Opsætning af overkill-hjemmenetværk (1Gb)

Netværks  d.  13. januar. 2021, skrevet af NoNig
Vist: 1716 gange.

NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2021 21:27:50
Svar/Indlæg:
23132/740

Hej alle

Plantegning af vores hus


[Bare rolig. Der er en TL;DR i bunden af denne post]

'Lidt' prep: vores hus er gjort klart til at trække netværkskabler i væggene. Der er mindst ét tomt udtag i hvert rum. I større rum, såsom stue og køkken-alrum, er der to udtag. Eneste undtagelse er bryggers, hvor man jo alligevel ikke har computere eller fjernsyn - det er så dér, vi har anbragt vores NAS (kablet kommer ned gennem loftet). Internettet kommer fra en fiberboks der er sat op i kontoret (det er rummet med et kryds på plantegningen).

Umiddelbart, så er der intet i vejen med vores internet. Da vi flyttede ind, havde vi i forvejen en Apple Airport Extreme [APE] (købt i '13), som vi har været extremt [pun intended] glade for. Vi havde dog bøvl med at få WiFi rundt i hele huset - routeren er på kontoret, så for et par år siden købte vi en mere, som blev sat i bridge-mode (extender) i stuen, for at få mere stabilt internet til vores streaming-boks, spillekonsol og eventuelle computer(e) - VR.

Omvendt, så havde vi ikke det bedste WiFi-signal i den anden ende af huset, men det var heller ikke nødvendigt. Nu er børnene blevet lidt større, sidder sommetider med iPads på værelse, der er hjemmeundervisning og -arbejde, så kravene til stabilt internet overalt i huset har ændret sig lidt.

I første omgang trak vi kabel fra bryggers - hvor der er en 5-port switch - henover loftet og ind til en switch i stuen. Den APE der stod i stuen blev flyttet ned i den anden ende og sat til knægtens PC. Det viste sig dog at være for ustabilt til fjernundervisning (Microsoft Teams) og ikke mindst CS:GO. Så vi trak kabel ned til knægtens værelse også og satte APE'en op i ekstra-værelset, så der er god Wi-Fi i den ende af huset nu, men til gengæld er der 'meh'-WIFi i stuen.

Det var prep-delen. Nu kommer "First World problem"-delen.

For ikke så længe siden, kom jeg i besiddelse af en Cisco SG300-52:


(You see where this is going?)

Jeg har i forvejen gået og tænkt lidt i, hvordan vi skulle få ordentligt internet rundt i huset og samtidig have ok med WiFi - ikke kun indenfor men også i haven og rundt om ejendommen. Jeg er aldrig rigtig kommet videre med projektet det seneste års tid.

Vi skulle mod slutningen af sidste år tage stilling til vores internet og valgte at beholde vores Waoo og samtidig opgradere. Med i denne løsning fulgte, foruden en Icotera i4850, 2 stk. AirTies 4920. 

Angiveligt noget 'mesh'-halløj, som jeg har kendskab til men absolut ingen erfaring med. Jeg har læst/hørt om Ubiquiti, der får gode ord med på vejen og jeg har overvejet om det var noget for os.

Så!

Først og fremmest: Hvorfor wall of tekst? Velkommen til. Du må være ny her 😝

On a more serious note: Det er så folk har en idé om hvad 'problemet' er og kan give velbegrundede, brugbare og gode råd 😊

TL;DR: I et hjem, med: 

  • 2x Airport Extreme (6th gen)
  • 1x Icotera i4850 (ISP-provided)
  • 2x AirTies 4920
  • 1x Cisco SG300-52
  • 1x NAS
  • Mulighed for kablet netværk til alle værelser

Hvordan ville du så sætte netværket op, med henblik på solidt internet i alle afkroge og samtidig godt WiFi omkring boligen?

M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
13-01-2021 23:09:18
Svar/Indlæg:
2084/124

Det var sgu et langt skriv uden nøgle oplysninger. 

Materialer at vægge, samt tykkelse. 

Mål på rummene, det er jo ikke til at vide om værelserne er 2x2 eller 5x5 meter. 

 

Jeg ville slå wifi fra på din router, og kable begge airties... 

Eller, ville skifte til ubiquiti - men... Airties går fint an.. 

 

Med de mange rum tror jeg at bedste resultat vil opnås ved at den ene står i køkken alrum, nær gangen, men fortsat i det åbne. 

