Ny PC - Hjælp til optimering af Bundkort/CPU

Bundkort / CPU d.  28. september. 2020, skrevet af Khl
Vist: 455 gange.

Khl
 
Overclocker
Tilføjet:
28-09-2020 16:49:50
Svar/Indlæg:
3/1

Hej, 

Har købt ny PC, og har brug for hjælp til optimering af bl.a. CPU (Herunder; Turbo Boost, GHZ, BLCK) Jeg kunne godt tænke mig, at skrive/snakke over Discord da jeg har flere spørgsmål jeg ønsker svar på.

En som har forstand på emnet, som har tid til at hjælpe ? 

Specs: 

i9 10900 
Asus TUF gaming Z490-Plus 
Corsair TX750M 750W 
Asus 3080 TUF
32 GB Corsair Vengance LPX (3200MHZ) 

 

På forhånd tak !

neemos
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
28-09-2020 17:11:01
Svar/Indlæg:
1129/307

Umiddelbart får du nok størst respons hvis du præciserer hvad det helt præcist er du ønsker hjælp til?

Som udgangspunkt er der ikke det store behov for at "optimere" noget nu om dage, ihvertfald ikke hvis du "bare" skal game.

Er det et reelt overclock du søger hjælp med, så ville det nok være en ide at skrive det :)

Og ellers velkommen til vores side og forum, jeg håber du finder den hjælp du har behov for :)

 



Khl
 
Overclocker
Tilføjet:
28-09-2020 17:20:17
Svar/Indlæg:
3/1

Hej Neemos,

 

Tak for hurtigt svar.

 

Jeg kan evt. prøve at være lidt mere konkret så. Jeg sørger ikke råd til OC, blot at BIOS indstillingerne for min i9 10900 er sat som de skal.

 

I må meget gerne svare ud fra punkterne.

 

  1. Hvis jeg slår Turbo Boost til i BIOS, så kører min CPU 4.6 GHZ konstant iflg. CPU-ID. Burde den ikke kun gøre det ved høj load og ikke ved idle ?
  2. Jeg har fået forskelligt at vide om MCE (Multi Core Enhancement). Skal jeg aktiverer dette eller ikke ? - Det skal siges, at jeg har en CORSAIR H100, 240MM på min CPU
  3. Har aktiveret XMP-2, så alt burde være ok her ift. mine RAM kører 3200 MHZ ?
  4. Med Turbo Boost aktiveret kommer jeg ALDRIG over 50% usage i spil. Er der nogen bestemt grund til dette ? Burde den ikke komme højere op ?
  5. Skal SpeedStep og Speed Shift være aktiveret eller deaktiveret ?
  6. Med Turbo Boost slået til er der ikke mere jeg kan gøre for at få CPU til at køre bedre ? Med mindre jeg manuelt OC'er den ved BLCK ?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Khl d. 28-09-2020 17:51:11.


alenkaer
 
Enthusiast
Tilføjet:
28-09-2020 18:58:46
Svar/Indlæg:
346/14

Turbo boost er fint at have til

MCE kan du godt slå til, det giver sikkert en smule længere boost tid, men det kan ikke som på en -K cpu aktivere det maksimalt tilladte multiplyer til alle cores. Da dette er overclocking og ikke er tilladt fra Intels side. Så da din er en ikke -K, skal stadard boost table følges. 

XMP-2 er de forud instillet parameter for rammene, fra producentens side. Hvis du bruger den kan du evt. slå memmory training fra, for hurtigere boot tider. 

Turbo boost, clocker din cpu op til hvad maks tilladte er i flg. boostables for din cpu og aktivere all core i overclocking for cpu, bliver din maksimale boost syncroniseret med maks boost for alle cores. hvorimod, hvis du indstiller den  til per core og alle på auto, eller auto. Vil du sikkrt kunne opleve 1-2 core boost op til 5ghz osv der ned af til 4.6ghz for alle kerner. Speedstep tillader idle (800mhz) når kernerne ikke belastes og speestep, gør at hastighederne forøges gradvist, alt efter hvor meget load der er på hver enkelt core.  



Khl
 
Overclocker
Tilføjet:
28-09-2020 19:57:41
Svar/Indlæg:
3/1

Tak for rådene Alenkaer !

Jeg har i første omgang slået MCE til, om det har givet noget kan jeg ikke lige vurderer endnu.

Jeg har tilmed også slået "Performance Mode" til i BOIS. Kan se det gør jeg kører konstant 4.6 GHZ, også i idle. Er det godt eller skidt ?

Det virker ikke som om, at jeg kan få 2 cores op på 5.2 GHZ - burde jeg ikke kunne dette ?

Og så det sidste spørgsmål vedr. CPU load i spil. Den overskrider ALDRIG 50% - Er er det normalt ?

Er det en fordel af slå både Speestep og SpeedShift til ? 



Khl
 
Overclocker
Tilføjet:
29-09-2020 16:23:13
Svar/Indlæg:
3/1

Anyone ?



Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
30-09-2020 02:17:35
Svar/Indlæg:
3661/82

#4

Ikke uden det er overclockning

Din cpu understoeter EN core til at koere paa 5.2GHz

https://ark.intel.com/content/... ;