Hvad skal kabinetblæser stå til?

Bundkort / CPU d.  12. november. 2020, skrevet af svedel77
Vist: 602 gange.

svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
12-11-2020 13:00:38
Svar/Indlæg:
2263/307

Hej,

Hvor varmt må der max. være i kabinettet, før kabinetblæsere skal gå i gang? Cirka?

  • Søren
gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
12-11-2020 13:39:14
Svar/Indlæg:
5678/460

bestemmer du selv :) 

tror 99% af alle mennesker sætter dem til et bestemt niveu og så køre de sådan hele tiden .. og kun lader cpu køler være temp styret :) 

 jeg plejer og sætte mine til et niveu hvor de er minimal hørbar .. ca. 50% alt efter blæser .. så har du konstant airflow .. til ram og vrm og grafikkort osv. ..  .. det er det tricky ved at skulle gøre den på den anden måde .. dit hardware bliver jo varmt forskellig .. dine ram kan måske godt være 30 grader hvor dine vrm er 80 grader (vis det er lille vrm til den pågældene cpu) ..  derfor er de fleste konstant airflow .. et lyd niveu hvor temp og lyd passer til dig :) 

jeg kan sagtens banke max på alle blæsere og så er jeg pludselig på 10-15 grader laver på cpu og grafikkort end hvad jeg er nu :) .. men så .. larmer det også hehe 



Jones2011
 
Overclocker
Tilføjet:
12-11-2020 15:13:34
Svar/Indlæg:
487/43

Jeg bruger Argus Monitor til at give alle min fans en profil, så de speeder op når cpu'en og gpu'en bliver varm, det gør min computer utrolig stille når den ikke lavet noget, nogle af dem kører slet ikke, og så kan jeg kontroller dem hvor hurtig de må kører, når min computer begynder og arbejde og blive varm.



gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
12-11-2020 15:49:57
Svar/Indlæg:
5678/460

 

Jones2011 skrev d. 12-11-2020 15:13:34

Jeg bruger Argus Monitor til at give alle min fans en profil, så de speeder op når cpu'en og gpu'en bliver varm, det gør min computer utrolig stille når den ikke lavet noget, nogle af dem kører slet ikke, og så kan jeg kontroller dem hvor hurtig de må kører, når min computer begynder og arbejde og blive varm.

problemer er med lidt størrere maskiner på den måde .. at f.eks Nvme drev kan godt blive varme uden airflow .. vrm kan også blive varme .. ram lige så .. så vis man skal gøre det på den måde burde du sætte det til så det måler temp på alt .. .. men igen er det bare mig med konstant airflow for andre ting bliver jo også varme ud over grafikkort og cpu ;) 


min gpu er f.eks på AIO .. så den har jeg sat til 50% blæser .. næsten lydløs .. ca. 40-50 grader max load :) 



MVJ
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
14-11-2020 06:53:28
Svar/Indlæg:
96/4

Personligt vil jeg altid have en blæser kørende på minimums hastighed.

Og holde øje med temperaturene på komponenterne.

Harddiske kan ikke tåle at blive mere end 50 graders varme.

For resten af komponenterne ville jeg mene at en maks temperatur på 70 grader er passende. Baseret på at en ssd ikke kan tåle mere end 70 grader.

Hvor enkelt eller kompliceret du vil lave styringen af blæserne, det kommer helt an på hvor stort et legebarn du er, og hvor følsom du er overfor unødig støj.

 

MVH

Morten

 



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2020 13:47:41
Svar/Indlæg:
4112/52

Jeg plejede at have mindst 2 kabinet blæsere kørende på minimum hastighed, så der er konstant udskiftning af luften i kabinettet, hvilket gør at din cpu og GFX køler blæser ikke behøver at køre så høj hastighed, og dermed er total støj niveau lavere, end hvis du undlader kabinet blæserne, men kun kører på CPU blæser.

 

Hvis din PC støjer for meget, så må du alternativt gå igang med at skifte over til totalt passivt kølet maskine, og det er noget mere udfordrende, især hvis man skal have gang i en fair gamer maskine.



Jones2011
 
Overclocker
Tilføjet:
15-11-2020 13:52:33
Svar/Indlæg:
487/43

 

gandalf18 skrev d. 12-11-2020 15:49:57

  

Jones2011 skrev d. 12-11-2020 15:13:34 

Jeg bruger Argus Monitor til at give alle min fans en profil, så de speeder op når cpu'en og gpu'en bliver varm, det gør min computer utrolig stille når den ikke lavet noget, nogle af dem kører slet ikke, og så kan jeg kontroller dem hvor hurtig de må kører, når min computer begynder og arbejde og blive varm. 

problemer er med lidt størrere maskiner på den måde .. at f.eks Nvme drev kan godt blive varme uden airflow .. vrm kan også blive varme .. ram lige så .. så vis man skal gøre det på den måde burde du sætte det til så det måler temp på alt .. .. men igen er det bare mig med konstant airflow for andre ting bliver jo også varme ud over grafikkort og cpu ;)  


min gpu er f.eks på AIO .. så den har jeg sat til 50% blæser .. næsten lydløs .. ca. 40-50 grader max load :) 

Cpu, front og bag fans kører altid omkring minimum, indtil min computer begynder og blive varm, men den i bunden og toppen kører kun når grafikkortet begynder og blive varmt, så der er altid noget air flow :) 

 

EDIT: Det smarte ved Argus, er at man kan sætte den til om den skal køre fan profilen ved VRM, en af ens drive, Avg GFX og CPU, bare cpu eller gfx, eller op til 4 ting på en gang, så man kunne fx sætte den til  CPU - GFX - VRM og ens Nvme drive på en fan profil, så den kører op når en af de ting bliver over 40grader fx 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Jones2011 d. 15-11-2020 13:58:03.