Den anden i værelset vedsiden af stuen. 

 

Men download app og flyt dem rundt, så kan du se hvor at det giver bedst. 



Toronto
 
Superbruger
Tilføjet:
13-01-2021 23:14:12
Svar/Indlæg:
382/3

Ja, bøvl kommer af sig selv!

Er det beton vægge og hvor stort er huset?

Vi har et hus på 135kvm, og en wifi6 router installeret og mellem 18 og 24 brugere på,

og fin wifi i hele huset med gasbeton indervægge!

Hvis du har betonvægge er løsningen nok kablet forbindelse til storforbrugerne



martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
13-01-2021 23:18:39
Svar/Indlæg:
2826/100

Hvad er definitionen af "god nok forbindelse"?

Hvilken hastighed ønsker du?

Hvilken hastighed har du brug for?

Hhvilken hastighed har du i dag på trådløs? 

Hvilken hastighed betaler du for at have ved din ISP?

Hvor stort er dit hus, og hvad er det bygget af?

_______________________

Næste del, og det her er helt frie tanker, du kan være enig eller uenig, men det er svært at komme med et godt bud uden mere info.

Så hvis vi nu kigger på ubiquiti, så er der nogle ting du skal være opmærksom på. For det første, så er det ikke "out-of-the-box" super hurtigt. Det kan være det, men det er det ikke altid, så der kan være lidt tweaks her og der.

Men, here goes.

Nu tager jeg udgangspunkt i mit setup. Jeg har i dag en USG-3P (Firewall, men nok ikke specielt relevant i dit tilfælde). Derudover har jeg 2 AP'er, hvoraf én af dem dækker huset, og det andet dækker haven, og så lidt andet hyggehardware med deres switch mm, men det er ikke relevant lige her. Det inde i huset er et UAP-AC-PRO, det er sjældent der er nogen enheder på den ude i skuret i vintertiden. Årsagen til der hænger et ude i skuret, er fordi jeg har en evighedsbaby i form af min robotplæneklipper, den skal gerne have hjælp nogle gange om ugen hvor den sidder fast, så får at den kan fortælle mig det har jeg givet den net der dækker hele haven - waste of money, men blev træt af at den sad ude i haven og græd helt alene.

Men lad os lave en test på mit udstyr.

Bær over med mine fantastiske paint skills, men de gule kasser er AP'er, under den her test har jeg kun været på den i kontoret.

Hastigheden står på tegningen, målene er der også, og huset er fuldmuret
Testen er lavet med at bruge en Iphone 8, og min hastighed fra min ISP er 300/300 mbps


Så hvis vi tager din liste fra tidligere.

  • 2x Airport Extreme (6th gen) (Væk)
  • 1x Icotera i4850 (ISP-provided, svær at komme udenom)
  • 2x AirTies 4920 (VÆK)
  • 1x Cisco SG300-52 (VÆK)
  • 1x NAS
  • 1x Ubiquiti UAP-6LR (alene grundet det er wifi 6 og den har flere antenner end lite)

Mit bud: væk med de 2 airports (forudsat de ikke kan andet end wifi), væk med de mesh ting fra din ISP, væk med den switch, årsagen her er egentlig bundet i dens forbrug af strøm, som jeg lige kan se, så bruger den 50W.. konstant, så det er en dyr dame at have hængende for at fodre nogle ganske få enheder med internet. Hvis du ikke har behov for at have noget direkte kablet, så kan du endda klare dig helt uden en switch hvis du bare kan få alle 4 porte i din router åbnet.

Dit hus er så lidt træls, for det optimale sted ville være køkken/alrum ned mod stuen, men jeg ville stadig købe én, og se om jeg kunne få den til at række. Du behøver ikke en cloud key eller andet til det du skal bruge, så du har kun udgiften til ét AP.



martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
13-01-2021 23:21:45
Svar/Indlæg:
2826/100

Update: var lige nede på knægtens værelse (det helt i bunden til venstre, dernede rammer jeg også 300 mbps, forestiller mig grunden til tabet ude i bryggerset er fordi den skal igennem et par køleskabe og et badeværelse.

Men pointen er egentlig bare at du kan forsimple dit netværk og stadig have en rigtig fin hastighed.



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2021 19:53:12
Svar/Indlæg:
23132/740

 

M.Beier skrev d. 13-01-2021 23:09:18

Det var sgu et langt skriv uden nøgle oplysninger. 

