Workstation build

Bundkort / CPU d.  12. juli. 2020, skrevet af QWERTY Andreas
Vist: 634 gange.

QWERTY
 
Overclocker
Tilføjet:
12-07-2020 22:24:03
Svar/Indlæg:
12/1

Hey :)

I forbindelse med at jeg skal skrive speciale om et lille halvt års tid, har jeg bygget en workstation til beregninger.

Jeg tænkte jeg ville dele, fordi jeg selv syntes det er blevet et ret vellykket build :)

Specs:
2x Intel Xeon E5-2670 v3, 12c/24t, 3.1 GHz all-core turbo (24c/48t)
8x16 GB DDR4 ECC RAM @2133 MHz (128 GB)
Asus Z10PA-D8 motherboard
nVidia GTX 1650 Super
Seasonic Focus GX 750
2x128 GB SSD + 2 TB HDD

Vandkøling:
EK Supremacy (1 stk. evo og et stk "kun supremacy")
Alphacool 120mm Radiator
Magicool 280mm Radiator
13/10mm fittings
Aquacomputer Ultitube res/pumpe combo med D5 pumpe
Tygon norprene tubing

Billeder:
https://ibb.co/S64pdjS

https://ibb.co/L6D5bzb

https://ibb.co/ynJcYYw

https://ibb.co/gSjpJmD




CPU'erne giver ~3400p i Cinebench R15. Dette er muligt ved at modde BIOS, så alle kerner kører med single-core turbo (3.1 GHz) i stedet for at køre med multi-core turbo (2.5 GHz)

En R9 3900X ville have været lidt bedre, da den ville give væsentligt højere single-threaded performance - men den ville også gøre hele building væsentligt dyrere. Budgettet har været meget stramt, hvorfor jeg ikke er gået med en sådan.

En naturlig opgradering ville være en NVME SSD, og så evt. 1-2 hurtigere GPU'er, om end det jeg regner med at bruge den til nok ikke kommer til at retfærdiggøre hverken det ene eller det andet - men det kunne vise sig praktisk i fremtiden.



Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af QWERTY Andreas d. 12-07-2020 22:29:50.
netsat
 
Superbruger
Tilføjet:
12-07-2020 23:58:00
Svar/Indlæg:
190/24

Jeg ville se på noget AMD... måske treadripper fra en tidligere generation..

du får flere cores og Bedre ydelse for de sammme penge..

 



QWERTY
 
Overclocker
Tilføjet:
13-07-2020 07:53:33
Svar/Indlæg:
12/1

Jeg har simpelthen ikke kunnet finde noget, heller ikke ældre threadripper, som kunne komme i nærheden af price/performance ratio som de her Xeons - altså man skal op i en 2950X, og med et TR4 motherboard, og det bliver hurtigt meget dyrt.

 

Jeg så efter det oprindeligt, men det var desværre alt for dyrt :/

 

Sådan til sammenligning kostede motherboardet 900 kr (med fragt) og CPU'erne 1100 (med fragt).



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-07-2020 10:25:20
Svar/Indlæg:
4112/52

Nice build.

Hvad siger dine temperaturer så når du kører tunge beregninger med 100% last på CPU'erne?



svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
13-07-2020 15:36:26
Svar/Indlæg:
2263/307

Jeg sad også straks og tænkte AMD, ville være billigere. Men jeg kan se, at du har undersøgt sagerne. Så er det nok ikke helt ved siden af. 

Omkring NVMe diske, vil du ikke opleve alverden ekstra performance, med mindre du skal køre meget disktunge opgaver. Og det er i grunden sjælendt man gør det. Du kan være heldig at finde Samsung Evo 1 TB til lige under en tusse. Jeg købte 2 på tilbud, og har herefter ingen brug for mekaniske diske, og kører rent SSD 😎

Hvis det er 3D grafik du skal lave, kunne du evt. opbygge en farm, af billige komponenter?



QWERTY
 
Overclocker
Tilføjet:
13-07-2020 17:57:06
Svar/Indlæg:
12/1

 

M.Thomsen skrev d. 13-07-2020 10:25:20

Nice build.

