Asus AC68u som router (driller).

Netværks  d.  19. september. 2020, skrevet af Aliaz
Vist: 1351 gange.

Aliaz
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-09-2020 18:54:59
Svar/Indlæg:
1015/333

Vil sætte min Asus som router i stedet for Stofa Technicolor, da jeg tror det bliver bedre. Jeg har ganske alm Stofa kabel internet. Ethernetkabel fra gul kort i Technicolor til WAN-port i Asus.

Jeg har inaktiveret wifi på 2,4 og 5 Ghz på mit Stofa Techicolor og fjernet flueben i router-funktion og genstartet Technicolor - og ændret min Asus AC68u fra adgangspunkt til router. Også prøvet at resette Asus.

Underligt nok så kan jeg KUN komme på Asus setup via min mobilt-tlf-wifi via 192.168.1.1

Min pc har gul trekant på ethernetforbindelsen.

Betaler ikke for fast IP. Skal jeg så vælge automatisk IP i Asus setupen?

På min pc har jeg skrevet ipconfig /all og tastet den ip, undermaske, dns ind da jeg valgte statisk IP i Asus setup, men det virker ikke. Synes heller ikke automatisk ip i Asus setup virker. Håber nogen kan hjælpe. Hvad skal jeg tjekke/prøve?

Lige nu virker internet på pc'en men kan så ikke komme på Asus setup via mobilen...og ej heller via pc'en. 

*Det er som om forbindelsen skifter og kun virker 1 sted ad gangen.

*Når Asus setup virker på mobilen så står der Internetstatus: Afbrudt.  DDNS: GÅ



Tråden blev redigeret 5 gange, sidst af Aliaz d. 19-09-2020 19:18:41.
martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
19-09-2020 21:30:02
Svar/Indlæg:
2826/100

Hvis vi lige prøver at starte et lidt andet sted.

Hvis du sætter din pc i din Asus router, hvilken IP adresse får din pc så? (husk ,den skal stå til DHCP, den må ikke være statisk? Får den en 169.x.x.x eller 192.x.x.x adresse, hvis den får det første, så giv din pc en statisk IP adresse, det kunne eks. være med følgende indstillinger:

IP: 192.168.1.20
Subnet: 255.255.255.0
default gateway 192.168.1.1

Og herefter logger du ind på din ASUS router, her skal du finde et sted hvor der står noget ala "lan" forbindelse, hvor du så kan slå DHCP server til. 

Under WAN skal den stå til automatisk IP, du må ikke sætte den til Statisk, da det betyder du selv skulle skrive den IP som din udbyder vil give dig på dit udstyr - og det ved du af gode grunde ikke.

lad os starte der.

skriv hvis der er noget du er i tvivl om 🙂
 



Aliaz
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-09-2020 22:05:50
Svar/Indlæg:
1015/333

 

martinta skrev d. 19-09-2020 21:30:02

Hvis vi lige prøver at starte et lidt andet sted.

Hvis du sætter din pc i din Asus router, hvilken IP adresse får din pc så? (husk ,den skal stå til DHCP, den må ikke være statisk? Får den en 169.x.x.x eller 192.x.x.x adresse, hvis den får det første, så giv din pc en statisk IP adresse, det kunne eks. være med følgende indstillinger:

IP: 192.168.1.20
Subnet: 255.255.255.0
default gateway 192.168.1.1

Og herefter logger du ind på din ASUS router, her skal du finde et sted hvor der står noget ala "lan" forbindelse, hvor du så kan slå DHCP server til. 

Under WAN skal den stå til automatisk IP, du må ikke sætte den til Statisk, da det betyder du selv skulle skrive den IP som din udbyder vil give dig på dit udstyr - og det ved du af gode grunde ikke.

lad os starte der.

skriv hvis der er noget du er i tvivl om 🙂
 

Pc'en får 192... Skal jeg så ikke give den en stastik ip?



martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
19-09-2020 22:12:01
Svar/Indlæg:
2826/100

Hvis du får 192.168.x.x så vil jeg gætte mig til at DHCP virker.

Og hvis du tilgår 192.168.1.1 fra din pc, så får du som jeg læser det ikke fat i din router? hvis det er korrekt, så ville jeg nok prøve at lave en factory reset på den ASUS så den er tilbage i helt klassisk router mode.

