Test: AMD Ryzen ™ 9 5950X

Litteratur d.  14. december. 2020, skrevet af System
Vist: 1520 gange.

System
 
Overclocker
Tilføjet:
14-12-2020 00:00:00
Svar/Indlæg:
0/11005
poulsen48
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2020 09:11:01
Svar/Indlæg:
2885/268

Heysa meget fin gennemgang af amd`s vildeste cpu. 🙂 Tak for det 🙂 

Godt nok er den lidt bedre end 5900X men så meget bedre syndes jeg ikke at den er til at den skal være 2000 kr dyre end 5900X Så det var / er godt og få sat nogle tal på 🙂 

Jeg har et spørgsmål til testen AIDA 64 testen hvor du skriver følgende 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
( I RAM testen ser det ud som om 5950X er lidt bagud. Det skyldes at vores X570 Gigabyte bundkort nægtede at samarbejde om en test, så jeg måtte i stedet bruge et B550 bundkort til testen. )
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Er der forskel på ram hastigheder ud fra hvilket chipset man vælger ? Jeg mener bare burde det ikke være ens uanset om man vælger B550 eller X570 ?.

Mvh Poulsen48



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2020 10:35:06
Svar/Indlæg:
5868/1285

Tillæg til #1's spm:

Betyder det, at man skal passe på, hvilke bundkort (X570) man sætter sammen med denne CPU? 



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
14-12-2020 10:55:04
Svar/Indlæg:
4295/306

Når der står 3.4GHz, 3.7GHz og 3.8GHz i graferne, betyder det så at CPU'erne er låst til at køre disse hastigheder? Eller kører de automatisk boost op?



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
14-12-2020 11:30:04
Svar/Indlæg:
6367/477

#1

X570 og B550 har ingen forskel i hastighed, jeg går ud fra at René stadigvæk sætter XMP til på B550. Forskellen her ligger i at to bundkort træner RAM forskelligt. Selv det samme bundkort kan træne de samme RAM forskelligt fra hver POST. Der er mange timings der skal sættes (100+), men SPD chippen i RAM kender kun til de primære, herefter er det op til bundkortet selv at sætte de sidste, og det afhænger af rigtig mange ting. Det ser ud til at det brugte B550 blot har trænet RAM en smule anderledes og man får derfor ikke helt den samme ydelse, dette har intet med chipsettet at gøre, men selve bundkortet.

 

#2

Lad være med at købe det billige X570 til denne CPU, da VRM kan gå hen og blive meget varm. Normalt ville man bruge lidt ekstra penge på et bundkort når man køber så stor en CPU, hvorfor de helt billige bundkort måske ikke lige er helt nok. Du kan gøre det, og det vil sikkert fungerer fint, men glem alt om overclocking og leg, og VRM lever nok ikke så længe da den vil være på grænsen hele sit liv.

 

#3

Normalt når vi skriver hastighed på graferne er det CPU'ens stock hastighed, altså base. Jeg tvivler stærkt på, især når man kigger på tallene, at René slår diverse boost fra for at få en fixed lav clock, det ville ikke give meget mening ihvertfald.



poulsen48
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2020 12:36:37
Svar/Indlæg:
2885/268

 

freak_master skrev d. 14-12-2020 11:30:04

#1

X570 og B550 har ingen forskel i hastighed, jeg går ud fra at René stadigvæk sætter XMP til på B550. Forskellen her ligger i at to bundkort træner RAM forskelligt. Selv det samme bundkort kan træne de samme RAM forskelligt fra hver POST. Der er mange timings der skal sættes (100+), men SPD chippen i RAM kender kun til de primære, herefter er det op til bundkortet selv at sætte de sidste, og det afhænger af rigtig mange ting. Det ser ud til at det brugte B550 blot har trænet RAM en smule anderledes og man får derfor ikke helt den samme ydelse, dette har intet med chipsettet at gøre, men selve bundkortet.

