Grafik fejl under bootup

Diverse d.  06. januar. 2021, skrevet af VAMOSALAPLAYA
Vist: 563 gange.

VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
06-01-2021 10:46:32
Svar/Indlæg:
232/38

Jeg er stødt ind i et problem hvor jeg får de her periodiske grafik fejl/artifacts under boot inde den loader ind i Windows. Jeg vil tro det sker hver 3-5 gang jeg tænder pc'en, som regel kun når den har stået slukket natten over og jeg så kommer hjem igen efter arbejde og tænder den, så kan den finde på at gøre det.

Jeg får ingen frys eller andre mærkelige fejl, og den kører helt ubemærket af at der skulle være noget galt så snart jeg er i windows, når jeg spiller sker der ingen crash, jeg har prøvet at kører en furmark test hvor der heller intet skete.

 

Har desværre ikke lige fået taget et billede af lige præcis min skærm, men fandt et via google som viser meget godt hvad jeg oplever.

Det er som om at det sker lige inden den skal til at vise windows logoet.

Nogle der er stødt på samme problem som evt ved hvad det kan være?

Mit system er således

8700k 4.9ghz

Asus z370-f gaming

3200mhz cl14 fra gskill, kører dem 3600 cl14, 1.45v

Asus 1080ti ti OC model

Skærm benq xl2411p

 


CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
06-01-2021 11:52:03
Svar/Indlæg:
1919/73

Jeg har set lign. fejl et par gange før - det var MB der var sygt  begge gange - tror der var VRAM den ene og en CPU-sokkel fejl den anden

 

 



Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2021 13:00:06
Svar/Indlæg:
1906/25

crasher compen når det sker?

Det kan sagtens være dit kabel (stikkene) som er dårligt eller stikkene i skærm/grafikkort - eller helt simpelt at kablet ikke sidder ordentlig i.

Hvis det var en rigtig H/W fejl, burde du næppe kunne spille eller du ville opleve "rigtige" problemer.

Det kan også være skærmen, den er gal med. Den skifter jo opløsning / refreshrate når den går fra dos til windows.

Evt. nogen software indstilling i windows grafik, som får skærmen til at crashe. Fx. at den står til 59.xx hz i stedet for 60 hz.

Går self. ud fra, at bios alle steder rundt er opdateret.

Sidst men ikke mindst, om grafikkortet sidder ordentlig fast i soklen - og det tjekker du med strømkablet taget ud af din PSU.



VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
06-01-2021 15:02:08
Svar/Indlæg:
232/38

#1 Hmm okay, men som Walenad nævner, burde jeg så ikke opleve deciderer crash og andre fejl i windows, når jeg stresser pc'en?

 

#2 Nej pc crasher aldrig når der sker, den fortsætter helt ind i windows og kører ubemærket af det. Må lige få tjekket op på kablerne, de sidder som de skal så det kan kun være en løs forbindelse hvis det skulle være der den var gal.

 

Må gå alle de nævnte ting efter, bios er nyeste version, og skærm står til 144hz



CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
06-01-2021 15:12:59
Svar/Indlæg:
1919/73

#3 De kom først efter en periode med fejl og en dag ville den ene så ikke boote mere.

Alle dele blev flyttet til nyt MB og så var der ingen problemer mere - Asus undersøgte MB og angav der var en fejl VRAM på det 

 



VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
06-01-2021 15:15:18
Svar/Indlæg:
232/38

#4 Okay, kan jeg teste det på anden måde end nyt mobo, med samme hardware sat i?



CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
06-01-2021 15:36:50
Svar/Indlæg:
1919/73

#5

Jeg flyttede alle stumperne til nyt MB og startede op uden problemer  

 

Men først så skiller du din PC i stumper og samler den igen inkl. ny pasta - bare for tjekke om at er 100% samlet som det skal 

 

At skifte MB koster tid og penge og man skal være hundrede på at alt er undersøgt først - just in case at #2 skulle have ret



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af CDCRenegade d. 06-01-2021 15:41:45.


VAMOSALAPLAYA
 
Superbruger
Tilføjet:
08-01-2021 19:59:27
Svar/Indlæg:
232/38

Så skete det igen, efter 4 dage uden fejlen.

Jeg har tjekket alt efter, om alle stik sidder korrekt, om grafikkort sad ordentligt. Har afinstalleret nvidia driver via DDU og installeret ny driver.

Det var første boot idag, og var klar med mobilen da jeg tænkte det måske kunne komme igen.

Det passer med det er når den skal til at loade windows logoet

Det skal lige nævnes at det startede ud med at være samme størrelse og vandret, som det øverst i tråden

 




Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af VAMOSALAPLAYA d. 08-01-2021 20:01:03.