Når den begynder at opføre sig korrekt igen, så kan vi tage næste del i forhold til at få den ene i bridge mode og din ASUS til at være din router



Aliaz
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-09-2020 22:25:12
Svar/Indlæg:
1015/333

Er klar til næste :)

Jeg har prøvet at resette Asus router igen. Pt kan jeg godt få adgang til router/asus setup men kan ikke gå på internettet fra den ellers.

Technicolor fra stofa skulle stå med wifi inaktiv og ikke som router.



martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
19-09-2020 22:36:02
Svar/Indlæg:
2826/100

Hvis du logger ind på din ASUS router, under WAN indstillinger, der bør der stå hvilken IP adresse den har fået.

Hvad står der der (det er mange år siden jeg har rodet med ASUS routere, så bær lige over med mig at jeg ikke kan huske de specifikke punkter 🙂 

Og, næste spørgsmål.

Hvordan har du trukket kablerne, fra hvilken port i din Stofa router til hvilken port i din ASUS?



Aliaz
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-09-2020 22:40:12
Svar/Indlæg:
1015/333

fra gul/ethernet i stofa technicolor modem til WAN i Asus router.  Finder lige WAN indstillinger.



martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
19-09-2020 22:44:05
Svar/Indlæg:
2826/100

Hvor mange porte har du i din boks du har fået? Hvis du har 4 og du ikke får nogen IP adresse i din ASUS på den port du har forbundet den til, så prøv og skift til en af de andre, det er normalt port 1 eller 4.

Alle øvrige porte skal være tomme.



Aliaz
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-09-2020 22:52:32
Svar/Indlæg:
1015/333

IP som Asus'en har fået eller pc'en? Asus ser ud til at stå med ip 192.168.1.1.

pc'en lader til at være samme med 134 til sidst.

Der står også noget med en ip-gruppe et sted fra .2 til .250 cirka.

Der er 4 porte i Technicolor og 4 i Asus (udover WAN i ASUS).

Er det bedst pc'en sidder i ethernet på asus eller kan den også sidde i ethernet på Technicolor? Gør det nogen forskel? Hvis ja, hvad? Er det bedst jeg sætter fra port 1 eller port 4 i Technicolor  over til Asus WAN?



Jones2011
 
Overclocker
Tilføjet:
19-09-2020 23:52:40
Svar/Indlæg:
487/43

Du kan se hvad WAN ip den har fået, under Network Map, som er den første fan i venstre side. Så står der "Internet status: 
Connected" og en Ip lige efter det.

under WAN - står der Basic config - der kan du vælge "WAN Connection Type" vælg her Automatic IP, og så skal "enable WAN" self være på "yes" Sætte også gerne "NAT" til yes

Det burde være nok.


 

Aliaz skrev d. 19-09-2020 22:52:32

IP som Asus'en har fået eller pc'en? Asus ser ud til at stå med ip 192.168.1.1. 

pc'en lader til at være samme med 134 til sidst. 

Der står også noget med en ip-gruppe et sted fra .2 til .250 cirka. 

Der er 4 porte i Technicolor og 4 i Asus (udover WAN i ASUS). 

Er det bedst pc'en sidder i ethernet på asus eller kan den også sidde i ethernet på Technicolor? Gør det nogen forskel? Hvis ja, hvad? Er det bedst jeg sætter fra port 1 eller port 4 i Technicolor  over til Asus WAN?

Når du bruger din ASUS som router, så skal du også sætte din computer ind i den. din Technicolor skal kun bruges som modem, så router og uddeling af ip rollen, står din ASUS jo så for nu :) 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Jones2011 d. 19-09-2020 23:53:06.


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
19-09-2020 23:53:26
Svar/Indlæg:
2826/100

Asus'en skal have 2 adresser, en WAN og en LAN.

LAN er din inderside og passer fint med 192.168.1.1.

IP gruppe fra .2 til .250 er de adresser som din ASUS deler ud af, så når en anden pc kommer på netværket kan det få en adresse inden for det felt (eks. 192.168.1.2)

Når du sætter din Technicolor i bridge mode må du ikke længere bruge portene i den til andre enheder. Så det eneste der skal være forbundet til den router er din egen Asus router. Og den port skal gå fra Technicolor port 1 eller 4 til WAN porten på din ASUS router.

Derefter skal alle dine kablede enheder forbindes i din ASUS router



Aliaz
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2020 00:18:10
Svar/Indlæg:
1015/333

 

martinta skrev d. 19-09-2020 23:53:26

Asus'en skal have 2 adresser, en WAN og en LAN.

LAN er din inderside og passer fint med 192.168.1.1.

