Norlys/Nordenergi - fiberforbindelse

Diverse d.  29. marts. 2021, skrevet af Fluz
Vist: 1181 gange.

Fluz
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-03-2021 23:37:09
Svar/Indlæg:
525/68

Er interesseret i at høre om andre oplever problemer med Norlys/Nordenergi mht. deres fiberforbindelse i Nordjylland?

Kort sagt varierer hastighed på både download og upload. Ganske enkelt får man ikke den hastighed, som man bør alt afhængig efter abonnement. Ligeledes opleves det, at forbindelsen ikke kører synkront.  

Oplever du ligeledes dette eller har kendskab til det, så tilføj gerne din bemærkning/kommentar/oplevelse til denne tråd. Jeg er interesseret i at høre, hvor mange, som egentlig har lignende problemer. Kan oplyse, at Norlys har haft problemer mht. fiberforbindelser, som absolut ikke kører som de bør, til mit kendskab, i 7 måneder. 

For at sige det ligeud så er Norlys bedøvende ligeglad, det virker i hvert fald sådan. Virker ikke seriøse med, hverken at indrømme problemet eller få det løst. Desværre har de mere eller mindre monopol. 

Vil gerne pointere, at jeg ved de har problemer. Det være sig om det er deres egne kunder, dvs. Norlys, gennem Stofa eller om det er anden udbyder, som har aftale med Norlys.

Hvis du tror, at du får, hvad du betaler for vil jeg anbefale at lave en hastighedstest for at sikre, at du rent faktisk får den hastighed, som du betaler for. 

På forhånd tak.



Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Fluz d. 29-03-2021 23:37:42.
Slizerdk
 
Newbie
Tilføjet:
30-03-2021 07:39:10
Svar/Indlæg:
197/3

Hejsa

Havde samme problem i gamle dage med fiber fra TDC, de ignorerede mine henvendelser.

Løsningen? jeg ringede til deres regnskabsafdeling og fik mine regninger sat i bero til de leverede de aftalte ydelser, så kom der skub i måleudstyr (jeg havde ret i mine klager), montører i gennemsnit hver 3-4 uge og nyt kabel til jeg fik det aftalte i min kontrakt med dem.

Find dig IKKE i påstande om såkaldt "overhead" på kabler hvor man må lavere forbindelse på sit internet end lovet, på FIBER er forbindelsen digital og der er INTET overhead/tab/støj på en lysleder.

Det viste sig at min "fiber" var kun fiber til nærmeste fiberknude hvorefter den blev ført videre i kobberkabler og så var det jo ikke en fiber forbindelse jeg var solgt, men det er en anden historie til en anden gang.

mvh.



M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
30-03-2021 18:10:09
Svar/Indlæg:
2084/124

 

Slizerdk skrev d. 30-03-2021 07:39:10

Hejsa

Havde samme problem i gamle dage med fiber fra TDC, de ignorerede mine henvendelser.

Løsningen? jeg ringede til deres regnskabsafdeling og fik mine regninger sat i bero til de leverede de aftalte ydelser, så kom der skub i måleudstyr (jeg havde ret i mine klager), montører i gennemsnit hver 3-4 uge og nyt kabel til jeg fik det aftalte i min kontrakt med dem.

Find dig IKKE i påstande om såkaldt "overhead" på kabler hvor man må lavere forbindelse på sit internet end lovet, på FIBER er forbindelsen digital og der er INTET overhead/tab/støj på en lysleder.

Det viste sig at min "fiber" var kun fiber til nærmeste fiberknude hvorefter den blev ført videre i kobberkabler og så var det jo ikke en fiber forbindelse jeg var solgt, men det er en anden historie til en anden gang.

mvh.

Lyder til at du blander nogle ting sammen. 

'Det viste sig at min "fiber" var kun fiber til nærmeste fiberknude hvorefter den blev ført videre i kobberkabler og så var det jo ikke en fiber forbindelse jeg var solgt,' 

Du har muligvis haft coax over fiber - den anden vej rundt, næppe. Der

Det er digital, ligesom alle andre løsninger... Der er altid højere hastighed, andet end hvis du har 1000mbit ned. 

En 1000/500 linje er f.eks. typisk 560mbit op, for netop at sikre at du har over 500mbit. 

Sidst men ikke mindst; der er tab på fiber, dog markant mindre end de to andre gængse kabel teknologier. 



