Vejledning og rådgivning søges til valg er vandkølings komponenter

Vandkøling d.  04. oktober. 2020, skrevet af poulsen48
Vist: 635 gange.

poulsen48
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-10-2020 23:22:57
Svar/Indlæg:
2885/268

Heysa alle sammen.

Jeg har brug for hjælp til og finde de rigtige ting der skal bruges til et vandkølings setup, i tilfælde af der skal bruges mere end en af samme salgs ville et ca tal også være en hjælp. 🙂 

Dette her Build bliver et projekt der kommer til og tage lang tid og få bygget da jeg skal købe lidt ad gangen som der bliver penge til det.

Jeg har bestilt dette kabinet her.

https://www.thermaltake.com/th...

Og jeres valg af ting skal kunne passe til kabinettet og nu det er så stort kan man også lige så godt bruge det fuldt ud.

Pumpen som jeg umildbart tænker der skal bruges er.
https://www.thermaltake.com/pa...

Valget af pumpen er både for det store reservoir på 300 ML. Det gøre ikke noget det fylder noget når kabinettet er så stort og at der følger beslag med så det kan monteres uden modifikationer, som jeg ville kunne frygte ved og vælge andet ?. Men kom gerne med bud på noget andet hvis du falder over noget der er bedre.

Ang. Radiator så tænker jeg en 560mm version nu hvor kabinettet understøtter det, Jeg ved godt at man somregl siger jo tykkere dets bedre men jeg har læst at de blæser man montere også skal levere et tilsvarende Statisk tryk, så hvis radiator er for tyk i forhold til det Statisk tryk blæseren kan levere så kan det ikke komme af med varmen, Jeg er meget uerfaren indenfor feltet så kom gerne med din professionelle viden indenfor feltet.

lige her og nu har jeg intet, jeg modtager kabinettet på torsdag 🙂 og her efter kommer jeg til og mangle alt til vandkøling.

på forhånd tusinde mange tak for den hjælp du yder. 🙂 

pansertjald
 
Superbruger
Tilføjet:
06-10-2020 23:19:43
Svar/Indlæg:
1119/58

Det største råd jeg kan give dig er at research og research. Det giver klart den bedste viden. 

jayztwocents og bit-tech er guruer til vandkøling og har nogen super hjælpe videoer, som virkelig er vær at se.

Jeg har selv lige bygget mit første costum loop og skal snart ha bygget det hele over i et lian li pc-o11 dynamic xl med nye rads og jeg lærer stadigvæk og laver masser af research og har da også spurgt om hjælp herinde.

Jeg køre med en Pacific PR22-D5 Plus og jeg er super glad for den. Lyset på den ser super godt ud.

Hvad angår dele, så er det en smags sag. De forskelige brands er stort set lige gode alle sammen. Vi snakker som regl om 2 til 3 graders forskel i performance. 

Selv køre jeg med 

CPU ek-velocity rgb - nickel + plexi

GPU heatkiller® iv for rtx 2080 - acryl ni rgb

res/pump Pacific PR22-D5 Plus

Radiator i det nye setup bliver Ek coolstream PE 360. alphacool nexxxos xt45 full copper 360mm og en magicool g2 slim 360 v2. Jeg kørte med en EK coolstream XE 360 i toppen, men da jeg køre med Corsair Icue ql 120mm fans, så har jeg måtte droppe den, da de fans bare ikke kan skubbe nok luft igennem en 60mm rad.

Fittings der bruger jeg EK classic. De var billige og jeg kan godt lide deres design. Jeg ville super gerne køre med Bitspower fittings og adapter, men de er sgu ALT dyre til mig. 

Corsairs fittings er fra Bitspower og er noget billiger, men de har dem kun op til 14mm og jeg køre med 16mm hard tubing.

For blocke er de her mærker de sikker valg

Watercool, aquacomputer, EK, Alphacool, Bitspower. Corsair har jeg ikke rigtig gjort noget research på, da jeg synes at både deres blocke og res er grimme og ligner noget plastik halløj. De er sikkert super gode, men deres design er bare et no-go for mig.

