Ingen dts understøttelse - hvad er lettest at gøre?

Diverse d.  30. december. 2020, skrevet af Burgurne
Vist: 587 gange.

Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2020 20:31:37
Svar/Indlæg:
5872/1286

Hej.

Jeg har i dag modtaget mit nye LG OLED 77" CX. Og jeg har opdaget, at dette nye TV ikke kan vise film med dts og Master-DTS lyd!! Det havde jeg bestemt ikke forventet ville forsvinde, så det tjekkede jeg store idiot ikke før købet. Nu har jeg rippet en masse af mine film med bedst mulig lyd, da jeg har et Dolby Atmos 7.1 anlæg. Ideer til, hvad fa... jeg gør modtages gerne. Det vil jo tage rigtig mange timer hvis det hele skal rippes igen med DD, og det er jeg sådan set slet ikke interesseret i. Hvorfor købe stort TV og godt Denon lydanlæg, for derefter at sortere high-end lyden fra?

For ikke at blande NAS, PC og andre mellemled ind i dette, så forestil en film på en USBpen eller USB harddisk, og denne film har KUN dts lyd. Hvad kan jeg gøre for at afspille den film (med lyd selvf.).

 

M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
30-12-2020 20:53:02
Svar/Indlæg:
2084/124

Dolby Atmos via TrueHD via eARC har det support for.

Alt med DTS har det desværre ikke support for :(



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2020 20:55:25
Svar/Indlæg:
5872/1286

Nej, og Atmos er så nyt, så mange af mine film er med dts eller (blurays) med Master-dts ☹



pansertjald
 
Superbruger
Tilføjet:
30-12-2020 21:28:29
Svar/Indlæg:
1119/58

Hvis du køre din lyd fra dit tv direkte ind i din forstærker og har sat din digitale lyd udgang til PCM, så skulle din forstærker meget gerne selv fange DTS signalet. Det gør min forstærker i hvertfald med mit LG c7.

Dit tv kan ikke dekode DTS signalet, men det kan din forstærker og derfor skal du sende det rent til din forstærker i PCM format



Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2020 21:30:41
Svar/Indlæg:
1906/25

Som jeg forstår det, skal usb-pen / harddisk direkte i USB-indgangen i dit TV?

Så hedder det plain AC3 (DD) - og du kan nemt og hurtigt konvertere ned til DD med programmet  EAC3TO - det er commandline.

Hvis source er på en SSD og destination er på en anden SSD, så kan den rimelig hurtigt konvertere lyden.

Ellers hedder det en 4-500 kr kineser medie-afspiller, du kan sætte i et af HDMI-IN på DENON anlægget.



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Walenad d. 30-12-2020 21:32:48.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2020 22:25:37
Svar/Indlæg:
5872/1286

#3 Nej, det virker ikke. Det virkede på mit gamle C8, men dts er åbenbart bandlyst i CX serien.

#4 Jeg gentager lige mig selv og det er jeg sådan set slet ikke interesseret i. Hvorfor købe stort TV og godt Denon lydanlæg, for derefter at sortere high-end lyden fra?

Men jeg kan sætte USB-dimsen til min Shield, så kan den afspille al den lyd jeg kan finde 😎, så det blev løsningen.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 30-12-2020 22:26:30.


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
30-12-2020 22:32:12
Svar/Indlæg:
4295/306

Problemet er din medie afspiller. Hvis du IKKE har en medie afspiller og regner med at TV'et skal afspille dine medier så er du meget begrænset for de fleste TV magter ingen nye codec - hverken video eller audio. Og DTS er ofte bandlyst som du også har fundet ud af. Prøv også at afspille en video fil på en ipad med DTS - good luck...

Du skal have en dedikeret video afspiller som f.eks. din Shield som du nævner. Herefter skal denne sættes direkte i din receiver for der er god chance for dit TV ikke kan "pass" lyden ned til receiveren. Din receiver kan derimod sagtens "pass" billede op til TV'et.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af KleitusIV d. 30-12-2020 22:35:25.


pansertjald
 
Superbruger
Tilføjet:
30-12-2020 22:37:22
Svar/Indlæg:
1119/58

Kan godt se efter at ha googlet det, at cx ikke kan pass-through DTS lyd overhovedt. heller ikke engang ved PCM. Virker godt nok mærkeligt, da DTS jo stadigvæk bruges på nyeste film i dag og DTS:x også bliver brugt i en del i film.

