fejl efter ny CPU

Bundkort / CPU d.  07. januar. 2021, skrevet af Tha PAC
Vist: 1101 gange.

Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2021 20:56:04
Svar/Indlæg:
833/98

Hejsa i gæve gutter

Min søn har længe kørt med et ældre MSI B350 bundkort sammen med en ryzen 3600 CPU, det har hvad jeg ved kørt uden de større problemer.

Jeg købte så ny CPU, smed min 3700x over til ham, sammen med nye ram, også begyndte problemerne.

Den er vandvittig langsom til at starte op, har prøvet reinstall, uden succes. Når den så kommer ind i windows, kører den hver 3 eller sådan gang den endelig starter op okay, dog er der lige det med windows start knappen ikke virker, alt hvad der ligger på start linjen virker ikk, underlige fejl i chrome som du ikke kan tilføje users osv osv. Man kan ikke rigtig gøre noget med indstillinger hvis de skal startes fra menuen, hvis man trykker på feks chrome som er lagt op proceslinjen starter den ikk op, nogle gange gør den hvis man efterfølgende højreklikker på startknappen.

Starter man chrome feks fra skrivebordet starter det fint op, altså underlige fejl.

Spil, discord osv starter fint op og kører også fint.

Jeg har skriftet de andre ram tilbage, men problemet er der stadigvæk. Jeg har ikke den gamle CPU længere, så kan ikke sætte den i igen.

 

Nogen der har et forslag til hvad det kan være, jeg tænker selv bundkortet simpelthen ikke er så kompatibelt med den 3700x, på trods af den kørte helt fint med den 3600. MEn hvad siger panelet

ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2021 20:58:42
Svar/Indlæg:
3799/43

Har du prøvet at opdatere BIOS'en? 



Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2021 21:00:27
Svar/Indlæg:
833/98

Der er nyeste bios der på, og der er ikke kommet en ny siden jeg smed den 3600 i.



ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2021 21:02:55
Svar/Indlæg:
3799/43

Har du prøvet at resette bios, og aktiveret xmp? 



Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2021 21:39:45
Svar/Indlæg:
833/98

Efter alt det roden rundt, med bios indstillinger af forskellig art, drivers, reinstall og alt muligt, virkede det fint med mit test setup, også efter 15 genstart, men så snart det kobles til sønnes udstyr fucker det. 

 Tænkte så han fik sgu da et nyt tastatur i julegave... Ud med det og vupti fejlen væk

Så et helt nyt razer tastatur fucker lortet op, var sgu da heldigt jeg koblede det fra og smed i testbænken, for var klar på at bestille nyt bundkort osv, men fejlen ville jo bare følge med, nu må tastaturet retur til rma. 



ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2021 21:43:14
Svar/Indlæg:
3799/43

Fedt at du fandt fejlen. 



Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2021 22:02:53
Svar/Indlæg:
833/98

I mine 25 år indenfor mit felt har ja da aldrig oplevet denne type fejl. 

Han har jo brugt det de sidste 14 dage, i spil og til skolen osv, når ellers maskinen startede op. 

Men ja man lærer da noget nyt hver dag 🤣



noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2021 23:43:14
Svar/Indlæg:
3321/21

+1 til problemer med Razor tastatur. 

Da deres nye software kom for to års tid siden lavede min computer de underligste fejl, det havde ingen ende før jeg afinstallerede deres software, det har kørt fint siden. Har af og til prøvet at installere det igen for at kunne gøre brug af de ekstra features, men det er det samme galskab 😅 

Det er både på et Intel og et AMD system. 



gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
08-01-2021 02:36:11
Svar/Indlæg:
5678/460

jeg havde en razer mus .. som efter en windows opdatering  ikke ville starte oppe når den var tilsluttet .. kom aldrig videre en bios screen .. men vis jeg tog den ud så fortsat den  og så kunne jeg sætte den i bagefter ;) 


det er så nogle år siden efterhånden og  og jeg har brugt den fornylig igen uden problemer :) så hehe 



Anomynous
 
Superbruger
Tilføjet:
08-01-2021 08:28:26
Svar/Indlæg:
382/14

Hm gad vide om jeg nogensinde havde gættet på tastaturet.... Nu har du da mulighed for at belære sønnike om hvorfor man ALDRIG køber Razer.



Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2021 09:40:14
Svar/Indlæg:
833/98

Lige med den fejl her, er det vist også mere held jeg fandt ud af tastaturet var fejlen. 

Ja de kan gå stykker osv, men den her fejl, hvor du kan bruge det og sådan, uden indikationer på det fejler, det har jeg ikke oplevet før må jeg nok sige, men nu ved jeg da det kan være en fejl man skal være opmærksom på hvis andet ikke viser sig.

 



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2021 15:15:44
Svar/Indlæg:
5874/1287

Først og fremmest en tak til Tha PAC for at melde tilbage med løsningen (ikke alle er lige flinke til det). Men nej, jeg ville heller aldrig have gættet på tastaturet. Måske ligegyldigt nu, men af interesse, var det SELVE tastaturet, eller var softwaren til det, der fik fejlen til at opstå? 

Sønnen må i gang med at ønske sig et nyt GODT tastatur  😉



Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2021 15:22:51
Svar/Indlæg:
833/98

#11

Det var tastaturet, softwaren blev ikke installeret på den nye windows install, og så snart tastaturet bliver koblet på andre maskiner, selv bærbare så begynder de også med underlige fejl, så tastaturet må tilbage. Det er købt i elbanditten og der kan vi ikke gøre noget lige nu, da de ikke tager imod reklamationer før de åbner butikkerne igen.

Så han købte et billigt 60% tastatur indtil vi finder en løsning på det her.

 

Det her Razer var bare hans største ønske til jul, så han er lidt træt af det ikke virker, men har prøvet at forklare ham, når vi får det her byttet/pengene igen, så finder vi lige et andet mærke 😀



Gazivodo
 
Overclocker
Tilføjet:
09-01-2021 01:27:13
Svar/Indlæg:
190/4

YAY(læs: AK ja!)! Razer med MAX BLING! ..er hvad ungdommen vil ha'...(suk)

Og hold da op! Har sgu heller aldrig anset hakkebrættet som værende potentiel FEJLskaber! Nu ved jeg det. Takker for ny lærdom via dine genvordigheder, Tha PAC. 😉   



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gazivodo d. 09-01-2021 01:28:49.


Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2021 17:18:23
Svar/Indlæg:
833/98

Update på problemet

Nu har han fået byttet tastaturet til et andet razer mini, og problemet startede over. 

Prøvede så med et andet kabel, og det jeg kan komme frem til er, at alle USB kabler med USB-C i den ene ende for computeren til at opføre sig underligt, for prøvede 3 ledninger med USB a-USB-C, og så snart de sidder i maskinen så fucker den op. selvom de ikke er koblet i tastaturet, ja de er slet ikke koblet til noget, bare sat i computeren, så fucker det op.

 

Nogen ideer til hvad det kan være og hvad jeg gør, ud over at skifte bundkort.



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
05-03-2021 17:21:44
Svar/Indlæg:
6368/477

Har du prøvet alle USB porte af? Kunne være en fejl med den USB controller som porten tilhører, muligvis en driver fejl.



Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2021 17:33:31
Svar/Indlæg:
833/98

#15

Alle porte prøvet, og driver fejl, hvordan kan det lade sig gøre, når det også viser sig ved kun kabel monteret uden noget i den anden ende, så bliver der vel ikke installeret noget driver 



Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
05-03-2021 22:01:37
Svar/Indlæg:
4981/47

Laver det nye tastatur og/eller kable så også det samme problem på andre maskiner ? Og er kablet nyt/det der følger med til keyboardet eller ? Link til keyboardet evt ?

