Hvordan får jeg bedre netværk?

Netværks  d.  22. marts. 2021, skrevet af Gerner
Vist: 724 gange.

Gerner
 
Moderator
Tilføjet:
22-03-2021 18:07:10
Svar/Indlæg:
589/101


Hej, 
Jeg er lige flyttet i hus, og står derfor i en situation, hvor jeg ikke længere "bare" kan have en router stående til at dække hele arealet.. Routeren står aller fjernest fra, hvor mit kontor er placeret, og så ønsker jeg en lan-forbindelse og ikke WiFi. På nuværende tidspunkt har jeg en router fra YouSee stående i den ene ende af huset, der er knyttet til en WiFi Powerline, der skulle give mig Lan på kontoret. Jeg har 300/xx fra yousee og I kan se på billedet hvad jeg har testet til.. I kan se på plantegningen, hvordan min hus ser ud. 
Det skal siges at huset er af armeret beton.. 

Jeg har ikke mulighed for at trække kabler, hvilket nok besværliggøre det en smule. For det virker som om, at der er ret meget tab ved brug af powerlines.. Så hvad har I af forslag til at forbedre nettet i mit hus? 

Jeg selv tænker noget google mesh for at øge min wifi forbindelse, hvor jeg så vil have en stående på kontoret til min stationær, som ikke her wifi kort i sig. Men er det den eneste løsning jeg har? Og har I evt. forslag til mærke, hvis jeg skal over i mesh? 

På forhånd tak. 

Polle68
 
Overclocker
Tilføjet:
22-03-2021 18:19:05
Svar/Indlæg:
983/167

Kabel op på loftet, og ned på værelset 😀 



Gerner
 
Moderator
Tilføjet:
22-03-2021 19:07:55
Svar/Indlæg:
589/101

Hvis bare jeg kunne... Jeg har flat tag, så det er ikke en mulighed desværre, ellers havde jeg skam gjort det.😉

Polle68 skrev d. 22-03-2021 18:19:05

Kabel op på loftet, og ned på værelset 😀 

 



cmnielsen
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
22-03-2021 20:36:11
Svar/Indlæg:
726/496

Kabel ud af væggen. Køre det på underside af udhæng. Kabel ind igen gennem væggen. Kan evt graves ned, men jeg er ikke sikker på om de er godkendt til det, men på den anden side, så er det jo bare skifte kablet hvis det går til i løbet af din tid. Det holder sikkert længe i jorden.

Edit: Alternativt få det skudt ind til kontoret, det koster dog en mindre formue, men graver du selv tomrør ned kan det måske gøres billigere?



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af cmnielsen d. 22-03-2021 20:38:22.


Tha
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-03-2021 20:37:13
Svar/Indlæg:
833/98

Træk den udenom igennem vinduet, også monter det det under taget. eller over taget og brug noget lignende dem her

https://www.av-cables.dk/netva...

Det har jeg gjort flere steder hvor det har været umuligt eller meget besværligt at trække kabler. 



Gerner
 
Moderator
Tilføjet:
23-03-2021 09:29:18
Svar/Indlæg:
589/101

Jeg har ikke noget udhæng da jeg har fladt tag, så den går ikke. Må forhøre mig andre i foreningen hvad de har gjort. 

cmnielsen skrev d. 22-03-2021 20:36:11

Kabel ud af væggen. Køre det på underside af udhæng. Kabel ind igen gennem væggen. Kan evt graves ned, men jeg er ikke sikker på om de er godkendt til det, men på den anden side, så er det jo bare skifte kablet hvis det går til i løbet af din tid. Det holder sikkert længe i jorden.

Edit: Alternativt få det skudt ind til kontoret, det koster dog en mindre formue, men graver du selv tomrør ned kan det måske gøres billigere?

Den løsning vil jeg ikke kunne indfinde mig i, det kommer nok ikke til at se pænt ud. :) Men tak for tippet. 
 

Tha PAC skrev d. 22-03-2021 20:37:13

Træk den udenom igennem vinduet, også monter det det under taget. eller over taget og brug noget lignende dem her

https://www.av-cables.dk/netva...

Det har jeg gjort flere steder hvor det har været umuligt eller meget besværligt at trække kabler. 

 



CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
23-03-2021 09:54:26
Svar/Indlæg:
1919/73

Du kan bore hul i væggen og så trække dine kabler i udendørs dækskinner

https://www.el-grossisten.dk/d...

