at sige volt ikke give varme men ampre goer  ikke korrekt. De er begge en faktor til maengde af enegy.

 

1mill volt * 1nano amp (Taget ud af roeven for at vise idotioen i argumentet) = 0.001watt

2volt * 10.000amp = 20.000 watt

Jo 20.000 er mere end 0.001 det er korrekt. men det har intet med at bevsie volt ikke giver varme.

vi ved fra folkeskolen (Eller burde vide) at statisk elektrisk shock er hoejt paa volt men lav paa amp. hvilket er hvad du liker til

 

 

Derefter vaelger du saa at modsige dig selv at volt GIVER varme



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sven Bent d. 10-07-2020 17:23:59.


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
10-07-2020 17:25:40
Svar/Indlæg:
3661/82

#8

Jeg troede lige du sagde

"Fra virkelighedens verden, så er volt IKKE årsag til varme"

 

De virker som om du savler rund i argumenter fordi di bare VIL paavise noget selvom du ende op i at modsige dig selv. 

 

"så bliver jeg mere og mere glad for min Intel CPU, selvom den ikke hører til nyeste generatio"

Ah der var den.. Fanboyisme det forklare en hel del



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2020 22:20:24
Svar/Indlæg:
5874/1287

Nu bliver du lige "dygtig" nok Sven Bent.

Som jeg skriver (hvis ellers du forstår at læse det) er, at volt I SIG SELV ikke giver varme, men volt og ampere sammen gør. Ampere i sig selv giver heller ikke varme. Er det den sætning du mangler?? Volt x ampere giver watt, og er der watt nok, så bliver det varmt, uanset om det er en modstand, en cpu, en ledning eller en pølse. 

Hvor ser du, at jeg skriver volt ALENE giver varme???? (hv til #11) Og ja, ganske som jeg skriver, så er 1 mio. volt med (næsten) ingen ampere ikke i stand til at genere varme, eller vil du påstå andet? Her ser det nu mere ud til, at det er dig der modsiger dig selv. Så #11 er rent volapyk

 

#12 er jo bare ren volapyk, fordi du er udgået for argumenter.



noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2020 08:32:59
Svar/Indlæg:
3321/21

Godt at se i snart har styr på omhs lov, hvis i kigger nærmere på den kan i se at modstand også spiller en rolle. 

Ohms lov kan dog ikke stå alene til at beskrive kompleksiteten i hvorfor en chip opfører sig anderledes end en anden. 



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2020 14:06:52
Svar/Indlæg:
5874/1287

U/I*R = Ohms lov. Nej, den kan ikke stå alene, men man kan heller ikke undvære den, heller ikke i en CPU. 

Selvfølgelig er der ufatteligt mange små forbindelser i en CPU som gør, at det bliver meget kompliceret at påvise nøjagtigt hvad det er der giver varme.  

Et enkelt eksempel. En bilakkumulator hvor man forbinder en pære til de 2 poler vil give en stor modstand, og pæren vil lyse (hvis det er en 12V pære). Hvis man derimod forbinder de 2 poler med  f.eks eet startkabel, vil der være lille modstand, og et meget stort forbrug og dermed rigtig meget varme. Begge dele vil ske ved 12V, så her er volt altså ens, selvom varmeudviklingen er meget forskellig. Det kan udledes af ovenstående Ohm's lov.