Nyt system, ny coil whine

Diverse d.  30. september. 2020, skrevet af Kanoodle
Vist: 453 gange.

Kanoodle
 
Overclocker
Tilføjet:
30-09-2020 17:31:38
Svar/Indlæg:
15/2

Hej, jeg har lige købt nyt system (specs på min profil) 

Mit GTX 1070 begyndt at lave en meget vild blanding af coil whine og en rasle lyd når jeg kører et spil. Det skete ikke på mit gamle system. Oven i det så er der coil whine på min nye vandkøling også, det lyder nærmest som morse kode. 

Jeg tør ikke at spille lige nu pga GPU larmer så meget. Har prøvet at køre blæser op på max med MSI Afterburner på GPU men der var ikke noget larm. 

Kan det være bundkort, min gamle strømforsyning eller vandkøling der er skyld i det? Eller måske CPU? Jeg synes det lyder højere når jeg sætter øret til omme bag på bundkortet.



Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af Kanoodle d. 30-09-2020 17:38:07.
Freedom
 
Superbruger
Tilføjet:
30-09-2020 17:39:55
Svar/Indlæg:
978/63

Det er pumpen i din AIO som larmer,  ikke coilwhine fra den enhed. Muligvis fordi du har monteret radiatoren forkert så der ikke er væske nok til at holde propellen beskæftiget hele tiden. Har du din radiator i fronten eller siden/bunden af kabinettet? Prøv at monter den i toppen.. Der er luft i radiatoren, det skal helst ikke ned til pumpen men forblive i radiatoren, det er fysik man ikke kan ændre på :P

Coilwhine er bare bl.a dine strømfaser som har små kobber tråde inde i sig som er elektromagnetiske, de kan ofte larme meget når de arbejder hvis de er af en lavere kvalitet, f.eks ikke badet længe nok i olie eller bare et billigere produkt.. Det kan du ikke gøre noget ved, det er ikke en defekt men en meget irriterende bi-effekt.

 

Jeg handler kun ved Proshop for de accepterer at man afleverer sådan et grafikkort tilbage hvor mange andre shops siger at det er der ikke noget at gøre ved for det er ikke en fejl eller butikkens problem.

 

Håber det hjælper



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Freedom d. 30-09-2020 17:40:21.


Kanoodle
 
Overclocker
Tilføjet:
30-09-2020 17:42:23
Svar/Indlæg:
15/2

#1 Det hjælper. Men har du en forklaring på hvorfor min GPU lige pludselig har en vild rasle lyd, i det nye system?



Freedom
 
Superbruger
Tilføjet:
30-09-2020 17:44:52
Svar/Indlæg:
978/63

#2 Rasle lyd har jeg ikke umiddelbart nogen forklaring på, jeg ville tage det ud og ryste det (ikke voldsomt) og lytte efter brækket plastik eller en skrue som af en mystisk årsag kunne være kommet fri. Hvis der ikke er noget der rasler når du ryster kortet så er det højst sandsynligt blæserne på grafikkortet hvor en bærekugle er blevet dårlig og er blevet tør eller snart tør. Det sker desværre



Kanoodle
 
Overclocker
Tilføjet:
30-09-2020 17:47:06
Svar/Indlæg:
15/2

Har kørt blæser på 100% ingen raslelyd. Har kørt furmark, ingen raslelyd. Har kørt Intel Burn Test, ingen raslelyd. Men lige så snart jeg åbner et spil går GPU amok.

 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Kanoodle d. 30-09-2020 17:49:23.


Freedom
 
Superbruger
Tilføjet:
30-09-2020 17:47:19
Svar/Indlæg:
978/63

Du kan evt teste dit grafikkort i Unigine Valley eller andre 3d applikationer og selv styre omdrejninger på dine blæsere med MSI Afterburner og på den måde finde ud af om raslen er fra dine blæsere. Start med at låse blæserne ved en lav % og hæv så hastigheden på dem mens du lytter efter den lyd du høre som lyder forkert.

Det kan godt ske at lyden kommer når blæserne ligger på 40-60%, det er en bærekugle. 100% så spinder de så hurtigt så raslen højst sandsynligt forsvinder, rotationen er for hurtig til at du vil kunne høre at bærekuglen er tør



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Freedom d. 30-09-2020 17:49:33.


Kanoodle
 
Overclocker
Tilføjet:
30-09-2020 18:22:51
Svar/Indlæg:
15/2

Når jeg starter Overwatch kører blæserne ikke engang før 10 sekunder efter jeg har åbnet det. Den siger stadig den lyd når det er. 
Det sku mærkelig når GPU virkede i mit gamle system 1 time siden. 



