Ubiquiti AP's

Netværks  d.  31. marts. 2021, skrevet af CRKrogh
Vist: 752 gange.

CRKrogh
 
Overclocker
Tilføjet:
31-03-2021 20:32:59
Svar/Indlæg:
169/5

Helt kort:

Jeg skifter nu til et Ubiquiti-setup med en USG-Pro-4, men hvilke AP'er skal jeg have fat i? 

POE er ikke noget problem og de skal køre 802.11AC.

Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2021 21:26:47
Svar/Indlæg:
804/29

Jeg har 3 Amplifi i huset. Mesh. De dækker mega godt, selv ude i haven kan vi downloade 2-the-max .-) Vores hus er aflangt, så har et mesh i stuen, et midt i huset på 1. etage, og det sidste i vores bryggers. De kører med ethernet backbone. Jeg er meget tilfreds.



CRKrogh
 
Overclocker
Tilføjet:
31-03-2021 21:28:35
Svar/Indlæg:
169/5

Tak for input, men som jeg forstår det, er AmpliFi ikke rigtigt sagen sammen med en USG-Pro-4?



Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2021 21:29:41
Svar/Indlæg:
804/29

Vi har 1 Ubiquiti AmpliFi Instant WiFi mesh router og 2 Controllers. De er bare sat i bridge mode.

https://www.avxperten.dk/ubiqu...

https://www.avxperten.dk/ubiqu...

 

Update: De virker fint med min Mikrotik router. Aner ikke om de giver probs med deres egne routers?



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Had d. 31-03-2021 21:30:34.


CRKrogh
 
Overclocker
Tilføjet:
31-03-2021 21:34:42
Svar/Indlæg:
169/5

Hele ideen med USG'en er dels en anstændig firewall med IDS/IPS, dels centraliseret kontrol med det trådløse. 

Jeg laver kun en opsætning her, der så ruller ud til AP'erne, når de kobles til, og de leverer så til gengæld statistik retur.



Had
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2021 21:59:34
Svar/Indlæg:
804/29

Jeg havde deres Ubiquiti UniFi UAP-AC-LR før. Det kunne overvåges via deres cloud controller. Men jeg var meget skuffet over rækkevidden på dem, så skiftede til mesh.

https://www.proshop.dk/Access-...



CRKrogh
 
Overclocker
Tilføjet:
31-03-2021 22:03:04
Svar/Indlæg:
169/5

Det er netop derfor jeg spørger her - der findes bl.a. long range udgaver, men om det er nødvendigt (og i det hele taget kompatible)? 

Uanset hvordan vi vender, drejer og snakker om det - så skal det være USG'en, der er omdrejningspunktet i løsningen og ikke alternative forslag til noget helt tredje.



martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
02-04-2021 09:13:36
Svar/Indlæg:
2826/100
  1. Hvor meget skal du dække? 
  2. Hvad er dit behov for båndbredde på det trådløse? 
  3. Og hvilke enheder har du? (mobiler, tablets osv). 
  4. Hvor skal de placeres (kunden indendørs eller?)

Unifi er netop kommet med deres wifi 6 enheder, som dog stadig prismæssigt er højere end de ældre enheder. De giver dog ikke noget værdi hvis du ikke har client enheder som også er wifi 6, så derfra kan man overveje om det er de ekstra penge værd. Derudover er U6 enhederne stort set konstant udsolgt lige pt, så hvis man vil have dem er der en relativt lang leveringstid.

Omkring LR, så er der flere der oplever (logisk nok, grundet navnet) at enhederne kan se det trådløse, men ikke forbinde. Dette sker når de er så langt væk fra AP'et at LR kan sende derud, men din telefon mm. ikke kan sende retur. Så det du risikerer med LR er at du går helt ned i enden af haven og tænker "fedt, der er stadig forbindelse", men når du prøver at forbinde fejler den. 

Fordelen ved LR over eks. lite er at den har 4x4 "antenner" om du vil, hvor lite så vidt jeg husker kun har 2x2, nano HD har ligesom LR 4x4. Basalt set (lidt forsimplet) jo flere antenner, jo højere potentiel hastighed.

Og så sidste emne, du skriver meget om at det skal passe med en USG-Pro-4, er der en grund til du er så obs på lige netop den model? Alt efter behov, ville jeg personligt kigge i retning af UDM-pro, som også leverer 1 gbps med IDS/IPS (så vidt jeg ved), og dertil er en væsentlig nyere mode, med både mulighed for indbygning af diske (hvis man ønsker at bruge unifi protect), ligesom den har indbygget controller, så du slipper for at skulle installere den ved siden af. Dertil får du et produkt som har en noget længere levetid før EOL i forhold til Pro-4



CRKrogh
 
Overclocker
Tilføjet:
02-04-2021 10:10:04
Svar/Indlæg:
169/5

Tak for konstruktivt input!

