Tips til støjsvag PC

Luftkøling d.  22. august. 2020, skrevet af PhillipA
Vist: 1175 gange.

PhillipA
 
Superbruger
Tilføjet:
22-08-2020 16:06:07
Svar/Indlæg:
293/32

Hej

Har længe leget med tanken om en mere støjsvag PC, da støjen generer mig mere og mere med alderen.

Jeg sidder i dag med maskinen i min profil, og alle blæsere i kabinettet er Corsair AF140 - også dem der sidder på min H110i køler.

Da jeg synes at blæserne er støjende, og jeg kan høre og mærke de viberationer, der kommer fra pumpen i hele kabinettet, overvejer jeg at skifte kabinet, blæsere og køler.

Min tanke er at skifte til et Fractral Design Define 7 med 5-6 stk. Be Quiet! Silent Wings 3 140 PWM og en Be Quiet! Dark Rock 4 CPU køler.

https://www.proshop.dk/Kabinet...

https://www.proshop.dk/Kabinet...

https://www.proshop.dk/CPU-Koe...

Mit spørgsmål er så om der er nogen der har erfaring med de forskellige dele, og om der er nogen der har bedre forslag?
-Med alderen har jeg også mistet interessen for lys og lir i computeren, så derfor ikke noget med RGB, glasside eller lignende - gerne så stilrent og neutralt som muligt🙂

Maskinen er ikke overclocked, så tænker ikke varmen bliver et problem, da der vil være bedre airflow end i mit nuværende mATX kabinet?

Kom med jeres input.

 

God lørdag 🙂

 

/Phillip



Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af PhillipA d. 22-08-2020 16:06:29.
Balanovic
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-08-2020 17:29:30
Svar/Indlæg:
654/36

Hvad er specs på maskinen? 

 

Min opskrift på lydløs pc er så få blæsere som muligt, stor luftkøler samt dele der har lav TDP. 



nCa
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-08-2020 18:02:35
Svar/Indlæg:
714/10

Jeg vil foreslå at se denne video inden du køber case.

 

https://www.youtube.com/watch?...



PhillipA
 
Superbruger
Tilføjet:
22-08-2020 18:57:46
Svar/Indlæg:
293/32

#1 6700k og 1080ti. Bliver nok opgraderet senere på året. 
 

#2 Tak, den vil jeg kigge nærmere på. 



mazlink
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-08-2020 20:02:58
Svar/Indlæg:
743/13

#0

Jeg har selv købt Fractal Design Define C TG, det var på tilbud og den korrekte størrelse for mig.

Derudover har jeg en Noctua NH-D15 chromax.black på CPU'en og efterfølgende har jeg installeret 4 x Noctua NF-A14 PWM (chromax), 1 x Noctua NF-S12A PWM (chromax). Jeg har bevidst valgt et MSI RTX 2070 SUPER GAMING X TRIO pga. de gode anmeldelser om at det var stille.

Maskinen er nærmest så stille at jeg af og til glemmer den er tændt, den spinner dog blæsere op, primært på GPU'en, når jeg spiller. 



Zhaq
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-08-2020 20:19:45
Svar/Indlæg:
207/27

Det nemmeste vil da være at skrue ned for pumpen og skrue ned for blæser hastighed. Samtidig kan du bruge lidt tid på undervolte CPU og GPU. Du kan sagtens få et stille setup med nuværende dele



gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
22-08-2020 20:32:14
Svar/Indlæg:
5678/460

det med lyd isolering er lidt en myte .. vis man ellers vælger det rigtige setup .. du kan køre lydløst  i et kabinet med 15 blæsere vis du vil 

men det hele kommer and på hvilket kabinet .. hvilke kølere .. hvilken psu .. blæsere...grafikkort .. det letteste er og vandkølde det hele custom og så overkill på radiator størrelse .. f.eks 2x 360mm .. så så gode blæsere og så skrue ned for  rpm .. :) .. .. men igen .. så har vi hvor mange penge man vil bruge :) Hehe .. jeg foretrækker personlig airflow cases .. og så få nogle gode blæsere og så skrue ned for dem så temp er ok samlignet med larm 

du kan jo altid få super temps vis du køber et par delta 5000 rpm blæsere og smider på din radiator .. så er larmen også bare højt .. hehe  vis f.eks er AIO så køb " stor".. f.eks 360mm .. overkill og skru ned for blæserne kan være 600-800 rpm så holder de nok temp på de fleste cpu :)Heh

men som 2# skriver den video og general GamersNexsus  tester kabinetter og airflow rigtig godt .. og ser på gode og dårlige ting ved dem :) 



Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-08-2020 21:56:13
Svar/Indlæg:
2897/83

Enig med #1



svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
23-08-2020 10:08:24
Svar/Indlæg:
2263/307

Min erfaring er, at man gør følgende i nævnte rækkefølge :

  1. Finder HW-dele, som er så støvsvage i sig selv, som muligt. Det gælder alt der indeholder en blæser. Personligt er jeg stor fan af Noctuas dele. De er dyre, men det er kram. Jeg anerkender at der er mange rigtig gode alternativer. En ordentlig PSU er vigtigere end man tror. En dårlig bronze PSU kan generere så meget varme, at behovet for køling/støj stiger.
  2. Alle blæsere monteres med gummiskruer, så der ikke er mekanisk båren støj der forplanter sig, til fx. kabinet.
  3. Underclocker sit system hvis muligt. Herved vil varme=støj mindskes yderligere
  4. Monterer lyddæmpende måtter i kabinettet. Men husk, hvis du isolerer for støjen, så isolerer du også for varmen. Så det kan være et tveægget sværd.

Jeg har haft et AMD 3900x system kørende lydløst, med denne fremgang. Helt uden at underclocke.



PhillipA
 
Superbruger
Tilføjet:
23-08-2020 13:29:01
Svar/Indlæg:
293/32

Tak for alle jeres inputs. Jeg går i tænkeboks for at finde ud af hvad den rigtige løsning er, og kommer med en update når jeg har besluttet mig 😊



Bosse
 
Superbruger
Tilføjet:
23-08-2020 22:39:07
Svar/Indlæg:
290/7

Jeg har en be quiet dark rock 4, og den er jeg rigtig glad for. Jeg havde en aio køler inden. Holder lave temperaturer og larmer ikke.



Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
25-08-2020 01:02:08
Svar/Indlæg:
3661/82

#8

Jeg er enig paa alle punkter

 

det kna ogsaavree en fordel at bruge de smaa roede pap stykker til montering af bundkort og hdd/ODD hvis du ikke har noget bedre at bruge som vibration daempning



PhillipA
 
Superbruger
Tilføjet:
06-09-2020 14:49:06
Svar/Indlæg:
293/32

Lige en update. Jeg gik med de dele jeg selv kiggede på, men valgte Define 7 Compact i stedet. I dag har jeg lavet et delid og temperaturer og støjniveau er sænket markant!

 

God søndag 😊