Banket elforbruget i bund?

Hyggehjørnet d.  21. august. 2020, skrevet af M.Beier
Vist: 902 gange.

M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
21-08-2020 00:04:14
Svar/Indlæg:
2084/124

Så blev det tid til et soap-box indspark!

I forlængelse af de mange tråde om optimering af privatforbrug giver jeg herved endnu et indspark.

Hvad har du gjort for at optimere dit el forbrug? Hvilke ting har du valgt at trykke på 'pyt' knappen?

Hvordan ser det ud pt?

 

Lægger ud;

Positiv

  • Kun LED lyskilder
  • Hårdehvidevarer i A++/A+++
  • Computere skiftet fra absolut sidste MHz i overclock, til hvor at der er synergi med strømforbrug
  • El-opvarmning med jordvarme anlæg @ 61% besparelse på forbrug over 4000 kWh

Negativ

  • El-opvarmning, det er en stor post
  • Access Points rundt omkring i huset
  • Netværksudstyr og køling heraf er ikke udelukkende med belæg på forbrug
  • Anlægget i stuen er med fokus på lyd, dog klasse-D effekt blok, men ikke just en soundbar
  • Ekstra køle/frys som står i lettere opvarmet skur (solfang og isoleret)
  • Alt i udstyr; qu00ker, BWT osv.

 

Resultat

240 kWh/mdr @ 2888 kWh på opvarmning

597 kWh/mdr @ 7175 kWh samlet

357 kWh/mdr @ 4287 kWh forbrug ex. varme

 

Med 2021 grøn omstilling giver det et varmeforbrug på -1545 kr/år, altså gratis opvarmning (uden at medregne service og slidtage af anlæg*), en anelse tilskud til forbruget... Det begynder først at stikke helt af hvis at bilen bliver udskiftet med el bil.

 

Fyr løs, gerne med overvejelser.

Personligt er det ikke valgt udelukkende med henblik på el-forbruget, men i den grad også på mængden af energi i form af varme som afsættes i huset, særligt med de somre vi har haft de seneste år.

Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
21-08-2020 06:14:40
Svar/Indlæg:
3661/82

Positive

  • skiftede alle paere til LED
  • indfoert automatisk sluk skinne til min pc saa monitors og hoejtaler blvier helt kobles fra naar pc bliver slukket/gaa i dvale
  • bruger opvarmnings fase af ovnen nar jeg laver mad.. ellere retter smide en frozzen pizza i ovne da jeg bruger ovne meget lidt
  • Jeg begyndt at bruge min laptop mere til nar jeg blot spiller aeldre spil (master of orion 1. civ2. warlords2

 

Negative

  • har naeste altid min pc taendt da de den storset altid tygge paa noget data
  • Har ogsaa el varm men bruger det sjaeldet. dog bruger jeg min AC meget til ned koeling soft mine loft blaesere
  • ekatra koele/frys i garagen til cola og frosne retter. ( inde fryzeren er mere til mad...komponenter.... jeg har glemt det rette ord)

 

Har ingen ide om mit watt forbrug. det er set til automatisk betaling

 



Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2020 08:30:57
Svar/Indlæg:
2185/186

Vores største besparelse på elområdet er nok, at vi har købt et kolonihavehus. jeg bruger derfor ikke min computer i sommerhalvåret og spillet meget lidt Ps4 og den slags.

Vi har købt A++ og A+++ hvidevare, samt installeret ny A+++ varmepumpe.

Vores forbrug ligger i øjeblikket på under 200 kWh om måneden.

 

I lejligheden er der kun sat lidt småting til, så forbruget ligger på omkring 100 kWh om måneden.

 

Jeg har installeret appen Watts fra SEAS-NVE, som er god til at give et overblik over elforbrug og udvikling. man kan monitorere ens elforbrug på timebasis. 



nCa
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2020 09:37:58
Svar/Indlæg:
714/10

Jeg skifter løbende lyspære ud til LED, har tilføjet en del smarte stikkontakter i huset, som kan tænde med Google, de står jo standby hele dagen og bliver kun brugt om aftenen.

