Trådløse enheder får forkert IP-adresse

Netværks  d.  13. august. 2020, skrevet af speed six
Vist: 1614 gange.

speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2020 23:19:28
Svar/Indlæg:
786/83

Jeg oplever, at nogle af mine trådløse enheder får tildelt en "forkert" IP-adresse, hvorefter det ikke er muligt for enheden at tilgå hverken lokal netværk eller internet.

Jeg har et AmpliFi Mesh system, der består af to routerenheder (hvoraf den ene agerer kablet meshpoint) samt et almindeligt MeshPoint HD.

Routeren er sat op til DHCP, og der er tildelt et IP-range til statiske adresser samt et IP-range til dynamiske adresser.

Alt har fungeret upåklageligt lige indtil nu. Fra den ene dag til den anden får min iPad og min ene bærbare computer tildelt en IP-adresse, som ligger milevidt fra mine predefinerede IP-range. Mit Ip-range kunne fx være: 192.168.200.(10-100) og min iPad og bærbare for så tildelt en IP-adresse, der lyder på: 169.254.246.182.

Jeg ved ikke, hvorfor, og jeg kan tilsyneladende ikke ændre adressen manuelt ved fx at tildele enheder en statisk adresse, som passer med mine predefinerede IP-range. Det er som om, at de statiske adresser ikke bliver registeret.

Jeg har efter bedste vurdering ingen andre enheder, der er sat op til at tildele IP-adresser udover min router, så hvad pokker sker der?

Til at starte med troede jeg, det var min iPad, der var ved at stå af, men da min bærbare (Lenovo X1) nu også har samme problem, må det skyldes noget andet.

Jeg har pt. en iPhone, en anden iPad, en Android telefon samt en Dell bærbar tilsluttet til netværket uden problemer, og alle har dynamisk IP, der tildeles af routeren.

Jeg har prøvet at nulstille netværksregistreringerne samt genstarte både enheder og router. Det har ikke afhjulpet probelemet.

Har nogen oplevet noget lignende?

What to do?

Mvh.

Henrik

Nesdunk
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2020 11:15:45
Svar/Indlæg:
420/72

Det er lidt længe siden jeg har rodet ret meget med IP adresser, men et eller andet siger mig, at når dine enheder får en 169.254 IP, så er det fordi der er et problem med forbindelsen til DHCP'en.

Fandt nedenstående på en anden side:

169.254.x.x: This is what's called an Automatic Private IP address. An IP in this range means that the computer cannot see the network. A computer using https://kb.iu.edu/d/adov needs to have an external server tell it what IP address to use. Unfortunately, if there's no network connectivity, the computer is unable to talk to the server. In those cases, the computer will actually give itself an IP starting with 169.254, since it must assign itself some sort of number. When you see a 169.254.x.x address, you definitely have a problem. It could be as simple as an unplugged network cable, or it could be as complex as the network being down. A fair amount of troubleshooting is involved at this point, but the bottom line is that your computer doesn't even see the network.

Det jeg så tænker er, at det tyder på, at enhederne ikke får korrekt trådløs forbindelse til netværket. 

Prøv evt. at "glem netværket" på enhederne og registrer det på ny, måske det hjælper, men er dog ikke helt sikker.



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2020 12:10:38
Svar/Indlæg:
786/83

#1

Tak for input. Du har ret.

Jeg har nu lokaliseret problemet til at være mit MeshPoint HD, som sidder i min gang.

Normalt er mit mesh-netværk sat op som følger:

Router i kælder, router/mesh i stuen, som er forbundet til router i kælder via kabel samt et meshpoint i gang, som forbinder trådløst til router/mesh i stuen. Dette har indtil i går fungeret uden problemer.

Når jeg i stedet sætter mit meshpoint i gangen til at forbinde trådløst til router i kælderen, så virker alt igen.

Årsagen til, at jeg ikke har kørt med dette setup tidligere, skyldes, at forbindelsen fra gang til gælder er dårlig med nedsat hastighed til følge, Det må jeg dog leve med indtil videre.

Jeg tænker, at mit meshpoint i gangen må have fået en defekt, men umiddelbart kan mine enheder fint forbinde til denne, når bare dette meshpoint forbinder trådløst til router i kælder og ikke til router/meshpoint i stuen.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af speed six d. 14-08-2020 12:13:23.


speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2020 18:06:36
Svar/Indlæg:
786/83

Update.

Problemet er desværre ikke løst. De to samme enheder kan nu igen ikke få forbindelse til det trådløse netværk.