 

#2

Lad være med at købe det billige X570 til denne CPU, da VRM kan gå hen og blive meget varm. Normalt ville man bruge lidt ekstra penge på et bundkort når man køber så stor en CPU, hvorfor de helt billige bundkort måske ikke lige er helt nok. Du kan gøre det, og det vil sikkert fungerer fint, men glem alt om overclocking og leg, og VRM lever nok ikke så længe da den vil være på grænsen hele sit liv.

 

#3

Normalt når vi skriver hastighed på graferne er det CPU'ens stock hastighed, altså base. Jeg tvivler stærkt på, især når man kigger på tallene, at René slår diverse boost fra for at få en fixed lav clock, det ville ikke give meget mening ihvertfald.

Okey takker for info 🙂 er glad for at det ikke har noget med chipset at gøre 🙂 



gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
14-12-2020 15:40:28
Svar/Indlæg:
5678/460

jeg har hørt Bios til 5000 serien ikke er helt fin tunet endu og flere har forskellige "underlige" oplevelser :) -

og ram hastighed x570 vs. b550  svinger meget .. kan man oftest se under understøttet ram .. f.eks nogle x570 understøtter 4400mhz .. andre højere .. mit b550 understøtter f.eks 5100mhz :) 

det har noget og gøre med ram topology  eller hvordan man staver det :) ..  

men ikke noget jeg personlig har prøvet .. men tror når de nye versioner af bios er ude og fin poleret forsvinder de flere underlige ting nok :) 



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
14-12-2020 16:08:11
Svar/Indlæg:
6367/477

gandalf18 skrev d. 14-12-2020 15:40:28

jeg har hørt Bios til 5000 serien ikke er helt fin tunet endu og flere har forskellige "underlige" oplevelser :) 

Hvilke underlige oplevelser? Jeg har ikke hørt om nogle sjove ting, udover en bug der gør at selvom du sætter 99999 som maksimum strøm CPU'en må tage under boost er det dårligere end at sætte 254; CPU'en booster mindre med det høje tal. Dette er også sandt med Ryzen 3000.

 

 

gandalf18 skrev d. 14-12-2020 15:40:28

og ram hastighed x570 vs. b550  svinger meget .. kan man oftest se under understøttet ram .. f.eks nogle x570 understøtter 4400mhz .. andre højere .. mit b550 understøtter f.eks 5100mhz :) 

Grunden hertil er at der er rigtig, rigtig mange måder at lave en forbindelse mellem CPU og RAM på. Nogle bundkort har RAM soklerne tættere på CPU soklen, dette er udelukkende for at kunne køre de højere RAM hastigheder, da signalet "bliver dårligere" jo længere det skal flyttes. Et chipset definerer kun den I/O hub der sidder i bunden af bundkortet, også kaldet "syd broen". Uanset hvad der sidder der, så kan et PCB være opbygget på utallige måder, og RAM kanalerne inde i PCB'et vil ikke gå igennem chipsettet (det ville jo tage 100 år), hvorfor chipset slet ikke er en faktor når man isolere RAM understøttelse.

Nogle bundkort er bygget bedre end andre, hvorfor du ser forskellige understøttelser af RAM hastigheder, men fordi at et bundkort lister 5100 MT/s RAM betyder det ikke at din RAM controller kan følge med.

 

 

gandalf18 skrev d. 14-12-2020 15:40:28



det har noget og gøre med ram topology  eller hvordan man staver det :) ..  

men ikke noget jeg personlig har prøvet .. 

Dit svar er delvist korrekt, men kun delvist. RAM kanaler kan, som jeg skrev tidligere, være bygget på mange forskellige måder, hvorfor at man godt kan se et T-topology bundkort have understøttelse for hurtigere RAM end et daisy chain, men generelt har hver måde sit eget use case:

T-topology bliver brugt i ALLE servere, altså dem vi har til at stå i datacentre, og dem jeg arbejder med dagligt. Dette er fordi at der er bedre understøttelse for mange RAM, og hastigheden kan stadig holdes oppe, også selvom man har 3 RAM sat til en kanal (rigtig mange servere understøtter dette)

Ofte ser du også T-topology på workstation bundkort. Dette kan også være Z490 bundkort, f.eks. ASUS Z490 workstation har T-topology. Det er mere eller mindre normalt at T-topology opnår sit maksimum ved omkring 3800 MT/s RAM hastighed, dog selvfølgelig med undtagelser.

