Kvante-computer længst fremme i Danmark!

Diverse d.  10. december. 2020, skrevet af Burgurne
Vist: 830 gange.

Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2020 16:04:21
Svar/Indlæg:
5874/1287

Forskere fra Niels Bohr Instituttet har lavet en chip der kan styre lyspartikler med hidtil uset præcision. Opfindelsen kan blive en nøglekomponent i fremtidens kvantecomputere. 

Peter Lodahls fotoniske mikrochip kan være med til at gøre kvantecomputere så overlegne, at de kan løse hidtil uløselige opgaver, for eksempel forudsige, hvordan proteiner i kroppen folder sig, eller hvilke materialer der vil fungere bedst for eksempel i solceller.

Men kan den overclockes?

https://videnskab.dk/teknologi...

Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2020 16:47:07
Svar/Indlæg:
1906/25

Den kan sagtens overclockes.. De skriver, at de kan nå 115 fotoner. En hurtig bios-upgrade, så når de nemt 142 fotoner.



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2020 17:06:40
Svar/Indlæg:
786/83

Det lader også til, at kineserne er godt med. Jeg læste en artikel på hexus.net, hvor det beskrives, at "deres" kvantecomputer foretog en beregning 10 milliarder gange hurtigere end Googles prototype på en kvantecomputer.

Det forklares også på en anden måde, således at den kinesiske kvantecomputer kan foretage en beregning på nogle minutter, der ellers vil tage hele verdens samling af supercomputere 2,5 milliarder år at beregne. 

https://hexus.net/tech/news/cp...



Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2020 20:27:43
Svar/Indlæg:
1906/25

Det er meget teoretisk. Det handler vist mest om, hvordan man programmer det spørgsmål, man skal have svar på. 



CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
12-12-2020 09:34:57
Svar/Indlæg:
1919/73

Men kan den trække Crysis/Cyberpunk? 😀



Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2020 11:14:44
Svar/Indlæg:
1906/25

Ja, og i flere dimensioner på en gang. Problemet er bare, at den allerede har gennemspillet alle mulige spil, så det er egentlig ikke så sjovt.



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
12-12-2020 23:06:45
Svar/Indlæg:
6368/477

Både Google og IBM har begge kvantecomputere der fungerer og er sat i drift, disse er ikke i "beta". Jovist der er forskellig ydelse.

En kvantecomputer udregner jo med "Qubits", fremfor vores oldgamle x86 baseret systemer, hvor vores bits enten kan være 0 eller 1, mens en "Qubit" kan være 0 og 1 på samme tid. Hvis vi loader Crysis på sådan en tror jeg at det vil se noget underligt ud.

For ikke at snakke om kølesystemet, man bliver nødt til at gøre molekylerne meget langsomme, da de ellers er alt for hurtigere. Dette blev gjort hos google med min favoritvæske; LN2, så det er nok ikke meget overclocking sådan en computer kan håndterer 🙄

Jeg ved at Google's blev styret af Intel basereset HP DL380 Gen10 servere, mon disse kan hæves lidt i hastighed 😎

Det er en spændende verden med disse kvantecomputere, men vi får næppe en til at stå ved siden af vores skærm som vores x86 systemer, selvom det kunne være fedt 😢



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-12-2020 23:18:56
Svar/Indlæg:
5874/1287

#6 man kan jo så næsten sige, at din favorit væske bliver brugt til underclocking i en kvantecomputer 😀.

Som jeg forstår det, så er de ting kan kan bruge en kvantecomputer til ret meget forskellig fra at spille Crysis (eller et hvilket som helst andet spil), ligesom en billig DVD-afspiller er bedre til at afspille dvd'ere end selv store gamerPC'ere. Det er jo nok noget med, at de er lavet til det de laver, mens vores gamer-PC'ere jo nærmest er en slags "bygge klodser" vi sætter sammen. Nok også derfor en konsol, special-lavet til gaming, er ca lige så god til gaming som en gamerPC til det dobbelte i pris. Til gengæld kan gamerPC'en jo så meget andet end at game, hvilket kniber for konsollen. Eller er det helt hen i vejret?



1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2020 15:03:33
Svar/Indlæg:
5750/124

#6 så skal de bare hælde lidt mindre køling på dyret, så er der overclocking for alle pengene - med tilhørende system ustabilitet 😀



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
14-12-2020 16:27:28
Svar/Indlæg:
6368/477

Jeg tror næppe at du får en kvantecomputer til at spille Crysis. Alt det vi bruger i dag består af 0 og 1 taller, hvis vi lige pludselig ser en bit stående som BÅDE 0 og 1, så går ECC'en da først helt amok 🤣

Det er dog vidt hvad sådan en kan, BIG DATA har jo været noget man har forsøgt at kunne processerer i rigtig mange år, og nu hvor vi kan, kommer der selvfølgelig bare endnu større data der skal udregnes, som selv kvantecomputeren ikke ville kunne "loade", så operativ systemet crasher.

Vi kender det selv, prøv at åbn en 4K film, eller ja, blot en flot 1080p film i notesblok, hvis ikke systemet går helt i stå, så gør notesblok i hvert fald 😎

Hvis man vil lære den programmering der skal til for at kunne få det kørt på en kvanteprocessor, har IBM gratis adgang til en af deres, hvor man kan lege og lære, samt se output, direkte fra kvanteprocessoren i real-tid, det kan der findes mere om her: https://www.ibm.com/quantum-co...

Fun fact: Du kan nu kode i sproget Python til kvantecomputeren, Python bliver brugt til ting som hjemmesider, det kan være at der ikke går længe for vi overgår fra traditionelle servere til kvanteservere, det vil helt sikkert kunne spare plads i datacentrene, og måske en dag jeg får lov til at lege med en, hvis det virkelig tager ved, jeg opbygger og sender færdig byggede servere til datacentre verden over, men om det bliver i min levetid tør jeg næsten ikke håbe på 😀