IP gruppe fra .2 til .250 er de adresser som din ASUS deler ud af, så når en anden pc kommer på netværket kan det få en adresse inden for det felt (eks. 192.168.1.2)

Når du sætter din Technicolor i bridge mode må du ikke længere bruge portene i den til andre enheder. Så det eneste der skal være forbundet til den router er din egen Asus router. Og den port skal gå fra Technicolor port 1 eller 4 til WAN porten på din ASUS router.

Derefter skal alle dine kablede enheder forbindes i din ASUS router

Tak for hjælpen. Det kommer bag på mig at porte i Technicolor så ikke må anvendes hvis router er slet fra i den. Er det altid sådan? Passede ellers lige med 4 stik i den ende af huset og 2 i den anden ende. 



Aliaz
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2020 00:19:41
Svar/Indlæg:
1015/333

 

Jones2011 skrev d. 19-09-2020 23:52:40

Du kan se hvad WAN ip den har fået, under Network Map, som er den første fan i venstre side. Så står der "Internet status: 
Connected" og en Ip lige efter det.

under WAN - står der Basic config - der kan du vælge "WAN Connection Type" vælg her Automatic IP, og så skal "enable WAN" self være på "yes" Sætte også gerne "NAT" til yes

Det burde være nok.


 

Aliaz skrev d. 19-09-2020 22:52:32

IP som Asus'en har fået eller pc'en? Asus ser ud til at stå med ip 192.168.1.1. 

pc'en lader til at være samme med 134 til sidst. 

Der står også noget med en ip-gruppe et sted fra .2 til .250 cirka. 

Der er 4 porte i Technicolor og 4 i Asus (udover WAN i ASUS). 

Er det bedst pc'en sidder i ethernet på asus eller kan den også sidde i ethernet på Technicolor? Gør det nogen forskel? Hvis ja, hvad? Er det bedst jeg sætter fra port 1 eller port 4 i Technicolor  over til Asus WAN?

Når du bruger din ASUS som router, så skal du også sætte din computer ind i den. din Technicolor skal kun bruges som modem, så router og uddeling af ip rollen, står din ASUS jo så for nu :) 

Tak. Hvad mener du med jeg skal sætte min computer ind i det at asus er router. Hvad skal jeg gøre i den forbindelse? 



martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
20-09-2020 00:28:42
Svar/Indlæg:
2826/100

 

Aliaz skrev d. 20-09-2020 00:18:10

 

martinta skrev d. 19-09-2020 23:53:26

Asus'en skal have 2 adresser, en WAN og en LAN.

LAN er din inderside og passer fint med 192.168.1.1.

IP gruppe fra .2 til .250 er de adresser som din ASUS deler ud af, så når en anden pc kommer på netværket kan det få en adresse inden for det felt (eks. 192.168.1.2)

Når du sætter din Technicolor i bridge mode må du ikke længere bruge portene i den til andre enheder. Så det eneste der skal være forbundet til den router er din egen Asus router. Og den port skal gå fra Technicolor port 1 eller 4 til WAN porten på din ASUS router.

Derefter skal alle dine kablede enheder forbindes i din ASUS router

Tak for hjælpen. Det kommer bag på mig at porte i Technicolor så ikke må anvendes hvis router er slet fra i den. Er det altid sådan? Passede ellers lige med 4 stik i den ende af huset og 2 i den anden ende. 

Ja, det er altid sådan.

I det her tilfælde har du valgt at din ASUS router skal agere Router og den anden skal agere bridge - det kan oversættes til den bliver usynlig på dit interne netværk. Det vil være din ASUS der oversætter traffik fra dit interne netværk til internettet, håndterer port åbninger mm.

Hvis dit egentlig mål var at du gerne ville have flere porte i den anden ende af huset, så skal du aktivere router funktionen på din Technicolor igen, så kan du placere en switch i den anden ende af huset (der hvor din asus som jeg forstår det står nu), og så vil du have porte i begge ender.

Er dit mål at få bedre trådløs dækning og at du vil beholde dit nuværende stofa så skal du også aktivere router funktionen på din technicolor router, men her skal du så ændre din ASUS til at være bridge i stedet. Du kan ikke gøre det omvendt da du sandsynligvis får internet via Antenne el. og din ASUS har ikke en port til at håndtere dette.

men du kan også prøve at forklare her hvad det er du gerne vil opnå (hvad grunden er til du købte din ASUS), kan jo være du begiver dig ud i noget her der er unødvendigt eller burde laves anerledes.