Daisy chain er hvad vi ser i 95% af alle vores forbruger bundkort, da signal integriteten bedre kan holdes oppe, og det er nemmere at drive en RAM stang i hver kanal.

Derfor siger man ofte:

flere stænger per kanal = T-topology

En stang per kanal = Daisy chain

For at få det optimale resultat, men der er selvfølgelig undtagelser her, men det er ikke ret ofte disse gør sig gældende.

 

T-topology er ofte meget "svært" for en RAM controller at lege med, hvor daisy chain er det absolut nemmeste, hvorfor vi også kun ser de høje hastigheder på et daisy chain bundkort.

 

Det er aldrig så simpelt som at T-topology er bedre end Daisy chain, eller omvendt, det kommer helt an på hvad dit mål med systemet er.



Renissen2
 
Senior Skribent
Tilføjet:
14-12-2020 16:57:59
Svar/Indlæg:
2045/273
nvm


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Renissen2 d. 14-12-2020 16:58:54.


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2020 18:07:35
Svar/Indlæg:
2011/185

God review. Ganske gode OC resultater, jeg troede faktisk det ville kræve custom loop og køre 4.6 GHz all core eller højere.

 

Ser ud til mine kølings planer vil være ganske tilstrækkeligt til at tæmme selv denne her 16 core bæst.

Mine planer er, hvis alt lykkes: 5950X med en Noctua NH-D15 chromax.black, men erstater stock fans med Noctua industrial IPPC 3000 RPM fans og thermal grizzly kryonaut extreme kølepasta i et ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO bundkort (køber det speciafik for en feature: Asus dynamic oc switcher som tillader at have et all core overclock, mens du bevare de højeste max boost clock også. Så enelig ikke noget kompromi) også til at hive det sidste ud af chippen, tilsættes 32 GB ram af G.Skill Trident Z Royal SILVER DDR4-3600 C14-15-15-35 1.45 volt ram kit. Det burde være en sweet erstatning for min gamle I7 980X cpu.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SkylineGTR d. 14-12-2020 18:08:40.


Renissen2
 
Senior Skribent
Tilføjet:
14-12-2020 18:28:39
Svar/Indlæg:
2045/273
#9

Well well det med at køre all core er vel så som så. Ryzen Master som jeg har benyttet til OC kører stadig med nedrosling af kerner der ikke bruges. 🙂


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2020 19:04:14
Svar/Indlæg:
2011/185

 

Renissen2 skrev d. 14-12-2020 18:28:39

#9 

Well well det med at køre all core er vel så som så. Ryzen Master som jeg har benyttet til OC kører stadig med nedrosling af kerner der ikke bruges. 🙂

Hvor meget er du bekendt med hvordan Asus Dynamic OC switch virker?

normal når Zen 2/3 bliver overclock manult, er det på bekostning af max boost op til 4.9 Ghz i 5950X tilfælde (det lader dog til 5950X i nogle tilfælde kan ramme 5.05 GHz i single boost) eller de sidste 200-400 mhz man offer for et all core OC. Det har intet med at cores ned clokker (det gør min egen gamle I7 980X CPU også stadig tros et oc på 4.4 GHz).

 

Det som gør Dynamic OC switch så genial, er at du har 2 profiler i bios (det køre uden om ryzen master og settes op i bios). En profil hvor CPU køre stock og kan booste til de 4.9 GHz også laver du en profil med dit max All core manuel oveclock. Dynamic OC switch gør så at bios automatisk skifter mellem de 2 profiler med stock settings og dit all core oc. Det aktiveres ved et bestem ampere load du selv setter i bios.

