Elektronik forsikring og Selvbyg

Diverse d.  19. december. 2020, skrevet af morten-turi
Vist: 914 gange.

morten-turi
 
Superbruger
Tilføjet:
19-12-2020 21:47:13
Svar/Indlæg:
924/212

Hej Folkens, Min kammerat og jeg snakker om jeg skal skifte min snart 15 år gamle PSU da der er en risiko for den brænder min stationær af. 

Ved nogle kloge hoveder angående hvordan en Elektronikforsikring (over inbo-forsikring) dækker en stationær der er selvbygget over de sidste 15 år?

Hvis selvrisiko per skade er 1000kr. er det så 1000kr per komponent? 

Samt hvis det gælder elektronik på under 4 år gammel. Er det så PC'ens levealder eller indmaden?

Burde jeg skifte PSU før jeg sætter en 3070 i maskinen?

Tak :)

loopdk
 
Superbruger
Tilføjet:
19-12-2020 22:20:09
Svar/Indlæg:
1351/206

Ja det burde du... 

Læser jeg det forkert eller skriver du at selve strømforsyning er 15 år gammel.

 

Jeg er personligt forsikret som tjenestemand og har en elektronik forsikring ud over min indbo, da indbo ikke dækker ligeså meget.

Der er en selvrisiko på 10% PR skade... Ikke PR del men husk på der også tilskrives en vis afskrivelse på jo ældre det bliver plus du skal kunne fremvise en kvitteringer på dimsen... Enten det samlet build hvis den er købt samlet eller enkelt hvis du har opgraderet løbende.

 

Kort svar. Tjek din forsikring police 



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
19-12-2020 22:29:21
Svar/Indlæg:
15982/637

Det kommer virkelig an på PSU'en og kvaliteten af den. Jeg bruger stadig en Thermaltake Toughpower 1500w fra 2009 og den spinder som en mis endnu.



loopdk
 
Superbruger
Tilføjet:
19-12-2020 22:30:41
Svar/Indlæg:
1351/206

#2

 

Tror du ikke det du kan spare i strøm dækker omkostninger ved holde liv i den 🤣



Delfinos
 
Nørd
Tilføjet:
19-12-2020 23:00:33
Svar/Indlæg:
355/1

Det kommer an på hvordan kondensatorerne har det, de har det med at tørre ud med tiden.

Sandsynligheden for at psu'en ligefrem brænder hardware af er ikke stor, computeren ville snarere blive ustabil før det sker.

Men chancen er der naturligvis stadig.

Det må være op til dig om risikoen er det værd for at spare prisen for en ny psu.

 

Min tanke er at når du nu sætter et kort i der bruger næsten dobbelt så meget strøm, er det nok ikke nogen dårlig ide at skifte en så gammel psu samtidig.



Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2020 09:08:32
Svar/Indlæg:
1906/25

Googlede det, og her er fx. betingelserne fra GF:

7.1.5.4 Særlige elektriske apparater Særlige elektriske apparater omfatter følgende genstande, der udelukkende anvendes til privat brug:  Private computere med tilbehør, herunder monitor, tastatur, modem, router, mus, standardprogrammer, tablets, elektroniske lagringsmedier, printer/scanner, joystick, spillekonsol, mediacenter og lignende.  Satellit og navigationsudstyr med tilbehør.  Telefax og fotokopieringsmaskiner.  Mobiltelefoner med tilbehør. Genstande, der før skaden i øvrigt var ubeskadigede, erstattes efter denne tabel: 

Alder Erstatning
 0 - 1 år 100 % 
1 - 2 år 90 %
2 - 3 år 70 %
3 - 4 år 50 %  

4 - 5 år 30 %  
5 - år 10 %

Og hvis der så samtidig er en selvrisiko, er det ikke meget man får.



BPM
 
Senior Skribent
Tilføjet:
20-12-2020 09:17:12
Svar/Indlæg:
223/2

uanset hvad så ville jeg skifte den strømforsyning til en ny model når du nu vælger at komme et nyt grafikkort i af den kaliber, har du råd til det kort har du også råd til en ordentlig ny strømforsyning som du er sikker på levere det den skal...



DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2020 13:45:22
Svar/Indlæg:
1431/233

0# Ja det vil være dækket - hvis du har elektronik dækningen og den går i stykker.

Så skal den på værksted - det koster dig 1000 kr i selvirisko - og så betales reparationen af computeren uden afskrivning.

 

Kan det ikke svare sig at lave så er det med afskrivning som 5# skriver. Sandsynligvis pr komponent hvis de ikke er købt samtidig.

 

Jeg ville dog aldrig købe en elektronik dækning for at dække en stationær, da det oftest bare er en komponent der går istykker som man sagtens selv kan skifte.

 

Ps: Er ansat i et forsikrings selskab. 



morten-turi
 
Superbruger
Tilføjet:
20-12-2020 14:10:05
Svar/Indlæg:
924/212

Tak Alle sammen for jeres indsigt i dette indslag.

Som #4 siger kan det være dårlige komponenter som gør den står af. 

Hvis skidtet går i stykker kan jeg selv lave det. (arbejder som elektronikfagtekniker og laver strømforsyninger til militær/rumfart mm) Så jeg ser PSU'er som er +30 år gamle uden problemer. Dog er det da også en anden kvalitet 😉

#7 Tak for dit input, det var nemlig det om det kan betale sig med en selvrisiko på 1000kr, samt hvis den skal til REP, så kan der gå laaaang tid uden PC.(downtime er ikke en mulighed). Tror hvis jeg skal have elektronik dækning ville det enten være til noget mere "total enheds" produkter som Telefoner og hvidevare.

Checkede Databladet på min PSU, hvis man går ud fra de 100.000timers brug før fejl som de nævner, kan jeg måske (hvis man regner gennemsnit ud med hvor lang tid PC'en står tændt) kunne bruge den i ~6 år mere 🤡



korvol
 
Enthusiast
Tilføjet:
21-12-2020 11:00:47
Svar/Indlæg:
201/0

Moores lov....36 Månder den er ikke lavet til at holde længer.