Bedste Foto/video PC

Diverse d.  15. august. 2020, skrevet af Fairblood
Vist: 480 gange.

Fairblood
 
Overclocker
Tilføjet:
15-08-2020 10:14:58
Svar/Indlæg:
2/1

Råd søges, både den bedste PC og til den bedste skærm, til brug af redigering af billeder og video.

Det primære program er photoshop.

Det nemmeste for mig, vil være at købe en samlet PC, istedet for at samle den selv... 

Alle råd både om pc, skærm og især faldgruber, er mere end velkomne...

Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2020 10:36:31
Svar/Indlæg:
1906/25

1: Budget?
2: FOTO kan enhver ny maskine klare til perfektion. Her er skærmens kvalitet det største issue.
3: VIDEO - hvilken opløsning og hvor store filer arbejder du med? Skal du bare "klippe/klistre" eller skal du arbejde dybere med en masse effekter?

Du skal IKKE købe en "gamer" skærm og du skal gerne kunne se skærmen i levende live, inden du køber den. Du kan ikke læse dig frem til, hvilken skærm er bedst til dig.



Fairblood
 
Overclocker
Tilføjet:
15-08-2020 12:11:05
Svar/Indlæg:
2/1
  1. budget er lidt flydende, men håber at pc'en kunne blive under 8.000,00 kr.
  2. Har læst lidt på nettet og kan se at det er Video-delen der trækker hårdest på skærmkort...
  3. Video er "bare" klippe/klistre. Har nogle filer i 4K format jeg gerne vil kunne klippe/klistre, men har ingen erfaring på det område...
  4. Og tænkte at denne, Samsung 28" Skærm UD590 Series U28E590D, kunne gøre det som skærm...

Photoshop er primært til konen og hun har et fantastisk farvesyn, så skærmen har stor betydning...



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fairblood d. 15-08-2020 12:17:10.


Westvind
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2020 20:21:38
Svar/Indlæg:
227/16

Skærmen er det vigtigste. Det er den du ser resultatet på. Ellers en god mængde RAM og et skærmkort der kan trække "opløsningen". Mht. Pc, så kan næsten alle Pc'er kan alle klare opgaven (med varierende tidsforbrug 🙂)



Westvind
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2020 20:23:24
Svar/Indlæg:
227/16

.... lidt ligesom HiFi - her højtalerne er de vigtigste for det endelige resultat...



Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-08-2020 13:32:27
Svar/Indlæg:
1906/25

Ville som udgangspunkt IKKE tage en skærm med TN panel til det du skal med maskinen.

Hvis du har et program, der udnytter video-encodning vha. grafikkortet, så er det selvfølgelig der, belastningen bliver. Til gengæld går det ganske givet meget hurtigere end hvis din CPU skal lave arbejdet. Kommer self. an på CPU vs GPU ydeevne etc.

Et "konge-gamer-grafikkort" af de dyre, har i dag langt mere computerkraft end en normal CPU inden for visse områder. Både med fx. video-encodning eller bit-mining etc.

Google evt:     cuda cores video encoding        eller   stream processors video encoding

Det første er NVIDIA det sidste er AMD

Men skal du bare splejse video, betyder det sikkert ikke store. 

Hvad vigtigere er, at mange af de programmer som tilbyder hardware-accel encodning muligvis kræver tilkøb af dyr plugin, for at kunne udnytte potentialet i grafikkortets processor.



Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-08-2020 22:57:34
Svar/Indlæg:
2897/83

Det bliver svært til 8k med skærm

Jeg brugte 10k uden skærm på min arbejdscomputer med nogenlunde samme formål. 

 



crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2020 09:40:25
Svar/Indlæg:
7765/230

Ja et  diy vil nok blive "lidt" billigere... Desværre er min viden ikke stor nok til at sammensætte et build..

Men jeg kan finde ud af at samle det, så hvis der er en der har lyst til at sammensætte et indkøbs kit, skal jeg nok hjælpe med at samle det.. (Er trods alt "familie"😀😉)

pfh.. tak



Fairblood
 
Overclocker
Tilføjet:
17-08-2020 15:43:33
Svar/Indlæg:
2/1

Jeg takker for alle input og gode råd...

valget er faldet på en middel gamer pc, med plads til 32 ram, et skærmkort med 8gb ram og en 28” skærm der har 4K farve gengivelse Og hurtig opdatering.

vi har sat alt video på stand-by, da det vil kræve en større maskine end budgettet pt. Tillader...

 

endnu engang tak for input...



Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2020 17:50:34
Svar/Indlæg:
1906/25

Du kan sagtens lave video til eget brug på en "middel" gamer PC. Problemet er, at du ikke har været særlig specifik i dine krav.

En "middel" gamer PC er faktisk ekstrem kraftig....     

Et grafikkort med 8 gB ram er vildt vildt overkill, hvis du bare skal redigere billeder....



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Walenad d. 17-08-2020 17:54:48.