Udskiftning af ældre server

Netværks  d.  28. november. 2020, skrevet af polmann
Vist: 1073 gange.

polmann
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2020 21:24:08
Svar/Indlæg:
37/11

Hej HWT'er,

Jeg har i dag en større server stående som jeg påtænker at skifte ud, dog har jeg lidt udfordinger med at finde frem til hvilken løsning der vil være bedst.

De ting jeg som udgangspunkt har behov for at understøtte er:

  • Storage (kunne godt tænke mig at have noget der kan håndtere omkring en 6 måske 8 diske)
  • Server
    • Windows Server(e)
    • PI Hole
    • Tesla Mate
    • Plex
    • Roon server

Jeg har overvejet lidt forskellige løsninger:

  • NAS + laptop (esxi eller unraid)
  • Bygge en Unraid Server
  • Laptop + noget ekstern enclosure

Har I udgangspunktet kigget på en QNAP NAS, men synes det stikker helt prismæssigt inden jeg ser mig om. Jeg har en en Dell XPS 15 9550 stående med fine specs, som umiddelbart fint vil kunne kører de VM'er jeg har behov for. 

Er der noget input på hvad den bedste approach er uden at det koster en halv arm?

Hvis det peger i retning af at bygge en ny server, er der så nogle forslag til selve hardwaren?

 

/Polmann

Delfinos
 
Nørd
Tilføjet:
29-11-2020 11:26:48
Svar/Indlæg:
355/1

Ville anbefale noget i stil med et Fractal Design Array R2 mini-ITX, og så bygge din egen.

Det gør det meget nemmere senere når du gerne vil opgradere igen.

 

Qnap er som sådan fint nok, men som du selv skriver dyre.

En anden ting er at de har end of life, så på et tidspunkt stopper opdateringerne.



polmann
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2020 11:55:42
Svar/Indlæg:
37/11

det er også lidt det jeg falder tilbage på. Så er spørgsmålet om det skal være Unraid eller om der er noget andet som vil være bedre som virtaliseringslag.

er der noget hardware som kan anbefales? har ikke bygget i over 10 år, så ved efterhånden ikke hvad man skal kigge efter af bundkort og ram. CPU forestiller jeg mig skulle være noget amd ryzen.



Delfinos
 
Nørd
Tilføjet:
29-11-2020 12:49:41
Svar/Indlæg:
355/1

Joh Ryzen er svær at argumentere imod idag.

Med itx Bundkort ville jeg gå efter noget med en raid controller og sørge for der er nok sata stik, evt noget med en sas controller.

Til ryzen er det en fordel med hurtigere ram, helst 3200mhz eller over.

Men ellers er det vel bare at finde noget der passer sammen og kan det du vil have og så se hvad anmeldelserne er for det.

 

Til os bruger jeg bare windows, men du kan evt kigge på Truenas core.

Det er gratis så kan vel ikke skade at kigge :o



polmann
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2020 20:22:31
Svar/Indlæg:
37/11

er der noget man skal være opmærksom på med AMD nu til dags? I gamle dage var Intel mere stabile og min nuværende server kører 24/7/365, og den Xeon CPU der sidder i den er klippe stabil.



Delfinos
 
Nørd
Tilføjet:
30-11-2020 09:04:49
Svar/Indlæg:
355/1

Så længe man sørger for rammene er testet til bundkortet, burde der ikke blive problemer for server.

Min 3400g har kørt uden problemer siden jeg fik den.

Den har kørt diverse spil servere og plex server på Windows, så andet software kan jeg ikke sige meget om.

 

Det eneste problem jeg lige kan komme på er at jeg ikke kan bruge ecc ram, men det er så vidt jeg ved kun pga bundkortet ikke understøtter det.



LeetDonkey
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-11-2020 14:59:46
Svar/Indlæg:
699/41

Jeg sidder med en halvgammel Xeon der kører ESXI med diverse VMs, heriblandt Unraid.

Det er en E5-2680V3.

I dag ville jeg personligt vælge et board der understøtter ECC(De fleste Asrock f.eks.) og en Ryzen CPU.

Kan jeg klare mig uden ECC ram og gerne vil transcode i Plex/Emby, ville jeg nok gå efter en nyere intel, derved vil jeg kunne transcode med quicksync.
Ellers kunne et lille GeForce kort på Ryzen CPU'en løse det.

Mit Unraid setup består af et LSI kort og en SAS expander.
Begge dele sidder i kabinettet, men du kan i princippet sætte SAS expanderen i et andet kabinet, bruge en LSI controller med en ekstern port og så trække et kabel imellem de to ting.

Unraid kan køre VMs, ikke helt så godt som ESXI IMHO, men rigtig meget kan klare med dockers så du i de fleste tilfælde slipper for en fuld VM.

Du kan derfor starte småt og opgradere ved behov, f.eks. et lowend board med en pentium/lille ryzen, og så opgradere ved behov.