#3
CF
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2021 21:31:31
Svar/Indlæg:
4689/105

Min oplevelse med fiber har også været en blandet oplevelse. Godt nok ved Trefor, hvilket sidenhen blev til Waoo, for til sidst at blive Ewii. 

Bor i et gammelt byggeri, så hvis jeg ikke tog fiber var 10mbit det bedste jeg kunne få dengang. Derfor gik jeg efter fiber, hvilket kunne nå langt højere hastigheder generelt på daværende tidpunkt. Hastighederne var altid som lovet, men havde et par gange i måneden udfald på forbindelsen. Det var heller ikke nemt at få dem til at løse de problemer. Tog dem 1 år før de sendte en tekniker ud der fandt ud af at fiberen ikke var monteret ordentligt. I samme ombæring skiftede de fiberboksen til en med indbygget router. 

Den nye boks ville så ikke samarbejde med min egen router og måtte derfor nøjes med den der var indbygget i boksen. Noget værre møg.

Et år efter det begyndte de så at køre med nye fiberbokse uden indbygget router, men da jeg efterspurgte om jeg ikke kunne få sådan en fik jeg at vide at jeg skulle betale 4000kr for det med montering osv. Da jeg ringede ind for at opsige aftalen fik jeg så sjovt nok at vide at jeg ikke skulle betale noget for udskift af boks, hvis jeg blev ved dem. Det eneste de fik ud af det var at overbevise mig om at det var den rette beslutning at sige farvel og tak.

Jeg begyndte så at kigge på andre muligheder og fandt ud af at man i dag kan få 1000mbit gennem antennestik, så ringede til Hiper og 1 uge efter havde en tekniker skiftet mit antennestik og har nu 1000/60mbit for 249kr i måneden (150kr mindre end hvad jeg gav for 500/500mbit). Har ikke haft et eneste problem siden og har aldrig kørt en hastighedstest hvor den lå under 950mbit, så det er hvad jeg anbefaler alle i dag med mindre de har brug for høj upload.



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af CF d. 30-03-2021 21:38:30.


Slizerdk
 
Newbie
Tilføjet:
30-03-2021 22:11:17
Svar/Indlæg:
197/3

Hejsa

#2

Har selv bygget mit hus og gravet fiber ned til nærmeste fiberboks så jo der var fint fiber, både inde i huset til converter og fra huset og ud til det gamle DONG fibernet 😉

Min forbindelse var angiveligt en 300/50 fra Yousee men blev målt til 3/1 flere gange selv af deres udstyr, og det er lidt mere end acceptabelt selv for de mest glade for Yousee.

Da jeg skiftede selvskab fik jeg en 1000/1000 på selvsamme fibertråd ind i huset og det har kørt fejlfrit siden så internt her i huset kontaktede jeg så en af de teknikere der var på min sag, det viste sig at TDC backbone ikke kunne håndtere trafikken og gik fra fiber til coax kabel fra nærmeste central (3 km. væk) og videre til nærmeste større by.

Deres løsning i mit område var "den der klager får prioriteret trafik til den næste klager og overtager" fik jeg at vide.

Tl;dr: ikke coax forbindelse fra mig, men overgik til coax fra bycentral og videre - der er nu gravet fiber ned i deres backbone struktur.

mvh.



Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2021 22:30:38
Svar/Indlæg:
1178/88

Jeg sidder ca 20 km syd for den nordjyske grænse på en Stofa 500/500.

Rammer 494/488, og har eget udstyr på (UDM Pro).

Ping 3 ms.

 

 



Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af Lohse d. 30-03-2021 22:32:41.


Fluz
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2021 22:44:39
Svar/Indlæg:
525/68

Først og fremmest tak for jeres inputs, men som sagt er jeg interesseret i at høre fra folk som har fiberforbindelse gennem Norlys/Nordenergi og høre om deres oplevelser. Ligeledes dem, som rent faktisk har kendskab til andre, som har gennem Norlys/Nordenergi, dvs. kendskab til forbindelsen.

@Lohse det ser fornuftigt ud. Jeg vil dog mene, at du burde køre over 500 mbps på både download og upload, det kan dog skyldes forskellige faktorer. Så det kan være, at dette er helt korrekt. Men den profil, som anvendes for din forbindelse er eller rettere skulle gerne være over 500 mbps.