Aliaz skrev d. 20-09-2020 00:19:41

 
Hvad mener du med jeg skal sætte min computer ind i det at asus er router. Hvad skal jeg gøre i den forbindelse? 

Han mener at du skal sætte kablet fra din pc (hvis den er kablet) i ASUS routeren 🙂



martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
20-09-2020 00:43:04
Svar/Indlæg:
2826/100

Og nu fik jeg svaret på mit sidste spørgsmål.

https://hwt.dk/forum/352219/ss...

Så for at forstå det helt konkret, din originale tanke var at du ville have bedre dækning i dit hus. På et tidspunkt finder du så ud af at du egentlig hellere ville have din ASUS til at agere router for dit netværk? Eller er det forkert forstået?

Men lidt kort fortalt, den første enhed hvor du vil have kablede enheder i skal agere router. Du kan ikke laver enheder på "ydersiden" af din router i bridgemode og samtidig bruge dem som en del af dit hjemmenetværk.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af martinta d. 20-09-2020 00:43:26.


Aliaz
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2020 09:39:11
Svar/Indlæg:
1015/333

 

martinta skrev d. 20-09-2020 00:43:04

Og nu fik jeg svaret på mit sidste spørgsmål. 

https://hwt.dk/forum/352219/ss... ;

Så for at forstå det helt konkret, din originale tanke var at du ville have bedre dækning i dit hus. På et tidspunkt finder du så ud af at du egentlig hellere ville have din ASUS til at agere router for dit netværk? Eller er det forkert forstået? 

Men lidt kort fortalt, den første enhed hvor du vil have kablede enheder i skal agere router. Du kan ikke laver enheder på "ydersiden" af din router i bridgemode og samtidig bruge dem som en del af dit hjemmenetværk. 

 

Jeg havde den Asus ac68u i forvejen. Ville gerne have bedre wifi dækning og havde også behov for nogle porte i hver ende af huset. Da Technicolor var router havde jeg faktisk 5-6 wifi netværk (2,4 og 5 på technicolor og samme på Asus og 1-2 via 2 stk Nokia beacon). Tror det drillede wifi kvaliteten. Det irriterede mig. Jeg kan evt flytte Asus til teknikrum i huset - hvor Technicolor står - nu hvor jeg har lært jeg ikke kan bruge porte i Technicolor, hvis den er bridge. Jeg kan måske nøjes med en ekstra Ethernet port nær tv da jeg har en nuc der som kun har Ethernet og ej wifi. 
det er vel stadig rådet at wifi på technicolor skal være inaktiv hvis den er bridge? Eller er det et krav? I stuen kan jeg fra vægstik/Ethernet trække kabel til Nokia mesh og et kabel fra Nokia til nuc. Hvilken god og prisvenlig switch kan anbefales i dag, hvis jeg får behov for flere porte?

Kunne godt bruge hjælpe til optimal opsætning af wifi. Ens SSID på 2,4 vs 5 GHz eller forskellig? fast MHz/frekvens og kanal? eller auto? Er der andet der skal tjekkes/ændres?

PS. Er det fint nok at bruge den ene ekstra Ethernet port på Nokia mesh som hver enhed har? Det er vel ikke ringere end en switch hvis man kan nøjes med 1 hver af de 2 steder hvor Nokia mesh skal stå?



Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Aliaz d. 20-09-2020 09:55:33.


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
20-09-2020 10:07:08
Svar/Indlæg:
2826/100

Det du skal huske, er at når du tilføjer flere enheder med samme SSID, så er der stadig ikke handover, så når du springer fra den ene til den anden kan du opleve at den lige midlertidig driller, det vil typisk ikke være et problem for browsing mm. men mere noget du oplever hvis du bruger skype/discord/teams osv. hvor latency har betydning, eller i nogle tilfælde hvis du streamer ting hvor du ikke har en stor nok buffer endnu.

Du vil ikke kunne bruge Wifi på din technicolor, det sekund du sætter den i bridge mode skal du se den enhed som en ekstern enhed, ligesom det udstyr din udbyder har på sit netværk - du kan derfor ikke bruge funktionaliteten i den - inkl. wireless.

