AMD - er kommet i tvivl

Diverse d.  13. august. 2020, skrevet af Burgurne
Vist: 1126 gange.

Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2020 23:03:35
Svar/Indlæg:
5874/1287

Hej.

Jeg har tidligere haft lavet en tråd om, at jeg har brug for at tænke på noget andet ifm min kones død for 14 dage siden. Jeg skrev så, at jeg ville bygge et AMD system, da det er ret mange år siden jeg har rodet med det. Efter at have læst flere reviews af AMD bundkort og CPU'er er jeg dog kommet i tvivl. Det er når jeg når til punktet "overclockning", hvor flere skribenter skriver noget lign dette "Her er billedet fra CPU-Z og der blev det til 4,3 GHz og jeg kunne bare ikke få den til at rende mere med AMD RYZENMASTER softwaren, eller det kunne jeg godt men det gav ikke noget ekstra." eller "Overclock er måske i forbindelse med Ryzen 9 CPU'erne så meget sagt, der er nærmere tale om underclock for at holde temperaturen i skak ved de krævende tests men lidt giver det da hist og her."

Dvs at lege med OC er dermed ikke så relevant på en AMD? Skal lige siges, at jeg har samlet en AMD PC for min datter (en køkkenPC) bestående af en Ryzen 3 3200G samt et ASUS Prime A320M-K mobo. Og der er godt nok meget i BIOS jeg ikke fatter hat af, men hvis de kun kan "underclockes" så er det vel også ligegyldigt.

Hvad er det jeg overser her, er OC en saga med AMD, eller hvad sker der? Det er lige før jeg så hellere vil bygge en ny Intel PC, da jeg så (nogenlunde på hvalpestadiet) ved hvordan jeg kan overclocke den  inden for de grænser min køling tillader. Jeg forventer at bruge 15000-20000 på maskinen (incl grafikkort, men eks skærm), så jeg vil helst ramme rigtigt første gang.

Kom meget gerne med jeres input for og imod, AMD eller Intel.

Maskinen skal bruges til noget videoencodning fra mit aldrende videokamera samt til gaming naturligvis (i 2560x1440)

Det er ikke lige nu der skal handles, så der er god tid til at komme med kommentarer samt råd, ideer, guldkorn, teorier og andet brugbart.

Nogen der vil hjælpe med valget mellem Intel og AMD i dette tilfælde?

fuerzzz
 
Bruger
Tilføjet:
14-08-2020 00:13:22
Svar/Indlæg:
219/60

Kondolerer for din kones død. Jeg har selv kræft på 5. år, så ved heller ikke hvor længe jeg er her endnu. 

Nå til dit spørgsmål:

AMD eller Intel, er lidt en religion. 

Jeg er ikke superfan af hverken det ene eller andet. Har 2 pcer, 2 er AMD og 2 er Intel. 

De fleste siger at Intel er bedst til gaming (minimalt), hvor Ryzen er foran på "alt det andet". 

Men i den prisklasse ville jeg klart lige vente til Ryzen 4000 serien er her, Det samme gælder grafikkort, hvor RTX 3xxx serien er lige på trapperne. 

Det er vist rigtigt nok at du ikke kan OC Ryzen nævneværdigt, men det er heller  ikke nødvendigt med 4xxx serien, altså i forhold til Intels som skal vold OC´s for at kunne komme bare i nærheden.



NicklasAPJ
 
Skribent
Tilføjet:
14-08-2020 00:37:41
Svar/Indlæg:
1893/88

Kondolere....

 

--

 

Lige for at svare på dit første sprøgmål, så har OC på AMD noget at sige helt klart, jeg for i hvertfald noget ud af det på min 3950x end fra stock : )

Men for at svare helhed på det hele, nu hvor jeg både har haft 7980 XE "18core" R9 3950X " 16 core" 10900KF osv...

