Windows OS 2016

Software d.  11. oktober. 2020, skrevet af Blindnoob
Vist: 751 gange.

Blindnoob
 
Overclocker
Tilføjet:
11-10-2020 19:55:09
Svar/Indlæg:
95/17

Jeg har et super underligt issue med Windows 2016.

a) HVIS jeg laver shutdown, venter og tænder - starter den fint.

b) HVIS jeg laver restart, så rebooter den, poster bios mv - MEN giver BSOD i Windows.

 

Hvad pokker er forskellen ?

DISM /chekhealth er ok

SFC /scannow er ok 

martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
11-10-2020 20:29:32
Svar/Indlæg:
2826/100

Windows 2016?

Er det Windows 10 version xxxx eller Windows Server 2016? Eller noget helt 3.?

Der er forskel på "opstarter", genstart er en komplet nedlukning, shutdown er en slags meget dyb søvn, men hvorfor det lige skulle trigger dit problem kan jeg ikke svare på.



Blindnoob
 
Overclocker
Tilføjet:
11-10-2020 22:22:22
Svar/Indlæg:
95/17

Tillad mig at præcisere så alle er på samme side...

 

Windows Server 2016 



martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
11-10-2020 22:50:58
Svar/Indlæg:
2826/100

#2

Tak, folk har desværre en tendens til at kalde Windows 10 alt muligt spændende 😉 Så præcisering er påkrævet.

Hvad er den installeret på? Noget du har installeret på en gammel pc, eller har du en server til at ligge, hvis ja til det sidst, hvad mærke og model - hvis det første, hvilket hardware prøver du at køre den på.



poulsen48
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-10-2020 22:51:24
Svar/Indlæg:
2885/268

#0

Din fejl lyder til at dit system er ustabil og ofte har det intet med din windows at gøre.

Den typiske fejl ligger somregl i at der er noget der ikke får strøm nok, så hvis jeg var dig ville jeg prøve og give noget mere power til.

1 din cpu.
2 dine ram.
3 chibset.

Men forsøg med en ting ad gangen indtil du finder synderen 🙂 
Jeg siger ikke at det nødvendigvis er det som er galt men at det ofte er det som er skyld i det du oplever der. Og derfor et forsøg værd og begive sig ud i. 🙂 



Blindnoob
 
Overclocker
Tilføjet:
11-10-2020 23:05:33
Svar/Indlæg:
95/17

På HP server - alle drivere/fw opdateret med seneste SSP

Bider nok det sure æble og reomstalllere

martinta skrev d. 11-10-2020 22:50:58

#2

Tak, folk har desværre en tendens til at kalde Windows 10 alt muligt spændende 😉 Så præcisering er påkrævet.

Hvad er den installeret på? Noget du har installeret på en gammel pc, eller har du en server til at ligge, hvis ja til det sidst, hvad mærke og model - hvis det første, hvilket hardware prøver du at køre den på.

 



Blindnoob
 
Overclocker
Tilføjet:
11-10-2020 23:11:43
Svar/Indlæg:
95/17

Server er ikke OC eller lign. - så ingen grund til at pille ved power

RAM er ECC; ingen indikation af corruption - som nævnt kan server fint køre - hvis blot den shuttes down/power off først.

drivere/fw er opdaterede

bider det sure æble og reinstallerer den kommende uge

 

poulsen48 skrev d. 11-10-2020 22:51:24

#0

Din fejl lyder til at dit system er ustabil og ofte har det intet med din windows at gøre.

Den typiske fejl ligger somregl i at der er noget der ikke får strøm nok, så hvis jeg var dig ville jeg prøve og give noget mere power til.

1 din cpu.
2 dine ram.
3 chibset.

Men forsøg med en ting ad gangen indtil du finder synderen 🙂 
Jeg siger ikke at det nødvendigvis er det som er galt men at det ofte er det som er skyld i det du oplever der. Og derfor et forsøg værd og begive sig ud i. 🙂 

 



martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
11-10-2020 23:28:34
Svar/Indlæg:
2826/100

#6

Godt nok ved at være nogle år siden jeg har rodet med HPE servere, men går ud fra du har tjekket din ILO om den melder fejl.

Men ellers er der 2 muligheder som jeg ser det hvis du ikke kan se nogen hardware fejl i ILO:
1: geninstaller som du selv er inde på, og håbe på der er en fejl i en driver el. 
2: Lav en sag ved HPE, mener de kan slå noget extended logging til som man kan sende til dem - dette kræver dog at du har en service aftale hos dem.



Blindnoob
 
Overclocker
Tilføjet:
16-10-2020 09:54:21
Svar/Indlæg:
95/17

For dem måtte have interesse følger en update!

 

Server reinstalled fra bunden; updated mv. via Windows update (online mod MS)

Da HyperV rolle kom på så opstod problemet igen! (afinstalleres rolle så forsvinder issuet)

Fandt en gammel artikel omkring vt-d som disables. Dette gjorde jeg også - og issue forsvandt!.

Server idriftssat igen..

 

Dette efterlader mig dog puslet..

Server 01: (fungerer)

VT-d enabled

SAS Programmable Logic Device version 0x02

Server 02: (denne server)

VT-d disabled

SAS Programmable Logic Device version 0x03

 

 



martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
16-10-2020 12:05:57
Svar/Indlæg:
2826/100

Lad mig lige kigge i min gamle notater, der var lige noget der slog mig.

Hvilken server er det du har - mere specifikt? HPE 3XX DL/ML Gx?

Og hvilket netkort sidder der i den?

Har tidligere haft mindre kunder, hvor serverne pludselig er gået i spunk, men der var det en funktion i netkortet som drillede, blev den slået fra kørte serverne som en drøm - og den var relateret til netop virtualisering, og siden den virker når du slår vt-d fra ville det jo være ret let at slå den her funktion fra, og derefter prøve igen.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af martinta d. 16-10-2020 12:07:57.


Blindnoob
 
Overclocker
Tilføjet:
16-10-2020 12:46:19
Svar/Indlæg:
95/17

 

martinta skrev d. 16-10-2020 12:05:57

Lad mig lige kigge i min gamle notater, der var lige noget der slog mig.

Hvilken server er det du har - mere specifikt? HPE 3XX DL/ML Gx?

Og hvilket netkort sidder der i den?

Har tidligere haft mindre kunder, hvor serverne pludselig er gået i spunk, men der var det en funktion i netkortet som drillede, blev den slået fra kørte serverne som en drøm - og den var relateret til netop virtualisering, og siden den virker når du slår vt-d fra ville det jo være ret let at slå den her funktion fra, og derefter prøve igen.

Specifikt er det en BL460C G9

De har begge kørt i "evigheder" med poweroff/vente/poweron, men nu vil vi køre med CAU (cluster aware update) så "restart" er en nødvendighed.

NICs 536FLB samt et mezzanine kort 630M

SRIOV/VMQ er disabled i BIOS / på server med powershell