Men du kan til gengæld godt gøre som du er inde på, og så flytte din ASUS hen ved siden af din technicolor og så derfra trække et kabel til  en switch. Når du ikke laver noget mere advancered på dit netværk så er mærket ret ligemeget. Personligt går jeg uden om stort set alle switche hvor de reklamerer med energispare mode, da disse har en tendens til at lukke ned for porte, når du så skal bruge dem er der et delay før de virker igen - skal dog siges at sidste gang jeg prøvede en af de switche er for 5-6 år siden, så kan sagtens være blevet forbedret siden.

så udgangspunktet, ned i elgiganten, power, eller hvilken hardware pusher du nu har i nærheden og så find en billig gigabit switch ala

https://www.elgiganten.dk/prod...

Omkring opsætning af trådløs, så når du ud på et punkt hvor det er rigtig svært at svare på. Som udgangspunkt kører jeg altid med samme SSID på 2.4 og 5 Ghz netværk, men jeg laver så aldrig løsninger længere i stil med den du leder efter her med tilfældige netværksenheder som skal arbejde sammen. Når jeg laver det så kører jeg typisk unifi, køber 2-3 unifi Accesspoints (alt efter behovet) med en cloud key som så håndterer hele den trådløse opsætning et sted fra - Den kigger bla. selv efter kanaler mm i de nyeste versioner og rykker selv rundt efter det giver mening, derudover laver de handover fra AP til AP. Og Unifi er i dag så billige at de er til at komme i nærheden af.

Så skulle jeg lave det du her går efter (hvilket sker jævnligt ved bekendte), så ville jeg beholde din ASUS router, placere den som du har gjort bag ved din technicolor (som stadig skal være i bridge mode). Herefter  ville jeg slå wifi fra i din ASUS og købe en cloud key og 2 Unifi AP light i stedet 

https://www.proshop.dk/Access-...

https://www.proshop.dk/Netvaer...

Det er en lidt anden prisramme end at genbruge udstyr man har liggende, men til gengæld virker det. 
OBS: Proshop er ikke billigst at købe ved, men det er blot for at vise hvad jeg havde købt.



Aliaz
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2020 11:34:15
Svar/Indlæg:
1015/333

 

martinta skrev d. 20-09-2020 10:07:08

Det du skal huske, er at når du tilføjer flere enheder med samme SSID, så er der stadig ikke handover, så når du springer fra den ene til den anden kan du opleve at den lige midlertidig driller, det vil typisk ikke være et problem for browsing mm. men mere noget du oplever hvis du bruger skype/discord/teams osv. hvor latency har betydning, eller i nogle tilfælde hvis du streamer ting hvor du ikke har en stor nok buffer endnu.

Du vil ikke kunne bruge Wifi på din technicolor, det sekund du sætter den i bridge mode skal du se den enhed som en ekstern enhed, ligesom det udstyr din udbyder har på sit netværk - du kan derfor ikke bruge funktionaliteten i den - inkl. wireless.

Men du kan til gengæld godt gøre som du er inde på, og så flytte din ASUS hen ved siden af din technicolor og så derfra trække et kabel til  en switch. Når du ikke laver noget mere advancered på dit netværk så er mærket ret ligemeget. Personligt går jeg uden om stort set alle switche hvor de reklamerer med energispare mode, da disse har en tendens til at lukke ned for porte, når du så skal bruge dem er der et delay før de virker igen - skal dog siges at sidste gang jeg prøvede en af de switche er for 5-6 år siden, så kan sagtens være blevet forbedret siden.

så udgangspunktet, ned i elgiganten, power, eller hvilken hardware pusher du nu har i nærheden og så find en billig gigabit switch ala

https://www.elgiganten.dk/prod...

Omkring opsætning af trådløs, så når du ud på et punkt hvor det er rigtig svært at svare på. Som udgangspunkt kører jeg altid med samme SSID på 2.4 og 5 Ghz netværk, men jeg laver så aldrig løsninger længere i stil med den du leder efter her med tilfældige netværksenheder som skal arbejde sammen. Når jeg laver det så kører jeg typisk unifi, køber 2-3 unifi Accesspoints (alt efter behovet) med en cloud key som så håndterer hele den trådløse opsætning et sted fra - Den kigger bla. selv efter kanaler mm i de nyeste versioner og rykker selv rundt efter det giver mening, derudover laver de handover fra AP til AP. Og Unifi er i dag så billige at de er til at komme i nærheden af.

Så skulle jeg lave det du her går efter (hvilket sker jævnligt ved bekendte), så ville jeg beholde din ASUS router, placere den som du har gjort bag ved din technicolor (som stadig skal være i bridge mode). Herefter  ville jeg slå wifi fra i din ASUS og købe en cloud key og 2 Unifi AP light i stedet 

https://www.proshop.dk/Access-...

https://www.proshop.dk/Netvaer...