 



Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2021 23:23:18
Svar/Indlæg:
1178/88

#6 Helt enig - jeg har dog et TV, som kører lidt i baggrunden, og så var ungerne også i gang :)



M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
31-03-2021 17:32:00
Svar/Indlæg:
2084/124

 

Slizerdk skrev d. 30-03-2021 22:11:17

Hejsa 

#2 

Har selv bygget mit hus og gravet fiber ned til nærmeste fiberboks så jo der var fint fiber, både inde i huset til converter og fra huset og ud til det gamle DONG fibernet 😉 

Min forbindelse var angiveligt en 300/50 fra Yousee men blev målt til 3/1 flere gange selv af deres udstyr, og det er lidt mere end acceptabelt selv for de mest glade for Yousee. 

Da jeg skiftede selvskab fik jeg en 1000/1000 på selvsamme fibertråd ind i huset og det har kørt fejlfrit siden så internt her i huset kontaktede jeg så en af de teknikere der var på min sag, det viste sig at TDC backbone ikke kunne håndtere trafikken og gik fra fiber til coax kabel fra nærmeste central (3 km. væk) og videre til nærmeste større by. 

Deres løsning i mit område var "den der klager får prioriteret trafik til den næste klager og overtager" fik jeg at vide. 

Tl;dr: ikke coax forbindelse fra mig, men overgik til coax fra bycentral og videre - der er nu gravet fiber ned i deres backbone struktur. 

mvh.

Hvis dit postnummer angivet stemmer, så er der 3 DONG noder i dit område;
DN047, Agnetevej

DN048, Birkeengen

DN049, Nordmarksvej

 

Disse bliver alle forsynet med fiber, og de to centraler, hhv. Birkeengen & Plutovej, de bliver også forsynet med fiber - der er aldrig, gentager, aldrig, blevet anvendt kobber (telefoni) eller coax ('TV') til at forsyne fiber infrastruktur. Mit arbejde består i at renovere disse noder.

I hver node er der 4 mulighed;
P2P (vedhæfter billede på bagkant, telefonen er til opladning)

TTV

GPON (det som du sandsynligvis har nu)

Dedikeret fiber (Det er du ikke i tvivl om på regningen*)

 

Med TTV, som mange omtaler 'DPON' har man en stor grå/sort boks hvor at fiberen kommer ind, på denne står der CISCO Prisma D-PON ONT, og signalet skiftes i denne til coax.

P2P har man en lille hvid converter hvor at der typisk står "LINK" LAN, FX, POWER.

GPON har du enten en fiber twist, en nærmest kvadratisk boks hvor at der er 1-4 RJ45 udgange. alternativ har du en alcatel, hvor at der er én RJ45 udgang.

 

Mit bedste bud, ud fra din beskrivelse, har du haft en D-PON, men det betyder ikke at infrastrukturen bagudrettet har været andet end fiber.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af M.Beier d. 31-03-2021 18:25:15.


Slizerdk
 
Newbie
Tilføjet:
31-03-2021 22:37:15
Svar/Indlæg:
197/3

#8'

Ny eksisteret DONG fibernet så ikke siden for 10 år siden, og alt blev flyttet over på TDC for de købte fiberen og ikke DONG backbone, slå det op ven.

Jeg var gutten der splejsede fiberen i gamle dage for Powercom og der anvende man 0 graders splejsning, men TDC indførte 9 graders splejsning men ulejligede sig ikke med at skifte udstyr da man overtog Dong backbone, du kender så selv som professionel problemerne allerede der.

 

mvh.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Slizerdk d. 31-03-2021 22:50:07.


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
31-03-2021 23:23:03
Svar/Indlæg:
2084/124

Det ændrer dog ikke på at TDC aldrig har haft fiber til slutkunde som bliver skiftet til anden teknologi længere tilbage i kæden. Den anden vej rundt, ja, og også fortsat i dag... Telefoni er ikke nødvendigvis hele vejen tilbage, ej hellere TV/Coax.

... Og DONG fibernet blev overtaget af TDC i 2009, så medmindre at man har hoppet tilbage i tiden og opkøbt et net som ikke eksisterede, så er der noget der ikke helt stemmer.



phansen
 
Superbruger
Tilføjet:
31-03-2021 23:28:33
Svar/Indlæg:
492/0

D-PON, også kaldet RFoG, er transport af RF over fiberen. Dvs. der er coax i hver ende.