Driveren bliver ikke fjernet af at man fjerner en enhed fysisk, dog vil den være inaktiv indtil enheden tilsluttes. Men det lyder meget underligt at et kable kan lave de problemer medmindre der er noget fysisk galt.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 05-03-2021 22:03:21.


Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2021 22:27:11
Svar/Indlæg:
833/98

Der er ikke fejl når det bliver koblet til andre maskiner. 

Hvis du læser længere oppe drejer det sig om et razer huntsman mini. 

Det er ombyttet nu, og det nye tastatur som er magen til laver samme fejl. Der er forsøgt flere kabler, men fælles for alle kabler er det er usb a til usb c, og så snart sådan et  bliver koblet til maskinen laver den de fejl. Der er forsøgt 3 forskellige kabler, og ingen fejl på andre maskiner. 

Bare det kablerne bliver koblet til maskinen uden at de bliver sat i tastaturet laver computeren fejl. 

Der er prøvet 5 andre tastature, corsair, logitech bla, og der er ingen fejl på. 

Alle usb porte er i brug på bundkortet, til mus, lyd, camera rgb lys osv, og der de sidste mange år ikke været nogen fejl lignende. Men så snart et usb c kabel kommer i en af portene, så laver den fejl. 



Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
05-03-2021 22:57:25
Svar/Indlæg:
4981/47

Udfra det kan det jo nærmest ikke være andet end Usb porte eller kontroller der er problemet. 

Har du prøvet at sætte USB til 2.0 via bios og se om det hjælper ?



Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2021 09:34:38
Svar/Indlæg:
833/98

Ja mysteriet forsætter...

Efter at have prøvet alt andet, købte jeg et nyt bundkort til drengen, efter det blev monteret, ja gæt engang...

Problemet forsættet, nøjagtig som før WTF

Det kan da ikke være 2 stk keyboards der har det samme problem, eller 2 bundkort med samme fejl. Godt nok er de begge MSI det ene gamle b350 det nye b550

Den eneste genganger er jo nu så SSDén, alt andet er skiftet ud.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Tha PAC d. 10-03-2021 09:37:09.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
10-03-2021 11:10:21
Svar/Indlæg:
4981/47

Det kan vel godt være SSD´en, det er vel den OS ligger på ?

Jeg havde nogen lignende problemer som du beskriver her med en SSD jeg købte brugt, dog ikke med USB.

Troede det var ram eller bundkort, men da jeg ville give den en "refresh" ved at secure erase den, så døde den SSD helt istedet, og der var efterfølgende ingen problemer med det setup længere.



Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2021 09:30:11
Svar/Indlæg:
833/98

https://www.reddit.com/r/razer...

Det er bare en af mange post´s omkring problemerne med det keyboard.

Så det ser ikke ud til at være et problem med computeren, men mere med keyboardet.



TPultra
 
Overclocker
Tilføjet:
13-03-2021 12:26:03
Svar/Indlæg:
188/2

#22 Hvilken model Razer er det?

2 af mine børn og jeg selv bruger et Ornata Chroma og har aldrig haft problemer. 

Jeg har dog oplevet selvsamme problem med andet mærke tastatur på en kammerats computer. Så tror ikke det er softwaren det er galt med. 😕

For et år siden havde jeg et lignende problem med ufattelig langsom opstart på min egen 3600X/B450 Strix. Der viste det sig at være en harddisk der var på vej i døden. 



Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-03-2021 12:49:09
Svar/Indlæg:
833/98

Huntsman mine, har prøvet to af dem nu, og de laver fejl på alle vores AMD maskiner herhjemme. 

Så det røg tilbage til elgiganten og vi leder efter et nyt 



ledue
 
Nørd
Tilføjet:
14-03-2021 18:53:17
Svar/Indlæg:
110/20

Fedt du fandt løsningen, Havde personligt aldrig gættet på dette !  Men gir god mening at pille alt fra og tilslutte elementer efterhånden til fejlen viser sig 



Gazivodo
 
Overclocker
Tilføjet:
15-03-2021 17:49:52
Svar/Indlæg:
190/4