 

Normal er et all core oc derfor bedst til når alle cores kan loades, men ikke så velejnet til spil og andre lettere opgaver, da du mister de sidste mhz. Det koster på f.eks. max FPS i spil da cores ikke kan boost til 4.9 GHz, hvis dit manuelt OC f.eks. er 4.6 GHz.

 

Med dynamic oc switch har du både max boost clock til spil og max all core oc til når man skal lave tunge ting, uden og skal ændre noget i bios eller ryzen master samt genstarte værd gang. Dynamic oc switch gør det hele automatisk for dig on the fly uden at du skal gøre noget når det først er sat op. Du kan også, hvis du bruger AVX load. Så kan du bruge samme funktioner til at lave et AVX offset.

 

https://www.youtube.com/watch?...

https://www.youtube.com/watch?...



Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af SkylineGTR d. 14-12-2020 19:22:48.


Renissen2
 
Senior Skribent
Tilføjet:
14-12-2020 22:16:37
Svar/Indlæg:
2045/273
#11
Ja OK det lyder lidt for avanceret til at vi kan implementere det i vores tests, det bliver for omfattende. 😀


Toronto
 
Superbruger
Tilføjet:
15-12-2020 09:27:07
Svar/Indlæg:
382/3

#7 Pyh, du burde altså udgive en bog!

Det er da godtnok utroligt, så mange elementer der bringes i spil, når man samler et bundkort med ram, cpu osv

Hvordan har du egentlig tilegnet dig al den viden?

 



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2020 11:17:14
Svar/Indlæg:
786/83

#13

+1

Det kunne være rigtig fedt, hvis freak_master ville skrive en lille artikel om RAM (især timings). Det kan sikkert googles på andre sites, men når nu vi har den viden her på sitet også...🙂



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2020 13:56:08
Svar/Indlæg:
5868/1285

+1 til ideen om en (eller flere) artikler her på sitet omhandlende RAM timings. Jeg har selv fået stor hjælp af Freak_master til at tæmme mine (åbenbart) dårlige ramklodser, så de nu faktisk kører bedre end de skal, og min "dobbeltPOST" er 100% elimineret. Når vi (jeg) handler ram, så ser vi på Mhz, CL og måske de næste 3 tal (f.eks 16-19-19-39) og så prisen. Men, har freak_master lært mig, det er jo kun den halve sandhed. 2 aftener med test og trimning efter hans inputs og mine ram kører som sagt bedre end lovet af fabrikanten og 100% stabilt!!

Dernæst en artikel om de forskellige dies. F.eks forskelle på Hynix DJR/CJR og Samsung B-die, Samsung C-die osv, samt hvor man kan finde oplysninger om, hvilke sæt der er med hvilken die. Jeg købte et 3600Mhz CL 16-19-19-39, og det viste sig at være med nogle dårlige dies, men som nævnt, kom de til at køre ganske fornuftigt, takket være freak-master 😉



SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2020 14:08:26
Svar/Indlæg:
2011/185

Ja +1 her fra også med en artikel omkring ram clock, timings. Ikke mindst single rank vs. Dual rank setup. Alle ting har specielt noget og sige på AMD zen arkitektur. For ikke at glemme sub timings. 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SkylineGTR d. 15-12-2020 14:08:52.


Anzelz
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2020 02:25:24
Svar/Indlæg:
2343/272

#15 Hvad kører de nu?



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
16-12-2020 10:10:42
Svar/Indlæg:
6367/477

Det var da nogle rigtig pæne ord drenge, tak for dem!

Jeg var desværre syg i går og har ikke kunnet svare. Jeg hjælper som sagt gerne folk med at finde RAM kits, eller at hive lidt ekstra ud af dem, da det kan være meget svært at finde rundt i.

Jeg har før leget med ideen om at skrive en artikel med dette, jeg har dog flere udfordringer som holder mig tilbage.