Hvad siger dine temperaturer så når du kører tunge beregninger med 100% last på CPU'erne?

Mange tak!

Jeg har lige kørt Prime95 i en små 40minutter (den vil nok blive brugt i længere tid af gangen når den skal "bruges" dog, men jeg tænkte lige at få nogle tal nu her - da der stadig er langt til jeg har noget kode der skalerer til 48t).

Højeste core-temp var hhv. 71C og 69C på CPU'erne, og efter de 40 mins var den gennemsnitligt ~65 på de to CPU'er. De bruger hver især 120W når de kører for fuld skrald, og total DRAM Power ramte hhv. 165w og 175W.

Så man kan godt mærke at den smider noget varme af sig..🙄
 

svedel77 skrev d. 13-07-2020 15:36:26

Jeg sad også straks og tænkte AMD, ville være billigere. Men jeg kan se, at du har undersøgt sagerne. Så er det nok ikke helt ved siden af. 

Omkring NVMe diske, vil du ikke opleve alverden ekstra performance, med mindre du skal køre meget disktunge opgaver. Og det er i grunden sjælendt man gør det. Du kan være heldig at finde Samsung Evo 1 TB til lige under en tusse. Jeg købte 2 på tilbud, og har herefter ingen brug for mekaniske diske, og kører rent SSD 😎

Hvis det er 3D grafik du skal lave, kunne du evt. opbygge en farm, af billige komponenter?

Altså AMD var også øverste på ønskelisten, men det andet var simpelthen bare bedre "value for money" da TR4 platformen er meget dyr stadigvæk - også på brugt markedet. Specielt fordi de bruger væsentligt mindre strøm end det nuværende.

Jeg har strengt taget ikke brug for NVME diske i øjeblikket - specielt fordi den har så mange RAM. Men jeg tror måske det kunne være en fordel i fremtiden. Og hvis nu at jeg alligevel skal have mere SSD plads, hvilket jo nok er sandsynligt når pengene bliver til det, kan man lige så godt få en hurtig disk - der er jo immervæk 80 PCIe lanes at tage af 😎

Det kommer primært til at være studierelateret, hvor den skal bruges til økonomiske og finansielle modeller. GPU'er og CUDA kunne også være spædende, specielt hvis jeg kaster mig over ML en dag, men til en start får jeg ikke brug for det.



LeetDonkey
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2020 09:24:22
Svar/Indlæg:
699/41

Hvilken metode har du benyttet til at unlocke turbo på alle cores?
Evt. et link til BIOS samt EFI filerne ville være super 😀

Jeg har googlet lidt og det er lidt forskelligt hvad der anbefales.
 



QWERTY
 
Overclocker
Tilføjet:
19-08-2020 09:46:27
Svar/Indlæg:
12/1

Jeg har i udgangspunktet brugt denne guide:

 

http://www.miyconst.com/Blog/V...

 

Dog er der lidt afvigelser specifikt for Asus Z10PA-D8 motherboardet, da BIOS/UEFI er write protected. Når man skal modificere BIOS/UEFI har jeg gjort følgende:

  1. Jeg startede med at flashe den opdaterede BIOS fra ASUS hjemmeside.
  2. Dernæst brugte jeg AFUwin til at aflæse BIOS, gemme som en ROM fil og modificere
  3. Dernæst flashede jeg BIOS fra ASUS hjemmesiden igen
  4. Straks derefter flasher jeg den modificerede ROM fil med AFUwin, men hvor jeg bruger /GAN kommandoen

Jeg har fundet AFUwin fra flg. hjemmeside, hvor jeg også fandt ud af man skal "dobbelt flashe": https://www.win-raid.com/t455f...

 

Smid mig en PM, så kan jeg få en mail og sende filerne hvis det er :)



LeetDonkey
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2020 10:44:20
Svar/Indlæg:
699/41

#7

Fedt, tak for svar - jeg har sendt dig en PM 🙂