Cyberpunk optimerings tråd

Gaming d.  15. december. 2020, skrevet af keld43
Vist: 1117 gange.

keld43
 
Overclocker
Tilføjet:
15-12-2020 11:13:49
Svar/Indlæg:
833/39

Til alle os der ikke har det sidste nye GPU'er.
Efter en smule skuffelse over hvor dårligt mit setup, kunne klare Cyberpunk 2077 (I kan se hvad jeg har i min profil), begyndte jeg at dykke ned i det sorte hul af informationer og misinformationer omkring ydelses optimering på lidt ældre hardware. Jeg synes jeg ville dele resultatet herinde.

Først og fremmest, så er der optimeringen for AMD cpu'er
Cyberpunk bruger et ældre instruktionssæt fra AMD, der gør at den lige nu kun udnytter fysiske kerner og ikke smt. Jeg kunne forestille mig at der snart kommer et patch der fixer dette. 
Indtil da, kan det gøre manuelt med en hex editor. https://mh-nexus.de/en/hxd/

Her er en god forklaring:
https://www.reddit.com/r/Amd/c...

Det er ganske simpelt, du søger bare i Hex editoren og udskifter koden med copy/paste.
Har du en 3900x/5900x eller derover, behøver du ikke dette fix, da der er rigeligt med kerner at tage af.
Det giver derimod en markant forbedring, hvis du sidder med en 4-8 kernet AMD cpu.

GPU optimering -settings.


Som man ser her, så er der vanvittig stor forskel på hvad man leger med at settings.
Nogle settings virker overflødige og jeg brugte lang tid på at overskue hvilke settings påvirkede hvad...
Heldigvis for mig, var der er del info at finde, så jeg prøvede mig frem med en blanding af alle de forskellige råd til optimering man kan finde på bland andet reddit. - https://www.reddit.com/r/Amd/c...


Mine settings: GTX 1080 oc'ed til 2075mhz og 1375mhz ram. 1440p - 60FPS.






Med disse settings kan jeg køre -1440p 60fps-, med små dyk ned til omkring 50 fps inde i byen med mange mennesker.

Har i andre leget med optimeringer?
Del gerne jeres optimale settings og hvilket hardware i har, så andre med samme hardware, kan nyde spillet uden at skal lave unødigt meget research først.



Tråden blev redigeret 6 gange, sidst af keld43 d. 15-12-2020 11:27:46.
keld43
 
Overclocker
Tilføjet:
15-12-2020 11:20:50
Svar/Indlæg:
833/39

#Kilodunse - Er det ikke muligt at lave er knap til source code, så man kan redigere i html i sine opslag?
Som du ser her, så er det umuligt ikke at fucke med parent html code, med det samme man indsætter links og billeder.
 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af keld43 d. 15-12-2020 11:21:20.


Bonghætte
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2020 11:33:18
Svar/Indlæg:
1271/38

Det eneste jeg ved er at hvis man vil af med havregryn på hele skærmen så skal Screen Space Reflection Quality enten på Off eller Psycho. Resten ligner kaffegrums.

Det er mig uforståeligt hvorfor spillet trækker så mange kræfter. Så meget pænere end lignende titler er det altså heller ikke, og jeg synes min computer har håndteret højere detaljeret og mere dynamisk grafik end hvad dette ofte præsenterer.

Der er vaseline på min skærm og jeg synes aldrig min monocle er stillet skarpt. I bevægelse er alting grynet. Jeg har ikke film grain på, chromatic abomination er slået fra, ingen DLSS, fatter det ikke. 1440p.

 

Edit: Rettelse, jeg huskede forkert 🤡



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Bonghætte d. 15-12-2020 11:44:31.


keld43
 
Overclocker
Tilføjet:
15-12-2020 11:44:24
Svar/Indlæg:
833/39

#2
Dit grafikkort burde være tilsvarende mit, cirka - og en bedre cpu.

Prøv at kopiere mine settings og se om det virker for dig.
Specielt fix'et til AMD cpuer, vil give dig lidt ekstra kræfter til grafikkortet at lege med.

Vend gerne tilbage, med om det virkede for dig, hvis du prøver. 🙂

Her er par links, hvis du gerne vil dykke dybere:
https://www.reddit.com/r/Amd/c...

https://www.reddit.com/r/pcmas...

https://www.reddit.com/r/Amd/c...



matt??
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2020 13:28:23
Svar/Indlæg:
5600/32

Fedt arbejde. Har selv siddet og justeret en del på settings, men det hjælper at have noget at sammenligne med. Mit 1080 puster lidt, men kan heldigvis stadig være nogenlunde med i 1440p.

