Hvilket kabinet skal jeg vælge til mit nye build?

Case-modding d.  06. november. 2020, skrevet af MrFinanceDK
Vist: 874 gange.

MrFinanceDK
 
Overclocker
Tilføjet:
06-11-2020 10:22:24
Svar/Indlæg:
16/8

Jeg er i processen med at bestille nyt hardware til min kommende nye PC (der genbruges ikke noget fra nuværende), men er i den forbindelse kommet i tvivl om, hvilket kabinet jeg skal vælge - bl.a. via input fra andre brugere herinde, da jeg skrev om hvilket hardware jeg havde tænkt mig at vælge (se evt. link: https://hwt.dk/forum/352445/ny... )

Mit umiddelbare valg var faldet på NZXT H510, da det umiddelbart får gode reviews, er "pænt", virker god til cable management, er fåes i hvidt og med glas i siden.

Jeg har ikke ret meget forstand på kabinetter, luft mv., men har dog nedenstående ønsker/krav til mit kommende kabinet:

#Midtower
#Kunne huse ATX bundkort + Corsair H100i (eller tilsvarende CPU køler)
#Gode kølingsmuligheder uden det dog skal gå alt for meget på kompromis med andre ønsker/krav
#Lydsvagt/lydløst når det computeren blot "idler" (vigtigt!)
#Kunne lave ordentlig cable management
#Gerne et hvidt kabinet
#Gerne med glas i siden

Langt de fleste jeg spørger, skriver at Corsair H100i helst skal monteres i toppen af kabinettet for at lede varmen væk fra GPU, CPU mv. Dette kan ikke lade sig gøre i NZXT H510, hvorfor denne tråd, da jeg tænker I ligger inde med personlige erfaringer omkring hvilket kabinetter der ellers ville kunne passe til mig ud fra ovenstående. 

PS. Kabinettet skal også kunne rumme et GTX3070 🙂

 

Ka' I hjælpe en hardware neeb som mig ville det være absolut værdsat!

mangekyo
 
Superbruger
Tilføjet:
06-11-2020 11:52:22
Svar/Indlæg:
516/11

Lyd er subjektivt. Hvad du vurderer som slemt, kan andre vurdere som fint - just saying.

NZXT kabinetter og køling er 2 ting der ikke hænger sammen særlig godt - min mening 😀

Anyways, mht. lyd, er det dit hardware og blæsere som kommer til at have betydning. Nogle kabinetter har f.eks. lidt lyddæmpende materiale installeret på panelerne og det nedsætter støj. Be Quiet! er en af de fabrikanter som længe har leveret kabinetter med fokus på netop støjreduktion. Desværre har så også vist sig, at det har en betydelig effekt på køleevnen.

Jeg vil næsten vove at påstå, du sagtens kan have et "alm" kabinet med mesh front f.eks. som giver dig god mulighed for indsugning af luft og stadig have et relativ vel dæmpet system, sålænge dine blæsere og andet hardware er sat til at slet ikke at køre, eller køre ved meget lav RPM når der idles.

Bud på kabinet... tjaa, jeg ved det faktisk ikke. Ville nok sige Phanteks P400A/P500A D-RGB



gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
06-11-2020 12:18:59
Svar/Indlæg:
5678/460

lyd svagt kommer helt and på hvad du smider i den af blæsere og kølere osv. 

jeg har altid haft en svaghed for Lian Li O11 dynamic .. pga. dual champer .. så psu er bagved bundkort og alle kabler og dimser og fancontroller og rgb controller og hvad du ellers smider i den kan du gemme der omme :) .. 

også har den også mulighed for et HAV af blæseren .. 3x 360mm f.eks ;) og så er det jo og finde nogle lownoise blæsere og så er den skid slået :) 



MrFinanceDK
 
Overclocker
Tilføjet:
06-11-2020 12:19:22
Svar/Indlæg:
16/8

 

mangekyo skrev d. 06-11-2020 11:52:22

Lyd er subjektivt. Hvad du vurderer som slemt, kan andre vurdere som fint - just saying.

NZXT kabinetter og køling er 2 ting der ikke hænger sammen særlig godt - min mening 😀

Anyways, mht. lyd, er det dit hardware og blæsere som kommer til at have betydning. Nogle kabinetter har f.eks. lidt lyddæmpende materiale installeret på panelerne og det nedsætter støj. Be Quiet! er en af de fabrikanter som længe har leveret kabinetter med fokus på netop støjreduktion. Desværre har så også vist sig, at det har en betydelig effekt på køleevnen.

Jeg vil næsten vove at påstå, du sagtens kan have et "alm" kabinet med mesh front f.eks. som giver dig god mulighed for indsugning af luft og stadig have et relativ vel dæmpet system, sålænge dine blæsere og andet hardware er sat til at slet ikke at køre, eller køre ved meget lav RPM når der idles.

Bud på kabinet... tjaa, jeg ved det faktisk ikke. Ville nok sige Phanteks P400A/P500A D-RGB

Tak for indspark - specielt vedr. NZXT kabinetter og deres mulighed for køling mv. 

Og tak for input vedr. Phanteks P400 - ser umiddelbart interessant ud. 

Når jeg kigger på komplett for denne vare, bliver jeg dog mega forvirret over de enkelte muligheder, da de alle hedder lidt forskelligt, men koster ca. det samme. Derudover kan man købe andne front i hvid eller sort, men ligner blot dne front der sidder på de andre i forvejen???

se link: https://www.komplett.dk/search...