Slizerdk
 
Newbie
Tilføjet:
31-03-2021 23:32:43
Svar/Indlæg:
197/3

#11

Og vi fik skiftet til D-PON da vi blev opslugt af TDC, den sidder der stadig.

Der er ALDRIG postuleret at TDC har installeret og senere skiftet men at de har opkøbt og isat eget udstyr der ikke var helt kompatibelt med DONGs måde at sende på.

Men min COAX mangler, den går ud i en lysleder der går ind i en converterboks der leder signalet videre til LAN.

Det eneste mit coax kabel gik til var i gamle dage TV over internet og der gik kablet KUN op i et skillefilter for at sorterer alt under 5Mhz fra pga. støj fra internet som kunne forstyrre og pixelere tv signal på tv.

Men lad os bare slutte tråden her, jeg har mine arbejdssedler for udført arbejde af TDC (ALDRIG blevet opkrævet en krone da jeg krævede udspecificerede sedler og målinger) og kan stå inden for mine oplevelser i de spæde TDC fiber dage.

mvh.



Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Slizerdk d. 31-03-2021 23:46:01.


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
31-03-2021 23:33:54
Svar/Indlæg:
2084/124

 

phansen skrev d. 31-03-2021 23:28:33

D-PON, også kaldet RFoG, er transport af RF over fiberen. Dvs. der er coax i hver ende.

Det afsluttes lige netop som coax på kundesiden, afleveringspunktet er en DOCSIS 3.0 DVU.

 

Tilføjelse; Fordelen er at man kan sende signalet over langt større distance uden forstærkning.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af M.Beier d. 31-03-2021 23:37:03.


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
31-03-2021 23:55:07
Svar/Indlæg:
2084/124

Nok er udstyr specificeret fra 4MHz, men man anvender hverken 4 eller 5MHz, hvor at grænsen går er igen(ligesom specifik om backbone) fortroligt - men en konkurrent fik prøvet sig med lavere end smertegrænsen, og havde meget ballade.

 

Det skillefilter har(og havde) til hensigt at beskytte internet forbindelsen(forbindelserne) fra støj udsendt af TV, forstærker m.v. ikke den anden vej rundt.

Det værste eksempel i nyere tid; https://www.bbc.com/news/uk-wa...



phansen
 
Superbruger
Tilføjet:
01-04-2021 00:29:31
Svar/Indlæg:
492/0

 

M.Beier skrev d. 31-03-2021 23:33:54



Det afsluttes lige netop som coax på kundesiden, afleveringspunktet er en DOCSIS 3.0 DVU. 

  

Tilføjelse; Fordelen er at man kan sende signalet over langt større distance uden forstærkning.

Korrekt, men det starter også som coax (ved CMTS'en). Den egentlige fordel er, at man kan gå i gang med at bygge FTTH og samtidig beholde den gamle infrastruktur. RFoG er dog en døende teknologi, ikke bare i Danmark.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af phansen d. 01-04-2021 00:30:44.


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
01-04-2021 07:08:45
Svar/Indlæg:
2084/124

 

phansen skrev d. 01-04-2021 00:29:31

 

M.Beier skrev d. 31-03-2021 23:33:54



Det afsluttes lige netop som coax på kundesiden, afleveringspunktet er en DOCSIS 3.0 DVU. 

  

Tilføjelse; Fordelen er at man kan sende signalet over langt større distance uden forstærkning.

Korrekt, men det starter også som coax (ved CMTS'en). Den egentlige fordel er, at man kan gå i gang med at bygge FTTH og samtidig beholde den gamle infrastruktur. RFoG er dog en døende teknologi, ikke bare i Danmark.

Det har du ret i. 

Men selve teknologien er forsimplet betegnet som Coax over fiber, hvorfor har du belyst ganske godt. 

Man kan iøvrigt ikke længere blive oprettet på denne teknologi, kun nedtaget. 

Fordele for leverandør; længere distance uden forstærkning

Fordele for kunde; man kan bruge sin antenne installation i hjemmet. 

Andre fordele; man har været klar til at konvertere til fiber. 

... Og så er jeg lidt svar skyldig på om der bruges af data ved tv, det mindes jeg ikke er tilfældet - det gør man ved rå fiber. 

 

Ulemper; mange, rigtig mange.. 

 

Anbefaling; behold TV delen på DPON og skift internet til GPON såfremt at der er 2 fiber inde i hjemmet.