skærm flimmer efter ændring af grafik indstillinger

Gaming d.  03. december. 2020, skrevet af poulsen48
Vist: 568 gange.

poulsen48
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-12-2020 02:55:13
Svar/Indlæg:
2885/268

Heysa Folkens

 

Jeg har skiftet mit nvidia geforce 960 gtx 2 gb ud med et amd RX5500XT 8 GB.
Jeg har naturligvis fjernet de gamle driver først inden jeg installerede de nye.

Spillet som det drejer sig om er The Crew2.

Med det gamle grafik kort kunne jeg godt spille på ultra sætting men med en masse lag når der skulle ske hurtige ændringer under kørsel fx hvis der kommer mange sving til højre og venstre og lige ledes når man kørte på motorvejs brorene så derfor satte jeg grafikken ned til medium sættings og her kunne jeg for det meste nu køre spillet, kun sjælden jeg oplevede lag her.

Derfor da jeg fik muligheden skaffede jeg mig et bedre grafik kort et amd rx55xt 8 gb og tænkte at nu kunne jeg trække det i ultra sættings men næ nej.

Nu her med det grafik kort oplever jeg en masse bølger i grafikken som entlig får spillet til og se ud som om det lagger .

Er der en grafik ændring jeg kan ændre som får det til og holde op ?.

Mit system er
amd fx8350 4.0 ghz x8 cpu
msi 970 gaming bundkort
32 gb 1600 mhz ddr3 ram
amd rx5500xt 8 gb grafik kort
500 gb 2.5 ssd
Bruger mit fjernsyn som computer skærm, skærmen er godt nok mere end 10 år gammel men var den gang samsungs top model det første tv med indbygget 3D Og jeg oplever ingenting når jeg spiller på min ps4 eller den ældre ps2

Håber i kan kaste lidt lys over sagen her ? for det er godt nok ikke til og holde ud og spille når det skal køre sådan 🙂

Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
03-12-2020 08:06:50
Svar/Indlæg:
3661/82

#0

det lyder som om du beskriver tearing a billede. i saa fald  skal du slaa noget sync til for at slippe af med det

derudover saa har du en fx 8350 som lige fra foedslen af var en elendig gaming CPU pga halve antal FPU cores. langsomme antal FPU CPU og  kun halv effektive AVX piplines. saa jeg vil naeste tro din cpu er  performance problemet og du har udskiftet den forkerte del.

 

en flaskehals test foer koeb er altid en god ide



poulsen48
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-12-2020 08:28:05
Svar/Indlæg:
2885/268

 

Sven Bent skrev d. 03-12-2020 08:06:50

#0 

det lyder som om du beskriver tearing a billede. i saa fald  skal du slaa noget sync til for at slippe af med det 

derudover saa har du en fx 8350 som lige fra foedslen af var en elendig gaming CPU pga halve antal FPU cores. langsomme antal FPU CPU og  kun halv effektive AVX piplines. saa jeg vil naeste tro din cpu er  performance problemet og du har udskiftet den forkerte del. 

  

en flaskehals test foer koeb er altid en god ide

Hey Sven Bent.

Takker for råd om og slå noget sync til, det ville jeg prøve her senere og se om det hjælper 

/content/gfx/smilies/smile1.gif



Ja jeg ved godt at min cpu ikke lige er den bedste og det er da også et ønske at få noget der er bedre engang. Men det skal nævnes at at jeg har haft en ekstra skærm koblet til den imens jeg havde nvidia 960 gfx kortet i hvor jeg havde windows egen ydelses måler åbent for og se hvor hårdt min cpu entlig var presset når jeg gamede the crew2 i ultra sættings og der svingede cpuen mellem 70 og 100 % belastning hvor mod at mit nvidia geforce 960 ydet 100% og ud fra det tog jeg valget og købte et brugt men bedre grafik kort.

Jeg skal da også være ærlig og sige at det agere mig at jeg ville kunne få ca 20 fps mere igennem snit pr spil med det nye grafik kort hvis jeg fik en nyere og bedre cpu 😕



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af poulsen48 d. 03-12-2020 08:30:41.


Delfinos
 
Nørd
Tilføjet:
03-12-2020 10:19:53
Svar/Indlæg:
355/1

Vil nu også mene det er cpu'en der er problemet, i gaming er det bedst at have en cpu der ikke rammer 100% ydelse.

Tror desværre det er det der sker så cpu'en ikke kan håndtere spil kernen hurtigt nok.

 

TV er i øvrigt ikke designet til spil, så mange har temmelig meget lag fordi 50-100ms forsinkelse ikke betyder noget på tv.

Det er muligt det også spiller ind i din oplevelse.



poulsen48
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-12-2020 22:26:12
Svar/Indlæg:
2885/268

#3

Jamen yder en computer ikke altid tæt på 100% for at presse så mange FPS ud som muligt ? 🙂 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

#Sven Bent 

Jeg startede spillet og gik direkte i options for at ændre det du forslog og her opdager jeg så at spillet fuldstendig havde ændret mine indstillinger ?. Hvordan er det muligt ?.

Den havde ændret sig fra Ultra sættings til high, nå men jeg lod den blive på high og sat Vsync til, til 60 fps.
Og her oplevede jeg ingen fejl i grafikken så det hjalp det du forslog. 🙂 

Efter et par spil gik jeg så i options og ændrede det til Ultra sættings og lod Vsync blive på og tog den Bencmark som er i selve spillet og kunne se at minimum FPS. Lå på 43 og max 60 og en gennemsnit på 55 FPS.

Jeg ændrede så sættings tilbage til high sættings og prøvede Bencmark igen og kom ud med nøjagtige samme resultater som på Ultra sættings, Burde det ikke give bedre resultater på HIGH sættings frem for Ultra ?.

Om ikke andet nu hvor der ingen forskel var så satte jeg det på ultra sættings og spillede et par game der og det kørte heldigvis ubeklageligt - hvad FPS. har ligger på under spillet ved jeg så ikke. 🙂 



atmorell
 
Superbruger
Tilføjet:
04-12-2020 09:19:13
Svar/Indlæg:
22/6

Det du beskriver er "tearing". 

Du kan slå v-sync til og fjerne effekten, men det giver noget ekstra lag. Det er meget vigtigt at du slår "triple buffering" til, ellers halveres din framerate hver gang din PC ikke kan levere den framerate du har sat. (f.eks. 60hz.) 

https://youtu.be/L07t_mY2LEU

Mange nye HDMI 2.1 TV har VRR som eliminere v-sync og tearing. 



Delfinos
 
Nørd
Tilføjet:
04-12-2020 17:48:39
Svar/Indlæg:
355/1

#4 Både og. Der vil typisk være en timer i spillet der sørger for at det ikke køre for stærkt eller langsomt.

Men hvis cpu'en er for langsom kan den ikke håndtere både kerne og fortælle grafikkortet hvad det skal gøre hurtigt nok.

Det er næsten helt sikkert det du oplevede før du begrænsede fps.

 

Nu med begrænset fps skal cpu'en ikke arbejde så hårdt på at snakke med grafikkortet og den kan derfor håndtere kernen.

Men du kan stadig se den dropper under 60 fps, hvilket sandsynligvis er fordi der stadig er områder hvor cpu'en er presset.

Det er sikkert også derfor du ikke ser en forskel på fps ved ultra, fordi grafikkortet har rigeligt overskud tl at lave en bedre billede.