 



mangekyo
 
Superbruger
Tilføjet:
06-11-2020 12:30:43
Svar/Indlæg:
516/11

#2 Godt bud. Det var også et af dem jeg overvejede længe.

#3 Grunden til at du kan købe en anden front er fordi, at P400 kommer i 3 versioner. P400, P400S og P400A. De 2 første har ikke-mesh front. P400A har mesh front :)

Og angående NZXT, når jeg også læser diverse bruger erfaringer, så er en betragtelig del af dem, at lige mht. airflow og køling er kabinettet rimelig restriktivt.

Det er en prioritet. Nogle foretrækker det æstetiske og jeg medgiver gerne at NZXT kabinetter er pæne. 

I mit tilfælde var det at jeg ville have et mesh kabinet og har længe villet prøve et Phanteks kabinet.



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af mangekyo d. 06-11-2020 12:34:55.


MrFinanceDK
 
Overclocker
Tilføjet:
06-11-2020 23:35:20
Svar/Indlæg:
16/8

Har netop bestilt et ASUS GeForce RTX 3070 TUF OC grafikkort som skal I mit kommende build. 

Har læst mange reviews, set mange youtube videoer og læst meget på diverse forums, men kan endnu ikke bestemme mig. Umiddelbart er valget mellem nedenstående 2 kabinetter:

Phanteks Eclipse P400A RGB White (kan man virkelig ikke få det som et "Airflow" kabinet, men uden RGB?)
NZXT H510 Hvid

De tilbyder hver sine fordele (og ulemper). Jeg kan umiddelbart bedst lide H510, men kan dog være nervøs for om mit grafikkort kan være der samtidig med at der skal være en frontmonteret Corsair H100i AIO.
Phanteks er lidt længere/dybere, hvorfor der her ingen problemer overhovedet kan være med plads til grafikkort og AIO. Omvendt tilbyder det dog heller ikke helt de andre fordele som kommer med H510'eren, men har omvendt bedre airflow.

Alternativt kunne også være et NZXT H710, men det var egentlig ikke planen at bruge så mange penge på et kabinet. 

Overser jeg noget? Nogen der evt. kan hjælpe mig med at vurdere om der ville være plads til mit grafikkort og AIO i H510'eren.

Alternativt om der er alternativer (eller detaljer) jeg overser?



lp_larsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2020 07:33:32
Svar/Indlæg:
403/71

#5 RGB kan du jo bare slå fra .....  Der er heldigvis ltid en måde at slå lyset fra få, alt fra en "off" mode, til at lade være med at montere stikket ser styrer lyset, til at klippe den rigtige ledning



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
07-11-2020 23:18:32
Svar/Indlæg:
15982/637

Phanteks Eclipse P600S eller Phanteks Entho Pro M Special de er fandme lækre de to kabinetter.



MrFinanceDK
 
Overclocker
Tilføjet:
19-11-2020 22:18:33
Svar/Indlæg:
16/8

Først og fremmest skal lyde et stort TAK! Tak for alle jeres input, gode og velmenende forslag mv. 

Efterhånden som indkøb og build nærmer sig - og derved indkøb - har jeg ombestemt mig lidt efter at have læst diverse reviews mv. vedr. diverse AIO kølere. De er ikke -væsentlig- bedre end gode luftkølere, men kræver mere vedligehold og risikoen for at de går i stykker mv., lyder til at være højere end ved en god luftkøler. Oprindelig AIO valg vra Corsair H100i, men nu er jeg mere ovre i noget fra Noctua eller lignende gode, effektive og STILLE kølere. Yderligere krav til luftkøleren er, at den skal være sort, hvorfor en del af Noctuas desværre falder uden for kategori (selvom der ellers ville være mange gode at vælge imellem!).

Valget var egentlig faldet på et Phanteks P400A kabinet (i hvid), men jeg kan se, at clearence for CPU køler er max 160 mm, hvilket betyder du ikke kan montere en særlig stor luftkøler (eks. ikke Noctua NH-D15)

Jeg regner (fortsat) med at det bliver en Intel i5-10600k, 16-32 GB ram og et ASUS TUF 3070 OC kort som skal sidde i computeren (GPU er indkøbt allerede). Jeg regner ikke med at OC - om noget kun ganske lidt. CPU køleren skal dog være effektiv, STILLE og sort. 

Da P400A ikke længere ser ud til at du, er jeg faldet over nedenstående kabinetter i stedet, men kan slet slet ikke bestemme mig! De kan alle rumme mit 3070 kort og har en max clearence for CPU køler på 185-190 mm)

- be quiet! Pure Base 500DX
- Phanteks Eclipse P600S
- FractalDesign Meshify S2
- NZXT H710 Hvid

Hvilket ville I vælge - og hvorfor?

Og hvilken CPU køler skal jeg gå efter - med ovenstående krav/ønsker in mente?


Igen......tak for jeres hjælp! Den er værdsat af en hardware noob som mig ☹



lp_larsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-11-2020 23:07:16
Svar/Indlæg:
403/71

Se kommentar i anden tråd... 

Noctuaen burde kunne være der



MrFinanceDK
 
Overclocker
Tilføjet:
20-11-2020 00:29:54
Svar/Indlæg:
16/8

 

lp_larsen skrev d. 19-11-2020 23:07:16

Se kommentar i anden tråd... 

Noctuaen burde kunne være der

Kan den ikke.....ikke ordentligt i hvert fald og tør ikke "tage chancen"....så hellere andet kabinet.