For radiator er de sikker valg. EK, Alphacool og HWlabs. HWlabs er top dog og de laver også Corsairs radiator, men de kan være være at få fat i. Hvad tykkelse angår, så er det rigtigt at nu tykker radiator du har, nu mere varme kan den opsamle, men de kræver så også nogen rigtig gode blæser for at få varmen væk. jayztwocents råd er en længer radiator end en tyk en. Så frem for en 60mm 360 radiator, så vil en  45mm 480 radiator være bedre, da du vil kunne køre med laver RPM end med en 60mm 360 radiator. 60mm radiator virker bedst ved 1300 RPM og opefter. Derfor jeg skifter til en 45mm i stedet for.

Res/pump er en smags sag, da de alle sammen er mere eller midre lige gode. Den store forskel er i hvor mange in og out-let du vil have. Det store minus ved Pacific PR22-D5 Plus er at den kun har et in-let og et out-let. De bedste res/pump combo er fra singularity computers, men de er satme også dyre.

For pumpe er D5 det bedste og det kommer Thermaltake  Pacific også med.

For fittigs er det igen mere en smags sag. Bitspower ser skide godt ud. EK laver mange forskelige fittings som alle er pålidelige og de er lige kommet med deres nye Torque serie. Borrows er billige og super gode, men kan ikke fås i Danmark. Corsairs er jo Bitspower fittings, så det siger sig selv. Men kommer kun i op til 14mm og med det kabinet du har købt, så ville jeg kun bruge 16mm. Thermaltakes c-pro fittings for rigtig meget ros, så de er også vær at kigge på, men igen, de er skide dyre. 

byski laver også nogen rigtig flotte fittings, men folk har desvære haft leak uheld med byski fittings og det samme gælder deres blocke. De laver nogen RIGTIG fede blocke, men folk har haft flere uheld med leaks.

For hard tubing er der kun et valg og det er akryl. hvilket mærke du vælger er hip som hap. PETG er nemmer at arbejde med, men kan gå i stykker ved fittings efter tid.

Hvad angår det kabinet du har valgt, så skal du være klar over at det er lavet til dual loop og vil defor se halv tomt ud, men single loop. Det er også mere lavet som et show case end et daily use case.

De to mest populær kabinetter at lave vandkøling i er lian li pc-o11 dynamic og XL. De har alt det plads du skal bruge og i XL versionen kan du køre vertikal GPU og stadigvæk have en 45mm radiator i bunden med fans på.

Lige lidt ting jeg kunne komme på. Men har sikkert glemt en masse :) Men spørg bare løs. Andre skulle også gerne kunne hjælpe dig med gode råd. Især PoPe



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af pansertjald d. 06-10-2020 23:21:34.


poulsen48
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2020 23:43:26
Svar/Indlæg:
2885/268

#1 Tusen tusen mange tak for at begive dig ud i og komme med så god og dybegående forklaring på hvad der er godt og hvad jeg skal holde mig væk fra. 🙂 

Det var også 16mm som jeg selv havde i tankerne for bedre flow igennem systemet og at det nok også ville se bedre ud når kabinettet nu i sig selv er så stort 🙂 

Det er også min plan at lave et dual loop så kabinettet kommer til sin ret, og jeg tænker da helt bestemt at gå efter dit råd og kigge efter en så tynd radiator som muligt nu hvor jeg har plads til en 560mm af slagsen 🙂 

Jeg ved godt at kabinettet her er mere et showcase end et hverdags kabinet men ikke desto mindre blev jeg vild med det og tænkte at med dette kabinet skal vi gå hele vejen 🙂 

Og netop fordi jeg ønsker at gå hele vejen ønsker jeg også det bliver lavet ordenligt og så det ser godt ud. 🙂 

Jeg har endnu ikke rigtig tænkt over hvordan rørende skal gå i kabinettet, men håber jeg og finde ud af hen af vejen 🙂 og ellers er i alle velkommen til og lægge nogle billeder eller tegninger op som i mener ville se godt ud så jeg kan få noget inspiration 🙂 

Lige her og nu har jeg ingen spørgsmål men skal nok være der hvis de kommer, du har jo givet mit noget og arbejde videre med i forhold til de mærker og modeller du anbefaler hvad de tilbyder og hvad priser de ligger i 🙂