Nu har jeg prøvet at køre med en 3950x i godt og vel 6 måneder nu, det har kørt fint nok, Jeg synes generalt min spil osv kørte bedre på min 7980 XE, samt højere OC = bedre score i benchmark.  De problemer jeg har haft med mit AMD setup, er det sandvælige, Rive hele cpuen ud af socket fordi AM4 virkelig er skral. Raid drivers til m.2, det er virkelig umuligt for mig at køre Raid 0 med 2x m.2 på denne her platform med AMD egen raid drivers, køre jeg med deres hvor det bliver bygget op i BIOS og så deres raid drivers, for jeg ½ speed af hvad jeg brude, samt at det ødelægger min 1x 970 evo perforamce i ½ også. Bruger jeg windows 10 egen Raid funktion til at build op "tog 2 timer".. med windows egen driver for jeg det som det skal være. 

 

Ellers køre det endelig fint nok, men jeg er ikke tivvl om jeg går tilbage til Intel lige så snart deres næste Hedt kommer ud eller bare til Z490, der kan selv en simple 240 AIO til 600kr køle 10900k på 5.1/5.2Ghz.

 

Det er en dyre platform for noget som yder ala det sammen eller tæt på hvad AMD har, men jeg ved at tingede bare virker på deres platform uden noget ballade.



Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2020 06:00:15
Svar/Indlæg:
2897/83

Mit indtryk er at manuel overclocking til daglig brug ikke længere er relevant. Både Intel og AMD lancerer deres CPU'er hvor de er presset til det yderste, og selv få 100 MHz får strømforbruget til at skyde i vejret. 

Jeg har ikke selv den store erfaring med platformen. 



nCa
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2020 09:18:49
Svar/Indlæg:
714/10

Min erfaring er, at Intel har en "lille" fordel i at kunne clocke højere end AMD, men den "lille" fordel koster en "anelse" mere end hvad jeg er villig til at spendere. Jeg har umiddelbart ingen problemer med at retfærdigøre tabet af den ydelse jeg får i et AMD setup kontra et tilsvarende Intel setup.

 

Så hvis penge ikke var et problem, havde jeg sikkert også valgt Intel.



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2020 10:00:27
Svar/Indlæg:
5874/1287

Foreløbig mange tak for input og ideer. Umiddelbart taler det jo så for, at jeg alligevel bliver hos Intel, men håber så de får knækket koden, så vi ikke skal have endnu en relancering af 14nm!! Nogen der har et løseligt bud på, om det bliver i år??

#2 Tak. Og jeg har stor respekt for de OC du har vist her på siden, så din mening om Intel og muligheder vejer tungt hos mig. Mange tak for dit uddybende svar.

 


Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2020 10:47:20
Svar/Indlæg:
2897/83

10nm Intel kommer ikke før 2021 på desktop, zen3 kommer her i efteråret, så hvis du ikke vil have intel 14+++, så er det jo de nye zen3 der skal sammenlignes med. 

Og Rocket Lake, som er intels næste generation til desktop bliver lanceret i Q1 21 på 14nm. Så der er lang udsigt til 10nm til desktop. 



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Biostud d. 14-08-2020 10:55:29.


keld43
 
Overclocker
Tilføjet:
14-08-2020 10:51:23
Svar/Indlæg:
833/39

Først og fremmest, så kondolerer jeg dit tab!

Derudover, bliver oc potentialet også hele tiden bedre, på de nyere batches.
Jeg har f.eks en r5 3600, så glad render 4.8ghz all core, dog kun til bench, da det kræver 1.41 volt.

Hverdag settings er 4.5ghz all core ved 1.195v.

Så det er lidt op til lotteriet om du får en god chip eller ej. Synes dog at have læst om en del, der har fået gode chips, der kan render 4.7-4.8ghz med aio eller store luftkølere.
Jeg bruger custom loop og den bliver stadig ret lun, så god køling anbefales.

Hvis du kan finde andre ting at kaste dig over midlertidigt, så tror jeg at det kan svare sig at vente på de nye zen, som er lige om hjørnet.

Kommer de med et godt boost vs zen 3, så vil det også påvirke markedet, således at zen 3 cpuer falder i pris og er de gode nok, vil intel også justere deres priser.
Win, Win...
 



