Forslag til køb/salg

Diverse d.  31. januar. 2021, skrevet af PhillipA
Vist: 542 gange.

PhillipA
 
Superbruger
Tilføjet:
31-01-2021 13:36:49
Svar/Indlæg:
293/32

Hej

Jeg er ved at være træt af at se grådige scalpers, som køber nyt, eftertragtet hardware for at sælge det på brugtmarkedet med profit.

Min fornemmelse er at jeg ikke er den eneste der har det sådan, og derfor vil jeg komme med et forslag til hvordan vi kan navigere i hvem der scalper.

Forslaget er som følger:
Ligesom vi har en B/W-liste med brugere i "køb/salg", så kunne man lave en scalper-liste.
Tanken med listen er, at hvis vi opdager en scalper, kan vi tilføje brugernavnet samt link til den konkrete markedstråd brugeren har oprettet.

Her så et par bud til hvordan jeg selv ville bruge en sådan liste.
1. Hvis en scalper har noget til salg(uanset om det er en "almindelige" brugt vare til en rimelig pris, eller om det er en ny vare der er sat til salg til overpris), så vil jeg undgå at handle med vedkommende.

2. Hvis en scalper ønsker at købe en vare jeg har til salg(selvom det er sjældent det sker), så vil jeg kun handle med vedkommende, hvis der bliver betalt overpris. I dette tilfælde vil nogle nok mene at jeg er dobbeltmoralsk, men jeg vil egentlig bare bruge et godt, dansk udtryk - ris til egen røv!

Jeg ved ikke om det kun er mig der synes om idéen, eller om andre kan tilslutte mig, men om ikke andet kan vi måske få en debat omkring "problemet".

God søndag derude! 🙂

Boomboy
 
Overclocker
Tilføjet:
31-01-2021 13:51:44
Svar/Indlæg:
351/36
Kommer ikke til at ske.

Det kan kun reguleres ved at man lader være at købe deres ting.


Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2021 14:09:07
Svar/Indlæg:
833/98

Jeg er med på det er træls, og kunne aldrig selv finde på det. Men de gør jo ikke noget ulovligt eller sådan, så tror ikke det er godt sådan at hænge dem ud. 

De gør jo ikke andet end at tjene penge, det er vel ikke anderledes end andre butikker, der også køber ind billigere end de sælger det til. 

Btw jeg er ikke med på den, og køber ikke af scalpers, men jeg gør mig ikke til dommer over noget der ikke er ulovligt 



svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
31-01-2021 14:23:28
Svar/Indlæg:
2263/307

Som crewmedlem, så jeg helst at du bruger anmelde-funktionen, eller blot skriver til en af os, hvis du ser en scalper. Vi må som sådan ikke hænge enkeltpersoner ud, ifølge forumreglerne.




Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2021 14:57:04
Svar/Indlæg:
833/98

#3 men anmelde en der ikke gør noget ulovligt, er det smart at opfordre til det 



Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
31-01-2021 15:15:14
Svar/Indlæg:
4981/47

Det er blevet anmeldt og jeg har lige lukket tråden.

#4

Anmeld funktionen er ikke betinget af om ting er ulovlige eller ej, vi er jo ikke politiet 🙂

Det kan bruges til at gøre crew opmærksom på whatever, dvs alt fra reglebrud til spørgsmål.

Som eks havde jeg ikke set denne her tråd før nu, men læst anmeldelsen på den pågældende tråd via anmeldelsen.



PhillipA
 
Superbruger
Tilføjet:
31-01-2021 15:37:03
Svar/Indlæg:
293/32

#2 I min optik er det ikke meget anderledes, end de fjolser der i starten af coronakrisen, gik ud og hamstrede lokumspapir og andre dagligvarer, for at sælge dem dyrere.

Det her er jo ikke butikker, men derimod private som stopper pengene i lommen uden at betale skat og moms af fortjenesten. 

Jeg er klar over at det ikke er noget som helst ulovligt i det, og selvfølgelig skal folk selv bestemme hvem de handler med, og hvordan de gør det.

Synes bare det er en ærgerlig tendens, som gør at det kan blive nødvendigt, at betale overpris for en vare.

 

#3 Jeg forstår ikke meningen med billedet, men det er også ligemeget.

Det er taget til efterretning. Når du siger 'anmeld-funktionen', så mener du rating af brugeren i 'køb/salg', ikke? Det ville jo selvfølgelig være en rigtig god idé, når nu funktionen er der.

Hvis jeg skriver til jer, når jeg ser en scalper, hvad sker der så? Misforstå mig ikke og tro det er noget negativt, men i gør vel ikke noget ved det?

Det er ikke ulovligt at være scalper, ligesom det ikke er ulovligt, at gå ind og skrive ligegyldige ting i markedstråde og forumtråde. Det sidste er forbudt ifølge sidens regler, men på samme måde kunne man vel forbyde scalpers i 'køb/salg'? Jeg ved godt at det kommer til at betyde, at man i crew skal tage stilling til, om man vil acceptere scalping eller ej, og dermed tage parti.
-Jeg siger ikke at I nødvendigvis skal gøre noget ved det, hvis I ikke synes det er et problem, eller noget I vil tage stilling til, men det var blot et forslag til hvad man kunne gøre, for at komme det til livs.

Jeg er fortaler for at vi skal rette os efter reglerne, hvilket jeg også bestræber mig efter at gøre, så dette skønne forum forbliver det bedste hardware-forum vi har herhjemme 🙂 



Anomynous
 
Superbruger
Tilføjet:
31-01-2021 15:53:23
Svar/Indlæg:
382/14

Kender i det hvor man kommer til at blive grebet af stemingen og køber et 3080 til 7500 og efterfølgende sætter til salg med en køb nu på 11.000. 