Det nye Oled tv bliver så et Sony eller Philips i stedet for LG.



poulsen48
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-12-2020 22:39:17
Svar/Indlæg:
2885/268

Heysa Har dit denon anlæg ikke også usb indgang ? det har rigtig mange souround anlæg nemlig 🙂 
Ellers burde du kunne køre det igennem din ps4 hvis du har sådan en ?. eller blue-ray afspiller med usb port ? 🙂 



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
30-12-2020 23:39:58
Svar/Indlæg:
4295/306

Det er det evige problem med media players. Det optimale er stadig at have en dedikeret media player som kan afvikle alle formater og give det rette output.

Dette gælder både lyd og video, og der er et hav af formater i begge lejre der skal afvikles korrekt. Lyd er lidt mere binær, og enten er der lyd eller også er der ikke. Enten understøtter din afspiller formatet eller også gør den ikke.

Billede kræver dog også at afspilleren kan gøre det korrekt. Hvis vi skal gå helt i nørderi, så er der også problemet med at flere filer er kodet ved 23.976 FPS og skal opskaleres til 60Hz eller 50Hz. Med HDR og 4K er der også dynamisk ændring af opløsning og farve-skala. Shield kan f.eks. IKKE dynamisk ændre farve-skema og det kan en PC heller ikke. En PC er sat til et fast output (60hz osv) og så skal softwaren stå for opskalering til TV'et.

Hvis du vil have helt perfekt afspilning så find en media player der kan dynamisk skifte og outputte præcis det format filen er og så lad din surround receiver stå for dekodning af lyden og dit TV stå for visning af billede (24p, HDR osv).

Jeg har selv en Vero 4K+ media afspiller med KODI som i min optik er den bedste afspiller af "løse filer" på markedet. Den kan afspille alt og outputte helt råt så dit dyre TV og din dyre surround receiver kan få det helt korrekte format at arbejde med.

https://osmc.tv/vero/



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2020 10:17:18
Svar/Indlæg:
5872/1286

Mange tak for svar og inputs. Mit system er samlet med alt sat til Denon-receiveren, så den står for al lyd incl TV via eARC, dvs Chromecast Ultra, Nvidia Shield samt en Sony 4K afspiller. Ubetinget bedste billede og lyd opnås med en god 4K skive i Sony'en (Specielt billede er bedre, lyd næsten ingen forskel), men desværre er der også producenter der pakker for hårdt eller for dårligt, så alle 4K skiver er bestemt ikke lige gode.

Mit bedste sammenligningsgrundlag er filmen "Saving Private Ryan", da selve skiven er i rigtig god kvalitet, og jeg har den også som remuxed MKV (fylder ca 76Gbyte). Og jeg giver KleitusIV ret, forskellen ligger primært i HDR (Shield vs Sony), mens der er lidt mindre forskel mellem skive og MKV hvis Sony'en står for begge dele (dog ret bøvlet at bruge Sony'en som medie-afspiller). Vil her lige oplyse, at jeg også bruger KODI på Shield'en (lærte jeg, da jeg lavede det review her på hwt af Venz https://hwt.dk/test/55233/venz...

Den Vero 4K+ ser bestemt interessant ud, men da jeg "næsten" lige har købt den Shield, så bliver det ikke lige pt jeg køber endnu en medie-afspiller.

Næste indkøb bliver nok en Playstation 5 eller en Xbox, så der kan spilles på mit system. 

 



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2020 10:48:17
Svar/Indlæg:
786/83

Jeg er enig med KleitusIV.

Hvis man ripper sine film, er man nødt til at have en ekstern medieafspiller. TV'et er bare ikke god nok til at håndtere sådanne rips.

Hvis du har en Shield, burde den kunne håndtere lyden korrekt på dine rips. Jeg ved dog ikke, om den stadig har problemer med understøttelse af korrekt frame rate?



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af speed six d. 31-12-2020 10:52:51.


Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2020 17:36:26
Svar/Indlæg:
1906/25

#10 - de 4k film der har HDR, har de ikke også ATMOS?

Det er vel på gammeldags BD (1080p) problemet er med DTS?

Men ret beset er industriens håb, at hver gang der kommer noget nyt, så skal man smide sit gamle ud for at købe nyt....



Anonym202187141154
 
Moderator
Tilføjet:
01-01-2021 12:22:52
Svar/Indlæg:
1767/90
#0 Brug da nvidia shield som plexserver og mount din nas på shield samt sætte det op, det tager ikke mindre end 5-10 min, og smid plex på lg tv'et, wupti lyd på :)