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2020 11:47:18
Svar/Indlæg:
5874/1287

Tak #7.

#6 Ups ... Så længe til Intel skifter væk fra 14nm ??

Hmmm måske jeg skulle finde på noget andet et par måneder, og så spørge jer til råds igen. Jeg er sikker på, at der vil komme benchmarks i massevis, og forhåbentligt (er jeg mere interesseret i) også tests i reallife programmer/spil. 

 

Jeg glemte at skrive, at jeg forventer at genbruge min Noctua NH-D15 køler til CPU'en (hvad det så end bliver for en), da de 2 AIO jeg har prøvet begge gav dårligere/samme resultater som min luftkøler, så hvorfor sidde med risikoen for vand på bundkortet, når luftkøleren er lige så god/bedre og samtidig støjer mindre!!??



Toronto
 
Superbruger
Tilføjet:
14-08-2020 11:48:55
Svar/Indlæg:
382/3

Kondolere, det er da en helt forfærdeligt oplevelse at skulle miste sin samlever!

Vedr. dit spørgsmål, jeg sidder selv på et halvgammelt i5 8600 system, og hvis jeg skulle skifte i dag, ville jeg heller ikke vide til hvad!

Som flere nævner er intel vist bedst til spil, og AMD til resten, og læser man om oplevelserne, kan der vist ikke trækkes meget mere ud af de nuværende cpuér, end det de er opgivet til

Jeg ville også være på bar bund (og sikkert ende med et nyt intel i5 eller i7 system)

Rigtig god karma i din retning, navnlig til din største udfordring  



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
14-08-2020 12:42:43
Svar/Indlæg:
4295/306

Øv for søren Burgurne det er jeg virkelig ked af at høre! ☹


Ifht. AMD er der kort sagt intet at hente i OC. De har auto-boost funktion der gør at deres CPU'er automatisk booster til max hastighed. Dem der presser mest ud kan hente lidt på multi-core, men det kræver at man clocker alle cores og så vil den ALTID køre ved den hastighed. Det betyder så også at single-core ikke boster højere, så i spil resulterer dette ofte i lavere ydelse ift. bare at have den på auto.

 

Så nej du skal ikke købe Ryzen hvis du vil overclocke. Det giver ingen mening på Ryzen.



Toronto
 
Superbruger
Tilføjet:
14-08-2020 13:34:31
Svar/Indlæg:
382/3

#8 et par måneders adspredelse...............

må jeg anbefale geocaching, det er godt for alverdens ting 😉



Waskus
 
Superbruger
Tilføjet:
14-08-2020 14:43:57
Svar/Indlæg:
394/3

Kondolere. Min kone har lige været igennem brystkræft og jeg kan slet ikke forstille mig et liv uden hende.

Mht til system, vent på ryzen 4000 serien og se om den indfrier.

Jeg venter selv og ser om min 9900k skal udskifte med noget fra Ryzen 4000 serien eller om det bliver noget intel igen. Det er dog primært gaming.



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2020 15:24:37
Svar/Indlæg:
5874/1287

#12 Tak. Min kone havde lungekræft, som spredte sig med lynets hast til lymfekirtler og til hjernen. Sidst i Februar kom vi hjem fra ferie i Caribien, og hun havde virket lidt træt den sidste uge af ferien, men da vi var kommet hjem gik det virkelig stærkt. 2 måneder senere vejede hun 41 kilo!! Vi nåede dog at få en nogenlunde god første halvdel af sommeren, men .....

 

#11 Jeg ved ikke hvad geocaching er??



Freedom
 
Superbruger
Tilføjet:
14-08-2020 15:39:31
Svar/Indlæg:
978/63

#3 Strømforbruget skyder kun i vejret på Intel når du oc'er men ikke AMD. Intel har elendig strøm effektivitet vs AMD pga 14nm vs 7nm..