Fik installeret en A++ varmepumpe luft/luft i et rum på 28kvm sidste vinter og den bruger væsentlig mindre end jeg forventede.

Jeg går ikke i hverdagen og tænker på hvordan jeg bliver mere grøn som sådan. Jeg bruger det jeg har behov for, uden at jeg føler mig som et miljøsvin, mit elforbrug er ca. 400KWh om måneden og det fungere for mig.

A+++++++++++ mærket får mere opmærksomhed end det fortjener, der er ikke så store afvigelser i forbrug. Der hvor man kan spare, er hvis man har en kummefryser fra 80'erne og så skifter den ud med en tilsvarende i mærket A+++, hvis jeg skal skifte hvidevarer nu, så vil hellere gå efter et godt tilbud, om det var A++ eller A++++ betyder ikke noget for mig, differensen i el ville man spare på købsprisen, da A++ produkter er billigere.

Vi er jo laaaaangt fremme mht grøn omstilling ift resten af verdenen, jeg kan også se mit forbrugsmønster er anderledes her i DK end i feriehytten i Spanien. Spanjolerne ser stort på el, vand og affald bare for at nævne det mest basale, ja selv brugte batterier ryger lige i affaldscontaineren rundt om hjørnet dernede.

Jeg har været i mellemøsten for en kort periode, og det er jo helt ved siden af hvis man tænker grønt. Der smider man jo bare affald i grøftekanten og hvis de ikke gider at slæbe sig så langt, så brænder man det bare af i baggården og så kan man starte forfra igen i morgen.

 



svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
21-08-2020 10:46:41
Svar/Indlæg:
2263/307

A+++ køle/fryseskab. Alle pærer er skiftet til LED. Computer = Mac Mini, som er meget strømbesparende. Sidder for godt kr. 200,- om måneden i strøm.

Alle klubmedlemsskaber, er sagt op. Jeg har droppet kabelTV, og købt TV2 Play. Alle abonnementer er skruet ned til det mindst mulige.

Lever for kr. 9.500,- om måneden inkl ALT.

Edit : Skal lige sige, at det er i en ejerbolig, som bliver min om 29,5 år. I en lejebolig kunne jeg spare yderligere kr. 1.000,-



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af svedel77 d. 21-08-2020 11:10:33.


Waskus
 
Superbruger
Tilføjet:
21-08-2020 14:53:17
Svar/Indlæg:
394/3

Smed vores tørretumbler ud for år siden. Største besparelse jeg har set.



fuerzzz
 
Bruger
Tilføjet:
21-08-2020 19:30:45
Svar/Indlæg:
219/60

Positiv:

Bruger min bærbare hvis jeg blot skal surfe, skrive, se Youtube (med ekstern skærm på, 14" er for lidt til mine øjne, har en 32". 

LED efterhånden som nuværende pærer "springer". Lad være med at købe et 55-65" TV bare fordi man kan ;)

Som en anden sagde, der er ingen grund til at vente på at ovnen er gennemvarm inden man smider en frostpizza ind. Evt slukke 2-3 min før den er færdig. 

Hvis man er æggespiser, så brug en æggekoger - der skal faktisk kun nogle på spiseskeer vand til at koge en flok æg, og ikke en kasserolle hvor æggene er dækket af vand som mange fejlagtigt tror. 

Klipper mig selv, fremfor at få en lokal frisør til det. 

Har hverken scooter eller bil.

Huske at slukke lyset i de rum man alligevel ikke opholder sig i. 

Jeg laver yderst sjældent mad som tager over 15 min at tilberede, og helst mindre.

Vasker kun tøj når det trænger til det, ikke pr automatik hver dag. 

 

Negativ:

Falder tit i søvn med TV´et tændt.

Mit køleskab har en utæt "gummiliste" - skal fixes !

Jeg hader sparebrusere. Det gør kun at man står i badet endnu længere.

Hmmm synes faktisk ikke jeg kan komme på mere negativt. 

Sidste punkt i positiv betyder nye sokker og underbukser og tshirts jævnligt ;), men så udleder jeg ikke så meget "spildevand" fra tøjvask.