Som tillæg kan jeg bekræfte at HEX edit ikke har nogen betydning på en 5900x.



matt??
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2020 13:33:32
Svar/Indlæg:
5600/32

#2 Har du evt. Static/Dynamic FidelityFX slået til?



gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
15-12-2020 13:50:18
Svar/Indlæg:
5679/460

min 3600x ændrede sig ikke ved hex editor .. ca. 50% ydelse før og det samme efter :) .. men de jeg ændrede i memory pool har gjort den den æder lidt flere ram  og syntes køre bedre :) .. 



keld43
 
Overclocker
Tilføjet:
15-12-2020 14:10:29
Svar/Indlæg:
833/39

 

gandalf18 skrev d. 15-12-2020 13:50:18

min 3600x ændrede sig ikke ved hex editor .. ca. 50% ydelse før og det samme efter :) .. men de jeg ændrede i memory pool har gjort den den æder lidt flere ram  og syntes køre bedre :) .. 

Jeg oplevede også at når man ændrede starten af koden fra 75 til EB, skete der ingenting. Men ændrede jeg det 74, som nogen også foreslår, fik jeg op til 77% udnyttelse. Andre oplever det modsatte... Hvorfor det sker, er vist for teknisk for mig, udover jeg forestiller mig at det må være microcode på den enkelte cpu eller om man kører med opdateret chipset drivere?? 

Den med memory poolen, synes jeg virkede en smule tvivlsom. For mig, virker det til at man blot permanent allokere x mængde ram, spillet kan bruge af, i stedet for en dynamisk mængde. Jeg kan selvfølgelig nemt tage fejl og vil da lige prøve det. 👍



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af keld43 d. 15-12-2020 14:11:22.


gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
15-12-2020 14:37:17
Svar/Indlæg:
5679/460

 

keld43 skrev d. 15-12-2020 14:10:29

  

gandalf18 skrev d. 15-12-2020 13:50:18 

min 3600x ændrede sig ikke ved hex editor .. ca. 50% ydelse før og det samme efter :) .. men de jeg ændrede i memory pool har gjort den den æder lidt flere ram  og syntes køre bedre :) ..  

Jeg oplevede også at når man ændrede starten af koden fra 75 til EB, skete der ingenting. Men ændrede jeg det 74, som nogen også foreslår, fik jeg op til 77% udnyttelse. Andre oplever det modsatte... Hvorfor det sker, er vist for teknisk for mig, udover jeg forestiller mig at det må være microcode på den enkelte cpu eller om man kører med opdateret chipset drivere??  

Den med memory poolen, synes jeg virkede en smule tvivlsom. For mig, virker det til at man blot permanent allokere x mængde ram, spillet kan bruge af, i stedet for en dynamisk mængde. Jeg kan selvfølgelig nemt tage fejl og vil da lige prøve det. 👍

jeg læste du skal ændre memory pool for de 2 områder til 0 .. så laver den det dynamisk ..  min røg op på ca. 10-11gb ud af 16gb :) men prøver da lige 74 :) 

edit 74 findes ikke i min 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gandalf18 d. 15-12-2020 14:39:17.


keld43
 
Overclocker
Tilføjet:
15-12-2020 14:46:32
Svar/Indlæg:
833/39

#8

Den starter med 75, hvis ikke du har ændret den. Har du lavet ændringen ud fra den guide jeg linkede til, så starter den med EB. 

Jeg brugte hele hex koden fra guiden til at søge på igen og ændrede EB til 74, det virkede for mig 👍

Jeg har ikke tid til at afprøve memorypool tricket før i aften, men skal nok vende tilbage med om der kan ses eller måles en effekt. Det må kunne ses i 1% 0,1% frametime? 🙃



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af keld43 d. 15-12-2020 14:50:25.


matt??
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2020 14:51:44
Svar/Indlæg:
5600/32

#8 Du skal ændre 75 til 74, i stedet for til EB.



gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
15-12-2020 15:29:05
Svar/Indlæg:
5679/460

 

keld43 skrev d. 15-12-2020 14:46:32

#8 

Den starter med 75, hvis ikke du har ændret den. Har du lavet ændringen ud fra den guide jeg linkede til, så starter den med EB.  

Jeg brugte hele hex koden fra guiden til at søge på igen og ændrede EB til 74, det virkede for mig 👍 

Jeg har ikke tid til at afprøve memorypool tricket før i aften, men skal nok vende tilbage med om der kan ses eller måles en effekt. Det må kunne ses i 1% 0,1% frametime? 🙃

 

matt?? skrev d. 15-12-2020 14:51:44

#8 Du skal ændre 75 til 74, i stedet for til EB.

ahh .. troede det var en linie med 74 istedet for  75 :) 

det prøver jeg lige nu .. grafikkort gtx 1080 .. turbo booster til 2025 som den plejer og bruger ca. 6.8gb vram .. og 99% usage .. nu mangler jeg bare og få cpu med :) 


edit: 74 virkede for mig .. svinger stadig en del men er måske bare en del af spillet virker stadig nu svinger den ca. de 70% med spikes højere :) 

kunne også overclock gpu .. men forventer ikke jeg får noget ved at køre 2100/1500 på den  det køre fint nu :) 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gandalf18 d. 15-12-2020 15:50:43.


keld43
 
Overclocker
Tilføjet:
15-12-2020 16:25:40
Svar/Indlæg:
833/39

#11 fedt at det virker nu. 👍



mopeygoth
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2020 19:13:10
Svar/Indlæg:
150/11

jeg lavede det der memory pool optimerings trick for cpu og gpu, det kan et par fps men tilgengæld virkelig meget i loading time.. 1 sec vs 20 agtigt.

