Så længe Kina mangler tomme containers lige så længe må vi vente på alt fra Nvidia grafikkort til kopi sneakers og vaskemaskiner.
Fyrrefodscontainerne er strandet i Europa og USA og corona gør det besværligt at får dem sendt retur - det har stået på siden marts sidste år og det bliver bare værre
https://www.euroinvestor.dk/ny...
https://www.dk.dsv.com/om-dsv/...
https://shippingwatch.dk/Reder...
Nu sejler containerskibe næsten tomme fra Kina
Imens containere har svært ved at nå frem til afskibning fra de kinesiske havne, kan der vente høje rater til rederierne på den anden side af virusudbruddet
https://www.soefart.dk/article...
Søfragt Asien/Europa-rater(uge 51)
Opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange fredag viser, at spotprisen på containerfragt fra Asien til Europa stiger $ 176 til $ 3124. Klik her og få overblik udvikling i Shanghai Containerized Freight Index: SCFI Historik
https://www.hellenicshippingne...
https://theloadstar.com/contai...
https://news.yahoo.com/chinas-...
Det er virkelig en udfordring, som mange mennesker ikke kender til eller en som man i mange tilfælde undervurderer... for hey, der er da så mange skibe derude, at det ikke kan være et problem.
Er selv i transport branchen (dog vej og luft) og der er der også store udfordringer med kapacitet på fly, da der normalt transporteres rigtig rigtig meget gods på passagerfly. Dem er det så ikke nogle af i luften for tiden og så er godsfly voldsomt presset 😳
Egentligt glimrende viden, mange tak. Det var jeg slet ikke bevidst omkring.
Har intet mærket i firmaet da vi sender mest internt i norden og EU, og her har DHL Express været klippestabile med next business day leveringer.
Tak for feedback
Jeg syntes lige at jeg ville give lidt info. omkring hvorfor der er så svært at få vores stumper
# 3
Som det fremgår af mit indlæg så er der skibe på vej med TOMME containers til Kina - men ikke så mange som der er brug for - men jeg det ville være rart om vi kunne sælge en masse plastiklort til dem 😉
#4 Ja, det er jo det jeg mener. Kunne vi ikke finde en rigtig god vare at sælge dem, så vi IKKE skulle sejle tomme containere tilbage til Kinøjserne?!?!? Mælkebøtter? Ingen af os gider have dem, men kunne vi nu overtale dem til at lave salater, snaps, krydderier osv ud af mælkebøtter. Jeg vil godt donere 25-30 kilo her til foråret 😎
Udfordringen er som sådan ikke selve transporten, at få de tomme containere derud, udfordringen er, at containerne er strandet i vesten med indhold, der ikke bliver solgt, hvorfor der ikke er tomme containere at sende retur, selvom der er rigeligt med kapacitet til at transporterer de tomme containere.
Nyt
Elektronikkæder ramt af flaskehalse på containermarkedet
Elektronikkæder som Power og Elgiganten mærker konsekvenserne af de for øjeblikket pressede globale logistiksystemer, skriver Børsen. Ved flere lejligheder er varer blevet flyttet fra containere til fly, fortæller direktør.
Læs resten her
https://watchmedier.dk/nyheder...
Ja, skal de flyve hvert grafikkort og bundkort hertil, så er det forståeligt nok, det bliver "lidt" dyrere.
Inden for kaosteori er »sommerfugleeffekten« forestillingen om, at en sommerfugls vingeslag på den ene side af kloden kan starte en storm på den anden side. Det kan forekomme abstrakt, men spørg virksomhederne, og det bliver meget konkret.
Der er mangel på hårde hvidevarer i de vestlige lande som følge af mangel på containere til at sejle dem fra fabrikkerne i Kina. Prisen på fragt ud af Shanghai i Kina er tre gange så høj som for et år siden. Det er igen den kraftige efterspørgsel fra vestlige forbrugere, der har taget logistikken på sengen. Dermed kan det også blive for dyrt at tage varer hjem. Det kan give tomme hylder hos cykelhandleren og forsinke indretningen af nye køkkener.
Vi har hvor jeg arbejder også rimelige udfordringer med at få containere til at sende den anden vej, både til Kina, Japan, Indien osv - det er generelt bare svært at få fat i tomme containere for tiden, uden at være i meget god tid (og ha' råd...)