Hvor har du ret! Jeg ved jo intet om det her 😔

Det eneste jeg har gjort er at downloade et program, måle signalstyrken rundt om og i hvert rum i huset. Det eneste jeg ved er, at huset er fuldmuret og der går fint signal fra loftet og ned i værelserne. 


Jeg har opdateret plantegningen med størrelser på værelserne. Murene er vist 11 cm rundt i huset og ydermurene er 35 cm. Men jeg er ikke sikker.

Dine forslag til positioner lyder ikke helt ved siden af. Med switchen kunne jeg netop kable dem. Har du en holdning til at placere udstyret på loftet?

Jeg prøver at downloade app'en. Når du siger, at jeg skal holde øje med, hvor det giver bedst, mener du så, at jeg blot skal holde øje med signalstyrken/hastigheden?

Og tak for din hjælp 😊

 


 

Toronto skrev d. 13-01-2021 23:14:12


Hvis du har betonvægge er løsningen nok kablet forbindelse til storforbrugerne

Tror vores huse er omtrent samme størrelse. Storforbrugerne pt. er kontoret [mig], serveren, stuen og sønnike. Resten klarer sig vist fint med WiFi indtil videre 😊

 

martinta skrev d. 13-01-2021 23:18:39

  • Hvad er definitionen af "god nok forbindelse"?
  • Hvilken hastighed ønsker du?

  • Hvilken hastighed har du brug for?

  • Hvilken hastighed har du i dag på trådløs?

  • Hvilken hastighed betaler du for at have ved din ISP?
  • Hvor stort er dit hus, og hvad er det bygget af?
  • Stabil forbindelse på mindst 100 Mbps uden udfald.
  • Så hurtig som mulig (gerne +500 Mbps, hvis det er realistisk), med det udstyr jeg har til min rådighed [eller passende investering]. Tænker ikke jeg er på 10 Gb LAN endnu og tilhørende WiFi.
  • Igen. Så hurtigt som muligt. Vil gerne kunne arbejde med billede og video fra NAS'en, men det er et nice to have.
  • Det kommer an på hvor jeg er i huset. I stuen, nu hvor bridge-APE'en står på ekstraværelset, ligger WiFi i stuen typisk på omkring 144 Mbps (ifølge netværksinfo på computeren). Det er fint nok til browsing, men ikke voldsomt hurtigt ift. at arbejde trådløst.
  • Vi har 200/200 nu men skifter til 500/500 i februar.
  • 160 m² og mursten (fuldmuret).

Ved godt, den står til at bruge 45-50 W (og jeg påstår heller ikke, at det er den mest 'grønne' løsning), men jeg tror, at det kun er når alle porte er i brug [eller noget i den stil]. Jeg har målt den (med sådan en elspare-dims) til at ligge på 20-25 Watt.

Det er naturligvis ikke 'gratis' strøm og alt det der, men for sammenligningens skyld, så har vi pt. en ekstra router og to switches, der forbruger omkring 25 W. Den ene router er (d)en 10-port router, der står i stuen [5W].

Mht. at åbne porte på min router, så er 4 porte ikke nær nok. Det kunne måske være en fordel, hvis jeg skitserede vores devices - trådet såvel som trådløs - så man har en idé om hvilket luksusproblem der er tale om? 😊

 

martinta skrev d. 13-01-2021 23:21:45


Men pointen er egentlig bare at du kan forsimple dit netværk og stadig have en rigtig fin hastighed.

Jeg tænker også, at +100 Mbps er fint til surf og den slags.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 14-01-2021 19:54:25.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2021 12:26:03
Svar/Indlæg:
1178/88

Jeg ville opsætte Unifi følgende to steder:

  • Den lille gang på 4m2
  • I stuen, som jeg forestiller mig er vinklen - gerne så tæt på "indgangen" til alrummet.

Det burde give dig en ret fornuftig Wifidækning.

 

Vi har selv fuldt Unifinetværk herhjemme med en UDM pro og nanoHD AP.

Jeg tror, det er vejen frem for dig. De AP, som du får med af Waoo synes jeg godt nok er noget skrammel ift. Unifi. Du bliver glad i længden.



Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2021 12:51:26
Svar/Indlæg:
1906/25

MESH FTW! Dine Airties burde kunne løse tingene.

Der er BTW 2 LAN porte i hver airties-enhed, så du kan sagtens have 2 kablede enheder i "den anden ende".