De får stadig den mystiske IP-adresse, som #1 omtaler.



PhillipA
 
Superbruger
Tilføjet:
15-08-2020 08:08:40
Svar/Indlæg:
293/32

Har du prøvet at opdatere netværksudstyret?

Hvad hvis du tager din MeshPoint helt fra - hvilke IP-adresser får dine enheder så?

Har du prøvet at lave den samme konfiguration af udstyret, men i samme rum?
-For at teste om det er den trådløse forbindelse mellem enhederne ikke er stabil nok.

Har du tjekket at der kun er DHCP slået til i én af dine routere?
-Ved ikke om det automatisk slås fra når de sættes op til mesh.

For mig lyder det til at dit MeshPoint ikke har ordentlig forbindelse til de to routere, og derfor får du aldrig en "rigtig" IP-adresse.



Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2020 10:28:48
Svar/Indlæg:
1906/25

Nogen gange f*** tingene bare op, uden at man ved hvorfor. Det kan skyldes, at noget af dit netværksudstyr, har foretaget opdatering fra nettet fx. hvis du har en fiber/bredbåndsrouter.

 I gamle dage, hvor udstyret måske ikke var så godt/hurtigt i opdatering,  fik man tit en APIPA adresse som netop er dem der begynder med     169.254.*.

APIPA betyder   Automatisk Privat IP Adresse



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-08-2020 07:57:20
Svar/Indlæg:
786/83

#4

Jeg har prøvet at opdatere, og jeg har også prøvet at afkoble mine meshpoints, så der kun er forbindelse til routeren. Det har kortvarigt løst problemet, forstået på den måde, at enhederne igen fik korrekt IP-adresse. Efter kort tid opstår problemet dog igen, også selvom det kun er routeren, der er aktiv.

Bemærk, at det kun er to af mine trådløse enheder, der har problemer Med forkert tildeling af IP-adresse.

Jeg tænker som du, at der må være noget galt med router/meshpoint konfigurationen, men hvorfor rammer det så kun to af mine trådløse enheder? Alt har desuden virket uden problemer i meget lang tid - lige siden det oprindeligt blev sat op.



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2020 13:19:44
Svar/Indlæg:
786/83

Kort update: Problemet er stadig aktuelt.

Jeg har været på ferie i en uge, og havde i den forbindelse valgt at slukke for strømmen til alt mit netværksudstyr.

Hjemme igen starter jeg det hele op og voila, alt det trådløse fungerer igen. Der går dog ikke mere end 5-10 min, hvorefter min iPad igen får en APIPA adresse på 169.254... og derfor mister forbindelsen til netværk og internet.

Jeg har prøvet iPad'en på andre netværk, og her virker den fint.

Jeg har prøvet at koble mine meshpoints fra, så den kun kan etablere forbindelse til et mespoint. Når jeg gør dette, får den igen forbindelse til netværk og internet, men det virker kun i 5-10 min, hvorefter den får en APIPA adresse.

Hvad pokker kan der være galt?

Det er kun min iPad, der pt. ikke kan komme på netværket. Alt andet trådløst udstyr fungerer uden problemer.



Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2020 16:13:04
Svar/Indlæg:
1906/25

På den dårlige iPad. Vælg MESH netværket under netværksindstillinger og tryk "glem" netværket og tilføj det igen.



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2020 22:23:13
Svar/Indlæg:
786/83

#8

Det har jeg prøvet, men desværre uden held. Jeg har også prøvet helt at nulstille netværksindstillingerne på iPad’en.



Springer
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2020 15:16:57
Svar/Indlæg:
765/28

Test kun med router og ikke de trådløse dimser. Virker det?

Herefter sær én trådløs dims på. Virker det?



Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2020 20:00:06
Svar/Indlæg:
1906/25

Er det kun 1! eneste iPad der nu har problemet? Og den "dårlige" ipad virker på andre trådløse netværk?

Er det en "gammel" ipad? Er den opdateret? 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Walenad d. 25-08-2020 20:00:48.


speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2020 13:35:09
Svar/Indlæg:
786/83

#10

Tak for input.

Jeg har prøvet at frakoble alle meshpoint, så der kun forbindes trådløst til routeren. Det virker i 5 min, hvorefter min iPad får tildelt den "mærkelige" IP-adresse, så den ikke længere kan komme på netværket.

Alle andre trådløse enheder fungerer uden problemer og dette på alle meshpoints. Jeg har ej heller nogen problemer med kablede netværksenheder.