Ville helt klart sige AMD, ingen verdens grund til at købe Intel mere til noget som helst. Ville også tage en 3600X eller XT over en 10600K til gaming til hver en tid. Intel sejler.



fuerzzz
 
Bruger
Tilføjet:
14-08-2020 17:54:24
Svar/Indlæg:
219/60

Geocaching er vist en slags "skattejagt" bare med Gps. Så gemmer folk fx en lille slikpose, fx ude i en skov. Og så kan du ud fra nogle GPSkoordinater se om du kan komme til stedet først og få din "præmie". 

Kom du ikke først, så kom du i al fald udenfor, og sikkert også set en masse nye steder.



Bonghætte
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2020 18:59:29
Svar/Indlæg:
1271/38

#3 er inde på noget af det rigtige. Om det er Intel eller AMD er sådan set ligemeget. Strømforbruget ryger fuldstændigt i vejret, temperaturen bliver træls at håndtere, du taber ofte dynamisk frekvens skalering eller turbo-boost der gør at processoren automatisk strækker ben når det skal til eller skalerer ned når der er minimalt behov.

Ærligt talt er de nye AMD processorer skruet så godt sammen at overclocking er blevet fuldstændigt ligemeget for mig. Et godt sæt RAM med gode timings og så kører det bare. Men måske jeg bare er blevet gammel. 

Magter ikke latente problemer der sker en gang hver 3. time, eller en fejl der dukker op i en videofil man i god tro gik og tænkte var encodet ordentligt osv. Selv hvis det skete en gang om ugen ville det stadig ikke være det værd, for det er ren hovedpine. Jeg finder luksus i at det bare virker. 

Pøj pøj med det! 😀



fuerzzz
 
Bruger
Tilføjet:
14-08-2020 21:24:38
Svar/Indlæg:
219/60

Ja det burde være logik for burhøns, at syv Nm er langt bedre end Intels 14 Nm, som intet tyder på at de ikke engang leverer i NÆSTE generation. 

Og så er de endda billigere.

Jeg ville ikke være i tvivl, uanset om jeg skulle bygge en "morfar/kontor-pc" En "allrounder," eller en hardcore gamer ... "

Burde som sagt være logik for burhøns. 

Jeg så lige en video, vist nok link herfra. en 10700K (Intel) og en Amd  3900 er stort set ens, men plusser og minusser på få procent både den ene og anden vej. 

Intels koster bare 2000 kr mere end AMDS, så det burde være en "nobrainer."



Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2020 21:25:03
Svar/Indlæg:
2897/83

#8

Jeg har en 3800x som arbejdsmaskine med en noctua NH-14D, og har en corsair h100i på min 5820k, og når den skal opgraderes tænker jeg også at vælge en en noctua. 

Og ja, det er desværre ikke bare fanboy snak, når man siger at Intel er langt bagud i forhold til TSMC, der producerer for bl.a. AMD I forhold til procesteknologi. 

Så da du sagde i den anden tråd at du ikke ville vente på zen3, men her helst ville vente til Intel 10nm til desktop, så skal du desværre vente lang tid. 



pansertjald
 
Superbruger
Tilføjet:
14-08-2020 22:31:30
Svar/Indlæg:
1119/58

 

fuerzzz skrev d. 14-08-2020 21:24:38

Ja det burde være logik for burhøns, at syv Nm er langt bedre end Intels 14 Nm, som intet tyder på at de ikke engang leverer i NÆSTE generation. 

Og så er de endda billigere.

Jeg ville ikke være i tvivl, uanset om jeg skulle bygge en "morfar/kontor-pc" En "allrounder," eller en hardcore gamer ... "

Burde som sagt være logik for burhøns. 

Jeg så lige en video, vist nok link herfra. en 10700K (Intel) og en Amd  3900 er stort set ens, men plusser og minusser på få procent både den ene og anden vej. 

Intels koster bare 2000 kr mere end AMDS, så det burde være en "nobrainer."

a hva for en fisk?

Intel 10700k...... 2.980 Kr.

AMD Ryzen 3900....... 3.315 Kr.

Hvor fanden er den forskel på 2000 Kr.?