Du kan evt. anskaffe en airties mere, hvis du føler, der ikke er dækning nok.

Hvordan de dækker udenfor er svært at sige, men vi har ingen problemer 30-40 meter væk på parkeringspladsen.



noerden
 
Overclocker
Tilføjet:
18-01-2021 13:22:41
Svar/Indlæg:
3/0

@ #3 - hvorfor væk med de Airties 4920 (AC1600)?

Jeg har haft to der på to år skulle genstartes to gange. De kører klippestabilt og har en god hastighed. Mine var kabelforbundet.
Har du Waoo, så kan du få dem byttet til Airties 4960, som er Wifi6, og AX5400.

Og som #7 skriver - de har jo to ekstra porte, så du kan koble diverse udstyr på.

Jeg er desværre skiftet til Stofa (medarbejderbredbånd) og har fået nogle Nokia Beacon 1 (AC1200) - de kører ikke godt, de har færre indstillingsmuligheder (ingen, udover gæstenetværk) og de har kun et ekstra stik. Dem må jeg desværre sende tilbage, og ville faktisk hellere havde dem fra Airties. Nu køber jeg nok en WIFI6 router fra Asus i stedet.

 



martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
18-01-2021 14:03:10
Svar/Indlæg:
2826/100

Fordi dem jeg har set ikke har leveret - overhovedet,. Jeg synes det er fint at du har gode erfaringer med dem, så heldig har jeg bare aldrig været de steder hvor jeg er stødt på dem.

Så det jeg skriver om, er det jeg ved virker, er du uenig er du jo velkommen til at komme med dig bud. 😉
 

noerden skrev d. 18-01-2021 13:22:41

@ #3 - hvorfor væk med de Airties 4920 (AC1600)?

Jeg har haft to der på to år skulle genstartes to gange. De kører klippestabilt og har en god hastighed. Mine var kabelforbundet.

 



noerden
 
Overclocker
Tilføjet:
18-01-2021 14:27:28
Svar/Indlæg:
3/0

Hej #9

Jeg skriver ikke jeg er uenig - jeg spurgte bare hvorfor du ville af med dem 😉 - for at blive klogere

På hvilken måde har de ikke leveret? Er det stabilitet, dækning, hastighed eller indstillingsmuligheder?



Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2021 16:23:41
Svar/Indlæg:
1178/88

#10 Jeg har lige opsat Unifi hos naboen, som havde Waoo mesh før. Allerede om aftenen, da forældrene var til spisning her, var drengene über glade for deres netværk - browsering, ping osv var bare blevet bedre. At jeg så stadig lige mangler at skifte en switch fra 100mbit til 1gbit fortæller nok mere om, hvor slattent Waoo´s mesh løsning er. Nuvel, de have heller ikke kablet dem op overhovedet.



noerden
 
Overclocker
Tilføjet:
18-01-2021 16:37:11
Svar/Indlæg:
3/0

#11 

Jeg havde det kablet og kunne trække omkring 300mbit de fleste steder i huset med en ret lav ping tid.

Men de var også kablet til et gb netværk/switch



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2021 15:45:34
Svar/Indlæg:
23132/740

Hej igen

Først og fremmest: tusind tak for alle de gode forslag. Jeg har nu forsøgt at lege lidt med det og foretaget nogle målinger rundt om og i huset. Vha. programmet NetSpot har jeg kunne lave følgende billeder:

SNR: 15 dB til 40 dB

Signal level: -75 til -50 dBm

 


2G_SNR

 


2G_signal

 


5G_SNR

 


5G_signal

 


Begge_SNR

 


Begge_signal

 

Jeg har sat den ene APE op i stuen (kablet, bridge-mode). Jeg er ikke helt sikker på, at de der AirTies gør det jeg forventer af dem og slet ikke på en måde der passer mig. Som det er lige nu, har jeg vist kun mulighed for at bruge dem som Mesh eller access points. Det kan ganske vist godt bridge, men jeg har jo kabel i den ende alligevel.

Det jeg kunne tænke mig var, at de fungerede som reelle access points, men uden at jeg manuelt skal sætte SSD og adgangskode. Det kun være fint, hvis de kunne køre ligesom APE'en, der henter det hele fra routeren på kontoret.

Jeg pønser lidt på at sætte den ene op på loftet, over den lille gang (4 m²) og så acceptere at WiFi i den ende af huset hedder noget andet end resten. 

Misforstår jeg noget her?