For virkelig at kunne sammenligne bør jeg som minimum have et godt 2x8GB kit og et godt 2x16GB kit. Jeg har bestilt et ekstra 2x8GB 4133MHz kit for at håbe på at kunne køre dual rank med 4x8GB med høje hastigheder, men et 2x16GB kit ville være at foretrække.

 Derudover er AMD og Intel meget forskellig, så jeg ville gerne have en 10900K og en 5950X at køre test på, men mindre kan selvfølgelig gøre det, men hvis de store CPU'er bliver brugt vil der være minimal risiko for at CPU'en holder ydelsen tilbage.

Alt dette er selvfølgelig noget HWT har, men det ligge ude hos diverse skribenter som ikke kan undvære disse ting, hvilket betyder at jeg selv skal skaffe delene, det er desværre noget min tegnedreng ikke lige er med på 🙄

Derudover har jeg bekymringer omkring mine kilder til min information, for der er ingen. Denne viden er noget jeg har fået tilegnet mig fra så mange kilder, og egne tests, at jeg ikke længere kan finde rundt i det hele, og ved at lave en "officiel" købs guide til RAM, samt en beskrivelse af teknologien bag bør jeg være absolut 100% sikker på at min information er korrekt. Meget info har jeg også fået igennem datablad, hvor Intel f.eks. specificere hvordan traces til RAM på Z490 PCB'et kan se ud, og selvfølgelig er der guidelines for VRM opbygningen. Disse kan dog læses forkert, og jeg er meget bange for officielt at skrive noget der ikke passer.

Jeg har dog sikret mig et B550 + Athlon 3000G setup hvor jeg vil, til at starte med, lege lidt for mig selv, så må vi se om der kommer noget ud af det.



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2020 10:13:01
Svar/Indlæg:
5868/1285

Jeg måtte til en start sætte en del sekundære timings ned for de ikke skulle lave dobbelt-training ved POST, efter PC'en havde været slukket helt (kontakten på væggen). De blev købt som 3600Mhz CL16-19-19-39, og ved den hastighed trainede de bl.a. tRFC til 630 (samt flere andre sek. timings). Selv ved 3200Mhz lavede de denne fejl. Men de kørte stabilt nok, når først den endelig kom i gang (efter en samlet POST tid på knap 1 minut!!).

Så kom freak_master ind over, og vi begyndte fra en ende af at pille, trimme, kilde og nusse, og nu kører de 3600 Mhz CL16-19-19-36 med en tRFC på 480. Må indrømme jeg kan ikke huske alle de andre, men jeg var på et tidspunkt tæt på at smide disse ud, og så købe et andet sæt. Det var der jeg opdagede, at freak-master kan mange rammoduler udenad, så han ved præcis hvilke dies der er på en given model. Det koster åbenbart omkring 700kr i "Samsung b-die tax", hvis jeg vælger et sæt ram som f.eks kører 3600Mhz CL 16-16-16-36 i stedet for dem jeg har (masser af de andre sekundære timings er dog væsentlig strammere på de dyre Samsung b-die også). Da han så sendte denne post til mig, så begyndte vi at rode dybere med dem jeg har:

En Cas Latency på 16 betyder at dine RAM venter 16 clock cyklus'er før en operation kan udføres, med højere clock frekvens eller lavere timing skal der selvfølgelig ventes mindre, så jo, hvis du kigger med "skal det fungerer"-brillerne så er det fint nok at vælge et kit med høj hastighed og lave timings, men som du allerede har opdaget nu, så er det lidt mere end bare CL. B-die kits har ofte noget stramme primære timings, og et sæt 18-18-18-32 vil faktisk være bedre end 16-19-19-39, ved samme hastighed, samme antal ranks osv. osv. 

Der er mange der stirre sig blind på CL, men det er jo kun en timing ud af utrolig mange som du har opdaget både med ASRock timing configurator, og i din BIOS. På alle RAM med XMP sidder der en lille SPD chip der indeholder diverse indstillinger, altså hastighed og primære timings. Desværre er denne SPD chip ikke stor nok til at indeholde mere data end hastighed og primære timings, så det er op til bundkortet at finde ud af resten. RAM producenterne ville MEGET gerne hvis denne SPD chip kunne blive udviddet, men det er desværre ikke en del af Intel's XMP speficikation.