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2020 22:36:14
Svar/Indlæg:
5874/1287

Ja, jeg kan nu heller ikke få øje på prisforskellen mellem hverken top CPU fra AMD vs Intel, eller topbundkort fra AMD vs Intel, så det er bestemt ikke prisen der afgør det. Synes dog, at #2 har nogle gode pointer som det ser ud NU, men det kan sevfølgelig ændre sig, når den nye AMD forhåbentligt kommer snart. Der er ingen, hverken her eller i den anden tråd, der har svaret på, om der så også kommer nyt chipsæt fra AMD for at udnytte alle de nye ting optimalt i den nye Ryzen 4xxx serie??

Ved godt, at X570 vil være kompatibel, men derfor betyder det jo ikke, at X570 er optimalt til Ryzen 4xxx 😉



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 14-08-2020 22:36:58.


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
14-08-2020 23:36:41
Svar/Indlæg:
4295/306

#20 Det er jo det evige spørgsmål ift platform og kompatibilitet. AMD får så evig meget ros for at deres AM4 har holdt i 5 år, men ingen nævner at "optimal" understøttelse altid kræver det seneste chipset og så er det jo et fedt om soklen er den samme. 🙂



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2020 23:55:04
Svar/Indlæg:
5874/1287

Præcis!! #21



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
15-08-2020 19:41:33
Svar/Indlæg:
15982/637

Efter 10år med Intel så er jeg en glad AMD bruger igen. Jeg har pt stadig min kones i7 5960X og min egen i7 6950X PC foruden mine tre Ryzen maskiner med R9 3950X, R9 3900X og R5 3600. Med arbejdsuger på knap 52timer, så har jeg ikke nået at komme af med mine Intel maskiner ej rigtig brugt mine AMD PC'er. Anyway indtil da, så har jeg kun været positiv overrasket over, at for at få det maksimale ud af AMD CPU'erne behøver jeg ikke at tænke i OC(ydelse kontra watt forbrug/varme etc). Mine AMD maskiner har blot været ren plug and play -ingen security patches eller micro codes updates fra Windows der har nulstillet et OC mv.
Hvis man vil lege med OC og få de sidste procenter med på trods at mere varme, så vil jeg også klart tage Intel -såfremt behovet er spil og maks ydelse og hvor flere kerner ikke hører til nogle arbejdsopgaver.
Men pt. er jeg på AMD vognen da pris/ydelse passer bedst til det jeg bruger mine PC'er til....hvilket for øjeblikket er 0, da jeg næsten arbejder konstant og når jeg kommer hjem er kl. 18,19, 20 eller 21 og så efter en 9 ~ 10timers arbejdsdag, ja så orker jeg ikke meget andet end lige lidt Netflix/Viaplay inden turen starter igen....så de sidste 3mdr, har jeg faktisk ikke rigtig rørt maskinerne. 



Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2020 20:46:08
Svar/Indlæg:
2897/83

#20

Det ville jo være dumt at lancere et nyt chipset der ikke er bedre end det gamle. :) Forskellen mellem AMD AM4 og intels chipset de sidste mange år, er at hos AMD har du en mulighed for at putte en CPU i et gammelt board, eller købe et board med et lidt ældre chipset til en billig penge. Det kan du ikke hos Intel. I sidste ende skal du jo bare vælge det chipset der har de features du ønsker. Fx kunne jeg sagtens vælge et b550 i stedet for X570, da jeg ikke har brug for så mange features. 

Lidt rygter om x670 chipset

A recent leak of AMD’s X670 chipset showed that Zen 3 will retain support for the AM4 socket. The X670 chipset is expected to arrive in the fourth quarter of 2020 and will feature enhancement, such as enhanced PCIe Gen 4.0 support. It will also feature increased I/O from additional M.2, SATA, as well as USB 3.2 ports, though https://wccftech.com/amd-ryzen... reported that native Thunderbolt 3 support may still not happen on this chipset. AMD also https://www.digitaltrends.com/... a budget-friendly B550 chipset that supports the AM4 socket and brings https://www.digitaltrends.com/... to a lower price point.

