Død cpu eller bundkort?

Bundkort / CPU d.  28. oktober. 2020, skrevet af speeque
Vist: 606 gange.

speeque
 
Superbruger
Tilføjet:
28-10-2020 14:00:30
Svar/Indlæg:
8/2

Hilfe!!
 

Min pc har virket upåklageligt, indtil for et par dage siden, men så ville den ikke boote efter en genstart.

Den poster ikke, blæsere mv. starter og der er strøm/lys. Status LED i powerknappen på Fractal kabinet lyser blå mens den "kører" og blinker så ca hvert 3. sekund, så det ligner den viser at den kører, samtidig med at den er i dvale hvis det giver mening :)

 

Det drejer sig om Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming og en Ryzen 7 2700X

Bundkortet lyser rødt i CPU, så tænker det må være cpu/bundkort den er gal med.

 

Jeg har:

 - Haft strømmen pillet fra.

 - reset CMOS

 - Pillet batteriet ud natten over, sammen med strøm

 - Afmonteret 24pin, 8pin cpu og div. kabler og monteret dem igen.

 - haft afmonteret gfx og diske


Inden jeg skal lede efter en billig AM4 cpu, eller låner, at teste med er der nogen der har et trick til noget jeg kan prøve?

 

På forhånd tak :)

 

Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2020 14:19:37
Svar/Indlæg:
1906/25

Har kun 1 gang oplevet en afbrændt CPU. Har du skiftet PSUen?

Det er normalt bundkortet, den er gal med. Kan også være ram. Prøv med kun 1 stang, evt i forskellige slots.



speeque
 
Superbruger
Tilføjet:
28-10-2020 15:48:56
Svar/Indlæg:
8/2

Glemte at skrive at jeg har prøvet med en enkelt klods og også at skifte begge, og prøve dem i de andre slots.

Har ikke forsøgt med en ny PSU dog, må se om jeg kan finde en og prøve.



Klump
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2020 19:20:23
Svar/Indlæg:
447/2

 

Walenad skrev d. 28-10-2020 14:19:37

Har kun 1 gang oplevet en afbrændt CPU. Har du skiftet PSUen?

Det er normalt bundkortet, den er gal med. Kan også være ram. Prøv med kun 1 stang, evt i forskellige slots.

Ville helt bestemt også prøve en anden PSU. 

Jeg har efter at have samlet computere i snart 15år meget sjældent set CPU / Bundkort pludselig være problemet med Boot / POST efter at have kørt i XX antal måneder / år. Det har som regel altid være PSU som er stået af, af en eller anden grund.  



speeque
 
Superbruger
Tilføjet:
28-10-2020 20:32:23
Svar/Indlæg:
8/2

Testet med en anden PSU, samme issue 😕



jesand011
 
Overclocker
Tilføjet:
29-10-2020 15:26:58
Svar/Indlæg:
5/0

Min gjorde præcis det samme, dog med et x370 asus pro kort istedet.. Det var lidt som den havde lyst til og starte.. 

Mit problem blev løst efter jeg fandt en mood bios til bundkortet som hævede start op volt til cpu, og lige siden har jeg ingen problemer haft.. 

Havde samme problem både med en 1600 og en 1800x monteret. og køre med 2700x nu. 

Så det bare og blive ved med og tænd og sluk.. og når du så endelig for liv i den så tjek om der evt er en opdatering til din bios.

 

Har os oplevet hvis køleren er spændt for meget, så den presser ned på cpuen for hårdt det kan give problemer. Det gjorde det på knægtens x370 system. Og så snart jeg løsnede køleren bootede den op igen.. 

 

Så prøv og tag køleren af og montere den igen.

Oplevede det os tit på de gamle am3 bundkort.

 

Jeg skulle nogle gange tænde og sluk for strømmen 25 gange før der skete noget.. 



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af jesand011 d. 29-10-2020 15:30:34.


speeque
 
Superbruger
Tilføjet:
31-10-2020 19:12:33
Svar/Indlæg:
8/2

Update: det viste sig at være bundkortet. Det virker på nyt bundkort... 2måneder efter garanti udløb :S

Jeg siger tak for tips :)