styr 12V motorretning med et potentiometer

Hyggehjørnet d.  23. september. 2020, skrevet af |Ash
Vist: 722 gange.

|Ash
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2020 12:04:56
Svar/Indlæg:
2694/107

Jeg vil kaste mig ud i et tåbeligt projekt på en gammel bil. Men mine elektronik-evner kan ikke helt gennemskue dette. 


Jeg har 2 stk. 12V motorere som styrer forlygterne. Hver motor har 3 ledninger. En til stel og de 2 andre styrer om lygten kører op eller ned alt efter hvilken af disse 2 ledninger får 12V. 

Min ide er så at kunne kontrollere disse 2 motorere med et pot-meter så jeg manuelt kan vælge mellem 0% åben og 100% åben. 

Er der nogle som kan hjælpe mig med det? eller er det en helt håbløs opgave? 

simonlol
 
Overclocker
Tilføjet:
23-09-2020 12:53:49
Svar/Indlæg:
39/14

Et potentiometer bruges til at styre noget med variabel spændning, ved at du regulere på modstanden når du drejer på potentiometeret. Det eneste du vil få ud af et pot-meter er højst sandsyndligt at du vil regulere motorens hastighed.

Som du beskriver det her, vil jeg tro du skal have fat i en 3 vejskontakt, noget ala denne her:




|Ash
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2020 13:25:41
Svar/Indlæg:
2694/107

Jeg kan godt se det er lettere med en kontakt. Men med en kontakt kan jeg ikke vide om lygten er 10% åben eller 60% åben. Derfor jeg vil se om det er muligt at lave det med et pot-meter eller noget andet så jeg kan se mere præcist hvor åben eller lukket lygterne er. 



LeetDonkey
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2020 13:37:10
Svar/Indlæg:
699/41

#2

Det ved du vel ikke alligevel? Der er vel ikke nogen form for tilbagemelding på lygten om hvor meget den står åben?

Jeg vil umiddelbart tro at motoren bare kører indtil at lygten når et endestop, jeg tror ikke den har styr på *hvor* præcis den befinder sig.

Jeg vil tro at du kan klare det ved hjælp af en stepmotor, eller noget positionering hvor du holder øje med åbningen på lygten og herefter stopper motoren.

 



MVJ
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
24-09-2020 17:33:45
Svar/Indlæg:
96/4

Har du et lednings diagram?

 Her et fra en SAAB

https://www.dropbox.com/s/zf0e...

1 ben er til 12 volt et er til stel, og et er med en variabel spænding, kontrolleret af regulerings kontakten.

Jo lavere spænding fra reguleringen jo lavere står lygtene.

Find regulerings kontakten der hører til lygterne og ohm mål den, så har du en ide om hvilket pot meter du skal bruge.

MVH

Morten



|Ash
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2020 13:30:00
Svar/Indlæg:
2694/107

Manualen til bilen kan ses her:
http://www.eatsleepboost.lt/fi... ;


Og på side 800 er der ledningsdiagrammet til forlygterne. 

Min bil er ikke samlet endnu, så jeg har ikke mulighed for at måle på den. Men forhåbentlig vil den være klar inden for en måneds tid.