Freedom
 
Superbruger
Tilføjet:
30-09-2020 19:13:55
Svar/Indlæg:
978/63

Dit grafikkort har sikkert blæsere som ikke spinder før det er 60c varm. Det er sikkert coilwhine så tænker jeg umiddelbart.. Coilwhine lyd kan varrierer rigtig meget, min bror har et Vega 64 på vand og det har den vildeste coilwhine jeg nogensinde har hørt. Det kunne godt forveksles med en blæser der slår imod noget når det er slemt :)

Software/drivers har også indflydelse på coilwhine. F.eks havde PS4 Pro i lang tid problemer med meget coilwhile, det samme med Xbox One X og de har fået det dæmpet en hel del med styresystem/driver opdateringer. I dit tilfælde er det en driver opdatering på grafikkortet som hvem ved men nok har givet dig et opløft i ydelse som resulterer i kraftigere coilwhile. Ren gætteri men det er derhen af du skal kigge for at finde svaret.

Du kan teste ved at installerer ældre drivers. En driver har direkte indflydelse på strømlevering osv på dit kort, et grafikkort er jo stortset en mini PC i sig selv så en driver opdatering har fat i mange ting på den lille pcb.

Held og lykke



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Freedom d. 30-09-2020 19:45:45.


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
30-09-2020 19:47:36
Svar/Indlæg:
4295/306

Du er helt sikker på det er grafikkortet? Dit grafikkort har du brugt før, men andre dele er nye?

Jeg havde engang en PSU der coilwhinede helt vildt når jeg kørte spil. Det var så slemt at pivetonen skiftede frekvens efter belastning, så i nogle spil kunne jeg "spille" på min PSU bare ved at kigge rundt i luften, så når jeg kiggede på himlen var det een pivelyd og når jeg så kiggede mod skoven var det en anden pivelyd fordi belastningen var forskellig på strøm-trækket fra grafikkortet.



Kanoodle
 
Overclocker
Tilføjet:
30-09-2020 21:29:14
Svar/Indlæg:
15/2

#7 Jeg prøvede gamle driver. Den eneste driver som ikke lavede coil whine er Windows standard grafik driver. 

Jeg tænker også måske det bare er fordi mit 1070 bliver udnyttet bedre med den nye processor. 

 

#8 Grafikkort og PSU er gammelt. Men bestiller ny PSU når der kommer nogen på lager igen. Må håbe PSU måske fikser det. Men på mit gamle system havde jeg ikke så slem en coil whine som på mit nye system med samme PSU. 

Tror i det er muligt at RMA den og få en ny der ikke larmer lige så meget?



Freedom
 
Superbruger
Tilføjet:
30-09-2020 21:43:23
Svar/Indlæg:
978/63

Prøv evt at bruge en af de andre pci-e tilgange på din psu + andre pci-e kabler til grafikkortet og se om det gør noget. Jeg tvivler dog



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Freedom d. 30-09-2020 21:44:03.


Kanoodle
 
Overclocker
Tilføjet:
30-09-2020 21:57:51
Svar/Indlæg:
15/2

Det har jeg prøvet. Men mange tak for hjælpen ellers :)



Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
01-10-2020 01:01:03
Svar/Indlæg:
3661/82

coil whine are lidt et kombo problem.

Det kan godt vaere dit grafikkort virkede fint i system A men nar det komer over i system B laver det oil whine.

 

proev evt at slaa fast vsync til og se om det goer en forskel

 

 



Kanoodle
 
Overclocker
Tilføjet:
01-10-2020 12:14:03
Svar/Indlæg:
15/2

En lille opdatering: 

Vandkøling eller hvad end det var der bippede er stoppet nu. Grafikkortet siger ikke noget når jeg spiller alt andet end Overwatch. 

Kan dog stadig høre små bobler i kølehovedet hvis jeg sætter øret til, men vil prøve at montere radiator oppe i toppen af kabinettet.


Tak for hjælpen :)



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Kanoodle d. 01-10-2020 12:37:22.


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
01-10-2020 13:09:35
Svar/Indlæg:
4295/306

Luft er næsten umuligt at undgå i vandkøling, og derfor er det altid ekstremt vigtigt at der er et punkt højere end CPU/kølehoved hvor denne luft kan samle sig (luft søger jo altid opad i vand...). Hvis CPU/kølehoved er højeste punkt vil luftbobler samle sig der og drastisk nedsætte køleevne og støje.

Om det er vandslangerne der bøjer opad og skaber et højeste punkt eller selve radiatoren er sådanset underordnet. Det er bare vigtigt at der er et højt punkt hvor luft kan samle sig.