Ja hovsa..... blev jo bare grebet af stemningen ik....



animal-mik
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2021 17:27:34
Svar/Indlæg:
908/160

på flere købs og salgssider jeg er med på er der kommet en extraregel.

"scalping not allowed" - grundet markedet pt - ingen overpriser for CPU/ GFX kort.

Men ja - er svært at komme uden om for tiden - der er mange der har 

cashet ind på sitiationen.

Jeg har selv sagt nej til at sælge mit 1080TI ROG poseidon ( som jeg IKKE havde til salg)

til 3500, hvor jeg selv købte det til 2500.

 

 



Boomboy
 
Overclocker
Tilføjet:
31-01-2021 17:35:03
Svar/Indlæg:
351/36
Hvis man ligger ind med de der 2060s fra elgiganten dengang, så det et fint tidspunkt at finde dem frem på 🤡

#6
Jeg synes heller ikke det er iorden.
Men dit forslag er som #3 er inde på, måske ikke helt muligt.

Og hvis nogen er villige til at betale mere end nypris for noget, så det ikke sælger som er den største klovn


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Boomboy d. 31-01-2021 17:36:39.


mangekyo
 
Superbruger
Tilføjet:
31-01-2021 20:42:01
Svar/Indlæg:
516/11

Bare lad vær med at købe fra dem... 

Det er da træls - det kan vi godt blive enige om. Men hvad vil du gøre ved det? Det er ikke ulovligt at smide en vare til salg også se at folk byder den op over nypris.

 

Og jeg er nok lidt enig med #9 her vedr. det sidste.

 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af mangekyo d. 31-01-2021 20:43:31.


PhillipA
 
Superbruger
Tilføjet:
31-01-2021 21:23:57
Svar/Indlæg:
293/32

 

mangekyo skrev d. 31-01-2021 20:42:01

Bare lad vær med at købe fra dem... 

Det er da træls - det kan vi godt blive enige om. Men hvad vil du gøre ved det? Det er ikke ulovligt at smide en vare til salg også se at folk byder den op over nypris.

 

Og jeg er nok lidt enig med #9 her vedr. det sidste.

 

Har du overhovedet læst tråden igennem?

Nej, det er ikke ulovligt. Det er heller ikke ulovligt, at gå ind i samtlige tråde på siden dagligt, for at poste et billede af sin morgenmad, men det ville jo ødelægge siden, hvorfor der også er lavet et regelsæt som bør følges, og hvori der netop står, at man skal holde sig til emnet som tråden omhandler.

Hvad vil jeg gøre ved det? Jeg spørger netop i plenum, om vi kan/bør gøre noget ved det, og kommer med et par forslag på nogle tiltag man kunne tage, for at få det væk fra siden. Om sidens ejere/crew så deler min holdning eller ej, må de jo tage stilling til. Jeg hverken beder om, eller forlanger nogen forandringer/tiltag her på siden, men jeg foreslår at man kunne gøre noget ved det.

Forstår du hvad jeg mener?

 

Boomboy skrev d. 31-01-2021 17:35:03

Hvis man ligger ind med de der 2060s fra elgiganten dengang, så det et fint tidspunkt at finde dem frem på 🤡

#6
Jeg synes heller ikke det er iorden.
Men dit forslag er som #3 er inde på, måske ikke helt muligt.

Og hvis nogen er villige til at betale mere end nypris for noget, så det ikke sælger som er den største klovn

Du og #3 har nok ret.

 

 

animal-mik skrev d. 31-01-2021 17:27:34

på flere købs og salgssider jeg er med på er der kommet en extraregel.

"scalping not allowed" - grundet markedet pt - ingen overpriser for CPU/ GFX kort.

Men ja - er svært at komme uden om for tiden - der er mange der har 

cashet ind på sitiationen.

Jeg har selv sagt nej til at sælge mit 1080TI ROG poseidon ( som jeg IKKE havde til salg)

til 3500, hvor jeg selv købte det til 2500.

 

 

Eksemplet du kommer med, er efter min mening heller ikke scalping, om du så havde solgt til de 3500,-.

Jeg ved ikke hvor længe du har haft dit 1080ti kort, men brugtprisen på det nu, er helt sikkert højere, end den var før launch af 3080 kortet!

.



Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2021 22:07:06
Svar/Indlæg:
833/98

Scalping/score penge på de høje priser der er på hardware, er det ikke et og samme. 

Sælge sit 1080ti til en højere pris end det burde koste, eller købe noget hardware med videresalg for øje, det er vel et og samme.

 spørger man mig, så kan man ikke forbyde det, da det ikke er ulovligt, og mener heller ikke det bryder reglerne i forum, og vil man forbyde en højere pris på nye varer kun, den holder jo ikke.

Jeg er imod man gør det rent moralsk, men at forbyde man tjener lidt penge på hardware herinde som privat person, er ikke den rette vej at gå. Jeg tænker at er det tydeligvis en scalper, så kan man lade være med at kommetere på det og købe det. Scalpere er her jo kun fordi folk er dumme nok til at give de overpriser for det. 

Personligt syntes jeg ikke vi skal regulere markedet herinde med at forbyde at folk sælger til overpris, det er op til sælger og køber i enighed at finde den rette pris, og er begge tilfredse så er ingen snydt.

 



laerling
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2021 23:13:26
Svar/Indlæg:
922/13

Så længe at køberen er klar over det er overpris, så er der intet at komme efter. 

 



Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2021 07:42:19
Svar/Indlæg:
833/98

#13 hvem bestemmer det er overpris

Så længe man er enige om en pris, er der vel ikke noget at komme efter. Er man ikke enig lader man vel bare varen være