 

https://www.reddit.com/r/cyber...

Steam\SteamApps\common\Cyberpunk 2077\engine\config\memory_pool_budgets.csv

 


 

jeg har 16GB ram, så jeg smed 12 ind, og et 1080 TI med 11GB, så jeg skrev 11 :)

 

 

kører 2560x1440 på ultra med ca 40-45fps

dog uden:

film grain

dept of field

motion blur



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af mopeygoth d. 15-12-2020 19:14:51.


keld43
 
Overclocker
Tilføjet:
16-12-2020 11:05:05
Svar/Indlæg:
833/39

#6 og #13
Jeg fik prøvet memory pool tricket i går og må erkende at jeg tog fejl. 😀
Det har en ret stor effekt på minimums fps og microspikes. Det gav da også en bette smule performance, men max et par fps. 
Load time, wow, det gik stærkt! Og med højere minimums fps, virker det bare mere flydende.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af keld43 d. 16-12-2020 11:22:53.


Donols
 
Overclocker
Tilføjet:
16-12-2020 11:28:56
Svar/Indlæg:
103/33

Jeg har prøvet dine indstillinger som du angiver i #0 godt nok med 1660ti kort og synes faktisk det kører mere flydende.

med det skal lige siges at mine skærme er ikke de hurtigste og kører ikke mere en 60 htz 🙂

 

Kunne være man skulle købe en ny skærm eller to😉 

 



mopeygoth
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2020 11:35:43
Svar/Indlæg:
150/11

fedt keld, dejligt det hjalp dig lidt også :D

 

 



keld43
 
Overclocker
Tilføjet:
16-12-2020 11:47:39
Svar/Indlæg:
833/39

#15 Fedt at det også virker for dig 👍

Jeg kan klart anbefale at opgradere til en 120 eller 144hz. De er heller ikke så dyre længere, jeg vil dog anbefale at bruge den smule ekstra og få dig en med ips panel og er du rigtig kræsen som nogen af os er, så gå efter en med chroma 4:4:4 10bit.

#16 Tak tak 👍



Donols
 
Overclocker
Tilføjet:
16-12-2020 12:39:39
Svar/Indlæg:
103/33

Er også vandt til IPS og har været rigtig glad for dem jeg har, da jeg også har brugt dem til at tegne på, men efterhånden som jeg finder vildere spil så kan jeg godt se at det er ved at være tid til en eller to nye skærme.

Men synes det er en jungle at finde rundt i🙂



gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
18-12-2020 03:41:32
Svar/Indlæg:
5679/460

 

Donols skrev d. 16-12-2020 12:39:39

Er også vandt til IPS og har været rigtig glad for dem jeg har, da jeg også har brugt dem til at tegne på, men efterhånden som jeg finder vildere spil så kan jeg godt se at det er ved at være tid til en eller to nye skærme.

Men synes det er en jungle at finde rundt i🙂

du skal bare vide hvor du vil starte :) 

opløsning? hz? størrelse?

og så ellers finde den bedste skærm der passer til dine ønsker :) 

jeg er personlig overrasket over min skærm .. specielt til prisen https://www.komplett.dk/produc... #


jeg kom fra en 144hz  1080p skærm til den her .. og de 75hz fra 60hz betyder overraskene meget syntes jeg .. men en god pris billig skærm som yder godt til prisen :) 



poulsen48
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2020 14:10:27
Svar/Indlæg:
2885/268

Så er jeg også kommet i besiddelse af Cyperpunk 😁 men jeg synes godt nok at det fylder en del disketter.

Det var nemre i gamle dage hvor der kun var tale om et par disketter som spillende fyldte den gang.

Har i nogle gode råd til optimering af mit system ? 😁

 




gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
19-12-2020 15:45:03
Svar/Indlæg:
5679/460

og en opdatering fylder 1500 disketter ;) 

 



TolaGarf
 
Overclocker
Tilføjet:
20-12-2020 14:06:36
Svar/Indlæg:
269/14

memory_pool_budgets.csv har vist sig at være total placebo effekt, og har aldrig haft indvirkning på det udgivet spil. Dette kan læses i patch notes for v1.05, hvor de har fjernet filen. Jeg prøvede den også med 1.04 og fandt absolut ingen forskel.