Er det lovlige keys de sælger her?

Software d.  24. januar. 2021, skrevet af Burgurne
Vist: 1145 gange.

Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-01-2021 10:26:28
Svar/Indlæg:
5874/1287

MS office 2019 Pro plus for €2,59

Windows 10 Pro for €2,99

Det lyder mest som priser fra Ebay, men hvis det ikke er lovligt, hvordan kan så sådan en hjemmeside eksistere?

https://keys4all.net/

 

CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
24-01-2021 11:49:17
Svar/Indlæg:
1919/73

De er helt lovlige - man skal være godt tosset hvis man betaler mere for en win10 key



Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-01-2021 13:20:44
Svar/Indlæg:
1906/25

Har lige købt win10 + office key til en kammi. De registrerer fint hos M$.

Det er ubrugte licenser fra maskiner, som bliver solgt til domæne brug. Hvis en skole eller firma eller kommune fx. køber 1000 computere, så er der jo typisk maskiner som skal indrulleres i et domæne, og man så derfra køber volume-licenser. Leverandøren videresælger derfor de ubrugte licenser, mod at kunden får maskinerne billigere uden privatlicenserne.
Bemærk at forskellige lande, har forskellige love angående licenser. I USA er det vist næppe lovligt, men det er det i Danmark og andre EU lande.

Du skal være dog være opmærksom på, at du IKKE kan få nogen form for support hos M$ til de købte produkter.

Licenser har faktisk i mange år været "big business". Specielt dyrere licenser til special-produkter har man handlet i lang tid. 
 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Walenad d. 24-01-2021 13:23:04.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-01-2021 18:46:49
Svar/Indlæg:
5874/1287

Okay, tak for svarene. Dvs jeg kan godt anbefale venner og bekendte at købe keys på f.eks det link i #0?

Jeg har selv handlet på e-bay, men kun til mig selv, da jeg har været meget i tvivl om det var lovligt at købe en Windows 10 pro licens på den måde, når alm forretninger tager langt mere for samme vare.



Nesdunk
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2021 07:50:32
Svar/Indlæg:
420/72

#3 Snildt, bruger dem selv og køber også af og til til venner og bekendte.

Der er dog en lille catch... hvis PC'en ændres hardware mæssigt, mener det er mobo og cpu, så skal der en ny licens til, da denne billige licens er bundet til en unik hardware kode.



@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
25-01-2021 08:26:01
Svar/Indlæg:
4033/364

Det svarer til at 5 km køre for stærkt på på en øde motorvej - man bryder reglerne, men der er ikke nogen konsekvens alt andet lige. 

OEM licenserne på maskinerne er licensieret til den specifikke hardware.  

Licenserne fra maskiner fra firmaer og skoler  der bruger volumelicenser kan desuden været bundet til den undeliggende OEM licens på maskinen, så virksomhedens licensiering kan så være ugyldig.  

 Microsoft DK / Europa afdelingen har haft kontakt til os om ovenstående, da vi havde en bruger som solgte licenser - og det mente MS det var brud på licensreglerne.  Det er en er par år siden, så licensreglerne kan være ændret! 

 

Jeg ved godt at ovenstående er dybt kontrovisielt i disse kredse - og jeg var da også overrasket at reglerne er sådan, men vores licens mand i firmaet bekræftede at det var sådan. 

Desuden licenserne er virksomhedens ejendom, så hvis en medarbejderne/tredjepart sælger disse uden at have købt dem af virksomheden er det tyveri/hæleri  - hvis man køber dem af et firma, må man alt andet lige være i god tro.   

 

#3 - det er svært at svare på, for det kan være en del af pakke af licenser som virksomheden har købt, eller de er købt i et andet land - fx. Netflix koster jo langt mindre i fx. Tyrkiet end i DK , selvom det virker begge steder.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af @ngler d. 25-01-2021 08:26:32.


Walenad
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2021 08:52:34
Svar/Indlæg:
1906/25

..."og det mente MS det var brud på licensreglerne"

Ja, men nu er vi i Danmark, og her gælder dansk lov og ret stadigvæk.....  

(hvis det var sagen med ham der solgte hjemmegenerede keys fra demo-server, så er det jo en helt anden snak.)

At M$ har lavet nogen licensregler, gør IKKE de regler til dansk lov, og de er ofte bundet op på amerikansk lovgivning.

Du kan ikke bruge sammenligningen med overtrædelse af færdselsloven. Du køber EN licens, som M$ har udstedt. Noget andet ville være, hvis der var flere som brugte samme licens.

Hvis du køber en original DVD-film i udlandet, må du også gerne SELV se den. Du må self. ikke videredistribuere den og så videre.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Walenad d. 25-01-2021 09:36:15.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2021 10:12:44
Svar/Indlæg:
5874/1287

Hmmm, jeg kan nu godt forstå, at jeg selv var forvirret omkring dette licens spørgsmål 🤓. Jeg er bare maskinarbejder, og kender ikke dybere til hverken USA´nsk eller dansk lovgivning på dette område



Klump
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2021 13:23:10
Svar/Indlæg:
447/2

Det har været oppe og vende i EU, og deres afgørelse var at hverken Microsoft, Oracle osv kan blokere for videresalg af licenser. 

 

https://www.computerworld.com/...



AXE
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2021 17:12:12
Svar/Indlæg:
1135/38

Har prøvet det telefon aktivering engang det var sku et langt forløb.