Generelt ser 3600 ud til at være en noget blandet landhandel hvad angår chips, da man både kan få Hynix AFR, BFR og DJR, samt Micron Rev E eller Rev D, der er endda risiko for Samsung C-die som er noget af det værste du kan få.

Selvom jeg nu nogenlunde har lært rækkefølgen af hvordan man "trimmer" ram, så er jeg meget sikker på at andre også kunne lære en masse af freak-master, og jeg kunne da også sagtens lære mere (han er et overflødighedshorn af viden!). Næste gang jeg skal købe ram, så skal der helt sikkert læses meget mere op på det end jeg gjorde (eller jeg spørger freak-master inden køb, det er nok det sikreste 😉)

Man kan selvfølgelig godt købe ram med endnu strammere timings, men så render prisen voldsomt op:

F.eks sådan et sæt her, 16 Gbyte ram for 4800,-kr https://hwt.dk/test/26106/hype...

Lidt billigere, 32 Gbyte 3600Mhz CL14-14-15-15-35 knap 3400,-kr:  https://www.proshop.dk/RAM/GSk...

Freak-master, håber det er OK at dele lidt af dine guldkorn i denne tråd?

 

 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 16-12-2020 10:29:04.


speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2020 10:45:52
Svar/Indlæg:
786/83

#18

Det har jeg naturligvis fuld forståelse for. Jeg sætter stor pris på faglig stolthed.

Kan man lokke dig til at skrive lidt om optimering af RAM timings? Jeg ved, at du i flere tråde har været inde og give gode råd, men det er ikke sikkert, at alle lige ved præcist hvad det er for tråde.

Jeg er selv i gang med et nyt build med dette sæt:

https://www.proshop.dk/RAM/GSk...

...og jeg ser frem til at skulle optimere timings, når jeg engang får CPU (5900X) og GFX (3080) leveret.



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
16-12-2020 11:08:06
Svar/Indlæg:
6367/477

#19

Del gerne løs, så længe enkelte sætninger ikke tages ud af kontekst kan det vidst ikke gå helt galt. Jeg mangler stadig at svare nogle PM' dig inkluderet, jeg skal nok kommer der til 😀

 

#20

Desværre er det ikke helt nemt at komme med en generel optimering, da alle chips er så forskellige. Normalt ville jeg starte med 1.5V, men allerede her er der "problemer", for sidder man med et Samsung C die vil du opnå ustabilitet blot ved 1.45V, måske endda tidligere, nogle har set 1.4V være ustabilt på C die, mens B die elsker volt, det samme med micron Rev E.

Så det er ikke så nemt bare at skære det hele over en kam, jeg bliver nødt til slavisk at gennemgå diverse chips der er på markedet, for at kunne lave en guide, og det vil ikke kun tage lang tid, men der er også ting som jeg ikke ved, da jeg f.eks. aldrig har haft et C die sæt i hænderne, og kan kun rapportere hvad andre har oplevet med disse stænger.

Derudover kommer det også an på bundkort, og ikke mindst hvor god RAM controlleren er i CPU'en.

Jeg må i tænkeboks, for jeg har længe gerne ville skrive lidt om det, også så jeg kan linke til disse ting, uden at skulle skrive dem flere gange forskellige steder.

Sættet som er nævnt i #19 er bedre for dig, da det er 2x16 og ikke 4x8, du får stadig B-die 8Gbit chips, blot i dual rank, så det endelige setup vil være det samme, men fordi det kun er 2 stænger er det nemmere for RAM controlleren at håndterer.



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2020 11:33:03
Svar/Indlæg:
786/83

#21

Det har jeg også småt erfaret (efter mit køb). Jeg valgte sættet med 4 stænger alene fordi, det var det eneste, der var til at opdrive på det tidspunkt.

