hjælp - min cpu kører 100% load

Diverse d.  03. marts. 2021, skrevet af Aura
Vist: 438 gange.

Aura
 
Superbruger
Tilføjet:
03-03-2021 20:26:17
Svar/Indlæg:
274/47

Min CPU er begyndt at kører 100% load lige indtil jeg åbner joblisten for at finde synderen som suger min cpu. så derfor aner jeg ikke hvad det er der gør det. 

nogle der har et bud? 

freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
03-03-2021 20:46:00
Svar/Indlæg:
6368/477

CPU'en i din profil?

 

Hvad får dig til at mene at den kører 100%?

Når jeg åbner jobliste får jeg et spike på 72% og går derefter hurtigt ned på 6%. Hvis du har normal ydelse er det ikke unormalt med et stort spike når du åbner jobliste, især det at den falder et sekundt efter er ret normalt, og fortæller lidt at det blot er det du oplever.



Aura
 
Superbruger
Tilføjet:
03-03-2021 22:43:34
Svar/Indlæg:
274/47

det der fortæller mig det er at mine blæsere går helt amok, og tror at pc'en er 80+ grader varm, og så snart jeg åbner joblisten så falder rpm til normal, og at pc er 36 grader varm.

samt når jeg har kørt overvågning af cpu har den stået til at køre mellem 90 - 100% mens jeg bare sidder herinde uden at have noget kørende bagved



Aura
 
Superbruger
Tilføjet:
03-03-2021 22:44:30
Svar/Indlæg:
274/47

det skal siges at luften der kommer ud er samme temp som rummet jeg sidder i (føles køligere faktisk)



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
04-03-2021 11:13:26
Svar/Indlæg:
6368/477

Hvis ikke at der kommer varm luft ud kan det jo også være dit bundkort der ikke helt kan finde ud af at styre blæserne. Jeg har set samme problem hvor blæserne var sat til AIO eller pumpe stikket på bundkortet, og blot at flytte disse til chassis fan stikkene afhjalp problemet med for hurtige blæsere.

Få fat i noget konkret overvågningsværktøj, evt. hwmonitor og kontroller dine reelle temperaturer.

Der kan også ske meget i baggrunden uden at du ved det. Hvis du har en hurtig internet forbindelse og steam vil opdaterer et spil kræver det rigtig meget af CPU'en da der bliver udpakket som der bliver hentet. Windows update kan også have et ret højt CPU forbrug.

Epic games gør det samme som steam, samme med ubisoft connect.

Det er meget svært at hjælpe dig uden noget konkret. Kom med nogle screenshots, vis os hvad du har kørende osv. Ellers er det en umulig opgave du har sat os på her.



gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2021 12:20:57
Svar/Indlæg:
5504/640

Du har stadig ikke svart på om det er den cpu i din profil



Aura
 
Superbruger
Tilføjet:
04-03-2021 14:28:23
Svar/Indlæg:
274/47

#5 det drejer som om computeren i min profil

#4 det er noget computeren er begyndt på for 3 dage siden, den har ellers været ganske stille indtil da. jeg overvejer at give den en omgang rengøring(igen) i weekenden, og måske en frisk installering. den er også begyndt at lukke halvdelen af de programmer som er sat til at starte op med windows.

så der sker nogle mærkelige ting som jeg ikke har bedt den om, en frisk installering må afhjælpe meget af det.



gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2021 14:40:53
Svar/Indlæg:
5504/640

Opdatere windows ,installere nyeste grafikkort drivere, køre en scanning med dit antivirus program, se hvad der starter op med ccleaner,deaktiver programmer der IKKE er nødvendige starter aut, rens din pc med ccleaner i Register.

 

Har du nyeste bios ?  (husk at ny bios så skal du justere biosen fra bunden af igen incl blæsere,fan kurve,oc af cpuen, instillinger af rammene hvis de err oced og så videre)