Det er en lidt anden prisramme end at genbruge udstyr man har liggende, men til gengæld virker det. 
OBS: Proshop er ikke billigst at købe ved, men det er blot for at vise hvad jeg havde købt.

Min Asus er vel i alle tilfælde bedre som router og i wifi end Stofas Technicolor eller hvad?

Påvirker Ethernet fra porten i Nokia Beacon hele netværket negativt eller kun den ene ting der tilsluttes i Beacon via kabel? Som nævnt vil jeg sætte min Nuc til den ene beacon og Ethernet til tv i soveværelset via den anden Beacon. Begge dele bruger jeg sjældent vedr internet.

Kan da prøve det senere i dag inden jeg køber mere udstyr.



Aliaz
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2020 19:49:23
Svar/Indlæg:
1015/333

 

martinta skrev d. 20-09-2020 10:07:08

Det du skal huske, er at når du tilføjer flere enheder med samme SSID, så er der stadig ikke handover, så når du springer fra den ene til den anden kan du opleve at den lige midlertidig driller, det vil typisk ikke være et problem for browsing mm. men mere noget du oplever hvis du bruger skype/discord/teams osv. hvor latency har betydning, eller i nogle tilfælde hvis du streamer ting hvor du ikke har en stor nok buffer endnu. 

Du vil ikke kunne bruge Wifi på din technicolor, det sekund du sætter den i bridge mode skal du se den enhed som en ekstern enhed, ligesom det udstyr din udbyder har på sit netværk - du kan derfor ikke bruge funktionaliteten i den - inkl. wireless. 

Men du kan til gengæld godt gøre som du er inde på, og så flytte din ASUS hen ved siden af din technicolor og så derfra trække et kabel til  en switch. Når du ikke laver noget mere advancered på dit netværk så er mærket ret ligemeget. Personligt går jeg uden om stort set alle switche hvor de reklamerer med energispare mode, da disse har en tendens til at lukke ned for porte, når du så skal bruge dem er der et delay før de virker igen - skal dog siges at sidste gang jeg prøvede en af de switche er for 5-6 år siden, så kan sagtens være blevet forbedret siden. 

så udgangspunktet, ned i elgiganten, power, eller hvilken hardware pusher du nu har i nærheden og så find en billig gigabit switch ala 

https://www.elgiganten.dk/prod... ;

Omkring opsætning af trådløs, så når du ud på et punkt hvor det er rigtig svært at svare på. Som udgangspunkt kører jeg altid med samme SSID på 2.4 og 5 Ghz netværk, men jeg laver så aldrig løsninger længere i stil med den du leder efter her med tilfældige netværksenheder som skal arbejde sammen. Når jeg laver det så kører jeg typisk unifi, køber 2-3 unifi Accesspoints (alt efter behovet) med en cloud key som så håndterer hele den trådløse opsætning et sted fra - Den kigger bla. selv efter kanaler mm i de nyeste versioner og rykker selv rundt efter det giver mening, derudover laver de handover fra AP til AP. Og Unifi er i dag så billige at de er til at komme i nærheden af. 

Så skulle jeg lave det du her går efter (hvilket sker jævnligt ved bekendte), så ville jeg beholde din ASUS router, placere den som du har gjort bag ved din technicolor (som stadig skal være i bridge mode). Herefter  ville jeg slå wifi fra i din ASUS og købe en cloud key og 2 Unifi AP light i stedet  

https://www.proshop.dk/Access-... ;

https://www.proshop.dk/Netvaer... ;

Det er en lidt anden prisramme end at genbruge udstyr man har liggende, men til gengæld virker det.  
OBS: Proshop er ikke billigst at købe ved, men det er blot for at vise hvad jeg havde købt.

Har fået sat Asus routeren ud i teknikskabet og sat al ethernet-kabling i direkte i Asus AC68u. Det lader til at virke super. Jeg skal lige afprøve det hele noget mere, men umiddelbart ser det ud til at virke super godt. Jeg kan mærke internetsider er klart hurtigere. Før tøvede en del sider ofte lidt. Især du "martinta" får stor tak for hjælpen. Meget værdsat. Også tak til øvrige for hjælpen.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Aliaz d. 20-09-2020 19:50:28.


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
21-09-2020 00:40:08
Svar/Indlæg:
2826/100

Godt at høre at du fik det til at virke 🙂

Og var så lidt