Jeg får næsten alting leveret, ikke kun Hardware, men også alt andet. Altså også dagligvarer, som mælk, øl, vodka, mad osv osv.

 

Nu tog jeg det som et "helt klimaspørgsmål" og ikke kun et spørgsmål om at spare el, men energi i det hele taget. 

Jeg har aldrig regnet på hvor meget jeg sparer. Men min elregning er gået fra ca 1100 kr pr kvartal til ca 900 kr pr kvartal. Hvor meget der skyldes hvad ved jeg ikke helt. Men det at jeg bruger bærbar når jeg ikke har brug for "monsteret" er nok det meste af det ;)

Så ca 300-350 pr måned i el. Kan vist ikke presses meget længere ned med, både kølefryse/skab, ekstra fryseskab, TV og PC kørende 24/7.

 



Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-08-2020 08:34:06
Svar/Indlæg:
2185/186

Jeg bruger denne App. Watts fra SEAS-NVE 

Den er fed til, at give et overblik over, hvor meget strøm  vi bruger og på hvilke tidspunkter på døgnet vi bruger strømmen.

Det er praktisk, da flere netselskaber og gpet over til en tidsdifferentiret nettarrif, hvor transporten af el typisk koster mest i tidsrummet 17 til 20 




Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-08-2020 22:04:53
Svar/Indlæg:
2897/83

Vi har fjernvarme, bor i 200m2 hus har tre børn. Vores gennemsnit for 2020 er ca. 250kwh/md. 

Vi har kun led lys, ny tørretumbler, vaskemaskine og komfur. 

(og ingen tid til computer og tv, da børnene er 3.5, 1.5 og 5md)



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Biostud d. 22-08-2020 22:06:51.


Torben67
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2020 11:03:22
Svar/Indlæg:
736/274

Energiledelse - startende med mapning/data
Arbejder dagligt med energiledelse - bl.a. og har overført metodikker til hjemmet. Det startede med en mapning med en online TP-Link el måler (250 kr, app interface) og dernæst reduktion.

Den helt store overraskelse var tomgangsforbrug i et stort antal enheder - mens der på  hvidevare side ikke er noget at hente (både lavt tomgangsforbrug og A++ teknologi).

Resultater overordnet:
Jeg har reduceret elforbruget 25% svarende til ca. 2500 kr med en investering på ca. 1200 kr med 2 online energimålere, en røvfuld strømspareskinner af flere typer og nogle småting. 

Eksempler 1: Det vi alle overser - mange bække små
Den helt store var et antal tomgangsforbrug. Eks. brugte tv-gruppen med aktive højtalere, XBOX, WII osv. ca. 1100 kr om året - nu styrer fjernsynet via USB skinne og forbruget er reduceret til lidt over 100 kr om året.

Min kærestes computer har en gammel - monsterstor - farvelaser. Den er nu koblet til strømspareskinne sammen med andet periferi udstyr til hendes computer: -600 kr om året. 

Noget så simpelt som små enheder: Mærk på dem. De storslemme er transformaterbaserede såsom til 12V spot belysning, hvor kontakten er på sekundær side. Min antenneforstærker var hammer varm. Købt for 60 kr, brugte 70 kr strøm om året, en topmoderne købt istedet for 60 kr og bruger 0,0!! Det var rent tomgangsforbrug (=varme)

Eksempel 2: Fast online monitorering
Jeg har fast monitorering på tre enheder: Fryser, køleskab og dykpumpe (omfangsdræn), da der her er hyppige fejlfunktioner, som kan aflæses på stigende forbrug. Eks. fryser, der over 2 år taber drivmiddel, bruger stigende strøm og tilsidst giver en akut skade, med ødelagte madvarer og 2 år med 1000 kr mere i strømforbrug. Med monitorering kan jeg tidligt finde den helt rigtige erstatning på tilbud og skifte.

Mit køleskab performer lige nu som nyt og har den sidste uge brugt 0,84 kwh pr. døgn.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Torben67 d. 23-08-2020 11:03:36.