Grunden til fokus på USG-Pro-4 er simpelthen, at jeg allerede har den kørende i mit setup, så den vil fortsætte sit iøvrigt udmærkede job. Når der engang skal opgraderes, vil det nok blive noget DreamMachine, men hver ting til sin tid.

Jeg burde jo egentlig have haft en mistanke til LR-problematikken. Vi ser lidt det samme blandt radioamatører med store PA-trin og middelmådige antenner - lidt som en krokodille, med stort gab og små ører... 😉

Mon det så kan passe, at valget måske reelt kommer til at stå imellem Nano HD og AC Pro?

Det er en almindelig vinkelvilla, men jeg har brug for anstændig WiFi-dækning af hele grunden, da der er en plæneklipper koblet op.

Klienterne er en bred skare af tablets, mobiler, laptops, værktøj og muligvis Stofas settopbokse, der dog lige nu er kablede.



martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
02-04-2021 10:33:14
Svar/Indlæg:
2826/100

 

CRKrogh skrev d. 02-04-2021 10:10:04


Grunden til fokus på USG-Pro-4 er simpelthen, at jeg allerede har den kørende i mit setup, så den vil fortsætte sit iøvrigt udmærkede job. Når der engang skal opgraderes, vil det nok blive noget DreamMachine, men hver ting til sin tid.

Det giver ret god mening, hvis du allerede har en, så havde jeg også beholdt den :) Det er jo en rigtig fin Fw i sig selv, men skulle man købe nyt ville jeg altid gå efter UDM-pro eller UDM over USG-Pro-4 eller USG-p3.

 

CRKrogh skrev d. 02-04-2021 10:10:04

Jeg burde jo egentlig have haft en mistanke til LR-problematikken. Vi ser lidt det samme blandt radioamatører med store PA-trin og middelmådige antenner - lidt som en krokodille, med stort gab og små ører... 😉 Mon det så kan passe, at valget måske reelt kommer til at stå imellem Nano HD og AC Pro? 

Det kommer an på hvad du gerne vil opnå, Nano HD har generelt en kæmpe fanscare, personligt har jeg dog mit blandet på 1 AC-pro og 1 AC-lite. Og de er endda placeret de "forkerte" steder.

AC-Pro kan tåle at være udenfor, hvorimod AC-lite er et indendørs AC. Jeg har valgt at smide et AC-Lite ud i skuret, alene for at den kan dække haven hvor robotten kører, så jeg får at vide hver gang den græder over at den sidder fast. 


Trækker uden problemer 300 mbps fra begge, hastigheds gap er grundet min internet hastighed ikke er højere. og dækningen i hele huset er god. Huset er fuldmuret.

Jeg lavede på et tidspunkt en iperf3 test, via det trådløse, men må nok erkende jeg ikke husker resultatet længere, men den vise i hvert fald at de 300 mbps ikke var grundet det trådløse.

CRKrogh skrev d. 02-04-2021 10:10:04

Det er en almindelig vinkelvilla, men jeg har brug for anstændig WiFi-dækning af hele grunden, da der er en plæneklipper koblet op. Klienterne er en bred skare af tablets, mobiler, laptops, værktøj og muligvis Stofas settopbokse, der dog lige nu er kablede.

Unifi har lavet et design tool (lidt i stil med den du har i controlleren), hvor du kan se dækningsgraden i dit hus. hvor du angiver om det er inner/ydervæg, du kan sætte kabling mm ind, og tanken er så at du får en "indkøbssedel" ud i den anden ende. Men i den kan du også se coverage.

 

Fordelen her er at du kan sætte dem ind du tror du skal bruge, på de steder hvor du mener du skal bruge dem, hvorimod du i din normale controller kun kan sætte de enheder ind som du allerede har. Så måske den kan hjælpe dig med at se præcis hvad der giver mening. 

https://design.ui.com/projects...



#10
1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2021 12:51:37
Svar/Indlæg:
5750/124

Hvis du kan få dem, så er WiFi 6 LR udgaven vist den nye go-to model, som erstatning for NanoHD. Det kan dog ikke svare sig, for tiden, at erstatte NanoHD med 6-LR, uden det er fordi man har meget WiFi 6 udstyr m.m. (eller bare fordi 😉)

Prisen skulle være ca. ens, hastigheden med AC Wave 2 udstyr skulle også være ret ens (begge er 4x4 MUMIMO).
Og så er #7's beskrivelser til en stor tommel op 😀



CRKrogh
 
Overclocker
Tilføjet:
06-04-2021 16:16:04
Svar/Indlæg:
169/5

Tak for input, begge.

Næste skridt er nu taget med et enkelt UAP-AC-Pro, der kommer til at danne grundlag for de første praktiske erfaringer  med Uniquiti.

Næste umiddelbare skridt bliver nok at få VPN'en til at køre igen - sammen med de forbandede Stofa-boxe, der bestemt ikke er glade for netværket.



Xcalibur
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2021 20:05:35
Svar/Indlæg:
109/11

Lomax.dk ser ud til at få Unifi 6 lite på lager nu, de plejer ikke at have dem.