Ryzen 5000, expected in 2021, will move beyond AM4 to a new AM5 socket design that’s rumored to be built around technologies such as DDR5 memory and PCIe 5.0, according to 

https://wccftech.com/amd-zen-3... ;



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Biostud d. 15-08-2020 20:52:01.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2020 22:43:04
Svar/Indlæg:
5874/1287

#24 Se, der rammer du lige hovedet på sømmet! Det som jeg rigtig gerne så var, at der f.eks var 2 M.2 PCIe gen4 der kører direkte gennem CPU'en, hvilket MÅSKE kan tydes ud fra "such as enhanced PCIe Gen 4.0 support.".

Det er lidt derfor jeg ikke er 100% fan af at man kan bruge nye CPU'er i "gamle" chipsæt. Der mangler altid "noget". Da det bliver en hjerneaflastning fra sorgen over min afdøde kone, så er jeg rimelig ligeglad med hvad det koster .. det skal bare VIRKE. Om PC'en kommer til at koste 15.000 eller 25.000 er ikke så vigtig, bare jeg kan få afløb fra sorgen et stykke tid (og selvf. bruge denne PC bagefter også). Den PC jeg har nu med 8700K (4,8Ghz alle kerner på hverdage) 3 stk M.2 NVMe drev, MSI Gamer GTX 1080Ti, 32 Gbyte 3200Mhz ram, den vil jeg forære til min søn, da jeg synes det ville være synd bare at smide den ud. Derfor ville jeg godt, at der kom et passende chipsæt til den nye Ryzen 4xxx serie, som der er kommet til Intels nye socket 1200 (nye CPU'er og Z490 chipsæt). Jeg er hamrende ligeglad med om et X470 kan køre med den nye Ryzen 4xxx. Giver jeg så mange penge for mobo+cpu, så skal det spille sammen 100%! Og da jeg er vant til 3 stk NVMe drev nu, så vil 2 være minimum for mig fremover, og meget gerne begge via CPU direkte. Kommer der så mulighed for et 3. NVMe drev gennem chipsættet, så vil det da være glædeligt.

Har du noget rygte om, hvornår X670 vil blive til at købe for alm. forbrugere? Måske det er værd at vente på.

 

#23 Ja, der har jeg det så lige modsat. Alt for meget tid til at tænke og lede og læse og mindes og (indsæt selv mere). Jeg er dog blevet overbevist om, at det vil være en rigtig god ide at vente og se hvad AMD kommer op med mht CPU og også RTX 3xxx vs Big Navi. Og da man åbenbart ikke kan/bør OC mere (AMD), så kan jeg måske finde på noget andet ... ramtuning måske? Det gav (næsten) nada på Intel, mens AMD folk skriver en masse om, at de opnår bedre systemer ved at fintune deres ram. Mit projekt går som nævnt ud på at have andet at tænke på end sorgen, så om det er OC, ramtuning, maling af F1 biler, Rumfærgekakkel bord eller andet, så er alt velkommen, for jeg har det rent ud sagt ad helvede til. Noget skal gøres for det ikke ender i for mange bajere hver dag!!!



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 15-08-2020 22:48:12.


Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-08-2020 09:13:28
Svar/Indlæg:
2897/83

Mon ikke de lancerer x670 sammen med zen3? 

Ja, alt det sjove ved oc er næsten forsvundet ifht. normal brug. :/

 

(Hvordan du har det oven på din kones død, kan jeg ikke sætte mig ind i, men forhåbentligt har du nogen tæt på dig der kan være der for dig) 

Hvad med evt. At kigge på noget arduino eller raspberry pi som adspredelse? 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Biostud d. 16-08-2020 09:15:08.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-08-2020 12:15:02
Svar/Indlæg:
5874/1287

Jeg har det ganske enkelt forfærdeligt. "Heldigvis" brændte min datters pc af, og jeg har bygget hende en ny "køkken"pc  https://hwt.dk/forum/352073/hu...

Der lærte jeg, at jeg ikke ved ret meget om, hvad der står i BIOS til Ryzen CPU, men det er jo også ret ligegyldigt, når man ikke skal OC. Men der gik jo lidt tid med at finde ud af at få gang i den, samt at få flyttet hendes windows licens fra den gamle (intel) til denne nye AMD. Det var faktisk overraskende nemt at få den aktiveret, selvom al hardwaren (pånær mus og tastatur) er skiftet!