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2020 13:37:43
Svar/Indlæg:
786/83

#11

Ja, det er kun den ene iPad, den er galt med.

Det er en iPad Air 2, og den er opdateret.

Det er kun på mit netværk derhjemme, der er problemer. Hvis jeg fx tager den med på arbejder eller hjem til mine forældre og kobler den på deres trådløse netværk, er der ingen problemer.



Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2020 17:49:33
Svar/Indlæg:
1906/25

Muligvis et problem med at den skifter rundt mellem  ac og langsommere wifi npr den går på den ene og derefter den anden mest enhed. Apple er lidt underlige på det område. Du kan næppe gøre noget ved det i en MESH opsætning.



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2020 21:38:11
Svar/Indlæg:
786/83

#14

Jeg er i al fald løbet tør for ideer til fejlfinding. Jeg må desværre nok acceptere, at jeg pt. har en mere eller mindre ubrugelig iPad :(

Det undrer mig bare, at problemet opstod fra den ene dag til den anden.



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-10-2020 14:42:27
Svar/Indlæg:
786/83

Jeg bringer lige denne tråd frem igen.

problemet er stadig aktuelt, og det er stadig kun min ene iPad, der ikke kan få en IP-adresse.

Jeg er nu oppe på, at iPad’en kan få en korrekt IP-adresse i to dage, hvorefter den igen får en APIPA-adresse. 

Er der mon nogle nye læsere af tråden, der har input til, hvordan jeg kan løse problemet.

på forhånd mange tak.



Klump
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-10-2020 14:02:20
Svar/Indlæg:
447/2

Hvor stort er dit DHCP Scope? Og hvad er Lease Time sat til? 



Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
04-10-2020 16:51:05
Svar/Indlæg:
4981/47

Du kan prøve at sænke Fragmentation Threshold på den pågældende router, og evt RTS  Threshold hvis det ikke virker.

For mig tyder det dog på at der nok er noget galt med den router når enheden (ipad) virker fint på andre lokationer/med andre trådløse routere.

Når du bliver ved med at få en "dummy-ip" af OS på den enhed, så er det nær altid pga enheden gentagende gange modtager dårlig data/taber forbindelse til AP.



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2020 09:39:54
Svar/Indlæg:
786/83

#17

Tak for input. Jeg kan ikke lige huske mit DHCP scope men jeg er ret sikker på, at der er 200 eller mere adresser til rådighed. Det samme gør sig gældende for det scope, jeg har afsat til statiske adresser. Det tænker jeg er nok til alm. husbehov.

Min lease time kan jeg ikke huske, men har du et råd til, hvad den bør være?

På forhånd tak.



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2020 09:46:52
Svar/Indlæg:
786/83

#18

Jeg har ikke lige styr på, hvad fragmentation threshold eller RTS threshold er. Det skal jeg lige google :)

Har du et råd til, hvad disse værdier i givet fald bør være?

Jeg er enig i, at noget tyder på, at der er noget galt med min router/MESH-enheder. Det eneste, jeg synes taler imod, er, at alle andre trådløse enheder virker uden problemer. Jeg har haft et enkelt hickup med en bærbar, men det blev løst ved at nulstille netværksindstillinger, og siden har der ikke været problemer.

Jeg er virkelig i vilrede. Hvis det virkelig er min router/MESH-enheder, den er galt med, skal de bare skiftes, men det er også øv at bruge penge herpå, hvis det så viser sig ikke at være det. Jeg er også gået så lang til at tro, at det muligvis kunne være Apple, der via en opdatering bevidst har "ødelagt" netværket i Pad'en for at få mig til at købe en ny. Min iPad Air 2 er jo ved at være gammel.



Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
05-10-2020 22:09:22
Svar/Indlæg:
4981/47

Der er en forklaring her (step 12/13)

https://www.cisco.com/c/en/us/...

fragmentation threshold ville jeg bare prøve at sætte til 1500

Har det ingen effekt så prøv at reducere RTS med 100-200 ad gangen, med fragmentation threshold sat tilbage til normalt.



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-11-2020 10:00:07
Svar/Indlæg:
786/83

Jeg skylder at give jer en update.

Sidste weekend havde jeg iPad'en med hjem til mine forældre. Vi skulle overnatte, så den var på deres netværk et par dage (helt uden problemer selvfølgelig).

Da vi kommer hjem igen, hopper iPad'en på vores netværk uden problemer og har siden haft en stabil forbindelse. Jeg er selvfølgelig glad, men stadig dybt frustreret over ikke at vide, hva' fan', der har været galt.