Jeg har ikke planer om at overclocke, men vil selvfølgelig gerne have så gode timings som muligt.

RAM'ene skal i øvrigt monteres i et Asus X570-E Gaming (som også er indkøbt).



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af speed six d. 16-12-2020 11:34:57.


Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2020 13:11:10
Svar/Indlæg:
2897/83

#21 Du kan jo starte din artikel med de "disclaimers" du kommer med her i tråden, og så er jeg sikker på at der kan komme en fin saglig erfaringsudveksling i den tilhørende tråd. :)

I mellemtiden er der en god guide her:

https://www.techspot.com/artic...



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Biostud d. 16-12-2020 13:14:00.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
16-12-2020 13:43:58
Svar/Indlæg:
6367/477

#22

Ja nogle gange må vi begrænses af hvad der egentlig er muligt at få fat på, desværre.

Dit bundkort har nogle gode OC profiler som du kan load i BIOS, hvis dine RAM er af høj kvalitet. Disse profiler sætter rigtig mange sub timings også, så du får et rigtig godt start punkt, men du kan også bruge det til at hive lidt ekstra ud af dine RAM, blot ved tryk på en knap.

 

#23

Det var en mulighed, men samtidig så bør man aldrig stole på en enkelt kilde, det er vigtigt at validere tingene hos flere, og derved er det også muligt at den information jeg går rundt med ikke behøver være helt korrekt i specifikke opsætninger. Det vil være et KÆMPE arbejde at skulle gå igennem det hele, selv techspot isolerer til AMD. Det bør blive gjort igennem en række artikler der gennemgår tingene enkeltvis, jeg er ikke sikker på at jeg er klar på at skrive så meget.

Dog leger jeg som sagt med tanken, men hvordan jeg præcis vil gribe det an er meget svært.

evt. små enkeltsiddet artikler der beskriver en problemstilling, og så kaste dem ud en om dagen, i 14 dage eller sådan noget.



Toronto
 
Superbruger
Tilføjet:
16-12-2020 14:45:20
Svar/Indlæg:
382/3

Kære freak_marster, tak for svar

Jeg tænkte, at du måske ville dele lidt af din tilgang til nye ram med os, altså når 

du modtager nyt hardware

Jeg skal selv i gang med det MSI board z490 jeg købte af dig..............og hvordan starter jeg så?



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
16-12-2020 15:04:53
Svar/Indlæg:
6367/477

Jamen ingen problem da.

Jeg vil altid gerne dele ud af det jeg kan. Desværre har jeg haft min tur med Z490 og 10900K, dette er hos en skribent der skal bruge det til test af bundkort, hvilket betyder at det er uden for min rækkevidde. Det samme med vores Ryzen 5000 CPU'er, de er ude for at skribenter kan teste bundkort/CPU'er/grafikkort, og da jeg har holdt lidt pause med hensyn til skriveriet har jeg selvfølgelig ikke haft prioritet til at have noget liggende - det er bedre at dem der rent faktisk laver noget har det til deres arbejde.

Så der er nok lidt lange udsigter til at jeg kan få noget hjem. Som skrevet tidligere har jeg B550 + 3000G som jeg vil have gang i, men her var tanken at se hvad der skulle til for at få det bedste ud af sådan en APU, med hensyn til RAM, og overclocking af GPU'en og selvfølgelig CPU'en. Det kunne være sjovt at se om man kunne få sådan en 3000G til at spille cyberpunk, nu hvor det er så populært, og om det kræver normal køling, kompressor køling eller om jeg skal helt op og bruge cascaden før det kan lade sig gøre.

Et projekt der vil tage lang tid blot at lave tests til, og er desværre det eneste jeg har hjemme lige nu.

På fredag burde mit ekstra 2x8GB 4133 kit lande, så har jeg mulighed for at køre med 4x8GB 4133MT/s RAM, og kan derved lave dual rank vs single rank på så høje hastigheder som RAM controlleren nu vil være med til.