W_in som source for fan curve

Apple d.  14. juli. 2020, skrevet af Kilimanjaro
Vist: 1145 gange.

Kilimanjaro
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-07-2020 17:26:09
Svar/Indlæg:
247/38

Halløj,

 

Er der nogle af jer der har erfaringer med at bruge w_in header på motherboard som source for en custom fan curve? Grunden til jeg er spørger er at jeg overvejer om den kan bruges for at få et mere stille setup, da blæseren så vil reagere på stigning i vandtemperaturer og ikke reagere på de små korte men varme spikes min 3950x CPU ellers kan genere. 
 

Jeg har forsøgt at sætte fan step up og step down intervallet op så den ikke burde reagere på disse spikes, men det virker i bedste fald slet ikke. Hvad jeg kan læse på nettet er den implementation ret buggy. 
 

Bundkort og CPU kombo er. ASUS Crosshair VIII Hero og en 3950x med sidste nye BIOS.

Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
14-07-2020 18:26:30
Svar/Indlæg:
4981/47

Det burde næsten være muligt at vælge Tcase/IHS temp sensoren i den fan setup, den er langt mere stabil end core Temps. 

Alternativt kan du sætte step up/down mode til kun at køre i den høje ende, dvs så den ikke køre på nogen spikes uden vedvarende load der varmer vandet op



Kilimanjaro
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-07-2020 19:40:24
Svar/Indlæg:
247/38

Problemet er at på CPU Fan og CPU Opt FAN kan man ikke ændre temperatur source. Den tager bare altid CPU som source. 
 

På case fans kan man dog sætte nogle forskellige sources som f.eks. w_in eller VRM temperatur.


Jeg overvejer så at skifte til vandkøling væk fra luft og i den omgang så få sat en temeperatur måler på vandet. Og forbinde blæserne til case fan headers for at styre dem med vandtemperatur. Jeg gider dog ikke lave denne øvelse hvis nogen allerede nu kan sige at det virker ikke. 
 

Nu har jeg besluttet at lave mit eget eksperiment. Jeg har bestilt en vandtemperatur måler som jeg vil sætte til og så se om jeg kan få en blæser til at ændre hastighed hvis jeg skifter temeperatur på vandet. 

Jeg vender tilbage med et resultat senere på ugen så andre forhåbentlig kan få glæde af denne tråd også 🙂



MVJ
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
14-07-2020 20:37:05
Svar/Indlæg:
96/4

At bruge vandtemperaturen til blæser styring Kan varmt anbefales :)

 

MVH

Morten



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
14-07-2020 22:31:44
Svar/Indlæg:
15982/637

#2. Det er mærkeligt. På mine Asus Prime X570 Pro og Asus ROG Strix X570-F Gaming, der kan jeg sætte cpu og cpu opt fan til at styre efter f.eks system temperatur. Jeg har sat mine AIO's fans til først at gå rigtig op i RPM når cpuen rammer 68°c. Så slipper jeg for RPM udsving når cpuen skifter ml 35 og 55 mens den arbejder i Windows.



LeetDonkey
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2020 10:58:48
Svar/Indlæg:
699/41

Du gør det nemmere for dig selv med sådan én her:

https://shop.aquacomputer.de/p...



De har tilmed nogle temperatursensorer til en billig penge der passer til.

Deres windows service kan dog hive temperatur ud af en lang række services som du styrer med.
Det kræver dog at softwaren er startet for at det virker.

Hooker du en temperaturføler direkte til quadro'en og laver en fankurve, så vil den følge den uanfægtet om softwaren er startet eller ej.



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af LeetDonkey d. 15-07-2020 11:00:07.


Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2020 12:26:58
Svar/Indlæg:
1906/25

På min IKKE Asus, kan jeg sætte scan-time, så det er hvert X'te sekund den checker temperaturen. Så høvler den ikke op og ned.



p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2020 15:07:21
Svar/Indlæg:
3100/53

Du kan eventuelt købe en CORSAIR commander PRO, og så styre blæsere efter en hvilken som helst temperatur måler. XD5 og XD3 pumpe/reservoir enhederne kommer derudover med en temp føler.



pansertjald
 
Superbruger
Tilføjet:
15-07-2020 21:09:23
Svar/Indlæg:
1119/58

Køb 1 af dem her og set den før den radiator som in-let og lav en fan kurve efter det. Du har temp sensor header på dit bundkort til den

https://www.coolerkit.dk/shop/...

Jeg bruger en i mit setup og har koblet den til min Corsair commander pro og har lavet en fan kurve efter den



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af pansertjald d. 15-07-2020 21:11:07.


Kilimanjaro
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-07-2020 11:02:38
Svar/Indlæg:
247/38

I er ikke glemt, jeg svarer jeg alle sammen når jeg sidder foran en computer igen

/content/gfx/smilies/smile1.gif


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Kilimanjaro d. 16-07-2020 11:02:52.


Kilimanjaro
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-07-2020 17:33:58
Svar/Indlæg:
247/38

Som kom der svar til alle 🙂

 

#TLDR. Sensoren i linket under, sat til w_in headeren på mit ASUS Crosshair VIII Hero, gør præcis det jeg håbede, nemlig at styre blæserne meget fint. 

https://www.coolerkit.dk/shop/...

 

#4 Det havde jeg også håbet at jeg kunne, men jeg har ingen mulighed for at ændre source på CPU og CPU Opt ☹

 

#5 Jeg forstår idéen men jeg vil gerne slippe for at have ekstra hardware og services kørende blot for at styre blæsere efter en temperatur, jeg tænker at en producent som har lavet bundkort i så mange år for faen vel kan lave noget der virker (men det er ikke altid tilfældet 🙂)

 

#6 Det er nok det ASUS kalder Fan Step up og Step down altså et delay på hvor hurtigt blæserne skal reagere. Men de to settings har ingen effekt på mit bundkort, jeg tænker der må være en bug i BIOS.

 

#7 Som til #5 jeg slipper gerne for at have ekstra hardware/software for at løse så simpel en opgave. Det kan dog vise sig at ASUS ikke kan løse den ordenligt og så må det jo blive løsningen 🙂

 

#8 Det var præcis sådan en bandit der lige landede med posten i dag. Har lige haft den sat til og blæserne reagere fint på stigning/fald i temperatur, præcis som jeg håbede og forventede.



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Kilimanjaro d. 16-07-2020 17:51:34.