Salg af dele fra PC med uidentificeret fejl.

Diverse d.  20. august. 2020, skrevet af eezo11
Vist: 505 gange.

eezo11

Overclocker
Tilføjet:
20-08-2020 20:28:38
Svar/Indlæg:
0/1

Hej, jeg har en PC som jeg nu ønsker at sælge med henblik på at købe en ny. 

Tænkte at det ville være oplagt at prøve at sælge delene på en side som denne, problemet er at den en sjælden gang imellem fryser helt fast (som regel ingen blå skærm bare frosset skærm + lyden sætter i hak indtil man tvinger den til at slukke). 

Jeg har i lang tid tænkt at det kunne være bundkort, derefter har den været til gratis test ved labtech der ikke kunne fremtvinge fejlen, men mente det kunne være grafikkortet den er gal med. Har dog haft byttet min vens grafikkort ud med mit eget, hvorefter den stadig crashede på samme måde. Så det udelukker vel at det er problemet? Både gfx, bundkort og processor bliver alle meget varme når man fx kører krævende spil. 

Formålet med denne tråd er at høre om i har nogle forslag til hvad man kunne gøre for at få den "salgsklar", eller om det er i bedre at sælge den som den er, og så bare gøre opmærksom på problemet? Hvilket ville være besværligt da jeg jo ikke ved hvilken del det drejer sig om. 

For at give et eksempel omkring fejlen, så tror jeg at sidst den crashede for et par uger siden, da jeg spillede hearthstone mens twitch kørte i baggrunden. Det er noget jeg gør næsten dagligt, så det er altså ikke en fejl der sker ret tit, hvilket også gør det svært når man skal fremtvinge den. 

Specs:

Bundkort: ASUS Z170 PRO GAMING

RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4

CPU: Intel Core i7-6700K Skylake 4 GHz

HD: Samsung 850 EVO SSD - 250GB

GFX: MSI GeForce GTX 970 GAMING - 4GB GDDR5 RAM

Håber der er nogle der kan hjælpe 😀

Anomynous

Superbruger
Tilføjet:
20-08-2020 23:07:11
Svar/Indlæg:
382/14

Har du kørt en memtest?

Balanovic

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2020 02:05:41
Svar/Indlæg:
654/36

Jeg ville nok først give det et skud med ren udelukkelse. Jeg har dog også hardwaren til det. Det kunne være din salgspitch. Du oplever den fryser engang imellem, hvor den (...) , men har ikke hardwaren til at finde ud hvilken del der står for skyld. Kun grafikkortet er udelukket. 

Den dyreste del i computeren er grafikkort eller cpu, som går brugt for omkring 700. Fratræk dette salgsprisen, så er risikoen dækket. Så er det op til køber at forhandle besværet. Dette er min tankegang hvis jeg kigger på noget halvdefekt. 

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Balanovic d. 21-08-2020 02:06:25.

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2020 07:09:26
Svar/Indlæg:
1906/25

Kan være PSU ellers giv ram et trin op på spændingen.

Hediki

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2020 12:11:22
Svar/Indlæg:
1726/49

et par ting som jeg umiddelbart tænker kan være galt her, som også er nævnt før.

Ram og PSU

prøv et andet sata kabel til din SSD. 

hvis der stadig er en fejl, ja så prøv at sætte bios til default settings og afvent.

tjek at cpu ikke bliver for varm, eventuelt dårlig kontakt med køler pga for meget / for lidt paste.

Ciric

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2020 12:13:54
Svar/Indlæg:
1881/22

Jeg kan ikke se at i har udelukket software.

Har du forsøgt med en helt ren installation, samt opdateret BIOS og firmwares?

Razorblade

Superbruger
Tilføjet:
22-08-2020 22:36:13
Svar/Indlæg:
221/3

Du skriver også at den bliver meget varm ved spil, du kunne jo prøve at logge temp fra cpu og gfx, og hvis den er er i nærheden af max. temp, evt prøve at køre med åbent kabinet et par uger.