 

raspberry pi kunne faktisk godt være en løsning. Da det var gen 1 havde jeg selv sådan en, men nu kan de jo meget mere. Såå jo, jeg tror faktisk jeg vil starte med at læse op påå det igen, og måske indkøbe delene. Tak for ideen



Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-08-2020 22:50:08
Svar/Indlæg:
1178/88

#0 Det gør mig ondt at høre, men jeg håber virkelig du får det mentale på ret køl. Jeg håber, du vil begynde til psykolog - de kan virkelig sætte nogle andre vinkler på livet i svære situationer. Jeg går selv ved en pga stress (og jeg har altid ment, at en psykolog var noget pjat). Det må for guds skyld ikke ende i en depression.

Kommer du fra Viborg kender jeg i hvert fald en, som hjalp min kone efter et alt for tidligt dødsfald i den allernærmeste familie

 

Mht. setup, så har jeg bygget et setup med b550 og en Ryzen 3600. selve CPUen synes jeg dog fortjener en bedre køler, da stockkøleren imo ikke køler godt nok. Jeg faldt 15-20 grader da jeg skifter køler til Corsair H100i.

Er pc’en kun lavet for at få tankerne væk eller har den også et andet formål? Gaming, photoshop oa.?
 

Alt i alt handler det om at få tankerne et andet sted hen, men også at vise, det er helt i orden at sørge over sit tab. For mig er gåture og hård cykling vejen tilbage.

Drop øllen - den har aldrig gjort noget godt, jeg hepper på dig!!!

 

 

 

 



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-08-2020 23:39:42
Svar/Indlæg:
5874/1287

Tak for rådene #28. Jeg går til psykolog pga dette, og lægen har netop grounted mig i foreløbig 2 uger til. Min §119 orlov udløb i torsdags, da var det 14 dage siden hun døde, og det er den tid Danmark mener det tager at komme over tabet af sin kone. Jeg kan så ikke klare det på hverken 14 eller 28 dage. Sjovt du nævner cykling. jeg har netop købt mig en ny citybike som afløser for min 12 år gamle 800,-krs Bilka cykel, da jeg planlægger at begynde at motionscykle igen.

Nå, til sagen. Den kommende PC skal dels bruges som terapi, men derefter er det meningen den skal afløse min nuværende gamerrig, dvs spil, video reencodning (fullHD fra mit videokamera), E-boks, surf osv osv. Min nuværende PC får min søn så, da hans er noget gammel og udslidt.



Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2020 08:21:39
Svar/Indlæg:
1178/88

#29 Godt at høre - ting tager tid, og 14 dage er bare ikke nok. Det er utroligt man ikke har bedre ordninger på det område. Jeg tænker din læge har sygemeldt dig. 

Jeg tænker ligeledes du er på rette vej mht. valget af AMD. Det er vel kun de såkaldte fanbois, der ikke også kigger denne vej. Min lillebror har netop købt den nye 10´er serie fra Intel, men den koster jo kassen ift. en AMD.
Personligt var min plan at smide en 4000´er serie i mit setup, når de udkommer, hvis der selvfølgelig er en mærkbar forskel.



crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2020 09:45:11
Svar/Indlæg:
7765/230

Kondolerer..



#32
MVJ
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
22-08-2020 10:59:21
Svar/Indlæg:
96/4

Det lyder som du har besluttet dig for en ny ryzen processor, med et nyt bundkort.

Så er det bare at vente på de udkommer.

I Mellemtiden så eksperimenter med kølingen af det gamle eller nye kabinet, med de gamle komponenter.

Ryzen skalere boost direkte imod temperaturen, så det gælder om at få den så kølig som muligt, med mindst muligt støj.

Og sæt et par 100watt pærer ind i kabinettet, for at simulere det ekstra strømtræk, som de nye Nivediakort kommer til at trække.

 

MVH

Morten