 De findes i forskellige dia. og kan placeres diskret under tagkanten eller i jordhøjde

 



Gerner
 
Moderator
Tilføjet:
23-03-2021 11:47:09
Svar/Indlæg:
589/101

Slet ikke en skidt idé, må lige se om det er lige til.. Kontoret ligger på modsatte side af bygningen (Rækkehus), så det skal til at køre igennem en af værelsene.. :/ 

Ellers må jeg prøve at eksperimentere med powerline igen.. Jeg mister bare 270mbit i download.. :O 

CDCRenegade skrev d. 23-03-2021 09:54:26

Du kan bore hul i væggen og så trække dine kabler i udendørs dækskinner

https://www.el-grossisten.dk/d...

 De findes i forskellige dia. og kan placeres diskret under tagkanten eller i jordhøjde

 

 



CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
23-03-2021 12:31:12
Svar/Indlæg:
1919/73

Du kan jo bare trække flere kabler fra din router og så smide dem ind i værelser du kommer forbi  på vejen til dit kontor.

Med dækskinner får du en gnaver beskyttet og flexible løsning og den kan gøre næsten usynlig og så er de nemme at tilpasse med en nedstryger eller vinkelsliber 

Kik lidt rundt og du kan finde gode tilbud på dem

Brug udendørs cat-6 kabler for max. data kvalitet - hvis du kan crimpe selv så køb dit kabel i metermål 

https://www.avxperten.dk/pds-k...

Så skal du bare sætte et vægudtag op i de forskellige værelser - så har du en professionel løsning med en pæn afslutning 

 

 

 

 

 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af CDCRenegade d. 23-03-2021 12:35:59.


Slizerdk
 
Newbie
Tilføjet:
25-03-2021 07:10:47
Svar/Indlæg:
197/3

Hejsa

Mesh AP, et ved router og en i mellemgang så spiller det.

Mesh AP er hvor du har samme wi-fi netværk med samme navn og kode og dækning i hele området og den selv skifter usynligt til stærkeste sender uden du skal skifte netværk og taste kode.

Men hvis du kan så sæt din egen router op med wi-fi lige efter den udleverede for det er noget mug som smides gratis efter kunderne (egen erfaring, skulle have byttet en der var defekt og montør gad ikke modtage den gamle for de var så billige at det kostede mere at sende ham ind med den end smide den ud)

mvh.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Slizerdk d. 25-03-2021 07:13:45.


sphinxdk
 
Overclocker
Tilføjet:
25-03-2021 15:05:17
Svar/Indlæg:
8/1

Hvis du ikke lige har mod på kabling som foreslået ovenfor, så vil jeg også sige at det er forsøget værd med Mesh.

Har selv TP-Link M9 Plus og det har ingen problemer med at følge med vores 100mbit forbindelse.
Ved ikke om det kan holde de 300/xx men det er da forsøget værd.
Jeg har dog ikke prøvet at game via wifi, og har derfor ikke undersøgt så meget hvordan det ser ud mht. ping m.v.

På HOL er der en gut der har et sæt til salg til 1500,-:
https://www.hardwareonline.dk/...

(for en god ordens skyld - jeg kender ikke sælger, og har ikke noget med annoncen at gøre)

Kan kun anbefale sættet - det skal ikke sammenlignes med M5, som er noget svagere.
Ville i dit tilfælde anbefale at sætte AP ved router, ved væg mellem spisestue/bad, og det sidste ved din pc - evt. med en switch koblet på, hvis du skal bruge flere porte.

Hvis det er noget hø, så vil jeg tro, at du kan skyde sættet videre uden det vilde tab.
 



Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af sphinxdk d. 25-03-2021 15:07:38.


Gerner
 
Moderator
Tilføjet:
26-03-2021 09:59:13
Svar/Indlæg:
589/101

Jeg har fået kigget lidt videre på det her, og tror at det jeg gør til en start, da det ikke kræver det største indgreb og ej heller på pengepungen er, at jeg får mig 3 Wifi boostere fra Yousee.. De koster mig 60 kr. om måneden. 
Så kan jeg i hvert fald se, om mesh kan gøre noget godt for min bolig.. For går jeg ind i stuen så har jeg 300mbit over wifi. Så håber Mesh kan få mig lidt højere op på kontoret. :) 



yupper
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2021 11:26:14
Svar/Indlæg:
1346/11

er der ikke nogle radiatorer som har rørgennemføringer gennem vægge? så kunne du trække kablet gennem dem.

væggene inde i huset er jo ikke umulige at bore igennem, jeg ville gå gennem værelset hvor routeren er, langs panel gennem skabet og ind i stuen, følge panelet i stuen ned til køkken, op under loftet hvor køkken er og ud til gang og over til kontor under loftet. Kablet skal naturligvis være i en kabelkanal eller gemmes under en liste.